[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie93

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-13

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:48

Halve draai en de 8 heb ik ook flinke moeite mee gehad maar vandaag zonder problemen. Wanneer heb jij je avb?

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:14

Ik ben een stille meelezer, ooit wel eens wat gepost geloof ik. Zit even met enorme frustratie...

Ben al iets meer dan een jaar aan het lessen (kleine pauze tussendoor gehad en af en toe vakantie er tussendoor) dus ik gok op zo'n 50 lessen van een uur. Eigenlijk vind ik het gewoon goed gaan, speciale verrichten gaan goed, kijkgedrag goed... toch lijkt er elke keer wel weer 1 of ander klein ding te zijn wat niet perfect is (waarom moet het überhaupt perfect?) en dit zorgt bij mij voor enorme frustratie en het idee dat het nooit goed genoeg is.

Ben er eigenlijk gewoon helemaal klaar mee, het geld groeit me immers ook niet op de rug en wil gewoon examen doen, maar hier is nog helemaal niet over gesproken.... Heb gewoon het idee dat ik het nooit ga halen en het duurt me allemaal veel te lang. Herkenbaar voor iemand? Iemand tips om dit misschien bespreekbaar te maken met mijn instructeur, vindt dat erg lastig namelijk. Lig er gewoon wakker van -O-

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:42

Ja heel herkenbaar, ik probeer als instructeur altijd heel duidelijk te maken wat er nog aan mankeert en wat er nog moet veranderen of verbeteren voor examen, en vraag ook altijd na of er vragen of onduidelijkheden zijn.

50 uur is niet extreem veel, laat me gezien het tijdsbestek denken dat je een uurtje in de week rijdt, dat schiet ook niet op, 2 a 3x per week leert veel sneller.

Probeer het gesprek aan te gaan maar hamer niet teveel op examen doen, dat is echt heel vervelend en als je instructeur niet wil gaat dat niet helpen.

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 01:12

Thanks voor je reactie :) Mijn instructeur is helaas niet zo duidelijk, krijg soms ook het idee dat hij vergeet wat we bv. de vorige les gedaan hebben en wat ik al wel en niet goed beheers, waardoor ik heb idee heb dat we steeds dingen doen die ik al kan. Ik geef het dan wel aan, maar het gebeurt steeds. Ik krijg het gevoel dat de lessen me amper meer verder helpen, misschien komt dit ook omdat ik er gewoon helemaal klaar mee ben na een jaar.

Zit er ook mee dat als het examen eindelijk aangevraagd wordt er nog eens 6 weken overheen gaan (of langer?) tot je eindelijk eens examen kan gaan doen. Het schiet voor mijn gevoel gewoon absoluut niet op zo, wil gewoon mijn rijbewijs graag hebben.

Ik les inderdaad 1 uur per week, zou best 3x per week willen lessen maar dit kost mij 530 euro per maand, ik kan dat gewoon niet missen naast mijn vaste lasten helaas.

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:26

Ik moest hier eigenlijk 3 maanden w8en op een examen.. Helemaal met de vakantieperiode zou ik daar wel even voor uitkijken.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:33

Samiyah schreef:
Ik ben een stille meelezer, ooit wel eens wat gepost geloof ik. Zit even met enorme frustratie...

Ben al iets meer dan een jaar aan het lessen (kleine pauze tussendoor gehad en af en toe vakantie er tussendoor) dus ik gok op zo'n 50 lessen van een uur. Eigenlijk vind ik het gewoon goed gaan, speciale verrichten gaan goed, kijkgedrag goed... toch lijkt er elke keer wel weer 1 of ander klein ding te zijn wat niet perfect is (waarom moet het überhaupt perfect?) en dit zorgt bij mij voor enorme frustratie en het idee dat het nooit goed genoeg is.

Ben er eigenlijk gewoon helemaal klaar mee, het geld groeit me immers ook niet op de rug en wil gewoon examen doen, maar hier is nog helemaal niet over gesproken.... Heb gewoon het idee dat ik het nooit ga halen en het duurt me allemaal veel te lang. Herkenbaar voor iemand? Iemand tips om dit misschien bespreekbaar te maken met mijn instructeur, vindt dat erg lastig namelijk. Lig er gewoon wakker van -O-


Heb je al een andere instructeur geprobeerd? Iedere instructeur is anders en iemand anders kan je weer andere tips geven. Al is het maar voor een paar lessen om het uit te proberen.

Ik heb 20 juli mijn tussentijdse toets en 12 september mijn examen. Ben echt zenuwachtig. Mijn concentratie/focus raakt soms echt op en dan kan ik domme dingen gaan doen (bijv. bijna een weg inrijden die alleen bedoeld is voor verkeer van de andere kant := ). Hebben meer mensen hier last van?

