Hoi iedereen!
Ik studeer verloskunde en ben voor school bezig met een opdracht over zwangerschapsdiabetes.
Ik moet via interviews, enquêtes, enzovoorts ervaringen van andere mensen te weten komen.
Dus ik ben op zoek naar vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben of hebben gehad.
Ik ben vooral op zoek naar de gevolgen ervan (op verschillende gebieden).
Ben jij zo iemand, wil je dan alsjeblieft dit verhaal doorlezen en mij antwoord geven?
1. Als eerste ben ik benieuwd wat de psychische gevolgen van de zwangerschapsdiabetes waren op jezelf en ook op je partner.
Dus voelde je je (on)tevreden, eenzaam, lusteloos, enz.? En waren er behalve jullie, ook andere mensen uit jullie omgeving die
psychische gevolgen hadden van de zwangerschapsdiabetes? Hierbij denk ik aan eventuele andere kinderen, (schoon)ouders
en overige familie of vrienden.
Ik vond het in het begin wel heel lastig om mijn strakke dieet vol te houden maar volgens mij ben ik niet echt lastiger dan anders geweest. Ik was toch al niet zo gemakkelijk tijdens die zwangerschap nl. (agressieve neigingen, licht ontvlambaar)
Wat ik het ergste vond was dat ze zeker geboren moest worden in het ziekenhuis en ik wilde een thuisbevalling. Uiteindelijk werd het toch een ziekenhuisbevalling omdat mijn vliezen al braken op 31 weken en ik plat moest liggen in het ziekenhuis tot de bevalling. Ik vond het heel naar dat ze snel na de geboorte geprikt werd maar ach, een prematuurtje heeft zoveel medische sjit om zich heen dat dat er nog wel bij kon. Ik heb na de bevalling anderhalf jaar een postnatale depressie gehad maar dat was vanwege het complete plaatje plus de nodige stress op privevlak.
2. Wat waren de gevolgen op sociaal-economisch vlak? Bijvoorbeeld: hoe was het medicatieverbruik (welke medicijnen, hoe vaak, …),
hoe zat het met ziekteverzuim of was je toentertijd werkloos? Kon je dingen blijven doen die je normaal ook deed, moest je dingen
extra gaan doen (zoals sporten) of juist dingen niet meer doen?
Ik moest alleen op dieet en steeds prikken. Verder was ik zelf al gestopt met werken omdat ik last had van bloedverlies en voorweeen na mijn 14e week. De diabetes heeft daar dus geen rol in gespeeld. Alles ging verder zoals normaal, af en toe wel mijn controlestaatje inleveren in het ziekenhuis maar met dieet was het onder controle.
3. Was je na de bevalling ook van de diabetes af of heb je blijvende vorm van diabetes ontwikkeld?
Heb je er nog steeds medicijnen voor en zo ja, hoe lang heb je dat nog gedaan na de bevalling?
Ik was na de bevalling af van de diabetes. Ik doe nog wel jaarlijks een controle.
4. Ik heb ook nog een vraag over de oorzaak van zwangerschapsdiabetes. Is er bij jullie een oorzaak gevonden van de diabetes?
Zoals familie gebonden, overgewicht, bevalling van een eerder zwaar kind of iets dergelijks.
Nee, ik had wel licht overgewicht maar dat hebben er wel meer. Mijn eerdere kind (nooit gecontroleerd) was gemiddeld maar ik was zelf wel zwaar wegens zeer veel vruchtwater, het kindje wat geboren is in de diabeteszwangerschap was prematuur en dysmatuur, bij mijn derde geen zwangerschapsdiabetes gehad en ook een gemiddeld kind.
Er zit geen diabetes in de familie.
Overigens zat ik net over de grens van de toegestane waarde en bleek mijn test achteraf verkeerd uitgevoerd (ik begon pas om 13 uur aan mijn drankje en was tot dan nuchter, dat schijnt niet te mogen omdat je waardes dan niet correct zijn. Of ik echt zwangerschapsdiabetes had weet ik dus niet).