[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:09

Ik heb ondertussen 2 blokken les gehad, ik heb lessen van 50 minuten die aan elkaar geplakt worden tot 100 minuten zodat je wat meer aan de les hebt. Ik heb al van alles gedaan, natuurlijk schakelen, links rechts afslaan, spiegels kijken, snelweg, een heel klein stukje achteruit en de helling proef. Ik vind het nog steeds erg leuk en mag dinsdag weer.

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:15

FlameHorse dat klinkt aardig vervelend :(:)

Jasmijn anderhalf uur les dus ongeveer , na een uur ben ik wel afgedraaid .. Ook aardig snel de snel weg op


Hier gaat het eindelijk wat beter , over 8 weken afrijden en ben gemotiveerd om direct te slagen . Van het uur les ging 3 kwartier minder maar een kwartier ging echt super , mooie preek gehad en een auto die mij aardig idioot veel te hard inhaalde .

Dus volgende week streef ik voor minimaal een half uur dat het goed gaat :=

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:20

Morgen laatste les en dan weer pogen tot afrijden maandag. Het zal mij benieuwen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:31

Ik rij altijd blokken van 2u, ook ivm aanrijtijd naar examengebied.
Snelweg zo snel al zie ik geen meerwaarde in.

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:20

Succes maandag Absolem!


CBR is kwartiertje rijden , en dan zit je ook in examen gebied. 2 uur is wel lang ansich ..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:23

Valt mee hoor, leerlingen trekken het over het algemeen prima. Ik ben 20min onderweg naar examengebied.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:03

Succes Absolem!

Ik heb nu 12 lessen gehad (bij ons een uur) en net obstakels erbij gehad. Parkeren ook een paar keer gehad en ik stond tot nu toe (voor mijn idee) verrassend goed in de vakken :') Nou had ik ook wel echt alle ruimte haha
Ik vind het lekker gaan tot nu toe! Over theorie heb ik het dan even nog niet :') Moet nog inplannen maar kijk daar toch wel erg tegenop

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:08

Waarom zie je ertegen op? Wat vind je lastig?

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:14

Ik les juist altijd twee uur, ik heb altijd even tijd nodig om in te komen en dan kan ik even goed oefenen. Maar iedereen is daar denk ik anders in. :)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:20

laraxXxemma schreef:
Succes Absolem!

Ik heb nu 12 lessen gehad (bij ons een uur) en net obstakels erbij gehad. Parkeren ook een paar keer gehad en ik stond tot nu toe (voor mijn idee) verrassend goed in de vakken :') Nou had ik ook wel echt alle ruimte haha
Ik vind het lekker gaan tot nu toe! Over theorie heb ik het dan even nog niet :') Moet nog inplannen maar kijk daar toch wel erg tegenop



Ik heb tot twee keer aan toe mijn theorie in een keer gehaald bij 123theorie. Is een dag cursus en gelijk het examen er achter aan.
( ik zat krap bij kas een tijd en kon niet meer lessen na m'n eerste keer rijexamen en nou was m'n theorie verlopen).

Maar dat systeem werkt wel echt super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:21

Dat is nog te doen de aanrijtijd , je hebt wel meer tijd om er rond te rijden :j

Lara ik kan achteruit parkeren sowieso niet :') , maar vooruit is simpel en file parkeren is leuk en moet je gewoon leren :P

Succes met je theorie , zou er wel werk van maken heb je alleen maar profijt van . Wat vind je idd lastig ?


