(dreigend) arbeidsconflict… Tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djini
Berichten: 498
Geregistreerd: 31-10-07

(dreigend) arbeidsconflict… Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 18:35

De titel zegt het al. Ik zal proberen het kort uit te leggen;

Al enkele jaren werk ik met veel plezier binnen een groot bedrijf. Ik heb nooit problemen gehad op mijn werk en heb me daarom ook nooit echt verdiept in onze cao, of vakbonden e.d. Ik ben dus echt een complete noob op dit gebied. :+

Ik heb sinds een paar maanden een vast contract van 24 uur per week. Omdat ik al meerdere jaren gemiddeld méér dan 34 uur gewerkt heb, heb ik mogelijk recht om toch meer vaste uren op papier te krijgen. Dit ben ik nu met hulp van personeelszaken gaan uitzoeken.

Helaas is mijn leidinggevende nogal grillig en onvriendelijk (zacht uitgedrukt). Ik vermoed dat hij er alles aan zal doen om mij tegen (of zelfs weg) te werken, wanneer ik op mijn strepen ga staan.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar tips en adviezen om zo sterk mogelijk te staan, wanneer ik een confrontatie aanga. Ik vermoed dat het niet erg gezellig gaat worden…

Ik heb dus al iemand gevonden via personeelszaken die mij een klein beetje wegwijs maakt door de regelgeving en cao, om zo uit te zoeken waar ik evt. recht op heb.
Loont het om in zo’n situatie lid te worden van een vakbond?
Zijn er nog andere tips om je in te dekken of evt. hulp in te schakelen? We hebben ook een ondernemingsraad in het bedrijf, maar ik heb geen flauw idee wat die eigenlijk voor mij kunnen doen… Zij zijn wel allemaal op de hoogte van het gedrag van mijn leidinggevende.

Zijn er misschien Bokkers die nog goede tips of adviezen hebben ? Alvast heel erg bedankt!

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: (dreigend) arbeidsconflict… Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:36

Waarom heb je een vast contract voor 24u getekend als je recht hebt op meer?
Durf geen verder advies te geven, ik wens je sterkte.

Djini
Berichten: 498
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 18:39

Ik was toen in de veronderstelling dat ik geen recht zou hebben op een groter contract.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:39

Heb geen idee, maar wil je wel als tip mee geven de sfeer binnen het bedrijf zo prettig mogelijk te houden. En als je hierdoor in conflict komt te staan met je leidinggevende, komt dat niet ten goede van de sfeer natuurlijk. Hoe prettig is het dan nog om daar te blijven werken? Je zit er natuurlijk wel flink wat uur en als je het niet naar je zin hebt, zijn die 10 uur op papier dat dan waard?

Lisann__

Berichten: 2593
Geregistreerd: 13-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:39

Weet je onder welke cao je valt? (branche)

Heb je recent nog een beoordelingsgesprek gehad?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:39

Heb je eerst bepaalde tijd contracten gehad? Voor welk aantal uur?
Na drie keer bepaalde tijd contract moeten ze je een vast contract aanbieden.
Werk je dan nu ook minder uur dan eerst?
Of ben je 34 uur blijven werken, maar is een gedeelte van je contract vast?

Djini
Berichten: 498
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 18:47

@ Rena; Sfeer op het werk is best leuk, maar daar kan ik niet op leven. Ik heb echt meer uren werk nodig om rond te komen ;)

@ Lisann; Ik val onder de cao ziekenhuizen.
Recent heb ik nog een heel positief functioneringsgesprek gehad.

@ Def; Mijn contract van 24 uur is al voor onbepaalde tijd. Voordat ik dit contract kreeg heb ik jarenlang gemiddeld 34 uur per week gewerkt. Ik werk nu dus minder dan eerst (en daar baal ik van).

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:51

Als het ook in jouw cao beschreven staat dat je recht hebt op meer uren op papier wanneer je meerdere maanden achter elkaar meer uren draait dan kan je er gewoon wat mee doen. Bij mijn werk moet ik dan schriftelijk een aanvraag indienen om mijn contract te verhogen. Dit mogen ze niet weigeren. Het kan zijn dat het in jouw beroepsgroep anders geregeld is in je cao.