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:58

Jep..... Nu heb ik les van 2 uur dus hoop ik tijdens mijn ttt van 1.5 uur(incl halfuur les van tevoren) het beter vol te houden.

Lieszje
Berichten: 7184
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:51

@Valerie
Ik heb nog geen avb examen vaststaan..
Ben benieuwd wanneer ik er klaar voor ben :')

@Samiyah
Als ik je bericht zo lees zou ik een andere instructeur overwegen..
Al is het inderdaad maar voor een aantal lessen.

Valerie93

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:48

Lieszje schreef:
@Valerie
Ik heb nog geen avb examen vaststaan..
Ben benieuwd wanneer ik er klaar voor ben :')

Ik heb er 16 uur overgedaan... Dus 8 lessen

Lieszje
Berichten: 7184
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:30

Zit ik denk ook al bijna op hoor :o

Valerie93

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:09

Ben geslaagd voor mijn AVB! *\o/* nu verder met theorie maar soms best nog moeite met wanneer in hogere en lagere versnelling... dus gewoon verder leren en hopelijk kan ik voor de 27ste examen doen. Zodat in 1x door kan voor avd.

Lieszje
Berichten: 7184
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:38

Jeeeej gefeliciteerd Valerie :D

Jessica_1998

Berichten: 3404
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:38

Mag ik me melden?

Ik lees al een tijdje mee en heb morgen m'n eerste autorijles gepland, vind t super spannend Haha

Gefeliciteerd Valerie!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:50

Ik heb mijn rijbewijs nu 2 jaar en ben boven de 24, begint erg te jeuken om voor motorrijbewijs te gaan :D
Echter, kost veel geld. Nu zag ik eentje niet ver van mij voor 1000euro met 14 lesuren (normaal 12). Lijkt met best een goeie deal. Ik zal maar gaan sparen denk ik.

Proficiat aan de rijbewijs halers hier!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:37

Valerie93 schreef:
Ben geslaagd voor mijn AVB! *\o/* nu verder met theorie maar soms best nog moeite met wanneer in hogere en lagere versnelling... dus gewoon verder leren en hopelijk kan ik voor de 27ste examen doen. Zodat in 1x door kan voor avd.


Gefeliciteerd.
Op de motor kies je eerder voor een lagere versnelling dan in de auto.



Jessica_1998 schreef:
Ik lees al een tijdje mee en heb morgen m'n eerste autorijles gepland, vind t super spannend Haha

Spannend!! Ik ben benieuwd!!


Aria_zz schreef:
Ik heb mijn rijbewijs nu 2 jaar en ben boven de 24, begint erg te jeuken om voor motorrijbewijs te gaan
Echter, kost veel geld. Nu zag ik eentje niet ver van mij voor 1000euro met 14 lesuren (normaal 12). Lijkt met best een goeie deal. Ik zal maar gaan sparen denk ik.

Heb je enige ervaring met brommerrijden bv, en dan bedoel ik dus ervaring met rijden op een tweewielig gemotoriseerd voertuig (ivm bochtentechniek etc) en heb je schakelervaring op een schakelbrommer of zoiets? Schakelervaring in een auto is iets heel anders dus dat moet je niet vergelijken.
Ik ken maar weinig mensen die binnen 14u hun motorrijbewijs halen (en ik geef al 13jr les in deze categorie). Mijn advies is vooral naar een goede rijschool te gaan en niet de goedkoopste. Motorrijden is fantastisch maar het moet je wel goed geleerd worden anders kan je er nog niks mee.
En meestal zijn de goedkope lokkertjes niet van de goede rijscholen is mijn ervaring, goede rijscholen die de leerlingen opleiden als motorrijder ipv als automobilist op een motor hebben doorgaans niet bepaald te weinig werk. Voor motorrijden gelden natuurlijk dezelfde verkeersregels maar er zijn zulke belangrijke verschillen bv met je plaats op de weg, manier van bochten rijden etc dat moet je wel even eigen worden.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:52

Polly, daar heb je zeker gelijk in!
Ik heb een beetje ervaring met een brommer, maar is wel al eventjes geleden. Wel al erg veel mee gegaan met de moto.

En hier is het minimum aantal 9uur, de 14uur is zelfs meer dan wat andere rijscholen geven! Ik kan enkel meer lessen volgen als ik dat buiten een pakket om doe, ook bij andere rijscholen. Wat ik uiteraard ga doen als dat nodig is. Die goedkoopste is nu toevallig om de hoek, geen idee wat de kwaliteit is.