Sem ansich wel , na een uur ben ik vaak wel moe maar kom ik net op stoom . Beetje tegenstrijdig :+

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:31

Rebecca schreef:
Dat is nog te doen de aanrijtijd , je hebt wel meer tijd om er rond te rijden


Zeker maar nu ben ik ook in de gelegenheid eens iets te herhalen, uit te leggen en een paar keer te oefenen. Zou echt niet meer terug willen naar 60 of 90min (vroeger wel gedaan)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:43

Ik weet het niet. Ik heb wel een online iets die ik ook nog even moet aanvragen. Ik kijk denk ik vooral tegen de toets zelf op, het is niet zo dat de lesstof niet logisch is of iets dergelijks. Niet weten hoe het gaat misschien, niet weten hoe ik met die tijdsdruk ben, graag gewoon in 1 keer willen halen. Voelt alsof er meer aan hangt dan een toets van school ofzo terwijl dat niet echt logisch is :')
123theorie heb ik even snel gekeken, die zit niet in de buurt helaas. Ze hebben in Leeuwarden wel wat anders. Maar ik weet ook niet of dat kan als ik mijn theorie examen heb gekocht in mijn lespakket?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:58

Polly dat plakt mijn instructeur in het uurtje , dan komt zijn grote broek met foto's weer tevoorschijn van de afgelopen 30 jaar met tekst en uitleg :') . Maar het is makkelijker als de les langer is

Waar woon je ? Mijn instructeur in het dorp heeft ook theorie dagen ([plaats] )

https://www.theorie1dag.nl

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 08:45

laraxXxemma schreef:
Ik weet het niet. Ik heb wel een online iets die ik ook nog even moet aanvragen. Ik kijk denk ik vooral tegen de toets zelf op, het is niet zo dat de lesstof niet logisch is of iets dergelijks. Niet weten hoe het gaat misschien, niet weten hoe ik met die tijdsdruk ben, graag gewoon in 1 keer willen halen. Voelt alsof er meer aan hangt dan een toets van school ofzo terwijl dat niet echt logisch is :')
123theorie heb ik even snel gekeken, die zit niet in de buurt helaas. Ze hebben in Leeuwarden wel wat anders. Maar ik weet ook niet of dat kan als ik mijn theorie examen heb gekocht in mijn lespakket?


1 tip, doe een theorie cursus, dan oefen je alles, ook het examen.



Rebecca schreef:
Polly dat plakt mijn instructeur in het uurtje , dan komt zijn grote broek met foto's weer tevoorschijn van de afgelopen 30 jaar met tekst en uitleg . Maar het is makkelijker als de les langer is


Ik heb het 12jr ook in een uurtje, of anderhalf geplakt. Ging ook prima.
Ik doe het nu in 2u,omdat het bedrijf waar ik voor werk zo werkt, en dat bevalt ook prima.
Het is niet dat het ene goed is en het andere slecht. :)

Pieneappel

Berichten: 490
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 09:39

Ik heb ook twee uur les iedere keer, naar examenplaats is hier ook 20 minuten.
Was een hele poos dat de les in 2 delen leek te zijn verdeeld. Eerste uur ging goed en na het eerste uur ging het alleen maar bergafwaarts :')

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:07

In het begin als mensen er nog wat moeite mee hebben of de concentratie haalt het nog niet dan probeer ik ook altijd even een pauze te doen, eventjes eruit en bijvoorbeeld even de technische controle of echt even 5 min eruit en even wat drinken.
Kwestie van goed naar je leerling kijken :)
Soms merk je echt dat het kwartje op raakt en dan heeft het geen enkele zin om door te drukken. Gewoon even stoppen en daarna weer verder.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:58

Ik ga in het examengebied naar school, dus heb ik overlegd dat ik bij school opgehaald en meestal ook afgezet wordt, is voor zowel mij als mijn instructeur makkelijker. Als hij mij thuis op zou halen zou dit 20 minuten heen en 20 minuten terug zijn over 1 lange weg.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:00

ik wordt helemaal naar van die poedersuiker examinatoren .
Telkens zak ik omdat zij van MENING zijn dat ik dingen niet op tijd zie ( let op ik geef gewoon netjes voorrang etc). of dat ik te gespannen ben om zelfstandig te kunnen rijden.
Nee ik ben gespannen omdat ik weet dat die klootzakken niet objectief zijn maar hun besluit basseren op een mening!