Wat betreft je manager hij zou jou gewoon een contract verandering moeten geven als jij er om vraagt en recht op hebt. En ook om jou weg te werken moet hij goede redenen hebben. Hou het zakelijk en bewandel gewoon de juiste paden dan kna hij niks doen. Maak het niet persoonlijk om hij jou of jij hem niet aardig zou vinden.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: (dreigend) arbeidsconflict… Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:57

ok dus je hebt altijd 24 uurs contract gehad en 34 gewerkt. en nu werk je dus weer maar 24 uur en dat is te weinig. In dat geval kan je niks anders dan een gesprek aan gaan met je leidinggevende of er een mogelijkheid is om meer te werken aangezien je niet rondkomt nu. Dat is dan de enige manier. Je contract uren omhoog omdat je er recht op hebt had je denk ik moeten regelen voordat ze je minder uren gaven

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: (dreigend) arbeidsconflict… Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:59

Heb je een rechtsbijstandsverzekering.
Anders zouden zij er ook eens naar kunnen kijken voor je.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:39

Overigens: als je je nu bij de vakbond aanmeldt kun je wel advies vragen, maar je hebt dan nog geen aanspraak op echte bijstand. Daarvoor moet je vaak een bepaalde periode lid zijn, en/of lopende kwesties zijn uitgesloten.

Maar als je nu lid wordt, heb je natuurlijk wel over een tijd mogelijk profijt daarvan. Omdat dergelijke conflicten vrij slepend kunnen zijn, kan het over een tijd wel lonen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: (dreigend) arbeidsconflict… Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:15

die 10 uur op papier kunnen heel belangrijk zijn denk aan:

uitkering bij ontslag
Het kopen van een huis
etc.

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:21

bliver schreef:
ok dus je hebt altijd 24 uurs contract gehad en 34 gewerkt. en nu werk je dus weer maar 24 uur en dat is te weinig. In dat geval kan je niks anders dan een gesprek aan gaan met je leidinggevende of er een mogelijkheid is om meer te werken aangezien je niet rondkomt nu. Dat is dan de enige manier. Je contract uren omhoog omdat je er recht op hebt had je denk ik moeten regelen voordat ze je minder uren gaven


Dat is niet waar.

Blijkbaar heeft de TS altijd meer uren gewerkt maar een contract gekregen die niet meer dan 24 uur bevat.

Structurele extra uren kunnen omgezet worden in je contract inderdaad. Alleen zijn er CAO's die dit uitsluiten.

Even een stukje officiële tekst:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rwerk.html

Gezien jou branche kan ik je daar geen zinnig advies in geven. Zit zelf in de textielcao dus totaal wat anders.

Misschien eens een telefoontje wagen naar het juridisch loket of de rechtsbijstand als je die hebt.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:26

Lid worden van een vakbond gaat je niet helpen in een gesprek met je leidinggevende.

Als jij structureel meer werkt is er rechtsvermoeden van arbeidsduur en kan je recht hebben op aanpassing van je arbeidscontract. Cao's kunnen hier soms wel vanaf wijken. Zie hieronder:

Citaat:
Rechtsvermoeden arbeidsduur
Is er verwarring over uw arbeidsduur? Dan kan het zogeheten rechtsvermoeden van de arbeidsduur of arbeidsomvang uitkomst bieden. Dan wordt gekeken naar het aantal uren dat u gemiddeld per maand werkte in de afgelopen 3 maanden. Als uw werkgever het niet eens is met het rechtsvermoeden, moet hij dit weerleggen. Hij moet bewijzen dat het overwerk van tijdelijke aard is. En dat uitbreiding van de arbeidsovereenkomst dus niet op zijn plaats is. Als u er samen niet uitkomt, beslist de rechter.

Aanpassing arbeidsduur
De Wet aanpassing arbeidsduur (WAA) maakt het mogelijk meer (of minder) uren te werken. U kunt een verzoek indienen bij uw werkgever. Voor een dergelijk verzoek moet u minstens 1 jaar in dienst zijn. Uw werkgever moet uw verzoek inwilligen. Behalve als dit op grond van zwaarwegende bedrijfsbelangen of dienstbelangen niet van hem is te verwachten. Deze wet geldt niet voor bedrijven en instellingen met minder dan 10 werknemers.


