Wie staat er in zijn recht, wie is de schuldige?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:02

:j :j Helaas ook een paar keer die ervaring -O-

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:31

El75 schreef:
Cayenne schreef:
Hebben jullie de post van FloortjeM eigenlijk wel gelezen? :? Die geeft toch duidelijk een antwoord.


Ja, gelezen, maar een mening duidelijk neerzetten wil nog niet zeggen dat het correct is.

Persoonlijk, met 16 jaar ervaring als jurist en met de summiere gegevens die we hebben, is mijn standpunt dat koper groot gelijk heeft om de verkoper aansprakelijk te stellen.

Immers, zoals FloortjeM stelt is de rechtsrelatie die tussen koper en verkoper. De partij aan wie de koper de bezorging heeft uitbesteed stelt richting de vekoper dat zij toestemming had ontvangen van de koper om het pakketje daar neer te leggen. Dit wordt uitdrukkelijk betwist door de koper. Wie stelt die bewijst dus de verkoper (dit is immers de partij waarmee de koper een rechtsrelatie heeft) moet kunnen aantonen dat er toestemming was verkregen van koper om het pakketje daar te leggen. De verkoper zal dit bewijs moeten ontvangen van haar onderaannemer, de partij die de bezorging deed. Een verklaring daartoe door de bezorger is niet voldoende. Zelfs een lijst met telefoongesprekken is niet voldoende, want hiermee kan je niet bewijzen wat er over de telefoon is afgesproken. Tenzij het gesprek is opgenomen, en dan wordt je daaromtrent geinformeerd mbt bescherming persoonsgegevens, zal verkoper zeer waarschijnlijk niet in staat zijn om dit te bewijzen en staat koper volledig in het recht om schadevergoeding of herzending te vorderen.

Beetje duidelijk??

I kind of do this thing for a living. En als je jezelf jurist noemt, maar uitgaat van 'wie stelt, bewijst' en dat dan vervolgens uitlegt op een wijze die niet krommer kan, houdt het voor mij wel een beetje op. De rechtsregel is dat de partij die zich op de rechtsgevolgen van een bepaald feit beroept, dat dient te stellen en te bewijzen. Waar de crux hier zit is de vraag of PostNL (in opdracht van koper) nu wel of niet het pakket mocht achterlaten op de wijze zoals dat gebeurd is. Er is sprake geweest van overleg, dus dat feit hoeft niet te worden aangetoond, maar uitgangspunt (waar ook de rechter vanuit gaat) is dat het pakket met de bezorger mee terug gaat, tenzij er een andere instructie is gegeven. Het is dan de vraag of een rechter ervoor kiest om te zeggen: toon maar aan dat je een andere instructie hebt gekregen, of dat de rechter zegt: gezien het feit dat koper ervoor kiest dergelijke dingen telefonisch af te handelen en het telefoongesprek dat er is geweest, vast niet over het weer is gegaan, laat ik koper toe te bewijzen dat zij instructies heeft gegeven die vervolgens uitdrukkelijk niet zijn opgevolgd en als die wel zouden zijn opgevolgd, zou de schade niet zijn ingetreden. Als rechter zou ik voor het laatste kiezen.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:34

_/-\o_

(kun jij niet een briefje opstellen voor TS om naar paypall/ontvanger te sturen?? :D )

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:38

Echter ga jij er nu vanuit dat er wel degelijk een telefoongesprek is gevoerd, dit is voor mij nog niet helemaal duidelijk?

FloortjeM schreef:
Er is sprake geweest van overleg, dus dat feit hoeft niet te worden aangetoond

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:47

Ik zat de berichten van TS nog even terug te lezen, en dit is toch gewoon super onlogisch?!?

Ik kan dus onmogelijk toestemming hiervoor hebben gegeven. Desondanks heb ik niet PostNL aansprakelijk gesteld, maar de verzender

Ze heeft postnl geen toestemming gegeven, die doet het toch en dan stelt ze TS aansprakelijk?!??!?!

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:57

Het is inderdaad niet helemaal duidelijk zo.

Zoals ik het begrijp zegt de koper: ik heb het pakket kapot gevonden, omdat het zomaar over het hek is gezet. Ik heb het pakket nooit persoonlijk in ontvangst genomen, ik wist niet dat de bezorger het pakket onbeheerd achter zou laten want ik ben niet gebeld.

Terwijl PostNL zegt, dat de bezorger wel degelijk heeft gebeld met het nummer op het hek, en daarbij toestemming kreeg om het pakket zo achter te laten. Maarja, kan de bezorger ook bewijzen dat hij daadwerkelijk een gesprek heeft gehad met dat nummer, of heeft hij dat nummer alleen maar opgeschreven en geprobeerd te bellen...waarbij er niemand opnam en hij maar heeft besloten om het pakket achter te laten? Wellicht nog een berichtje in heeft gesproken en dacht dat het zo wel okee was?

Het is nu dus de vraag wat er echt gebeurd is.

Heeft de bezorger gelijk, of de koper? En heb je het pakket niet aangetekend verzonden?
Ik kan me voorstellen dat als jij als opdrachtgever betaalt voor het aangetekend verzenden, ze ook een handtekening dienen te ontvangen van je koper omdat ze het pakket zonder handtekening niet achter mogen laten. Dan zouden ze alsnog fout zijn.

Maar als de koper gelijk heeft, en tot haar grote verrassing ineens haar honden met een pakket zag lopen waarvan ze geen idee had dat het er was... dan kan ik me heel goed voorstellen dat ze "not amused" is en jouw bedrijf aansprakelijk stelt.

Want je hebt dan inderdaad simpelweg niet gedaan waar ze je voor betaald heeft: het in nette staat bezorgen van het pakket. Over het hek gooien zonder dat zij ergens vanaf weet is geen bezorgen.

Jij bent dan in gebreke gebleven en zou het pakket opnieuw moeten verzenden op jouw kosten, zodat je alsnog jouw deel van de overeenkomst nakomt.

Of jij als opdrachtgever dan verder jouw schade vergoed krijgt van PostNL, is jouw pakkie-an.

Da's helaas het risico van het vak...

Ik verzend expres altijd met verzekering, handtekening voor ontvangst en het niet toestaan dat het pakket op een ander adres afgegeven wordt. De bezorger mag het pakket echt alleen bij de geadresseerde afgeven.

Helaas kunnen ze dan nog rare dingen doen natuurlijk, ik heb hier zelf ook wel eens een pakket van de DHL buiten achter de schuur gevonden, waar de bezorger zelf maar even voor getekend had met mijn naam... -O-

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Wie staat er in zijn recht, wie is de schuldige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:51

Ach vlak post Nl niet uit.

Gister kreeg ik van onze pakjesbezorger een pakket of ik deze in ontvangst wilde nemen voor de buurman.
Nu ben ik daar evengoed al niet happig op, echter was dit pakket zo zwaar gehavend dat ik de postbezorger toch echt gevraagd heb om het pakket mee terug te nemen. (Aangezien je moest tekenen voor ontvangst)
Hij werd me toch een partij gepikeerd! Nou ja en die man is NOOIT thuis bla bla bla. Hoe kan ik dan mijn werk doen? Hem vriendelijk gezegd dat hij dan maar een regeling met de buurman treffen moest, maar ik neem niks meer aan.

Maar ja post NL wil snel van pakketjes af, ze worden volgens mij per afgeleverd pakketje betaald. Dus dan krijg je dit soort dingen.
Mijn pakketjes worden tegenwoordig in de carpoort gedumpt. En pas werd daar ook voor mijn buurman maar neergelegd. Toen heb ik post NL vriendelijk verzocht het weer op te halen. omdat IK niet verantwoordelijk wilde zijn voor andermans post. Werd me niet in dank afgenomen.

Hoe het verder in deze kwestie moet gaan weet ik niet. Ik zou zeggen, klacht indienen bij post NL laat hun maar aannemelijk maken dat ze toestemming hadden om het pakketje daar af te leveren. Het pakketje was dus "heel" afgeleverd dus door toedoen van post NL of de honden is het pakketje stuk gegaan? fout is bij 1 van hun. niet bij jou.