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:54

Goed gedaan Valerie :D

Welkom Jessica!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:24

Aria_zz schreef:
Polly, daar heb je zeker gelijk in!
Ik heb een beetje ervaring met een brommer, maar is wel al eventjes geleden. Wel al erg veel mee gegaan met de moto.

En hier is het minimum aantal 9uur, de 14uur is zelfs meer dan wat andere rijscholen geven! Ik kan enkel meer lessen volgen als ik dat buiten een pakket om doe, ook bij andere rijscholen. Wat ik uiteraard ga doen als dat nodig is. Die goedkoopste is nu toevallig om de hoek, geen idee wat de kwaliteit is.



Ik zie nu dat je in België woont, daar zijn de regels iets anders ;)

Valerie93

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-13

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:42

Bedankt allemaal voor felicitaties!

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:11

Hallo, ik meld me hier ook! Ik ben sinds februari ongeveer bezig met mijn rijbewijs halen, 1x per week. Nou vind ik mijn rijschool best fijn maar ik begin nu toch te twijfelen. Ik zou graag in de zomer examen willen doen maar het schiet nou niet echt op (heb tot vandaag 3 weken niet gereden want instructeur zei het 1x af en week daarop was ik ziek). Daarom wil ik 2x per week gaan lessen maar dat kon pas over 2 weken zei hij, waarom vertelde hij niet. Daarnaast was het het plan om mijn examen in te plannen (4 weken geleden ongeveer) maar daar heb ik nog steeds niets over gehoord. Ik heb er al naar gevraagd maar dat zou iemand anders regelen of iets dergelijks. Dus ik twijfel nu een beetje of ik niet een andere rijschool moet proberen omdat het nou niet echt opschiet zo. Wat zouden jullie doen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:29

Heeft de rijschool een kantoor of is het een en mans aak?
In het eerste geval zou ik eens bellen met kantoor hoe de vlag ervoor staat. Dat er niet a la minute plek is voor 2x per week kan bij een kleinere rijschool, vol is vol zeg maar.
Probeer om tafel te gaan voor overleg en als het niet mogelijk is naar jouw wensen en er word geen goed alternatief geboden ga je bij een grote rijschool inlichtingen inwinnen.

Ik heb ook een poosje voor een wat kleinere rijschool gewerkt maar dan zat ik de hele dag volgepland. Als dan stanta pede iemand NU een keer extra wilde rijden betekende dat voor mij een avond overwerk.
Vergeet niet dat je instructeur ook een mens is met een leven.

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:34

Polly schreef:
Heeft de rijschool een kantoor of is het een en mans aak?
In het eerste geval zou ik eens bellen met kantoor hoe de vlag ervoor staat. Dat er niet a la minute plek is voor 2x per week kan bij een kleinere rijschool, vol is vol zeg maar.
Probeer om tafel te gaan voor overleg en als het niet mogelijk is naar jouw wensen en er word geen goed alternatief geboden ga je bij een grote rijschool inlichtingen inwinnen.

Ik heb ook een poosje voor een wat kleinere rijschool gewerkt maar dan zat ik de hele dag volgepland. Als dan stanta pede iemand NU een keer extra wilde rijden betekende dat voor mij een avond overwerk.
Vergeet niet dat je instructeur ook een mens is met een leven.


Het is volgens mij inderdaad geen grote rijschool en daarom had ik er ook al rekening mee gehouden dat er niet meteen plek zou zijn. Het is alleen dat ik het al 2x eerder (2 weken geleden en die week daarvoor) heb gevraagd en toen kon het ook al niet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:14

Er moet dan ook net toevallig een leerling uitvallen op de tijd dat jij kan of eentje slaagt, ik probeer zelf altijd een middenweg te vinden, er is altijd wel iemand ziek of verhinderd en dan bied ik dat plaatsje aan of ik laat ze een keer met een collega rijden maar niet iedereen werkt kennelijk zo ;)

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:18

Polly schreef:
Er moet dan ook net toevallig een leerling uitvallen op de tijd dat jij kan of eentje slaagt, ik probeer zelf altijd een middenweg te vinden, er is altijd wel iemand ziek of verhinderd en dan bied ik dat plaatsje aan of ik laat ze een keer met een collega rijden maar niet iedereen werkt kennelijk zo ;)


Oké, bedankt voor je advies! Ik denk dat ik het gewoon afwacht en dan zie ik tegen die tijd wel weer hoe het loopt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:23

Ik zou het wel gewoon elke les even vragen, ik maakte vaak een notitie van leerlingen die extra wilde rijden en die zat dan in m'n agenda om te zorgen dat ik het niet ging vergeten, maar een reminder is nooit weg he ;)