Of je dat moet willen als je relatie met je leidinggevende daardoor op springen staat is aan jou, maar eind van de rit is het misschien wel waar je recht op hebt en zal je leidinggevende dat moeten accepteren. Misschien moet je eens proberen een rustig gesprek aan te gaan en vragen waarom je leidinggevende daar een probleem in ziet, misschien lastig met planning of iets dergelijks of ziet hij/zij obstakels die makkelijk weg te halen zijn. Handig om te vragen of je personeelszaken medewerker bij het gesprek wil zijn om eventuele misverstanden uit de weg te helpen.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:30


Electra63

Berichten: 17845
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:37

Ik ga ervan uit dat het bedrijf/instelling meer dan 10 werknemers in dienst heeft.
Je moet 4 maanden van te voren schriftelijk een verzoek doen om uitbreiding van je uren op basis van de Wet Aanpassing Arbeidsduur (WAA). Werkgever mag daar alleen van afwijken als er dringende bedrijfseconomische redenen zijn (als er geen werk is of als het bedrijf er slecht voor staat). Dit geldt voor uitbreiding/vermindering uren, niet over het aantal dagen. Dat kan de werkgever wel weigeren.
De reden van de uitbreiding (of vermindering) van de uren is niet van belang, deze hoef je ook niet op te geven. Misschien als je uitlegt, dat je de uitbreiding nodig hebt, om financieel rond te komen, dat je leidinggevende daardoor meer begrip heeft, zou wel kunnen bijdragen tot de verstandhouding.

Wat betreft de OR, meestal is daar een commissie die zich bezig houdt met personeelsbeleid. Je kan daar advies vragen.

Je kan vragen of PZ wil bemiddelen of het gesprek wil begeleiden als jouw verstandhouding met jouw leidinggevende niet goed is. In dit gesprek geef je aan dat je dringend uitbreiding van uren nodig hebt en daarbij overhandig je dan het schriftelijke verzoek om uitbreiding, ingaande 4 maanden na het schriftelijke verzoek. Werkgever moet daar schriftelijk op reageren.
Je kan ook uitbreiding van uren vragen op een andere afdeling, ik weet niet of dat mogelijk is.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: (dreigend) arbeidsconflict… Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:40

wat electra zegt klopt indd maar ik begrijp van TS dat ze langere tijd dus meer uur gewerkt heeft. Ze had in die tijd een contract van 24 uur. Toen kreeg ze een vast contract van 24 uur. En ging ze ook die 24 werken terwijl ze daarvoor 34 had. Als je op dit moment nog steeds 34 uur zou werken dan heb je indd recht op die uren en kunnen ze je dat ook niet zomaar weigeren, maar ik vraag me dus af omdat je inmiddels weer die 24 uur werkt of je dan nog steeds op die tien uur recht hebt. Misschien weet jij dat electra???

Electra63

Berichten: 17845
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:51

bliver schreef:
wat electra zegt klopt indd maar ik begrijp van TS dat ze langere tijd dus meer uur gewerkt heeft. Ze had in die tijd een contract van 24 uur. Toen kreeg ze een vast contract van 24 uur. En ging ze ook die 24 werken terwijl ze daarvoor 34 had. Als je op dit moment nog steeds 34 uur zou werken dan heb je indd recht op die uren en kunnen ze je dat ook niet zomaar weigeren, maar ik vraag me dus af omdat je inmiddels weer die 24 uur werkt of je dan nog steeds op die tien uur recht hebt. Misschien weet jij dat electra???


Ja als je 3 maanden gemiddeld extra uren hebt gewerkt, kan je die extra uren "claimen", op basisvan rechtsvermoeden van arbeidsomvang", alleen ik dacht dat TS nu 24 uur werkt per week en niet meer extra uren, dus kan ze dit niet toepassen. Dat claimen van die uren kan niet als die extra uren zijn gewerkt i.v.m. een calamiteit (college ziek/vakantie) of bij seizoensgebonden drukte. Extra uren tijdens de kerstperiode bij een plantenhandel bijv.

Djini
Berichten: 498
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 13:45

Heel erg bedankt voor alle reacties! Er staan tips tussen waar ik zeker wat mee kan. :j
Vooral het gedeelte "rechtsvermoeden bij arbeidsomvang zou bij mij wel van toepassing zijn, maar dat laat ik even door p&o precies uitzoeken.