MBO paardensport/paardenhouderij

Moderators: Dani, Polly, khirshanta, Shanna, Leo, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ElenaJuna

MBO paardensport/paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 14:35

Hoi bokkers,

Ik zit nu in mijn examenjaar van het vmbo en wil al me hele leven iets in de paarden doen.
Nu komt dat steeds dichterbij en moet ik me binnenkort wel gaan inschrijven bij een school.
Maar mijn vraag is, wat zijn nou goede mbo-opleidingen voor de paardensport/paardenhouderij?
Ik woon in Zuid-Holland en de opleidingen die ik vind zijn allemaal aan de andere kant van het land.
Het dichtstbijzijnde wat ik heb gevonden is het Wellant College maar daar heb ik veel slechte verhalen over gehoord.

Ik weet dat hier al veel topics over zijn gemaakt.

x

' You light up my world like nobody else '

XxLiindsaYxX

Re: MBO paardensport/paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:37

ik zit ook op het wellant college (dordrecht) en zou het inderdaad niet aanraden..
Ik ga na me niveau 2 ook ergens anders naar school waarschijnlijk :).

Dream it..
Wish it....
Do it.......

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:38

Wat dacht je van een opleiding buiten de paardensport om?

Laten we eerlijk zijn... Dan ben je klaar met je opleiding, heb je je diploma.. en dan?

Ik denk dat er in de paardensport niet heel veel werk te vinden is. In de topsport kom je alleen met een goede basis, een eigen stal opstarten zul je een behoorlijk goed gevulde bank moeten hebben en wat dan nog overblijft is denk ik stallingswerk.. en of je dat nou voor de rest van je leven wilt blijven doen?

Maar goed, alles is mogelijk! Maar realiseer je wel waar je aan begint :) Een opleiding duurt minimaal 3 jaar en het zou zonde zijn als die 3 jaar weg worden gegooid door het maken van een verkeerde keuze.

Ik heb de opleiding paardenhouderij niet zelf gevolgd maar ik ken niet veel mensen die na het volgen van de opleiding ook daadwerkelijk iets ermee zijn gaan doen. Vele zijn zelfs nog een andere opleiding gaan volgen, zonde van die 3 jaar dus!

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:41

In alle eerlijkheid bestaan er geen goede opleidingen paardensport.

Ik neem tenminste aan dat je doel is om via die opleiding daar werk in te gaan vinden waar je vervolgens ook nog eens van kan leven. Er is geen werk in en als er al werk in is dan is dat voor 90% stallen mesten voor een flutloontje (vaak ook nog zwart) waar je dus die hele opleiding niet voor nodig had.
Ik raad je echt aan om iets anders te gaan doen waar je werk ik kan vinden. Stallen mesten kan je namelijk ook prima doen met een diploma in de zorg/administratie/techniek etc maar als je dan het stallen mesten zat bent kun je met dat (oude) diploma vervolgens wel een baan vinden waar je je huur van kan betalen. Geloof me dat wil je over een jaar of 10 erg graag.

[o]
Silverado boomloos western zadel te koop!
https://www.bokt.nl/markt/ad/477707/te- ... tern-zadel

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 14:43

M_hartje_M schreef:
Wat dacht je van een opleiding buiten de paardensport om?

Laten we eerlijk zijn... Dan ben je klaar met je opleiding, heb je je diploma.. en dan?

Ik denk dat er in de paardensport niet heel veel werk te vinden is. In de topsport kom je alleen met een goede basis, een eigen stal opstarten zul je een behoorlijk goed gevulde bank moeten hebben en wat dan nog overblijft is denk ik stallingswerk.. en of je dat nou voor de rest van je leven wilt blijven doen?

Maar goed, alles is mogelijk! Maar realiseer je wel waar je aan begint :) Een opleiding duurt minimaal 3 jaar en het zou zonde zijn als die 3 jaar weg worden gegooid door het maken van een verkeerde keuze.

Ik heb de opleiding paardenhouderij niet zelf gevolgd maar ik ken niet veel mensen die na het volgen van de opleiding ook daadwerkelijk iets ermee zijn gaan doen. Vele zijn zelfs nog een andere opleiding gaan volgen, zonde van die 3 jaar dus!

Ik heb alle opleidingen al bekeken maar er is echt niks anders wat ik zou willen doen.
En ik zou graag instructrice worden bijv. en t lijkt me ook echt gaaf om later in t buitenland met paarden te werken. Misschien niet heel realistisch maar toch, iets anders zit er niet in en om me hele leven te gaan werken en dat niet leuk vinden gaat m ook niet worden.

' You light up my world like nobody else '

troi

Re: MBO paardensport/paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:45

Als je instructrice wilt worden moet je op wedstrijden gaan scoren en een instructie diploma halen, dat ga je niet via een MBO halen. Als je in het buitenland met paarden wilt werken voegt zo'n MBO papiertje ook niks toe.

Echt het is zonde van je tijd..

[o]
Silverado boomloos western zadel te koop!
https://www.bokt.nl/markt/ad/477707/te- ... tern-zadel

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:47

Ik wil ook werk in het buitenland gaan verrichten, het liefst natuurlijk in de paarden.

Daarom ben ik de opleiding Toerisme gaan volgen. Hierbij krijg je verschillende talen, die belangrijk zijn voor het werk in het buitenland!

Met dit diploma kan ik 4 verschillende beroepen gaan uitoefenen (bijvoorbeeld hotelreceptiewerk, verkoper in een reisbureau, animatieteam op een camping of stewardess)

Al de bovenstaande beroepen hebben niks met paardensport te maken maar ze kunnen een hele goede basis zijn voor in het buitenland terecht te komen. Met jouw eigen ervaring in de paardensport is misschien wel ergens werk te vinden!

Hou er rekening mee dat paardensport, ongeacht welk land dan ook, echt geen vetpot is voor de gemiddelde ruiter. De echte sportruiters natuurlijk wel maar nogmaals.. om daar tussen te passen moet je vaak al een hele goede basis hebben en van jongs af aan (en meestal ook van thuis uit) iets met paarden doen.

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie