[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:18

Ik ben beide keren puur gezakt op de spanning en dat vond ik al naar genoeg.. Iedereen bevestigde dat ik prima kon autorijden maar dat de spanning me echt naaide en dat ik daardoor gewoon niet presteerde zoals ik hoorde. Persoonlijk vond ik het best beschamend om dat uit te leggen en daarom heb ik de laatste keer ook niet gezegd hoe of wat. Heb toen met een pilletje gereden en ben met vlag en wimpel geslaagd, dat is een stuk leuker om te melden :))

LoveBodin

Berichten: 4371
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:20

Vriendinnetje van mij heeft dat ook gedaan. Wij snapten haar keuze volledig.
En het was ook heel leuk om toen te horen dat ze geslaagd was (ze was al eerder gezakt op spanning geloof ik).

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:18

Ik wil het ook niet tegen iedereen zeggen maar ik ben zo slecht in geheimen bewaren..

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:06

Mag ik mij ook ´melden´?

Ik heb mijn theorie al behaald en ik heb nu ongeveer 13 praktijk lessen gehad :)

Het gaat tot nu toe heel goed, maar ik heb echt veel moeite met voorrang bepalen in elke situatie. Ook ben ik zo gefocust op het rijden dat ik soms borden mis, wat natuurlijk niet erg veilig is :=

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:20

Ik ben nu ongeveer even ver, maar ik denk dat beide dingen er gewoon bijhoren. Naarmate je vaker rijdt krijg je meer routine (met bijv schakelen) en kun je je daarna beter op andere dingen richten. Ik denk dat het beide een kwestie van km maken is...

Gister vroeg mijn lesinstructrice ookal of ik mijn theorie wel gehaald had omdat ik borden niet goed opvolgde. Maar ik zie ze simpelweg niet omdat ik bijv teveel let op positie op de weg of een weg van rechts oid :+

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:47

Ik met 9 lessen net zo , kijk ook te vaak naar de pook nog . Terwijl ik op het dashboard kan zien in welke versnelling hij staat :+

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:54

Iris965 schreef:
Ik ben nu ongeveer even ver, maar ik denk dat beide dingen er gewoon bijhoren. Naarmate je vaker rijdt krijg je meer routine (met bijv schakelen) en kun je je daarna beter op andere dingen richten. Ik denk dat het beide een kwestie van km maken is...

Gister vroeg mijn lesinstructrice ookal of ik mijn theorie wel gehaald had omdat ik borden niet goed opvolgde. Maar ik zie ze simpelweg niet omdat ik bijv teveel let op positie op de weg of een weg van rechts oid :+


Precies dat laatste! _O-

Het enige wat ik wel apart vond toen ik begon met lessen is dat je zover en zolang de dode hoek in moet kijken. Ik ben opgegroeid met het idee dat ik mijn ogen nooit (lang) van de weg mag houden, maar ik krijg van mijn instructeur op m´n kop als ik niet goed door het achterraam een paar seconde de dode hoek in kijk := Ik ben dan altijd bang dat ik tegen de stoep of het tegemoetkomende verkeer rijd. Wat een aantal keer bijna is gebeurd :P

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23540
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:17

_Femkeeex schreef:
ik krijg van mijn instructeur op m´n kop als ik niet goed door het achterraam een paar seconde de dode hoek in kijk


Een paar seconden :wow:

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:25

Ja indd die versnellingspook ook... soms kijk ik nog stiekem maar ze ziet alles :')

Same, die dode hoek doet mijn wegpositie niet echt ten goede :P

Ik heb alleen te vaak mario kart met stuur gespeeld vroeger. Ik melk erop los in bochten tijdens rijles. Maarja de blokjes bij mario kart lagen heel vaak in de bochten dus moest je in de bochten bij sturen:P

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:37

Polly schreef:
_Femkeeex schreef:
ik krijg van mijn instructeur op m´n kop als ik niet goed door het achterraam een paar seconde de dode hoek in kijk


Een paar seconden :wow:


Ja, zeker 2 seconde. Als ik gewoon snel in mijn achterraam kijk, krijg ik kritiek. Ik snap het wel, de dode hoek is erg belangrijk maar soms wordt het wel spannend omdat ik mijn ogen zolang van de weg heb :=

nienke555

Berichten: 4933
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:13

_Femkeeex schreef:
Ja, zeker 2 seconde. Als ik gewoon snel in mijn achterraam kijk, krijg ik kritiek. Ik snap het wel, de dode hoek is erg belangrijk maar soms wordt het wel spannend omdat ik mijn ogen zolang van de weg heb :=

Achterraam? Ik heb nog nooit in m'n achteraanm gekeken... Voor de dode hoek kijk ik altijd heel kort over m'n schouder.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23540
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:15

Is je instructeur weleens uitgestapt en in je dode hoek gaan staan? Dan weet je ineens precies waar je kijken moet.
En 2 seconden is wel heel erg lang, 1 seconde heb je ongeveer nodig om bewust te kunnen waarnemen.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:34

Het gaat niet om het kijken, maar om het zien. Denk daar maar eens over na :D

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23540
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:39

Amaryllis schreef:
Het gaat niet om het kijken, maar om het zien. Denk daar maar eens over na :D

Was dat reactie op mij of op Femke?

