Nog meer SPH'ers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Nog meer SPH'ers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 20:26

Hoi!
Ik doe de opleiding SPH, en was benieuwd of er nog meer bokkers waren die deze opleiding doen.
Ik zit zelf op Hogeschool Rotterdam en zit nu in mijn derde jaar :)

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:31

Ik twijfel om deze opleiding volgend jaar te doen. ;)

Dus kom maar op met de verhalen!

amandananana

Re: Nog meer SPH'ers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 20:32

Haha oefff wat wil je weten! Ik vind het suuuper leuk en ben helemaal op mn plek, en ik vind t vooral super leuk dat er elk jaar een stage is.

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:35

ja ik ben vooral heel benieuwd wat je allemaal moet leren? Waar de boeken over gaan en welke onderwerpen?
Veel hoorcolleges? Wat voor een lessen heb je ?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:40

Laatst bijgewerkt door 1234 op 04-11-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 20:41

Eeeh nou een aantal kennisvakken zoals psychologie, psychiatrie, pedagogiek en dat soort onderwerpen. Deze lessen zijn vaak verdeeld in hoorcollege en werkcollege, waarbij je dan de stof die je in het hoorcollege hebt toepast in het werkcollege. Verder veel projecten over sociale vraagstukken zoals eenzaamheid in de stad en bij sommige moet je ook met andere opleidingen samenwerken.
Ook heb je veel creatieve vakken, dus muziek, drama en beeldend, hier heb je ook themaweken over en moet je projectjes mee doen in je stage.
Toetsen zijn vooral meerkeuzevragen :D

Oh en wij hadden ook een vak dat heette communicatie, dat ging over gespreksvoeriing. Moest je jezelf gaan filmen terwijl je een hulpverlenersgesprek voert.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:39

Ik doe ook SPH :j
Zit in Leiden, en ben nu derdejaars. Is bij ons het stagejaar, dus vrijwel het hele jaar fulltime stagelopen. Bevalt me prima tot nu toe!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 22:47

Bij ons is de derde ook het stagejaar, ben nu dus ook bezig. Het hele jaar 4 dagen in de week stage en 1 dag school. Waar loop jij stage?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:19

Ik heb de opleiding gelukkig al afgerond :D
Vond vooral het laatste jaar erg leuk en leerzaam, wij mochten echt ons eigen leerpad kiezen.
Heb trouwens in het derde jaar nog in Engeland drie maanden stage gelopen op een kostschool, echt supergaaf

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:29

Ik ben in 2012 afgestudeerd SPH'er. Werk nu op een gesloten roep met 5 EVG mannen met autisme en gedragsproblemen. Ondanks de hbo- opleiding hier niet noodzakelijk voor had geweest, heb ik het er toch wel erg naar mijn zin.

Ik lees mee in dit topic. Vind het altijd leuk om motivaties voor opleidingkeuzes en dat soort dingen te lezen. Iedereen succes met de opleiding voor wie er nog middenin zitten :j

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:26

Hier ook een studente SPH. 2e jaars nu, op Hogeschool van Amsterdam. Ook bij ons op school moet je ieder jaar stage lopen. Ik heb op dit moment een hele leuke stage, ik ben wel al bezig met orienteren naar een instelling waar ik volgend jaar zou willen stagelopen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 10:04

Leuk! Nog best een aantal SPH'ers dus. Welke stages hebben jullie?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:08

Ik ben dit jaar begonnen met SPH op Avans in Breda. Eerste blok goed doorlopen, alle studiepunten gehaald dus daar wel blij mee. Maar het probleem voor mij is dat ik me ontzéttend verveel.
Ik heb 2,5 dag vrij in de week.. Het is dat ik nu nog niet goed ben ingesteld op mijn ritalin dat ik moeite heb met mijn concentratie maar alsnog is deze opleiding tot nu toe veel te weinig.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 10:37

Dat had ik in het eerste jaar ook, ik vond het te makkelijk en de werkdruk veel te laag. Heb zelf VWO gedaan en was dus heel iets anders gewend. Mijn ervaring is dat er in de tweede meer werkdruk is, en dat het in de derde niet meer normaal is. Ik loop stage, vier dagen in de week, heb 1 dag school van half 9 tot 6 en kneiterveel opdrachten. Ik heb dan het geluk dat ik op mijn stage 's ochtends tijd heb om mijn opdrachten te maken. Dit is dan op de HRO.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:29

Unoo schreef:
Ik ben dit jaar begonnen met SPH op Avans in Breda. Eerste blok goed doorlopen, alle studiepunten gehaald dus daar wel blij mee. Maar het probleem voor mij is dat ik me ontzéttend verveel.
Ik heb 2,5 dag vrij in de week.. Het is dat ik nu nog niet goed ben ingesteld op mijn ritalin dat ik moeite heb met mijn concentratie maar alsnog is deze opleiding tot nu toe veel te weinig.

Wow, wanneer had je toetsweken? Ik heb namelijk nog geen een cijfer terug :+

Ik loop stage bij GGZ en maatschappelijk werk. 8 uur per week.

