vragen over m'n vervolg opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxanoukxx1

vragen over m'n vervolg opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 00:28

Ik weet niet of het hier moet... sorry als het verkeerd staat

Hallo,
misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik doe nu het examen jaar mavo (vmbo-t), ik wil na deze school graag naar barneveld of deurne
namelijk voor de opleiding hoefsmit.. ik zag dat deze opleiding alleen op niveau 3 niveau is .. terwijl mijn mavo diploma straks daarmee mag ik eigenlijk niveau 4 doen.
Dus mijn vraag is, kan ik als ik na mijn mavo hoefsmit ga doen en als ik die opleiding tot hoefsmit heb afgemaakt dan zou ik graag willen doorstromen naar het HBO om nog een opleiding paardenfysiotherapeut te worden.. maar kan dit nou wel of niet of moet ik dan na mn hoefsmit niveau 3 nog eerst een opleiding op niveau 4 doen?

ik hoop dat jullie een beetje snappen wat nou het probleem is. het was beetje moeilijk uit te leggen.

alvast bedankt!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 00:50

Wat ik lees, is dat de deeltijdopleiding tot paarden fysiotherapeut een post-hbo opleiding is. Eerst moet men de vierjarige opleiding tot humaan fysiotherapeut afronden en daarna de opleiding paarden fysiotherapeut.
Om toegelaten te worden tot het hbo is een havo, vwo of mbo-4 diploma vereist.

Aanvulling: om de post-hbo opleiding tot paardenfysiotherapeut te mogen volgen, moet men na het behalen van het hbo diploma humane fysiotherapie eerst twee jaar werkervaring in de humane fysiotherapie opdoen.

Celiien

Re: vragen over m'n vervolg opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 01:07

Wat ik begrijp dis mbo-3, mbo-4, hbo fysio, 2 jaar werkervaring - paardenfysio Kan je dan niet beter meteen mbo4 en dan iets waar je wat aan hebt tijdens je fysio opleiding doen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 01:18

ED is alleen bedoelt voor paardgerelateerde onderwerpen dus ik veplaats dit topic naar STW.

ED --> STW

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 01:24

Het is ook slim om na te gaan hoeveel kans je (met je vooropleiding) maakt om aangenomen te worden op een opleiding hbo humane fysiotherapie, wat de selectiecriteria van de diverse opleiders zijn. Volgens mij valt het niet mee om een plek te bemachtigen. Bij de hogeschool van Arnhem en Nijmegen bijvoorbeeld maak je met een mbo-4 diploma zonder relevante vakken de minste kans en met een vwo-diploma met relevante vakken de meeste kans op een opleiding plaats.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 01:28

Boras schreef:
Wat ik lees, is dat de deeltijdopleiding tot paarden fysiotherapeut een post-hbo opleiding is. Eerst moet men de vierjarige opleiding tot humaan fysiotherapeut afronden en daarna de opleiding paarden fysiotherapeut.
Om toegelaten te worden tot het hbo is een havo, vwo of mbo-4 diploma vereist.

Aanvulling: om de post-hbo opleiding tot paardenfysiotherapeut te mogen volgen, moet men na het behalen van het hbo diploma humane fysiotherapie eerst twee jaar werkervaring in de humane fysiotherapie opdoen.

Dat wou ik ik nou net zeggen :P
Vergis je niet dat dierfysiotherapie een lange weg qua studie is. Uiteraard, waar een wil is is een weg.
Zoals Boras al aangeeft zal je met een MBO-3 diploma niet worden toegelaten tot de opleiding humane fysiotherapie.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 08:41

Maar met een mbo 4 dus wel eerder? Dat is lok gek want ik mag nu wel meteen een mbo 4 doen maar omdat de opleidimg die ik leuk vind alleen niveau 3 is kan ik later dus niet na het mbo meteen hbo doen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:45

Als paardenfysio je doel is kun je beter eerst de havo doen. Evt sprint. Dat scheelt je een aantal jaar studeren

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:54

Om paarden fysiotherapeut te worden zal je toch eerst de opleiding fysiotherapie mensen moeten afhandelen hoor. Dus dan moet je en MBO opleiding kiezen waarmee je mag doorstromen naar Fysiotherapie om vervolgens na 4 jaar fysiotherapie (succesvol) af te ronden, door te mogen naar Paarden fysiotherapie.
Let dus op! 1 jaar mbo 4 ( P halen!, P halen is zo makkelijk nog niet altijd) in de richting van Fysiotherapie/ bewegingswetenschappen etc. Vervolgens 4 jaar fysiotherapie om daarna 4 jaar paardenfysiotherapie te doen ;)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:57

xxanoukxx1 schreef:
Maar met een mbo 4 dus wel eerder? Dat is lok gek want ik mag nu wel meteen een mbo 4 doen maar omdat de opleidimg die ik leuk vind alleen niveau 3 is kan ik later dus niet na het mbo meteen hbo doen

Dat kan dus zeker niet. Omdat je vanuit Fysiotherapie(HBO) door moet naar paarden fysiotherapie(HBO).

Je kan niet met de opleiding niveau 3 hoefsmid doorstromen naar de HBO fysiotherapie. Dat is geen opleiding waar je wat mee kan met fysiotherapie omdat je niveau 3 opleiding niet op een lijn ligt met wat je (moet) gaan doen.

je moet de stap maken -> niveau 3 opleiding( wel met een opleiding waardoor je met je P toelating krijgt op fysiotherapie want de toelating eisen ( welke vakken je hebt gehad etc) zijn redelijk streng -> fysiotherapie hbo -> paarden fysiotherapie

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:01

xxanoukxx1 schreef:

Je hebt niks aan de opleiding hoefsmid om door te stappen nee.
1: het niveau is te laag
2: je kan er niet mee overstappen doordat wat je daar behaalt niet de eisen zijn die je nodig hebt om jouw kant op te gaan in de HBO

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 12:43

maar stel dat ik op hbo niveau iets heel anders wil doen bv ineens de zorg in niet paarden fysio, kan dat dan wel na m'n niveau 3 of moet ik dan als nog eerst niveau 4 hebben gedaan

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 12:44

bedankt voor jullie uitleg hoor alvast dan weet ik dat dus dat ik niet kan doorstromen naar paarden fysiotherapeut

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:27

Sws kan je niet naar het HBO zonder havo, vwo of MBO4 diploma !
Edit: tenzij je 21 ben tegen die tijd, dan kan je een 21+ toelatingstest doen maar die schijnt erg moeilijk te zijn !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:28

Je havo diploma halen gaat sneller dan via het mbo eerst niveau 4 bereiken, dus daar zou ik mijn voorkeur aan geven :)

Over 3 a 4 jaar kunnen de eisen voor fysiotherapie best anders zijn en kunnen ze ook zeggen; mbo 4 maar bepaalde vakken op havo niveau. Dat zie je bij meer opleidingen gebeuren namelijk :)
Dit zijn de toelatingseisen nu:
Toelatingseisen
Je moet een havo-, vwo- of mbo- (niveau 4) diploma hebben, bij voorkeur met een profiel Natuur & Techniek of Natuur & Gezondheid.