MarjanB

Berichten: 16469
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie staat er in zijn recht, wie is de schuldige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:58

Maar ik begreep uit berichten TS dat ontvanger heeft gemaild dat ze de post nl aan de telefoon heeft gehad. Dus dan valt er toch niks aan te doen als je zelf toestemming geeft om ergens iets neer te leggen?

Ik heb nu zelf al een paar keer gehad dat er een briefje in de brievenbus zat met pakketje ligt achter in schuur. Ik kijken niks te vinden, kijk in in de stal ligt ie in inja haar box... als ik niet had gekeken en haar binnen had gezet had ik ook geen heel pakketje meer teruggevonden ben ik bang :)

987ZYX

Berichten: 290
Geregistreerd: 27-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:07

Kentaro schreef:
Dan ga ik ook maar eens denken aan het beginnen van een pakketdienst..... Dan ben je nooit ergens aansprakelijk voor?! Tijdens verzenden ligt de verantwoording bij verzender en na ontvangst bij de ontvanger }:0


Niet te makkelijk denken. De bezorgdienst is aansprakelijk naar de verkoper toe. Echter, de koper heeft geen rechtsverhouding met de bezorgdienst en dient de verkoper aansprakelijk te stellen. Hoe de verkoper haar schade op de bezorgdienst verhaalt is niet haar probleem.

Natuurlijk weten wij niet wat er precies in de algemene voorwaarden stond en wat er in de overeenkomst tussen de verkoper en de bezorgdienst staat.

Met name is het een belangrijke vraag wat er onder levering wordt verstaan. Normaal (incoterms) vindt levering plaats wanneer de vekoper de goederen aanbiedt aan de koper (even los van op welke locatie dat zou zijn want dan maken we het onnodig ingewikkeld). Hieromtrent wordt dan ook een datum en tijd afgesproken. Indien de koper niet aanwezig is om de goederen aan te nemen of daartoe niet in staat is (bedenk het pakhuis is nog vol en er kunnen geen nieuwe goederen in) dan heeft de verkoper geleverd.

Vanuit de wetgeving vloeit echter wel voort dat beide partijen schadebeperkend moeten optreden. Nu een bezorgdienst heel makkelijk het pakketje mee kan nemen terug naar de opslag, zal het buiten laten liggen onder het mom van men was niet thuis niet voldoen aan het verplichte schadebeperkende optreden.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Wie staat er in zijn recht, wie is de schuldige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:55

ja post NL.......zo onbetrouwbaar als wat.

(als ik zelf iets van marktplaats koop, wil ik het altijd aangetekend verzonden hebben..hier betaal ik zelf ook voor). Als mensen zelf iets kopen, raad ik ook altijd aan om aangetekend te verzenden (eigen keus). met aangetekende post is postNL veel zorgvuldiger dan gewone pakket post....

Maar ik snap koper wel (koper heeft er geen ruk mee te maken met de vervoerder). Verkoper heeft als het ware vervoerder ingehuurd om af te leveren.

987ZYX

Berichten: 290
Geregistreerd: 27-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:57

FloortjeM schreef:
El75 schreef:
[I kind of do this thing for a living. En als je jezelf jurist noemt, maar uitgaat van 'wie stelt, bewijst' en dat dan vervolgens uitlegt op een wijze die niet krommer kan, houdt het voor mij wel een beetje op. De rechtsregel is dat de partij die zich op de rechtsgevolgen van een bepaald feit beroept, dat dient te stellen en te bewijzen. Waar de crux hier zit is de vraag of PostNL (in opdracht van koper) nu wel of niet het pakket mocht achterlaten op de wijze zoals dat gebeurd is. Er is sprake geweest van overleg, dus dat feit hoeft niet te worden aangetoond, maar uitgangspunt (waar ook de rechter vanuit gaat) is dat het pakket met de bezorger mee terug gaat, tenzij er een andere instructie is gegeven. Het is dan de vraag of een rechter ervoor kiest om te zeggen: toon maar aan dat je een andere instructie hebt gekregen, of dat de rechter zegt: gezien het feit dat koper ervoor kiest dergelijke dingen telefonisch af te handelen en het telefoongesprek dat er is geweest, vast niet over het weer is gegaan, laat ik koper toe te bewijzen dat zij instructies heeft gegeven die vervolgens uitdrukkelijk niet zijn opgevolgd en als die wel zouden zijn opgevolgd, zou de schade niet zijn ingetreden. Als rechter zou ik voor het laatste kiezen.


Daar waar je klaarblijkelijk juristen minderwaardig vindt ten opzichte van advocaten even ter info dat ik zelf 6 jaar lang advocaat ben geweest.

Daar waar jij de stelling ' wie stelt, bewijst' niet aannemelijk acht, vraag ik mij af wat voor een opleiding jij hebt genoten.
Dit is een paardenforum dus het lijkt mij dat je niet veel verder moet gaan dan de basisprincipes. Mocht je over omgekeerde bewijstlast willen speculeren, dan stel ik voor dat je mij een pb stuurt.

Koper betwist dat zij gebeld is dan wel dat zij toestemming heeft gegeven om het pakket onbeheerd achter te laten (dat is mij even niet geheel duidelijk en heb andere dingen te doen dan 3 pagina's door te lezen) dus is het aan de verkoper om te bewijzen dat zij hiertoe wel toestemming heeft gegeven.

Nogmaals mijn mening en een ieder die een andere mening heeft prima.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:58

studiemiep, Maar dan blijft het een 'discussie' als koper daadwerkelijk akkoord heeft gegeven aan de telefoon om het maar neer te zetten!!

Ik heb 1x aangetekend verzonden en vond dat zonde van het geld...... Die sukkel van een bezorger heeft het bij ontvanger voor aan het pad van hun erf gezet IN DE REGEN...... Gelukkig was het product net droog gebleven, maar dat was van de verpakking niet te zeggen -O- (en op klachten krijg je heel irritant alleen maar standaard reacties)

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:58

Ik ben ook van mening dat PostNL het pakket moet vergoeden. Ze doen zich hier wel heel braaf voor, maar hoe vaak ik niet pakketjes in mijn brievenbus voor aan de weg vind (zo'n groene die niet op slot zit). Heb daar al eens over gebeld, maar dan zeggen ze: u wilt het pakket toch zo snel mogelijk hebben? Ehhh ja, maar dat wil niet zeggen dat ze het gewoon maar mogen dumpen. Ik heb geen enkel bewijs meer dat ik het niet ontvangen heb, want zij melden het af als 'geleverd'... Of dat ze het bij de buren afgegeven zonder briefje in mijn brievenbus: moet ik dat raden of zo?? Dan zie je het via tracktrace op afgeleverd staan, maar kan ik zelf bij mijn verschillende buren (want kan soms een straat verder zijn) gaan zoeken. Dat is toch niet normaal??

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Wie staat er in zijn recht, wie is de schuldige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:26

Even andersom gezien he.

De gekochte goederen zijn beschadigd door de honden van de koper, dat heeft koper zelf aangegeven.
Koper wil de goederen niet in deze staat.
Als verkoper nu het aankoop bedrag had vergoed aan koper en dan de beschadigde goederen retour neemt en vervolgens de koper aansprakelijk stelt voor de schade aan de goederen?

Of denk ik nu heel moeilijk :+

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Wie staat er in zijn recht, wie is de schuldige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:18

Afijn, daarom laat ik als ik er niet ben het pakket bij het postagentschap afleveren, kan tegenwoordig prima via de site van postNL.

Juridisch weet ik niet wie er gelijk heeft. Dat laat ik maar aan de juristen over. Gezien dat deze dus ook onderling van mening verschillen blijkt dus dat het geen simpele zaak is.

StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie staat er in zijn recht, wie is de schuldige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:29

LB daar kan de nu verkopende partij niks van zeggen want deze accepteren op dat moment het pakket in de staat zoals hij is. om dan achteraf te zeggen dat het pakket zo niet bevalt dat gaat natuurlijk niet.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:45

Hoe staat het er ondertussen mee TS?