Verveling komt mij heel erg bekend voor, daarom ben ik ook excellentieprogramma gaan doen. Blok 1 is net voorbij en ik heb niet echt het idee dat het drukker wordt dit jaar :+

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 11:31

Haha goed bezig met extra programma!

Ik loop stage bij Yulius op een groep voor jongeren met een bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling. Heuuul heftig! 28 uur per week doe ik.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:22

Ik heb in week 8,9 en 10 tentamens gehad. Wat dus betekende dat ik 3 weken vrij had en 1 tentamen waar ik voor moest leren, 1 praktijk en 1 presentatie. Voor mij werkt het helemaal niet om elke keer zo lang vrij te hebben :+

Ik moet nog vrijwilligerswerk gaan zoeken! Ik ga donderdag eens rondbellen bij verschillende plekken, ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:06

Ik doe ook SPH aan Avans, maar dan in Den Bosch, al twijfel ik nog tussen MWD en SPH.. Gelukkig hoef
ik pas over een paar weken een definitieve keuze te maken! Ik heb nu 12 studiepunten met een 9,2
gemiddeld. Erg moeilijk vind ik het dus nog niet! Wel veel! Volgende week maandag begin ik met mijn
vrijwilligerwerk, behoorlijk spannend!

Zo te horen gaat het er op Avans in Breda wel anders aan toe! Ik had 3 leertentamens en 1 thuistoets
in week 8, week 9 vrij en week 10 cijfers terug en inzage van de toetsen.

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:08

Ik studeer ook SPH aan de HAN.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:34

Wat doe je dan precies op je stage Amandananana? :) Het klinkt heel interessant!
En 28 uur?
Wij moeten 32 uur in de week, 4 dagen dus, en de 5e dag school.
Ik loop zelf stage bij Cardea, op de daghulp voor oudere jeugd. Is voor jongeren die om wat voor redenen dan ook niet meer naar school kunnen en bij ons door middel van activiteiten als koken, muziek, techniek etc weer leren om samen te werken, op tijd te komen, netjes met het materiaal om te gaan en noem maar op :j Ik vind het echt onwijs leuk werk!

Wat leuk om al die verschillende ervaringen te lezen!
Ik kom zelf trouwens ook van het VWO. Ik kan niet zeggen dat ik de opleiding erg pittig vind, maar ik moet er toch wel veel voor doen om alle vakken te halen. Maar ik ben wel supergemotiveerd, omdat dit helemaal mijn ding is, dus dat scheelt enorm :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:46

Ik vind de theorie zeer goed te doen maar de verslagen en projecten kosten wel veel tijd := Ik begin steeds weer te laat met schrijven.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:08

Wat een leuke stages allemaal zeg! Baal er van dat ik nooit écht mijn best heb gedaan bij het zoeken van een leuke stageplaats, maar dat ik altijd meer bezig was dat het in de buurt was. Je stages zijn zo bepalend als je later moet gaan solliciteren.

Ik heb mijn opleiding ook gedaan aan de Avans Hogeschool

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:28

maria1991 schreef:
Wat een leuke stages allemaal zeg! Baal er van dat ik nooit écht mijn best heb gedaan bij het zoeken van een leuke stageplaats, maar dat ik altijd meer bezig was dat het in de buurt was. Je stages zijn zo bepalend als je later moet gaan solliciteren.

Ik heb mijn opleiding ook gedaan aan de Avans Hogeschool

Dat is wel erg jammer, dat zie ik ook wel bij mijn klasgenoten. Ik vind dat stiekem toch wel erg zonde, er wordt dan minder snel een keuze gemaakt voor een plek waar je denkt dat je heel leuk vindt en tijdens de stage kun je bekijken of het echt wel bij jou past.
Ik wou graag stagelopen waar ik stageloop, nu weet ik nog beter waar ik later zou willen werken.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:31

Ik heb in 2012 mijn diploma gehaald. In het 1e jaar stage gelopen als 'maatje' voor een tiener, in het 2 jaar in de kinderpsychiatrie en het 3e jaar in een vrouwenopvang. Bij die laatste heb ik ook m'n scriptie gedaan en daar werd ik ook gevraagd om te blijven werken. Contract werd daarna niet meer verlengd en nu zit ik dus thuis en loop ik er heel erg tegenaan dat er weinig banen zijn waarbij specifiek SPH wordt gevraagd. En ook is werkervaring heel belangrijk, maar ik hebbdus niet zo'n brede ervaring. Vooral veel ervaring met de specifieke doelgroep in die vrouwenopvang, maar daarmee heb ik erg weinig kans om weer met deze doelgroep te kunnen werken..

Stages zijn dus erg belangrijk tijdens de opleiding inderdaad en ook om tijdens de opleiding al te netwerken.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:32

Hier een afgestuurd (in 2006 alweer) MWD-er (HvA) en werkzaam binnen de GGZ. Geen SPH maar wel raakvlakken :)