Al enkele jaren werk ik met veel plezier binnen een groot bedrijf. Ik heb nooit problemen gehad op mijn werk en heb me daarom ook nooit echt verdiept in onze cao, of vakbonden e.d. Ik ben dus echt een complete noob op dit gebied.
Ik heb sinds een paar maanden een vast contract van 24 uur per week. Omdat ik al meerdere jaren gemiddeld méér dan 34 uur gewerkt heb, heb ik mogelijk recht om toch meer vaste uren op papier te krijgen. Dit ben ik nu met hulp van personeelszaken gaan uitzoeken.
Helaas is mijn leidinggevende nogal grillig en onvriendelijk (zacht uitgedrukt). Ik vermoed dat hij er alles aan zal doen om mij tegen (of zelfs weg) te werken, wanneer ik op mijn strepen ga staan.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar tips en adviezen om zo sterk mogelijk te staan, wanneer ik een confrontatie aanga. Ik vermoed dat het niet erg gezellig gaat worden…
Ik heb dus al iemand gevonden via personeelszaken die mij een klein beetje wegwijs maakt door de regelgeving en cao, om zo uit te zoeken waar ik evt. recht op heb.
Loont het om in zo’n situatie lid te worden van een vakbond?
Zijn er nog andere tips om je in te dekken of evt. hulp in te schakelen? We hebben ook een ondernemingsraad in het bedrijf, maar ik heb geen flauw idee wat die eigenlijk voor mij kunnen doen… Zij zijn wel allemaal op de hoogte van het gedrag van mijn leidinggevende.
Zijn er misschien Bokkers die nog goede tips of adviezen hebben ? Alvast heel erg bedankt!