Master, doorgaan of stoppen?

Moderators: Shanna, Dani, Murthul, Warboel, Berdien, Hanmar, Muurp

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

crazygirl1

Master, doorgaan of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 18:22

Ik volg momenteel het schakeljaar (= tussenjaar tussen bachelor en master opleiding in België) en volgend jaar zou ik dus mijn 2de jaar master moeten volgen.

Echter valt het me zwaar tegen en dus is de motivatie ver te zoeken.
Mijn vorige studies:
*1 jaar office management, volledig geslaagd maar gestopt omdat ik absoluut geen bureauwerk zag/zie zitten
* 3j toerisme -en recreatiemanagement (bachelor diploma behaald dit jaar)
* momenteel bezig met verder studeren: 2jaar voor master handelswetenschappen

Deze master gekozen omdat ik het super leuk vind om te organiseren/managen. Maar helaas is de motivatie ver te zoeken, dit na nog geen 2 maand les. Waarom? het draait allemaal om geld, materialisme en laat dat nou net zijn wat ik niet ben. Ik kan absoluut niet in een stad leven/werken, ik word zot als ik de hele dag bureauwerk moet doen. Nee ik moet mensen ontmoeten & buiten komen. Zet mij maar ergens in een afgelegen gebied, midden in de natuur en de rust. Daar waar mensen geen drama maken omdat hun haar niet goed ligt. Nee het stadsleven is me te druk en de mensen zijn (volgens mij) te veel bezig met geld en uiterlijk en vaak niet gelukkig.

Maar wat moet ik nu doen?

Ergens wil ik echt mijn master behalen, bewijzen dat ik het kan en ook voor betere carrièremogelijkheden. Maar welke meerwaarde heeft dit diploma als ik nu al weet dat ik absoluut geen bureauwerk/stad wil doen?

En dan is er nog steeds die droom: naar Frankrijk vertrekken en daar in the middle of nowhere op een stal gaan werken. De buitenlucht 8-)

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:27

Even simpel gesteld: als je in Frankrijk in the middle of nowhere je eigen stal wil opstarten, dan moet je wel nog altijd aan management doen, je budget beheren, je personeel managen enz. Je droombeeld is wel mooi, maar dat is imo niet zo realistisch voor de rest van je leven. Wat als je kinderen gaat krijgen? Een gezin moet onderhouden? Dan verdien je niet genoeg om pakweg 2 kinderen en een man mee te ondersteunen met stalwerk en dan zit je niet echt goed in een hutje in the middle of nowhere. Het is misschien goed voor een paar jaar, maar ik zou er rekening mee houden dat je over een paar (tiental) jaar misschien toch iets anders wilt doen. Niet in alle bedrijven is het belangrijk welk merk je draagt of hoe je haar ligt. Niet ieder dorp is druk. Je kan prima in een afgelegen plaats in een rustige gemeente gaan wonen en aan de slag gaan bij een vzw of ngo die zich inzet voor doelen waar jij achter staat, bv. natuurbehoud, dieren... Het leven is niet zwart wit, of-of. Het is niet dat je moet kiezen tussen tegenpolen, tussen materialisme en merken en uiterlijk of rust en bijna geen contact met mensen. Er bestaan gulden middenwegen en jij moet de jouwe denk ik nog vinden. Misschien wordt jouw afkeer van bedrijven en drukke plaatsen gewoon nog groter omdat je het nu associeert met een diploma dat je echt niet leuk vindt.

Maar als je zegt dat je organiseren en managen leuk vindt maar geld en materialisme niet, dan begrijp ik eigenlijk niet waarom je juist handelswetenschappen bent gaan doen? Het is toch handelswetenschappen en handel = geld? Waarom doe je geen master management (ook met schakeljaar)? Dat is ook economie en bedrijfsbeheer, maar ook onderhandeltechnieken, human resources en andere vakken over menselijke omgang in een bedrijf.

2 jaar "weggooien" aan een master waarvan je het nu al niet ziet zitten en zwaar twijfelt of je er wel iets mee wilt vind ik het eerlijk gezegd echt niet waard. Het kost geld, tijd en moeite die je misschien beter kan steken in een diploma waar je wel werk mee kan gaan doen dat je leuk vindt.

There is no greater joy than to have an endlessly changing horizon, for each day to have a new and different sun.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:26

Alstublieft, hou dit even vol!
Een master in de handelswetenschappen wil helemaal niet zeggen dat je steeds bureauwerk moet doen. Dat is een fabeltje dat voor iedere studie geldt. Je moet gewoon gaan solliciteren bij de bedrijven/overheidsdiensten die interessante dingen doen die jij wil doen. Het is een kwestie om je dan goed te verkopen. En er zijn heel veel buitenjobs die kennis mbt handel/economie vragen. Handel is een ruim begrip. Denk vb. een job aan de haven waar je op de boot de ladingen moet gaan checken mbt de papieren. Lijkt me een stoere buitenjob. Maar voor jou dan iets meer in de bossen :-).

Ik werk bij de overheid en studeer ondertussen voor mijn master. Eén van de redenen is dat het loon van een master en bachelor 400€ netto verschilt en dit verschil wordt alleen maar groter!!!! Vergooi die master dus niet!!! Het is bijna pervers hoe A-niveau-ers (master) bij de overheid op handen worden gedragen. Als je gewoon maar al kan zeggen 'ik heb een master', is dit bij de overheid genoeg. Vb. er loopt hier iemand rond die een master Kunst ... heeft behaald en laat ik zeggen dat de enigste kunst waarmee wij hier in contact komen, de koffiekringen op de tafel zijn. Maar hé, ze heeft een papiertje (naar de kwaliteiten wordt niet gekeken).

Haal deze master. En als je het dan niet ziet zitten kan je in 1 jaar eender welke andere master volgen (je moet geen schakeljaar meer volgen dan). Terwijl, als je nu stopt, moet je opnieuw een schakeljaar volgen en ben je dit jaar ook nog eens kwijt.

En nu lekker verder vertellen!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie