[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:21

Bijna TTT.... :=

Mag de examinator eigenlijk ingrepen doen of niet?

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:56

Ik dacht dat je direct zakt als de examinator een ingreep moet doen.

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:44

De examinator moet zelfs ingrepen doen als jij het verkeer in gevaar brengt.

En een ingreep betekent niet per se gelijk gezakt, dat ligt er heel erg aan wat er in de rest van de rit gebeurt en wat voor ingreep het was. Als jij niet goed kijkt en de examinator moet remmen omdat je een zebrapad had gemist (hiero) ja, dan ben je gelijk gezakt, maar als er echt een situatie is waarin jij er niets aan kon doen dat hij/zij moest ingrijpen hoeft het niet gelijk het einde te betekenen.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:06

Emmaa_ schreef:
De examinator moet zelfs ingrepen doen als jij het verkeer in gevaar brengt.

En een ingreep betekent niet per se gelijk gezakt, dat ligt er heel erg aan wat er in de rest van de rit gebeurt en wat voor ingreep het was. Als jij niet goed kijkt en de examinator moet remmen omdat je een zebrapad had gemist (hiero) ja, dan ben je gelijk gezakt, maar als er echt een situatie is waarin jij er niets aan kon doen dat hij/zij moest ingrijpen hoeft het niet gelijk het einde te betekenen.


Idd, ik ben vorig jaar geslaagd met een ingreep, stond iets op de weg (paar pionnen ofzo) en hij vond dat ik net iets te hard reed om er langs te gaan (25/30 waar je 30 mag) dus hij remde iets af, maar de rest van de rit was prima dus was ik geslaagd

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:47

Ik moet 19 juni voor de 2e keer op, ik begin nu stiekem toch wel weer heel erg zenuwachtig te worden. Ik merk gewoon dat ik de controle verlies als ik zenuwachtig word en vind het dan moeilijk mn concentratie terug te vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:22

LiannePuthzy schreef:
Emmaa_ schreef:
De examinator moet zelfs ingrepen doen als jij het verkeer in gevaar brengt.

En een ingreep betekent niet per se gelijk gezakt, dat ligt er heel erg aan wat er in de rest van de rit gebeurt en wat voor ingreep het was. Als jij niet goed kijkt en de examinator moet remmen omdat je een zebrapad had gemist (hiero) ja, dan ben je gelijk gezakt, maar als er echt een situatie is waarin jij er niets aan kon doen dat hij/zij moest ingrijpen hoeft het niet gelijk het einde te betekenen.


Idd, ik ben vorig jaar geslaagd met een ingreep, stond iets op de weg (paar pionnen ofzo) en hij vond dat ik net iets te hard reed om er langs te gaan (25/30 waar je 30 mag) dus hij remde iets af, maar de rest van de rit was prima dus was ik geslaagd

Precies. Mijn instructeur riep in een twijfelachtige situatie (was ook wel echt heel ingewikkeld) 'karren nou, je hebt voorrang hier!' en dat is officieel ook een ingreep (al is het niet fysiek) en ik ben daar ook alsnog mee geslaagd. Het gaat er vooral om dat je laat zien dat je het verkeer niet in gevaar brengt en je een beetje fatsoenlijk je rondje kan sturen. Iets te zacht op een kruispunt af of iets te hard op een stel pionnen af betekent geen gevaar voor de verkeersveiligheid. De eerste keer mistte ik een zebrapad waardoor m'n examinator vol in de ankers moest, dat was wel echt m'n domme eigen fout. Had het gewoon moeten weten want kende die straat heel goed, maar was puur de zenuwen.

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:41

Komt vast goed Druppie !


Vandaag echt bagger lesje gehad |o , schoot bijna vol in paniek van de stress . Niks ging goed -O- , en dat is les 14 al en nog gaat het niet altijd lekker

Anticiperen kan ik niet echt , vergeet wanneer ik schakelen moet ik zie borden niet en ga maar door . -O- ik ben een dromer en dat is nu ook weer een probleem , snel afgeleid vind hij . Toen kreeg ik al paniek ervan dat ik faalde en ging het helemaal niet meer |o

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:45

Rebecca schreef:
Komt vast goed Druppie !