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 02:00

Ik meld mij ook! Ik moet 17 mei op voor mijn praktijkexamen. Momenteel ben ik nog niet zenuwachtig maar ik ben bang dat, dat binnekort wel gaat komen... Heeft iemand tips voor eventuele legale druppeltjes ofzo om rustiger te blijven?

Ik merk dat ik vaak veel moeite heb met mijn plaats op de weg met bijvoorbeeld een kruispunt dat met stoplichten geregeld is waarbij er bijvoorbeeld voor rechtdoor 2 rijbanen zijn en dat ik altijd echt even moet nadenken dat ik 9 van de 10 keer aan de rechterkant van die 2 rijbanen moet staan, wij hebben veel pleinen en rotondes die heel moeilijk zijn en waar er regelmatig ongelukken gebeuren of dat er mensen verkeerd rijden.
Verder moet ik opletten dat ik goed blijf kijken.

Er worden toch ook dingen voor je examen gevraagd over de moterkap of het dashboard? Dit heb ik namelijk nog niet doorgenomen met mijn rijlessen en dat vindt ik toch wel fijn om te weten voordat ik met mijn examen voor verassingen kom te staan.

theadora99

Berichten: 3640
Geregistreerd: 26-05-11

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:51

Ik nam dat toen door een uur voor mijn examen omdat mijn examinator wist dat ik een heel goed geheugen heb haha

LiannePuthzy

Berichten: 7005
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:34

Piuni schreef:
Ik meld mij ook! Ik moet 17 mei op voor mijn praktijkexamen. Momenteel ben ik nog niet zenuwachtig maar ik ben bang dat, dat binnekort wel gaat komen... Heeft iemand tips voor eventuele legale druppeltjes ofzo om rustiger te blijven?

Ik merk dat ik vaak veel moeite heb met mijn plaats op de weg met bijvoorbeeld een kruispunt dat met stoplichten geregeld is waarbij er bijvoorbeeld voor rechtdoor 2 rijbanen zijn en dat ik altijd echt even moet nadenken dat ik 9 van de 10 keer aan de rechterkant van die 2 rijbanen moet staan, wij hebben veel pleinen en rotondes die heel moeilijk zijn en waar er regelmatig ongelukken gebeuren of dat er mensen verkeerd rijden.
Verder moet ik opletten dat ik goed blijf kijken.

Er worden toch ook dingen voor je examen gevraagd over de moterkap of het dashboard? Dit heb ik namelijk nog niet doorgenomen met mijn rijlessen en dat vindt ik toch wel fijn om te weten voordat ik met mijn examen voor verassingen kom te staan.


Ik heb dat alle 3x dat ik praktijkexamen had niet gehad, alleen 1x iets over de banden

Eloya

Berichten: 5208
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:35

ik kreeg het ook pas 10 min voor mn examen XD ook omdat mijn korte termijn geheugen erg goed is.
zou mij daar niet zo druk over maken

Lieszje
Berichten: 7186
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:38

Die vragen stellen niks voor hoor :)
Niks om je druk over te maken :D

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:50

Ik ben heel benieuwd :=

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:04

Polly schreef:
Is je instructeur weleens uitgestapt en in je dode hoek gaan staan? Dan weet je ineens precies waar je kijken moet.
En 2 seconden is wel heel erg lang, 1 seconde heb je ongeveer nodig om bewust te kunnen waarnemen.


Ja dat heeft hij gedaan!

Achterraam is misschien een vage uitleg, maar ik voeg even een foto toe zodat je snapt wat ik bedoel.

Ik moet over mijn schouder door de zijraam van de achterruimte kijken. Dat is voor mij een achterzijraam eigenlijk :')
Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23540
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:21

Klopt wel aardig hoor, vind alleen 2 seconden erg lang maar iedereen geeft instructie op zijn eigen manier, er zal vast een reden voor zijn.

Als je bang bent om uit koers te gaan kan je ook een vinger uitsteken en die losjes op je ruitenwisser hendel laten rusten, dan heb je iig een oriëntatie punt

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:25

Dat klinkt heel handig! Bedankt voor de tip. Ik ben bijna een keer rechts de stoep opgereden omdat ik over mijn schouder keek. Er stonden bomen, dus het werd even spannend :o

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23540
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:35

Ja dat hebben er wel meer :o

Deze tip werkt eigenlijk altijd

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 23:11

Opzich onder een motorkap is alles best logisch , mijn instructeur heeft online staan wat er onder de motorkap zit en dat bekijk ik regelmatig :P .

Ik werd op theorie cursus met een vraag over je schouder al benoemd met he [naam] :+ , ik kijk ook te kort naar zijn zin . En rijd of te hard of te zacht ,irriteert mij mateloos ..

Afgelopen week met de hellingproef bezig geweest en ik was te perfectionistisch :') , het moet gewoon goed en niet halfbakken .

Dat lucht op :)) , verder vind ik rijden echt relaxed alleen die kleine dingetjes haha (9 lessen pas en nu al praatjes )