Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:49

@Cookie2222 Ja het is inderdaad denk gewoon stom toeval haha maar toch viel het me op.

Ik hoorde 12 juli dat ik was uitgeloot, 19 juli kregen de andere te horen dat ze waren ingeloot.

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:50

Ze hebben trouwens zon opendag waarbij je een practicum en 2 lezingen kunt volgen over DGK, daar leggen ze precies t loten uit en welke kans ze hebben bij welke klasse :)

Even off topic xD leuke pony heb je trouwens Arantes :)

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:53

Ik was naar de opendag geweest en toen ook over de loting.. Maar werd er niet echt wijzer van helaas. Practicum lijkt me wel heel erg leuk? Wanneer zou dat zijn? Laatste opendag helaas niet. Heb wel een keer stiekem met een studente meegelopen en een hoorcollege gevolgd :)

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:57

Ik weet niet precies meer, maar wij moesten toen via studielink inschrijven voor programma's op zon opendag en daar kon je een practicum bijwonen en een mini practicum doen en dus die lezingen. Weet niet zeker of ze i dit jaar weer doen maar zou dan haast bij die in maart moeten zijn.

Ik zou nl eerst naar biologie gaan en de 1ste van dkg maar ben daarna stiekem naar de 2de lezing van DGK gegaan. De een was over ervaringen van een studente en de verenigen enzo en de ander dus over t lotingssysteem.
Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 17-02-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:59

Ah ik ga toch maar eens zoeken, lijkt mij zeer interessant.

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:01

Binnenkort moet t opgeven online komen, misschien staat t er dan bij :)

En als je het wilt kun je altijd met mij mee naar een HC of WC :) (helaas geennpractica want daar is controle xD) wij gaan in de vakantie ook door helaas haha


http://www.uu.nl/bachelors/bachelor/die ... open-dagen
Ik zie hier dat ze in maart alleen presentaties hebben helaas, maar misschien komt het er nog wel bij als extra activiteit of later nog.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:15

Zo dat lijkt mij inderdaad ook wel heel erg leuk om heen te gaan. Ik ben toen wel naar een open dag geweest maar dat was echt heel algemeen en meer van wat je met de opleiding later kan enzo.

En dankjewel Cookie2222! :D Ben ook erg blij met hem, die van jou is ook leuk! Zo'n lekker ondeugend koppie haha

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 22:53

Wordt de lotingsklasse eigenlijk bepaald door afgeronde cijfers te middelen? Of onafgeronde cijfers?

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:55

Afgeronde cijfers :) En als je meer dan één extra vak hebt telt alleen de beste mee. Ben ik heel blij mee, want als ze alle twee mee zouden tellen zou ik uitkomen op een 7.9 ipv een 8 :+

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:47

Voor de lotingsklasses ronden vgm niet af maar ik weet wel dat ze de 6,7 bv in een lagere hebben dan de 6,8.

Edit ; net op internet gekeken en ze doen t via gemiddeld, dus als je dichter bij 6,5 zit dan bij 7 met je eindcijfer dan zit je in klasse E

Zo stond ik dus een 6,7 xD net 0,1 tekort voor klasse D

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 09:07

Cookie, snap er nu helemaal niks van meer xd

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:00

Cookie bedoeld volgens mij dat ze je gemiddelde niet afronden om te bepalen in welke lotingsklasse je zit. Maar om je gemiddelde uit te rekenen ronden ze wel af. Als je je diploma krijgt staan daar 3 rijtjes met cijfers op, je schoolexamen en centraal schriftelijk niet afgerond, en dan een afgerond eindcijfer. Om je gemiddelde uit te rekenen gebruiken ze dat afgeronde eindcijfer. Om te weten in welke klasse je terecht komt zou ik gewoon naar de tabel van de rijksoverheid kijken.

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 10:03

Ah nu snap ik t het. Bedankt! Dan moet klasse C wel lukken :) aangezien ik een 9 krijg voor m'n combinatie cijfer en daarmee twee zessen naar een 7 kan tillen. :)

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:23

Sanned schreef:
Cookie bedoeld volgens mij dat ze je gemiddelde niet afronden om te bepalen in welke lotingsklasse je zit. Maar om je gemiddelde uit te rekenen ronden ze wel af. Als je je diploma krijgt staan daar 3 rijtjes met cijfers op, je schoolexamen en centraal schriftelijk niet afgerond, en dan een afgerond eindcijfer. Om je gemiddelde uit te rekenen gebruiken ze dat afgeronde eindcijfer. Om te weten in welke klasse je terecht komt zou ik gewoon naar de tabel van de rijksoverheid kijken.


Echt? Dus al sta ik een 7.4, een 7.9, een 6.8 en een 8.0, dan zouden die cijfers eerst afgerond worden naar een 7, een 8, een 7 en nog een 8, en dan wordt daarvan het gemiddelde genomen?
Huh, ikkeniesnappe :')

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:29

Ja, op die manier ja :) Ik zal even kijken of ik een voorbeeldje van een cijferlijst kan vinden. Ze kijken naar het eindcijfer dat op je cijferlijst staat en dat wordt door je middelbare school zelf al afgerond. Stel jij hebt voor je schoolexamen een 7.2 en voor je centraal examen een 7.6. Dan is je eindcijfer een 7.4, dat wordt afgerond naar een 7.
Dus in jouw voorbeeld krijg je inderdaad twee zevens en twee achten, dan komt je gemiddelde uit op een 7,5 en kom je dus in lotingsklasse B

Edit: Kijk, zo ziet een cijferlijst van je diploma er uit. (geen idee van wie deze is trouwens, ik heb hem van google O:) ) Dit is overigens een al wat ouder diploma, maar toen ik in 2012 eindexamen deed zag het er nog precies hetzelfde uit. Je ziet hier in de laatste kolom eindcijfers staan, die zijn dus afgerond.

