Tussenjaar na vwo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Tussenjaar na vwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 13:24

Momenteel zit ik in 6 vwo en als sinds ik op de middelbare school zit, wil ik een tussenjaar na mijn examens.

Mijn ouders vinden het goed als ik dat doe, op 1 voorwaarde: Ik moet wat gaan doen. Dus werken of reizen. Zolang ik maar niet een jaar lang thuis zit. Logisch.

Nu ben ik een beetje aan het uitzoeken wat ik graag wil. Ik kwam hierop: http://www.travelactive.nl/work-travel/ ... ml#program
Dit lijkt me zo gaaf! Er zijn vast meer bokkers die dit gedaan hebben of willen doen :)

Misschien iemand die mij tips kan geven? Of ervaringen?
Het hoeft niet per se in Australië te zijn, maar het werken op een ranch lijkt me gewoon heel gaaf.

Ik weet 100% zeker dat ik een tussenjaar wil, daarover geen discussie mogelijk haha :P

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:29

Mijn ervaring met een tussenjaar is dat ik het ontzettend saai vond, dus het is inderdaad belangrijk om echt
iets vooruit te plannen! Zoiets als een werk vakantie is denk ik wel erg leuk en leerzaam, de reis zal wel wat kosten.
Ga wel ruim van te voren nadenken over een studie voor 2015 als je nog niks weet. :)

Volgens mij heb je wel te maken met bepaalde visums bij een werkvakantie en is dat best lastig te regelen(?)

Je weet dat vanaf 2015 het leenstelsel in gaat?
Edit: Ik lees net dat het leenstelsel waarschijnlijk weer van de baan is.

friendly

Re: Tussenjaar na vwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:34

Ik zou wel vooraf al bedenken wat je ná dat tussenjaar wil gaan doen voor opleiding. Zo nam ik me ook voor om een jaartje fulltime te werken bij mijn toenmalige parttime baan maar dat is wegens het niet weten wat ik moest gaan doen 3 jaar geworden. Eigenlijk behoorlijk zonde. Dus dat is eigenlijk mijn enige advies. Goed nadenken wat je ná het tussenjaar precies wil gaan doen en dit ook tijdig in werking stellen. Verder veel succes met je plannen!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 13:36

Ik weet al welke studie ik wil gaan doen, dus dat is gelukkig geen probleem :)

Via de site die ik heb gevonden, krijg je hulp met het regelen van een visum las ik.
Ik ben nu verder aan het uitzoeken hoe en wat, kosten enz.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:38

Super leuk dat je een tussenjaar wil gaan doen! Ik heb heb het ook gedaan na mijn vwo en ik heb het afgelopen jaar meer geleerd over mezelf en 'het leven' dan in die 6 jaar middelbare school bij elkaar. Het was pittig af en toe, maar ik ben zo ontzettend blij dat ik het gedaan heb. Hopelijk vind je een leuke plek en is het voor jou net zo'n leuke ervaring :)

Wat betreft vervolgopleiding.. Ik wilde graag een paardenopleiding gaan doen, maar ik wilde daar eerst 10000% zeker van zijn en ik was gewoon nog niet klaar voor een volgende opleiding gelijk na de middelbare school. Toen heb ik een visum voor Amerika aangevraagd en ben ik een jaar gaan werken in de paarden daar om zeker te zijn van mijn keuzes. Een van mijn beste beslissingen is dat geweest, haha ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:41

Tjah, lijkt het je wel zo slim om een tussenjaar te doen, in verband met de kosten van de opleiding? ze hebben het nu namelijk van 2014/2015 naar 2015/2016 verschoven.. denk daar goed over na!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:51

Doen!
Ik heb na de havo ook niet meteen een volgende studie gedaan, maar ben gaan werken en reizen. Ben in die tijd ook naar Australie geweest.

Ik kan je eigenlijk aanraden om niet via een organisatie te boeken omdat dat gewoon extra geld kost. Een ticket is goed online te boeken en ook je visa en overige zaken zijn goed zelf te regelen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 13:53

Bij die organisatie zit alleen een soort 'opleiding' inbegrepen van 10 dagen. Daarna wordt je geplaatst bij een andere ranch waar je dan gaat werken. Tickets en visum moet je allemaal zelf regelen :)

Wat heb jij gedaan in Australië Goof?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:02

Ja, laat me raden, dat is Jackeroo/ jilleroo cursus in Tamworth?
Ook gedaan, niets bijzonders en zeker geen garantie op werk op een ranch zoals jij wilt ;) Meer leuk vermaak voor toeristen ;)

Ik heb er gereisd, gewerkt als nanny, in een hostel, paprika's plukken, vakantie gevierd etc etc.
Ben de eerste keer ook zonder organisatie gegaan, op de bonnefooi, alleen de eerste nachten een hostel vast gelegd voor het gemak.
Ben afgelopen zomer inmiddels voor de 4e x geweest en ik heb altijd alles zelf geboekt, Australië is zo enorm simpel en fijn zelf te bereizen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:05

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:12

Ik kan helaas niet alles zien, want hij opent het bestand niet, maar het is een andere locatie dan ik dacht. Desalniettemin dezelfde soort cursus.

Begrijp ik goed dat deze cursus 1680 euro kost? En daar komt je vliegticket nog bij?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:14

Dat is wat er staat ja, dus neem aan van wel :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:17

Oei, serieus, niet doen. Dat is absurd veel geld voor 5 dagen meedraaien op een ranch.

Boek een los ticket en boek dan eventueel een soortgelijke cursus hier:
http://www.leconfield.com/index.php/book-now
Dan ben je voor omgerekend zo'n 450 euro klaar. Scheelt nogal wat geld!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:22

Bedankt voor de tip! Dat klinkt wel goed :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:24

Nooit meer geld uitgeven dan nodig ;)
Zeker op zo'n reis, want je wilt waarschijnlijk al genoeg doen en zien.

Kom eens een kijkje nemen in ons Australië-topic [HK] Australië 2011
Staan genoeg verhalen en foto's en iedereen kan er je vragen beantwoorden.
Mijn foto's van afgelopen zomer staan er ook in de laatste aantal pagina's, mocht je even nog meer zin willen krijgen ;)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:29

Ik heb het work&travel programma gedaan in Canada. Heel tevreden over, maar achteraf gezien had ik ook prima gewoon een vliegticket kunnen boeken en verder gaat wwoof'en. Het ligt er een beetje aan hoe zelfstandig je bent en hoeveel je durft. TravelActive geeft veel begeleiding, maar daar betaal je ook voor. Is voor een relatief westers land misschien niet nodig.

Als je meer wilt weten van mijn ervaringen als wwoofer of met travelactive, moet je maar even een PB sturen.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:19