Kweken van reincultuur van klauwziekte rund (mortellaro)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Kweken van reincultuur van klauwziekte rund (mortellaro)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 11:25

Ik zit een beetje met de handen in het haar... Wie zou mij kunnen helpen?

Voor school doe ik een onderzoek. De opdracht komt vanuit de FNRS en GD Deventer.
Het is de bedoeling dat we gaan kijken naar de invloed van paardenmest en -urine (in bodembedekkers vlas en houtkrullen) op de klauwziekte mortellaro bij rundvee.

Hiervoor is het zaak dat er een reincultuur (eensoortige cel) gekweekt wordt van de bacterie van mortellaro. Het is dus niet handig om bij wijze van spreken met een wattenstaafje langs zo'n zieke klauw te gaan, omdat je dan heel veel soorten bacterien hebt, die er niet toe doen voor het onderzoek.

Wie kan mij helpen/tips geven over juiste voedingsbodem in petrischaal, maar vooral hoe we precies een reincultuur gaan kweken van die bacterie? (De optie van koeienpoot uit slachthuis en klauw opensnijden hebben we al wel, maar willen het liever op een andere manier als het mogelijk is...)

Alvast bedankt! :)

arabella2000

Re: Kweken van reincultuur van klauwziekte rund (mortellaro)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:30

kun je niet met en wattenstokje langs de zieke klauw te gaan en deze dan op een voedingsbodem te doen.

Dit laat je even groeien (tot je kolonies hebt) en dan kijk je welke kolonies er normaal niet in zouden zitten.
Deze zet je apart uit in een voedingsbodem en dan ga je bekijken welke de bacterie van mortellaro is (dmv antibiotia toe te voegen, een andere test ?)

Ik he er niet super veel verstand van, maar misschien is dit wat.
Kwa voedingsbodem zul je in de literatuur op moeten zoeken waar de bacterie van mortellaro goed bij groeit

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 11:34

Dankje voor je reactie!

Wij hebben dit al een keer overdacht, maar ik ben bang dat je niet meer goed kunt herkennen op een petrischaal welke bacterie van mortellaro is. En hoe bedoel je met antibiotica? Dan zou juist de bacterien van mortellaro moeten verdwijnen lijkt mij, en kun je ze dus niet verder kweken...

Maar toch bedankt, we nemen het mee! :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:35

Reincultuur maken is toch een simpele techniek?

Eerst aan één kant van je petrischaal je swap uitvegen, daar met een stompe naald een zigzagveeg doorheen halen over een schoon deel van je petrischaal, en tenslotte nóg een keer een zigzagveeg daar doorheen, en dan krijg je allemaal losse kolonies van alle verschillende bacteriën. Daarvan kun je dan de juiste determineren en apart opkweken.

Met een beetje zoeken kun je dit trouwens prima op internet vinden:
http://www.vanhove-onderwijsadvies.nl/m ... rijken.htm

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:40

Picassox schreef:
Dankje voor je reactie!

Wij hebben dit al een keer overdacht, maar ik ben bang dat je niet meer goed kunt herkennen op een petrischaal welke bacterie van mortellaro is. En hoe bedoel je met antibiotica? Dan zou juist de bacterien van mortellaro moeten verdwijnen lijkt mij, en kun je ze dus niet verder kweken...

Maar toch bedankt, we nemen het mee! :)

Ik denk dat er bedoeld was antibiotica aan de petrischaal toevoegen zodat alle anderen bacterien behandeld worden en verdwijnen.
wat je dan wel heel goed moet uitzieken is : welke antibiotica doet mortellaro geen schade toe??

(Denk even aan als je schimmels en gisten wil gaan zien, dan gebruik je volgens mij mrsa ( of ogga, twijfel even?) en voeg je een antibiotica toe die alle bacterien doet verdwijnen. ( de schimmels/gisten EN bacterien groeien nou eenmaal in dezelfde omstandigheden.)

wat je ook zou kunnen doen is goed onderzoeken hoe de bacterie Mortellaro uitziet ( microscopisch etc) en iets toevoegen wat de gisten en schimmels dood... Dan heb je enkel nog bacterien op je petrischaal en moet je alleen de juiste er even uitzoeken..

Denk btw dat je wel met verdunningen moet gaan werken, wil je de bacterien kunnen gaan tellen..

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:41

Als hij dus verdwijnt, dan weet je dat het die bacterie is.
Je moet ook nooit maar 1 plaat inzetten, als je de bacterie op een antibioticaplaat doet, zet je hem ook nog door op een gewone plaat.

Om te herkennen kun je dus verschillende testen doen.
Naast de swap van de zieke hoef, doe je ook nog een swap van een gezonde hoef (misschien uit een andere stal dan het zieke dier).
De kolonies die daarvan gelijk zijn laat je achterwege.
De andere kolonies ga je doorzetten en dan dus dmv testen kijken wat het is.

- bekijk de kolonies onder de microscoop --> gram negatief/gram positief , staafvormig etc (je snapt wel wat ik bedoel)
- als het goed is vallen dan alweer wat kolonies weg

Bekijk welke info je al hebt bij de bacterie en ga van daaruit kijken welke testen je kunt doen om de bacterie vast te stellen (ben even de naam kwijt, maar die kaart met die kleine beetjes agar erin? Je doet daar dan 1 druppel van een suspensie van de kolonie in en dan met de resultaten hiervan weet je welke bacterie het is)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 11:42

Ibbel schreef:
Reincultuur maken is toch een simpele techniek?

Eerst aan één kant van je petrischaal je swap uitvegen, daar met een stompe naald een zigzagveeg doorheen halen over een schoon deel van je petrischaal, en tenslotte nóg een keer een zigzagveeg daar doorheen, en dan krijg je allemaal losse kolonies van alle verschillende bacteriën. Daarvan kun je dan de juiste determineren en apart opkweken.

Met een beetje zoeken kun je dit trouwens prima op internet vinden:
http://www.vanhove-onderwijsadvies.nl/m ... rijken.htm

Super dankjewel,

Maar hoe haal ik die goede bacterien van die poot af dan?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:44

Dat kun j van te voren niet weten.
Daarvoor zul je uit moeten spatelen en dan bekijken welke bacterien er allemaal bijzitten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:51

Ik vind het een interessant onderzoek! Wij hebben namelijk koeien :D

Picassox schreef:

Uhm niet denk ik... Ik denk dat je 2 verschillende monstertjes moet maken. 1 van de mortellaro poot en 1 van een gezond poot. En daarna vergelijken op de schaaltjes welke je kunt wegstrepen zoals hiervoor al werd gezegt om uiteindelijk de mortellaro over te houden.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:00

Rianneke schreef:
Ik vind het een interessant onderzoek! Wij hebben namelijk koeien :D

Picassox schreef:

Uhm niet denk ik... Ik denk dat je 2 verschillende monstertjes moet maken. 1 van de mortellaro poot en 1 van een gezond poot. En daarna vergelijken op de schaaltjes welke je kunt wegstrepen zoals hiervoor al werd gezegt om uiteindelijk de mortellaro over te houden.

precies.
maar wel even opletten dat de situaties hetzelfde zijn.
let op :
-schone stal niet tegenover vieze stal zetten
- zelfde bodembedekking etc

want anders houdt je bacterien over die jij dan gelijk mortellaro gaat noemen, die misschien enkel het verschil zijn tussen stro en vlas :9

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 12:09

Dus eigenlijk zeggen jullie: vergelijking maken? En dan microscopisch kijken wat verschillen zijn?

Maar hoeveel monsters hebben we daarvoor nodig? Want het zou toch ook dan toevallig iets anders erbij kunnen zijn? En hoe goed/duidelijk zichtbaar is het verschil?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:14

Als je en goed onderzoek wilt doen heb je toch zeker een flink aantal monsters nodig. Anders kun je het nooit uitsluiten. Is even veel werk, maar dan heb je wel een goed onderzoek en weet je zeker dat je de goede bacterie hebt.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 12:20

Waar moet ik dan aan denken? 10 of 50?

En na de reincultuur ga ik ze testen met preperaten van houtkrullen/vlas. Dus ik moet best veel petrischaaltjes hebben. Of kan ik de bacterien dan overenten?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:25

pfff misschien moet je het nu langzaam zelf uit gaan zoeken...

Ik vind het leuk om hele onderzoeken op te zetten, maar dit is wel jouwn huiswerk ;)

Kijk wat anderen gedaan hebben in de literatuur, ga met mensen uit bv het ziekenhuis/ een andere microbiologisch bedrijf praten voor tips etc.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 12:35

Ja, dat snap ik wel, maar ik vraag hier niet voor niets om hulp. Wij hebben dit nog nooit gedaan, en in de literatuur is het erg moeilijk om te vinden. Het is veelal vaktaal waar wij niets meer kunnen. Vandaar dat ik vraag om iemands expertise hierzo, en hoop dat iemand ons een duwtje in de rug kan geven. Vandaar...

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:41

Bel GD.. En vraag om tips? Of school? Bij GD werken genoeg bacteriologen die je vast wel een eindje op weg willen helpen..

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:43

Zoek de literatuur uit . Leer de vaktaal.
Uiteindelijk zul je de vaktaal toch moete. Snaplen

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 15:25

GD hebben we al contact mee gehad, maar toch bedankt. :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:34

Weet je uberhaupt wat de veroorzaker van Mortellaro is? Zo ja, dan kan ik je wel advies geven.
Ik heb even wat onderzoek gedaan en als je wat verder graaft is er sinds kort een verwekker gevonden voor deze ziekte en laat het nou net zijn dat deze bacterie zeer moeilijk te kweken is.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 15:44

Je hebt een privebericht. :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:05

Vraagje welke opleiding doe je eigenlijK.

Het is sowieso belangrijk om te weten welke bacterie de ziekte veroorzaakt, als je dat weet dan is er vast ea te vinden over de morfologie van de bacterie (nodig voor herkenning).

Is het bv gram - of + een staaf of een coc, heeft ie flagella, pilli of andere uitsteeksels, heeft ie specifieke eisen kwa voedingsbodem, koolstof/stikstof bronnen. Is het een aerobe of (stricte/facultatieve/)anaerobe bacterie etz.

En is er bv bekend tegen welke AB hij resistent is of niet. En als dit dan anders is dan de normale flora die in/om een koe voorkomt. Dan kun je makkelijker selectief gaan selecteren

Er zijn trouwens verschillende standaard bodems verkrijg baar (ook met antibiotica erin) (die ook herkenning makkelijker kunnen maken). Bv op bloed agar platen kun je een stuk beter de verschillende soorten uit elkaar halen dan een standaard Mueller hinton plaat.

Daarnaast zijn er ook bacterien die 2 verschillende morfo's hebben:-) bv gladde ronde kolonie's maar ook uitwaaierende.

Als je daarna weet dat het merendeel van de bacterien gevoelig zijn oor ampicilin dan zorg je ervoor dat je een plaat hebt waar dit AB inzit. Alle ampicilin resistente bacterien kunnen dan gewoon verder groeien.

Dus ik kan je de tip geven, duik eerst de literatuur in om te kijken welke bacterie jullie nu eigenlijk willen opsporen:-).

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:08

Is het perse de bedoeling dat je zelf die reincultuur maakt? Anders zou je natuurlijk ook kunnen kijken of het GD/ iets anders de bacterie die Mortellaro aan kan leveren.

Ik weet niet hoe professioneel de opdracht is en wat voor tijdsbestek je hebt, maar als het echt alleen gaat om de invloeden lijkt het me dat je al veel tijd kwijt bent aan het creërenvan die reincultuur en uitzoeken of je dan daadwerkelijk mortellaro hebt.

Is het GD niet behulpzaam geweest over jullie vraag hoe het kweken van de cultuur?