Afbeelding

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:36

Ja ik heb m'n havo diploma dus dat wist ik ja. Weten jullie ook of de rekentoets meetelt of niet?

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:41

Even om toe te lichten voor stabledoor :)

Moeten jullie een rekentoets doen?

Hebben jullie trouwens het artikel op de voorpagina gelezen over het overschot aan dierenartsen in België? Ze gaan nu in Gent misschien ook een numerus fixus invoeren.

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:43

Ah dat zit er idd aan te komen ja... Zoveel Nederlanders die daar naar toe gaan..

Ja ik moet een rekentoets doen in maart. Ik mag wel een onvoldoende halen want hij telt niet mee voor slagen of niet slagen, maar hij komt wel op t diploma. Vanaf volgend jaar kun je er zelfs op zakken

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:57

Ja, ik snap het wel. In dat artikel staat ook dat in België een startende dierenarts 5 tot 6 euro per uur verdiend en dat 5 jaar na afstuderen een derde van de dierenartsen niet meer in het veld werkzaam is. Daar schrok ik wel een beetje van! Nu zal het in Nederland wel iets anders liggen, maar het klinkt niet zo heel positief...

Oh, echt? Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Maar als je er niet op kan zakken zal hij ook wel niet meetellen voor je gemiddelde toch?

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 12:01

Idd lage bedragen, maar in Nederland is dat niet zo hoor. Daar is dat zo berekend dat iedereen wel aan de bak kan. Misschien niet als dierenarts maar in t onderwijs of andere sectoren.. Maak me daar geen zorgen om. Weet nu alleen niet of ik dit jaar naar Gent ga als ik word uitgeloot.. Volgend jaar is er dus wss loting. Zo lastig dit.

Edit: ja ik denk t ook niet, maar als ik heel hoog haal lijkt mij het wel chill om deze mee te laten tellen :p

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:12

Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik eigenlijk echt alleen als arts aan het werk wil. Maar dan moet ik maar hard mijn best doen denk ik :P

Ja, dat is wel lastig ja. Ik zou denk ik wel naar Gent gaan en dan het volgend jaar nog een keer proberen in Utrecht. Dan heb je tenminste een plekje in Gent, als je volgend jaar alsnog wordt ingeloot stap je over naar Utrecht, word je weer uitgeloot hoef je niet in Gent ook te loten en heb je in elk geval een plek aan een diergeneeskundige opleiding. Het is trouwens nog helemaal niet zeker dat ze een loting in gaan voeren hoor, maar ze zijn er wel serieus over na een het denken. Ik geloof dat het lastig is om in te voeren omdat de Belgische regering in principe tegen lotingen of andere systemen is.

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 12:16

Ja dat is wel een slimme. Alleen het financiële plaatje is een beetje lastig.. Ik moet daar op mij zelf wonen en wil graag in t weekend naar huis waardoor ik niet echt tijd heb om te werken. En aangezien dit laatste jaar is van stufi betekend dat dat ik een studie niet afmaak en dus stufi terug moet betalen. (Zoiets hoorde ik iig)

Daarbij vind ik het leersysteem veel minder passend bij mij... Maarja ik wil toch dierenarts worden.
Gelukkig heb ik nog even om erover na te denken.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:19

Oh ja, dat is natuurlijk zo. Ik geloof dat je gelijk hebt wat betreft de stufi helaas...

Gewoon maar heel hard duimen dat je wordt ingeloot!

redbutton
Berichten: 1024
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:04

dream_lot schreef:
Idd lage bedragen, maar in Nederland is dat niet zo hoor. Daar is dat zo berekend dat iedereen wel aan de bak kan. Misschien niet als dierenarts maar in t onderwijs of andere sectoren.. Maak me daar geen zorgen om. Weet nu alleen niet of ik dit jaar naar Gent ga als ik word uitgeloot.. Volgend jaar is er dus wss loting. Zo lastig dit.

Edit: ja ik denk t ook niet, maar als ik heel hoog haal lijkt mij het wel chill om deze mee te laten tellen :p

dit is toch niet helemaal waar, ook in diergeneeskundeland is de crisis toegeslagen en de banen liggen niet voor het oprapen. In nederland is een dierenarts samen met een theoloog de slechts betaalde academicus. Je moet geen dierenarts worden voor het geld :)

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:56

Hierboven @
klopt idd, ze vertelde ons zelfs dat er een bepaald aantal plekken beschikbaar zijn voor 'nieuwe dierenartsen' en ( ik geloof voor richting paard zelfs maximaal 30 van wat ze ons vertelden)
Maar met de studie kun je natuurlijk ook nog wel veel meer worden, er is veel vraag naar de volksgezondheidsrichting :) en als laborante kun je wss ook wel aan de bak