Vandaag echt bagger lesje gehad |o , schoot bijna vol in paniek van de stress . Niks ging goed -O- , en dat is les 14 al en nog gaat het niet altijd lekker

Anticiperen kan ik niet echt , vergeet wanneer ik schakelen moet ik zie borden niet en ga maar door . -O- ik ben een dromer en dat is nu ook weer een probleem , snel afgeleid vind hij . Toen kreeg ik al paniek ervan dat ik faalde en ging het helemaal niet meer |o


Geen paniek, komt vanzelf wel goed! Ik heb bijvoorbeeld ook weleens gehad dat ik de borden Utrecht moest volgen en ik bijna ging spookrijden omdat ik niet goed had gezien dat de oprit naar de snelweg pas verderop zat. :') Het duurde bij mij ook even voordat het anticiperen beter ging.

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:32

Ik baal er gewoon ontzettend van en dan panikeer ik dat het niet goed is etc , dan commentaar erbij van instructeur wat dan al helemaal niet goed valt .

En dan net uitslag van eigen verklaring , ben al bij de gekkendokter geweest en nu nog een rijtest . Als het zoals gister gaat dan ben ik de sjaak :+ , Zal eens bellen naar de rijschool -zucht -

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:39

Ik ben ook snel in paniek ook al laat ik dit niet merken, maar ik kan dit erg duidelijk bij mijn insturcteur aangeven en die houd hier ook echt rekening mee.. Het commentaar levert die anders, we zetten de auto desnoods even aan de kant, bespreken wat er gebeurd etc. Dat werkt veel beter dan maar door blijven gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:41

Het CBR had een tijdje geleden toch een of ander statement dat ze die eigen verklaring/onderzoeken gaan aanpassen? Het is zo'n omslachtig systeem, zelfs mensen die vrij weinig last hebben van hun eventuele 'beperking' moeten al volledig door de molen en de wachtlijsten zijn vaak enorm lang, net zoals voor mensen die een rijtest moeten doen.

En wat Charizard zegt zou ik ook even bespreken Rebecca. Die paniek is nergens voor nodig en als je jezelf dat nu aanleert krijg je dat straks ook als je in je eentje rondrijdt. Vraag je instructeur idd of je gewoon even ergens mag parkeren na zo'n panieksituatie en bespreek samen met hem/haar rustig en kalm wat er nou precies mis ging en hoe je dat de volgende keer eventueel kan oplossen. Daarna nog een keer precies dezelfde situatie rijden maar dan met de tips in je achterhoofd en dan kom je er vast wel uit.

Ik anticipeerde juist veel te veel, durfde m'n voorrang niet te nemen en stopte als ik nog makkelijk tijd had om 3 keer door te rijden. Dat is er nu gelukkig wel uit, durf wel wat meer m'n plek op de weg te claimen, ook bij mensen die moeilijk doen met anderen laten invoegen etc. Maar dat is ook een stukje ervaring, heb ondertussen ook al aan de andere kant van de weg gereden hier dus al het spannende is er wel af.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:07

Emmaa_ schreef:
Het CBR had een tijdje geleden toch een of ander statement dat ze die eigen verklaring/onderzoeken gaan aanpassen? Het is zo'n omslachtig systeem, zelfs mensen die vrij weinig last hebben van hun eventuele 'beperking' moeten al volledig door de molen en de wachtlijsten zijn vaak enorm lang, net zoals voor mensen die een rijtest moeten doen


Enige wat ze actief oppakken is de vraagstelling, dat die minder vaag zou worden. Verder moeten ze nog steeds dezelfde stomme ministeriƫle regelingen uitvoeren (Regeling eisen geschiktbheid 2000, voor als je je eens verveeld) en is dat zo vaag dat ook bij het CBR soms niet eens snappen wat ze aan het doen zijn geloof ik :+

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:24

Het wachten duurde vooral enorm lang bij het CBR zelf. Je weet dat je naar een arts moet en CBR doet daar dan rustig 8 weken over om die bevestiging te sturen. Arts ging vrij snel, verslag netjes binnen een week en daarna weer zowat 8 weken wachten op CBR. Dus misschien bij CBR zelf maar eens mannetje extra neerzetten. :+

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:31

Ik ga proberen het te bespreken maar klap meestal dicht erna , het is wel super vervelend ><

Ja had 17 mei keuring bij de gekkendokter , vandaag de brief pas en dan komt de rijkeuring nog en dan weer wachten. Het is allemaal zo tijdrovend .. ,als ik straks weer een maand wachten moet

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:30

Ik heb vanochtend mijn TTT gehad.

Voor de mensen die nog moeten; met een ingreep kun je gewoon je vrijstelling krijgen dus stay calm.

