[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:54

Komt goed Jasmijn ! Even wat vaker doen en herhalen en nog meer herhalen :) . Mijn eerste keer inparkeren weet ik nog goed dat ging niet helemaal soepel :')

Lara :') ik rijd altijd vroeg , als ik toch vrij ben en dan heb je nog wat aan je dag :P . Wel grappig ik zag net sinterklaas voorbijkomen op de trekker :') , hele goede les gehad en voor het eerst ook het gevoel dat ik lekker reed .

Lottehorse27

Berichten: 237
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:54

Wat leuk dat ik dit topic tegenkom, toevallig net vanmiddag mijn rijbewijs opgehaald! Theorie heb ik ook via een ééndagstheorie cursus gedaan, vond ik erg prettig. Niet alleen omdat alle stof gemakkelijk wordt uitgelegd maar ook omdat ze veel examenvragen weten. Zo weet je zelf ook wat voor vragen er op voorkomen.

laraxXxemma schreef:
Ze hebben in Leeuwarden wel wat anders. Maar ik weet ook niet of dat kan als ik mijn theorie examen heb gekocht in mijn lespakket?

Ik heb mijn theorie ook in Leeuwarden gehaald binnen 1 dag bij NuTheorie :) Vond ik echt top en meerdere vriendinnen van mij ook.

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:51

Ik wil mijn auto theorie aanschaffen. Welke methode raden jullie aan of af?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23475
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:00

theoriecursus via een rijschool die ook praktijklessen aanbied en dan materialen op hun advies aanschaffen.

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:18

Polly schreef:
theoriecursus via een rijschool die ook praktijklessen aanbied en dan materialen op hun advies aanschaffen.

Mijn rijschool gaf aan dat ik zelf het lesmateriaal naar keuze kan bestellen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23475
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:20

Geven ze wel cursus?

Het meest algemene is vekabest

Lestrange01

Berichten: 2814
Geregistreerd: 20-01-14

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:31

Ik heb besloten om ook theorie examen te doen, 15 januari! Ben best zenuwachtig en heb er maanden lang tegen op gezien om eraan te beginnen. Pure onzin eigenlijk want ik ben hartstikke goed in leren :'), maar ik vind het er allemaal zo onoverzichtelijk uitzien, en het boek is zo dik en intimiderend. Uiteindelijk heb ik de tip van een vriendin gekregen dat je echt niet het hele boek in je hoofd moet stampen, maar dat je het een paar keer goed door moet lezen en daarna vooral focussen op het maken van oefen examens

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:22

Ik heb vrijdag m’n motorexamen. Willen jullie allemaal de kachel aansteken? Een kaars zal niet genoeg zijn :') .
Openbare weg gaat over t algemeen gewoon goed, is praktisch ‘t zelfde als de auto natuurlijk dus dat mag geen probleem zijn. Maar die verrekte manoevres _-:( , ene keer heb ik een perfect foutloos parcours, volgende keer knal ik de helft van m’n kegels omver, daarna gaat het gewoon weer goed,... -O-

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:33

Succes Lestrange! Komt wel goed als ik het zo hoor ! Het is ook dreeg := , was blij met de theorie dag cursussen :) (beetje jammer dat ik na 3 dag cursussen pas slaagde :') ) .

Succes Noblesse , zelf geen motorervaring maar is het niet gewoon je focus houden ?

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:40

Het parcours bestaat uit: naast de motor beginnen en hem in een parkeergarage zetten. Starten, links/rechts vertrekken en een slalom doen, 2x een achtvorm rijden met diameter 7 meter (da’s best klein haha), grote bocht, optrekken tot 50km/u, plotseling object dat de weg opkomt ontwijken, terug op je lijn rijden waar je was en stoppen, kleine bocht linksom, een afstand van 10 meter in minstens 12 seconden rijden, slalom, grote bocht, optrekken tot minstens 50 km per uur en een noodstop uitvoeren.

Probleem is vooral het uitwijken. Om het object te ontwijken moet je met al je kracht op je stuur duwen, gewicht meenemen en dan meteen terug naar van waar je kwam. Aan die snelheid schamp ik nog wel eens de kegel mee met mn rechtervoet. Het traag rijden is eigenlijk aan 2km/u centimeter per centimeter vooruit kruipen :') , focussen op 1 punt en zorgen dat je vooral geen voet aan de grond zet. Maaaar die 12 seconden lijken eindeloos en die 10 meter lijkt verschrikkelijk kort haha.

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:56

Troost je, mijn man ging voor zijn vrachtwagenrijbewijs met code 95. Bij het afgesloten terrein ging tijdens het oefenen de hele dag al van alles mis. Ik kreeg al een appje in de pauze dat het hem niet ging worden. Tijdens het examen ging ineens alles foutloos, toch geslaagd dus.

Lieszje
Berichten: 7182
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 07:08

Succes met leren Lestrange!
Als je veel moeite met de theorie hebt zou ik eens gaan kijken voor een theoriedag.

Spannend Noblesse!
Ik ben blij dat ik mijn avb al gehaald heb :=
Heb er ook lang over gedaan, vooral de halve draai en langzame slalom gingen voor geen meter :')
Ik moest vooral goed leren kijken :')
Heel veel succes vrijdag!

Tenshi

Berichten: 1480
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:32

Niet eerder gepost maar wel het topic gevolgd, gisteren ben ik geslaagd voor mijn rijexamen (eerste poging!).

Maar; wie weet heeft iemand nog iets aan mijn ervaring.
Ik ben gewisseld van instructeur na een hoop twijfelen en onzekerheid. Voor mij een wereld van verschil! Waar ik eerder ontzettend opzag tegen de lessen en met veel meer stress de auto weer uitstapte, was daar bij mijn nieuwe instructeur nauwelijks meer sprake van. Veel meer ontspanning tijdens het rijden en een communicatiestijl die veel beter bij mij paste.