eerst zak ik voor overdreven kijk gedrag( hoe the fiets kan je daar nou op zakken)! en nu omdat ik te gespannen ben en daarom volgens hem (Mening dus!!!) mijn plannetje te laat maak .

problemen heb ik gewoon netjes opgelost. ik heb geen onveilige situaties gecreërd. Je kan geen klacht in dienen . of iets beginnen tegen de uitslag. This gewoon een smerig monopoly spel van het cbr.


ik ben benieuwd of die examinatoren nog zo zijn als er camera's bij worden gehangen . volgens mij gaat het er dan heel anders aan toe.


Sorry hoor ben zo boos. moest even gal spuwen....

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:08

Wat vervelend! Je moet ook wel een beetje geluk hebben met je examinator denk ik, de 2de keer maakte ik ook wel wat foutjes maar omdat ik het iedere keer goed oploste was het voldoende. Ik was nog steeds heel gespannen maar daar kreeg ik geen opmerking over. Nu ik zelf rijd heb ik daar ook totaal geen last van.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:39

Heeft iemand hier nog tips voor het motorexamen? Ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat maar hier in België moet je op ‘t examen speciale verrichtingen eerst vertrekken vanuit je parkeervak, een slalom rijden en meteen na die slalom twee maal een achtvorm rijden. De slalom moet in eerste of tweede versnelling, koppeling los en geen gas. De achtvorm mag in eerste versnelling met ofwel losse koppeling of slippende koppeling. Wederom geen gas.

De diameter van de twee cirkels van de achtvorm bedraagt 3,5 meter. Niet zo groot dus.

Als ik uit m’n slalom kom en gewoon m’n koppeling los houdt heb ik het gevoel te snel te gaan om zo’n kleine cirkel te kunnen rijden, en rijd ik dus de kegels omver.

Als ik uit m’n slalom kom met losse koppeling en dan mn achtvorm met slippende koppeling wil rijden om wat trager te gaan heb ik het gevoel te veel tijd te verliezen om de juiste snelheid te halen adhv de slippende koppeling. Waardoor ik weer de kegels omver knal.

Ervaren motorrijders die tips hebben? Ik heb een héle goede instructeur, heb ook al bij hem achterop gezeten als hij ze doet en dan lijkt alles zo simpel maar mij lukt het gewoon niet :+ . Examen is volgende week dus tips zijn welkom haha.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:55

Absolem schreef:
ik wordt helemaal naar van die poedersuiker examinatoren .
Telkens zak ik omdat zij van MENING zijn dat ik dingen niet op tijd zie ( let op ik geef gewoon netjes voorrang etc). of dat ik te gespannen ben om zelfstandig te kunnen rijden.
Nee ik ben gespannen omdat ik weet dat die klootzakken niet objectief zijn maar hun besluit basseren op een mening!

eerst zak ik voor overdreven kijk gedrag( hoe the fiets kan je daar nou op zakken)! en nu omdat ik te gespannen ben en daarom volgens hem (Mening dus!!!) mijn plannetje te laat maak .

problemen heb ik gewoon netjes opgelost. ik heb geen onveilige situaties gecreërd. Je kan geen klacht in dienen . of iets beginnen tegen de uitslag. This gewoon een smerig monopoly spel van het cbr.


ik ben benieuwd of die examinatoren nog zo zijn als er camera's bij worden gehangen . volgens mij gaat het er dan heel anders aan toe.


Sorry hoor ben zo boos. moest even gal spuwen....