Heb handige tips gekregen waar ik weer verder mee kan. En wat meer zelfvertrouwen omdat ik het nu alleen heb gedaan zonder hulp. Behalve die ingreep dan :=

En ik reed door oranje _O-

Succes Rebecca met al dat gedoe, hoop dat je snel weer verder kan!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:01

Iris965 schreef:
Ik heb vanochtend mijn TTT gehad.

gefeliciteerd met je vrijstelling!!


Iris965 schreef:
Voor de mensen die nog moeten; met een ingreep kun je gewoon je vrijstelling krijgen dus stay calm.

Misschien goed om te weten dat je TTT bestaat uit een stukje rijden en uit 2 of 3 bijzondere manouvres (afhankelijk van of ze wel of niet de hellingproef als opdracht vragen).
Je vrijstelling krijg je als je je bijzondere manouvres goed uitvoert en hebben in weze niks met je rijden te maken. Tenzij je dus een ingreep kreeg bij een bijzondere manouvre is het niet heel vreemd dat je vrijstelling hebt gekregen.


Iris965 schreef:
Heb handige tips gekregen waar ik weer verder mee kan. En wat meer zelfvertrouwen omdat ik het nu alleen heb gedaan zonder hulp. Behalve die ingreep dan

Topper! Daar is de TTT voor bedoeld, in welke situatie kreeg je een ingreep? Probeer een ingreep ook niet te zien als terechtwijzing maar als leermoment, als het goed is heb je daar heel veel van geleerd en gaat een soortgelijke situatie je niet snel weer overkomen.


Iris965 schreef:
En ik reed door oranje

Dat mag ;)



Rebecca schreef:
Ja had 17 mei keuring bij de gekkendokter , vandaag de brief pas en dan komt de rijkeuring nog en dan weer wachten. Het is allemaal zo tijdrovend .. ,als ik straks weer een maand wachten moet

Ongelooflijk he dat het allemaal zo lang moet duren. Ben je meteen aan het begin van je opleiding het medisch traject ingegaan? Dan nog vind ik het echt absurd lang duren hoor.
Maar vergeet 1 ding, je bent niet gek! Haal jezelf niet naar beneden door de psych een gekkendokter te noemen en hou in je achterhoofd dat ze op papier geen diagnose kunnen stellen en dat ze een ondergrens hebben gesteld van mensen die gezien moeten worden. En als ze op deze manier 1 iemand per jaar tegenhouden die anders levensgevaarlijk is op de weg vind ik het ergens wel goed dat ze deze testen doen, zeker in combinatie met medicijngebruik. Ik heb jaren terug een leerling gehad die echt hele rare dingen deed op die medicatie, dat waren spannende lesjes.


Rebecca schreef:
Ik baal er gewoon ontzettend van en dan panikeer ik dat het niet goed is etc , dan commentaar erbij van instructeur wat dan al helemaal niet goed valt .

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw instructeur het allemaal brengt maar ik probeer altijd heel duidelijk te zijn naar mijn leerling dat mijn opmerkingen geen commentaar zijn maar mogelijkheden om het NOG beter te doen. Iedereen doet in elke situatie wat hem of haar het beste lijkt en wat we in de les proberen is om je de kant op te duwen die het meest gewenst is in het verkeer en je zo te laten verbeteren. Nogmaals weet ik niet hoe jouw instructeur het brengt he, ik werk veel met mensen met rij- en faalangst en ik probeer nooit om belerend te zijn in de auto en hou het altijd bespreekbaar.
Ik eindig mijn les ook altijd met: "zijn er nog vragen?? Of klachten/aanmerkingen?" dan leer ik ook wat een leerling een prettige manier van werken vind. Rijles moet wel een beetje leuk zijn hoor.

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:21

Goedzo Iris!

Polly die term gebruik ik vooral omdat het andere woord niet typbaar is , ik haal mij zeker niet naar beneden ! Ze vonden mij niet de standaard autist die ze binnenkregen in elk geval , de procedure is begin mei gestart was het helemaal vergeten (zo stom ) . Heb verder ook geen medicatie niks alleen ben een tikje autistische met bijhorende rugzak


Dat laatste is een goede 1 , hier pik ik de volgende op en klaar . Soms complimenteert hij mij aan het einde maar dat is vaak als ik het goed doe. Zitten mooie punten die ik eens bespreek met hem !