De examinator heeft overigens erg zijn best gedaan om me te laten zakken. Ook mijn instructeur had het idee dat de examinator me extra lang heeft laten rijden in de hoop dat ik de fout in zou gaan. Gaf erg laat aan waar ik heen moest waardoor ik weinig tijd had om een plan te maken, liet me ook fileparkeren op een faalangstexamen, iets wat op die examens nauwelijks gevraagd schijnt te worden. Ik was zó nerveus dat het overkwam alsof ik absoluut geen plezier heb in het rijden. De examinator vond dat ik beter kon blijven fietsen.. klonk even als grap maar de beste man meende het bloedserieus.
Gelukkig reed ik volgens het boekje en kon hij niet anders dan me laten slagen. :')

@Polly, dank voor alle inzichten! Zijn meelezers als ik ook ontzettend blij mee. _/-\o_

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23475
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:44

Tenshi schreef:
@Polly, dank voor alle inzichten! Zijn meelezers als ik ook ontzettend blij mee.


Heel graag gedaan en gefeliciteerd met je rijbewijs! Top gedaan!!

Lestrange01

Berichten: 2814
Geregistreerd: 20-01-14

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:17

Ik vraag me af hoe het zit met slecht zicht. Er staat in mijn theorie boek dat het vermeld moet worden wanneer je een bril of contactlenzen moet dragen en dan ook verplicht bent om die tijdens het rijden altijd te dragen. Vanwege onvoldoende zicht: logisch natuurlijk.

Ik heb -0.5 en -0.75. Dat is echt minimaal, ik draag mijn bril ook erg weinig omdat ik in principe net zo goed kan zien als gewone mensen alleen is het iets minder scherp en dan moet ik met mijn ogen knijpen. Is het met zo'n lichte afwijking ook verplicht een bril te dragen? Of het überhaupt te vermelden op het rijbewijs?

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:19

Ik weet dat ze dit testen bij je examen door je op zoveel meter afstand (hoeveel precies weet polly vast :Y) ) een kenteken op te laten lezen. Kun je dit niet, is het meteen einde examen. Dus ik zou dat even testen van tevoren :+

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23475
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:22

Op je gezondheidsverklaring staat zoiets als "heeft u een verminderd gezichtsvermogen ZELFS als u gebruik maakt van een bril".
Eigenlijk staat er dus of je blind bent, als jij met bril/lenzen goed kan zien hoef je dat niet te melden.
Je instructeur neemt een ogentest af tijdens je lessen.
Bij een dergelijke afwijking zou ik me niet ongerust maken.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:29

Hee wat leuk zo´n topic! Mag ik mij melden? :D

Ik ben nu een aantal maandjes 18 en sinds 2 weken begonnen met rijlessen. Ik heb er nu 2 gehad.
Theorie al tijdje in de pocket.

Ik vind het super leuk om te rijden, het gaat ook wel goed, op de hele drukke punten neemt mijn instructeur het even over en hoef ik alleen te sturen. En op de rustigere punten met meer ruimte mag ik gewoon alles doen. Heel fijn vind ik dat :P

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:52

Ik heb -10 en -12 van brilsterkte en dat is geen probleem, als je professioneel chauffeur wil worden komt er vaak een aantekening bij dat je alleen met bril mag rijden, maar dat zou in mijn geval sowieso moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:56

Lestrange01 schreef:
Ik heb besloten om ook theorie examen te doen, 15 januari! Ben best zenuwachtig en heb er maanden lang tegen op gezien om eraan te beginnen. Pure onzin eigenlijk want ik ben hartstikke goed in leren :'), maar ik vind het er allemaal zo onoverzichtelijk uitzien, en het boek is zo dik en intimiderend. Uiteindelijk heb ik de tip van een vriendin gekregen dat je echt niet het hele boek in je hoofd moet stampen, maar dat je het een paar keer goed door moet lezen en daarna vooral focussen op het maken van oefen examens

Kijk wel uit als je goed kan leren. Ik ben goed in verbanden leggen en onthou dingen ook op die manier, maar met theorie moet je gewoon echt droge feitjes uit je hoofd leren. Als je vragen krijgt over voorrangsregelingen bijvoorbeeld moet je niet zelf gaan nadenken wat logisch is of wat het meest logisch lijkt voor jou, je moet puur afgaan op wat de regels zeggen. Dat was voor mij een grote valkuil.

Qua brilsterkte heb ik ongeveer hetzelfde als jij (0.5 aan beide ogen en ook nog eens + ipv -) en ik zet mijn bril tijdens het rijden alleen op als ik hem ook op zou zetten als ik niet in de auto stap. Dus als ik hoofdpijn heb (is voor mij een grote trigger), als ik heel moe ben of als ik in het donker moet rijden. Tijdens je examen doe je meestal een kleine ogentest (er hangt een kentekenbord op een afstandje en die moet je kunnen oplezen), als die gewoon goed zit is het prima.

Benthex

Berichten: 133
Geregistreerd: 31-12-15

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:21

Oeh leuk topic! Ik hoop alleen dat ik hier na morgen geen gebruik meer van hoef te maken :D

Heb in september mijn theorie gehaald en november mijn tussentijdse (was voor beide mega zenuwachtig) en morgen mag ik afrijden :):)

Ben nu weer mega zenuwachtig en hoop dat ik alles in 1x haal!

Word pas over 2 maand 18 maar heb al wel een bijrijderspas liggen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23475
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:24

Succes!

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:42

Geslaagd Benthe?

Benthex

Berichten: 133
Geregistreerd: 31-12-15

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 01:35

Jaaa!! *\%/*

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23475
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:03

Gefeliciteerd!