Wat ontzettend vervelend dat je dit zo ervaart. Wat zegt je instructeur ervan? Is die mee gereden?
De punten die je noemt kunnen inderdaad voor problemen zorgen en het is dan ook de taak van je instructeur om je uit te leggen waar je op moet letten bij het examen.
Het is natuurlijk super dat je het op een veilige manier weet op te lossen maar de examinatoren beoordelen aan de hand van de rijprocedure, mogelijk gaat daar iets niet helemaal goed.
Ik had bijvoorbeeld ook een leerling die zei dat hij alles wel gezien had en dat geloof ik ook wel maar die examinator gaat echt niet de hele weg in die spiegel zitten turen of jij op jouw zelfgekozen beste moment kijkt.
De kijkmomenten zijn gebaseerd op de rijprocedure en de daaruit voortgevloeide lesstof.
Ik wil je dus aanraden om een keer met je instructeur om tafel te gaan en het echt volgens het boekje te doen. Ookal kan jij het nu ook allemaal beoordelen naar jouw mening, juist doordat zij beoordelen volgens een vastgesteld protocol is de beoordeling objectief.
Je noemt nu bijvoorbeeld kruispunten, benader je die volgens het principe: waarnemen, voorspellen, evalueren, beslissen en handelen of kijk je gewoon of er wat komt?
Sorry als het misschien niet is wat je wil horen maar zo is het nou eenmaal.

Als je nog vragen hebt sta ik daar altijd voor open

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:32

Nette post Polly :j , heb zelf geen ervaring met examen en examinatoren . Vind het wel heel vervelend voor je -O-

Noblesse sorry ook geen ervaring daarmee -O-


Morgenochtend om half 9 mag ik weer rijden :z , hopelijk toch minimaal 50% van de tijd een goed lesje neerzetten . Minder lui meer doorschakelen , focus pakken goed kijken en mijn bek dichthouden :list: . Nog 7 weken tot het examen :)F

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:07

Ik heb vanochtend les 5 en 6 gehad. Ik heb voor het eerst op een zo goed als lege parkeerplaats geoefend met inparkeren en na een paar keer ging het toch wel aardig. Ook hebben we voor het eerst draaien met 3x steken gedaan, dat ging eigenlijk de 2e keer meteen goed! Ik moet alleen met afslaan in het algemeen op de weg net iets eerder beginnen met kijken zodat ik voor mezelf mijn handelingen wat rustiger uit kan voeren. Volgende week woensdag mag ik weer.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:29

Ik woon ook niet in de buurt van Joure helaas, maar bedankt :) Ik bedenk me wel net dat ik een hele goede korte termijn leerder ben, dus voor mijn examen zou dat een voordeel zijn maar op lange termijn haal ik daar niks uit omdat ik vervolgens na het examen alles even makkelijk weer los laat. Weet dus niet of dat heel slim is...
Maar ik stel het nog even uit, heb de tijd nog wel even voor ik mijn examen ga rijden (zal op zijn vroegst eind februari zijn schat ik zo, met de kerstvakantie er zo tussen) dus het is niet erg als ik mijn theorie dan nog even verzet tot midden januari, dan heb ik ook nog ruim tijd voor een her.
Morgen ga ik wel mijn code voor online eens aanvragen, kijken hoe ik er daarna over denk. TrafficTrainer zit bij mijn pakket in, iemand die daar ervaring mee heeft? Ik heb die sowieso een maand en kan hem via mijn rijschool voor een maand extra ook voor maar 10 euro aanvragen mocht 1 maand niet genoeg zijn dus dat is niet zo heel duur.

Wat jammer Absolem! Ik zou denk ik ook even met je eigen instructrice overleggen. Was ze bij het examen?

Lekker vroeg Rebecca! Ik heb er over een week ook een zo vroeg staan :') Eigenlijk niet zo'n fan van zo vroeg (heb me al een keer serieus verslapen voor een les om 10:00 :+ ) maar ik dacht doe het gewoon een keer.

Jasmijn kijken herken ik! Ik heb soms ook nog dat ik eigenlijk pas te laat ga kijken en het voor mezelf dan alleen maar moeilijk maak omdat je de handelingen dan sneller moet doen -> fouten sneller maken. Gaat gelukkig al een stuk beter inmiddels :)