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 11:41

Ik had vandaag weer rijles, maar niet zo goed gereden. Beetje slordig overal. Verder moest ik parkeren en toen ging mijn rijinstructeur vrolijk op bezoek bij mensen, hij is gewoon 10 min tijdens mijn lestijd weg geweest! Vind dat niet kunnen, ik betaal gewoon voor die lestijd.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:59

FlameHorse schreef:
Ik had vandaag weer rijles, maar niet zo goed gereden. Beetje slordig overal. Verder moest ik parkeren en toen ging mijn rijinstructeur vrolijk op bezoek bij mensen, hij is gewoon 10 min tijdens mijn lestijd weg geweest! Vind dat niet kunnen, ik betaal gewoon voor die lestijd.


heb je dat ook besproken met je instructeur?

Ik heb ook weleens wat op moeten halen tijdens de rijles maar dan overleg ik dat van tevoren even met de leerling en probeer om dan iig 5 min te vroeg te zijn, langer door te rijden of minder te rekenen.
Maar de makkelijkste manier om zoiets op te lossen is het gewoon bespreken, niet aanvallen maar vragen hoe hij dat wil doen met de berekening van de lestijd.
Wees wel kritisch naar jezelf, ik ben iemand die vaak langer doorrijd met een leerling of eerder begint als het zo uitkomt en daar reken ik dan niks voor, zeker als we later terug zijn omdat ik zelf niet zo goed op de tijd had gelet maar op de een of andere manier hoor je een leerling daar nooit over maar als ik dan een keer naar het toilet moet dan beginnen ze te pruttelen. Dat is ook de reden dat ik vaak heel expliciet vermeld als we later terug zijn.

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:09

Polly schreef:
FlameHorse schreef:
Ik had vandaag weer rijles, maar niet zo goed gereden. Beetje slordig overal. Verder moest ik parkeren en toen ging mijn rijinstructeur vrolijk op bezoek bij mensen, hij is gewoon 10 min tijdens mijn lestijd weg geweest! Vind dat niet kunnen, ik betaal gewoon voor die lestijd.


heb je dat ook besproken met je instructeur?

Ik heb ook weleens wat op moeten halen tijdens de rijles maar dan overleg ik dat van tevoren even met de leerling en probeer om dan iig 5 min te vroeg te zijn, langer door te rijden of minder te rekenen.
Maar de makkelijkste manier om zoiets op te lossen is het gewoon bespreken, niet aanvallen maar vragen hoe hij dat wil doen met de berekening van de lestijd.
Wees wel kritisch naar jezelf, ik ben iemand die vaak langer doorrijd met een leerling of eerder begint als het zo uitkomt en daar reken ik dan niks voor, zeker als we later terug zijn omdat ik zelf niet zo goed op de tijd had gelet maar op de een of andere manier hoor je een leerling daar nooit over maar als ik dan een keer naar het toilet moet dan beginnen ze te pruttelen. Dat is ook de reden dat ik vaak heel expliciet vermeld als we later terug zijn.


Dat zou heel netjes zijn. Ik heb gezegd dat ik dat liever niet had maar daar kreeg ik niet echt een reactie op. Hij was vanochtend al 10 min later en die tijd kreeg ik ook niet terug aan het eind. Ik ga nog wel even navragen of dat ook meegenomen wordt in de lesprijs. Als dat het geval is maakt het mij niet zoveel uit.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:37

Dat is zeker niet netjes, hier is de reactie eigenlijk altijd (als het incidenteel een keer gebeurd) dat het prima is want als ze al die tijd die extra gereden is optellen kan ik wel in hun tijd een keer lunchen hahaha.
Het is geven en nemen maar dat mag nooit ten koste van de leerling. En als je af en toe wat extra doet voor de leerling zijn de meeste ook niet zo moeilijk.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:33

Ik heb dinsdag mijn TTT gehad en ik heb vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen gehaald. Nu weet ik het niet helemaal zeker... maar krijg je nu op je examen helemaal geen bijzondere verrichtingen meer? Of krijg je alleen degene die je hebt gedaan tijdens de TTT niet meer??

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:55

Tijdens je eerste examen krijg je geen manoeuvres en geen vragen over de auto.

Als ze het vergeten en toch vragen mag je dat gewoon melden tijdens het ex.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:53

Polly schreef:
Tijdens je eerste examen krijg je geen manoeuvres en geen vragen over de auto.

Als ze het vergeten en toch vragen mag je dat gewoon melden tijdens het ex.

Oh dat is fijn! Heb alleen maar hoeven inparkeren daarom vroeg ik me al af of ik alleen vrijstelling kreeg op het parkeren maar ik heb het dus op alles. Bedankt!

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:01

Over een kwartier word ik opgehaald voor mijn 2e poging :=