Vraag mbt contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Vraag mbt contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 22:14

Een vriendin van mij legde mij de volgende vraag voor, maar ik kon niet vinden hoe dit zit. Misschien kunnen jullie helpen?

Stel:
In 2008 is zij gaan werken voor een bedrijf. Ze kan zich niet herinneren dat er destijds een contract is getekend. Ze werkt nog steeds voor dit bedrijf en afgelopen januari (na bijna 5 jaar onafgebroken voor dit bedrijf gewerkt te hebben) valt er ineens een jaarcontract op de mat.
In dit contract staat dus wel dat ze er sinds 2008 werkt. Mag de werkgever dan nog wel een jaarcontract aanbieden? Wordt dit niet automatisch een vast contract als je ergens al zo lang werkt? Omdat ze hieraan twijfelde heeft ze dat contract nog niet getekend en opgestuurd. De werkgever is er nog niet op teruggekomen.

Nou is mijn vraag dus of dit contract niet een contract voor onbepaalde tijd had moeten zijn. Kan de werkgever in januari zeggen dat het contract niet verlengd wordt? Ookal werkt ze al 5 jaar onafgebroken voor dit bedrijf?

belle_boef

Re: Vraag mbt contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:16

Dus ze heeft 5 jaar zonder contract gewerkt?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 22:18

In theorie wel ja...

Ik was vergeten te melden dat er in het coa niets te vinden is over wanneer een jaarcontract over gaat in een contract voor onbepaalde tijd.

Edit: ze weet dus niet meer zeker of ze destijdsiets getekend heeft. Volgens de manager wel, maar het contract is nergens te vinden...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 22:24

Maar ze heeft de loonstrookjes over de hele periode van 5 jaar nog wel.

Volgens mijn zus hoeft een contract niet getekend te zijn om geldig te zijn. Ze kreeg al die tijd gewoon betaald, betaalde belasting etc. Er is genoeg bewijs dat ze er al zo lang werkt.
Maar kan ze de werkgever verplichten haat een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden in januari? Of kan de werkgever besluiten haar contract niet te verlengen zodat ze zonder werk kan komen te zitten?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:27

Er staat mij iets van bij dat op het moment dat je een contract voor bepaalde tijd hebt en je overschrijd de periode van drie jaar hij alsnog automatisch omgezet zou worden naar onbepaalde tijd ook al staat het niet wit op papier dat het contract voor onbepaalde tijd is. Maar hoeveel uur is dat contract van nu? Als je 0 uren bepaalde tijd hebt dan kun je na 5 jaar wel een contract van onbepaalde tijd krijgen maar als je geen uren hebt dan plannen ze je gewoon simpelweg niet in :-)
Ik zou eens langs gaan bij het juridisch loket, zij kunnen de persoonlijke situatie goed onder de loep nemen.
Juridisch loket is gratis en heeft mij toendertijd goed op weg geholpen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 22:32

Het gaat inderdaad wel om een 0 uren contract. Dus wat dat betreft geeft het geen garanties inderdaad..

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:36

Zover ik weet heeft ze recht op een vast contract. Daarnaast moet ze een contract of iig de uren aangeboden krijgen die ze gemiddeld de laatste 3 maanden heeft gewerkt. Er zullen vast mitsen en maren aan zitten, maar ik zou zeker niet akkoord gaan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:02

Onder welke cao valt ze?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:50

Als je 3 jaar onafgebroken voor een werkgever werkt krijg je een contract voor onbepaalde tijd.
Met een 0 uren contract heeft de werkgever een groter probleem. bijvoorbeeld als je over een periode van zoveel maanden een gemiddeld 12 uur hebt gewerkt dan kan je daar rechten aan ontlenen en mogen ze je niet in ene 4 uur in gaan zetten.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:55

Anders even advies vragen bij het Juridisch Loket. Is (meestal) gratis. Heb ik toen ook gedaan en was gewoon gratis. In elke woonplaats zit er wel een.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 12:17

Ik zal haar doorverwijzen naar het juridisch loket inderdaad. Ik verwacht zelf geen problemen hoor, de werkgever is hartstikke ok. Maar het is altijd goed te weten waar je aan toe bent. Bedankt voor de info!