Kracht en arbeid

Moderators: Berdien, Hanmar, Murthul, Warboel, Amaryllis, Dani, Leo, Muurp

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CharlievdH

Kracht en arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 20:21

Hoi, ik heb een vraagje.
Weet iemand misschien de definities en formules voor arbeid en voor kracht?
Voor kracht dacht ik dat het F= m.g was, maar dat weet ik niet zeker. Is er iemand die me kan helpen??,

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:24

W = F x S

Arbeid = Kracht x Afstand

Kracht F newton (afgekort N)
Afstand S meter (afgekort m)
Arbeid W joule (afgekort J = Nm)
De letters F en W zijn afkomstig van de Engelse woorden force (= kracht) en work (= arbeid).
De letter s is afkomstig van het Latijnse woord “spatium” wat afstand betekent.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 13-11-13 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 20:27

Heel erg bedankt! Ik herinner het me nu weer, maar, bij hetz ien van deze formule denk ik aan iets met 'delta s' Dus: W= F. delta-s, kan dat kloppen. In woorden is het dan: Arbeid is de kracht vermenigvuldigt met de tijdsduur?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:28

Natsuki schreef:
Heel erg bedankt! Ik herinner het me nu weer, maar, bij hetz ien van deze formule denk ik aan iets met 'delta s' Dus: W= F. delta-s, kan dat kloppen. In woorden is het dan: Arbeid is de kracht vermenigvuldigt met de tijdsduur?

Kracht x Afstand.

Zie hierboven.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:10

Delta s is ook gewoon van de afstand neem ik aan; niets anders dan je eindpositie - dus de eventuele beginpositie, dus je afgelegde weg. Dus de kracht vermenigvuldigd met de afstand, inderdaad. (overigens komt er stiekem nog een cos(theta) bij kijken waarbij the theta de hoek is tussen de richting van verplaatsing en de richting waarin de kracht werkt).

Als plaatje:
Afbeelding
(de r hierboven is hetzelfde als s :) )

:9k
By convention sweet, by convention bitter,
by convention hot, by convention cold,
by convention colour: but in reality atoms and void

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie