[ENQ] Vrouwen met zwangerschapsdiabetes gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yaralisa

[ENQ] Vrouwen met zwangerschapsdiabetes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:26

Hoi iedereen! :)

Ik studeer verloskunde en ben voor school bezig met een opdracht over zwangerschapsdiabetes.
Ik moet via interviews, enquêtes, enzovoorts ervaringen van andere mensen te weten komen.

Dus ik ben op zoek naar vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben of hebben gehad.
Ik ben vooral op zoek naar de gevolgen ervan (op verschillende gebieden).
Ben jij zo iemand, wil je dan alsjeblieft dit verhaal doorlezen en mij antwoord geven?

1. Als eerste ben ik benieuwd wat de psychische gevolgen van de zwangerschapsdiabetes waren op jezelf en ook op je partner.
Dus voelde je je (on)tevreden, eenzaam, lusteloos, enz.? En waren er behalve jullie, ook andere mensen uit jullie omgeving die
psychische gevolgen hadden van de zwangerschapsdiabetes? Hierbij denk ik aan eventuele andere kinderen, (schoon)ouders
en overige familie of vrienden.

2. Wat waren de gevolgen op sociaal-economisch vlak? Bijvoorbeeld: hoe was het medicatieverbruik (welke medicijnen, hoe vaak, …),
hoe zat het met ziekteverzuim of was je toentertijd werkloos? Kon je dingen blijven doen die je normaal ook deed, moest je dingen
extra gaan doen (zoals sporten) of juist dingen niet meer doen?

3. Was je na de bevalling ook van de diabetes af of heb je blijvende vorm van diabetes ontwikkeld?
Heb je er nog steeds medicijnen voor en zo ja, hoe lang heb je dat nog gedaan na de bevalling?

4. Ik heb ook nog een vraag over de oorzaak van zwangerschapsdiabetes. Is er bij jullie een oorzaak gevonden van de diabetes?
Zoals familie gebonden, overgewicht, bevalling van een eerder zwaar kind of iets dergelijks.

Sorry dat het zo'n lang verhaal geworden is.. Ik hoop dat jullie toch willen reageren!
Alvast super bedankt! ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:46

MissMarieke schreef:

Ik studeer verloskunde en ben voor school bezig met een opdracht over zwangerschapsdiabetes.
Ik moet via interviews, enquêtes, enzovoorts ervaringen van andere mensen te weten komen.

Dus ik ben op zoek naar vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben of hebben gehad.
Ben jij zo iemand, wil je dan alsjeblieft dit verhaal doorlezen en mij antwoord geven?

1. Als eerste ben ik benieuwd wat de psychische gevolgen van de zwangerschapsdiabetes waren op jezelf en ook op je partner.
Dus voelde je je (on)tevreden, eenzaam, lusteloos, enz.? En waren er behalve jullie, ook andere mensen uit jullie omgeving die
psychische gevolgen hadden van de zwangerschapsdiabetes? Hierbij denk ik aan eventuele andere kinderen, (schoon)ouders

Ik heb het er wel moeilijk mee gehad dat ik zwangerschapsdiabetes had. Dit omdat ik vanaf 25 weken opgenomen ben en na twee weken thuis absolute bedrust moest gaan houden vanwege een dreigende vroeggeboorte (weeen en ontsluiting). De zwangerschapsdiabetes was voor mij even de 'druppel', omdat ik ook nog eens zeer goed op mijn eten en drinken moest gaan letten. Maar ook omdat dit weer een medische stempel op mijn zwangerschap drukte, want ik wilde zo graag een normale thuisbevalling als ik de 37 weken zou halen. Uiteindelijk heb ik 11 weken plat gelegen. Verder hebben naasten weinig psychische hinder ondervonden van mijn zwangerschapsdiabetes, zij waren meer bezorgd vanwege de vroegtijdige ween en de onzekerheid of ik de zwangerschap uit zou kunnen dragen (eerste dochter is met 31 weken geboren).

2. Wat waren de gevolgen op sociaal-economisch vlak? Bijvoorbeeld: hoe was het medicatieverbruik (welke medicijnen, hoe vaak, …),
hoe zat het met ziekteverzuim of was je toentertijd werkloos? Kon je dingen blijven doen die je normaal ook deed, moest je dingen
Ik zat op dat moment in de ziektewet vanwege vroegtijdige weeën. Regelmatig bewegen zou goed zijn voor mijn zwangerschapsdiabetes, maar helaas had ik absolute bedrust dus mocht ik niets doen.
Ik heb een glucosemeter gehad met lancetten (naaldjes) en teststrips. In eerste instantie heb ik glucose mee naar huis gehad en na telefonisch overleg van mijn waarden zouden zij bepalen hoeveel ik zou moeten spuiten. Het spuiten in mijn buik had ik al geleerd in het ziekenhuis. Gelukkig bleek dat ik het met een streng dieet net beneden de grens van spuiten kon houden.

3. Was je na de bevalling ook van de diabetes af of heb je blijvende vorm van diabetes ontwikkeld?
Heb je er nog steeds medicijnen voor en zo ja, hoe lang heb je dat nog gedaan na de bevalling?
Ja ik was er gelukkig gelijk vanaf. Wel is mij aangeraden om ieder jaar even te laten kijken of ik geen diabetes aan het ontwikkelen ben/ontwikkeld heb.

4. Ik heb ook nog een vraag over de oorzaak van zwangerschapsdiabetes. Is er bij jullie een oorzaak gevonden van de diabetes?
Zoals familie gebonden, overgewicht, bevalling van een eerder zwaar kind of iets dergelijks.
Nee er is geen oorzaak gevonden en hier is eigenlijk ook geen onderzoek naar gedaan. Wel heeft één nicht ook zwangerschapsdiabetes gehad tijdens haar twee zwangerschappen. Ik zelf heb geen overgewicht.
Mijn eerste dochter is geboren met 31 weken, nadat spontaan de vliezen zijn gebroken. Zij had een vrij hoog geboortegewicht voor de duur van de zwangerschap. Ik heb tijdens haar zwangerschap een ontbijttest gehad, omdat ze groot leek en ik veel vruchtwater had. Die ontbijttest was goed.
Mijn tweede was ook een flink kind. Ik denk niet dat dit de zwangerschapsdiabetes veroorzaakt heeft, maar eerder andersom dat de zwangerschapsdiabetes ervoor gezorgd heeft dat mijn kind zo hard groeide. Ondanks een streng dieet woog zij bij de geboorte op 39 weken, 4140 gram.

Sorry dat het zo'n lang verhaal geworden is.. Ik hoop dat jullie toch willen reageren!
Alvast super bedankt! ;)

Yaralisa

Re: [ENQ] Vrouwen met zwangerschapsdiabetes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:56

Heel erg dankjewel voor je uitgebreide antwoord Delphi!:)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:58

MissMarieke schreef:

Ik vond het in het begin wel heel lastig om mijn strakke dieet vol te houden maar volgens mij ben ik niet echt lastiger dan anders geweest. Ik was toch al niet zo gemakkelijk tijdens die zwangerschap nl. (agressieve neigingen, licht ontvlambaar) O:)
Wat ik het ergste vond was dat ze zeker geboren moest worden in het ziekenhuis en ik wilde een thuisbevalling. Uiteindelijk werd het toch een ziekenhuisbevalling omdat mijn vliezen al braken op 31 weken en ik plat moest liggen in het ziekenhuis tot de bevalling. Ik vond het heel naar dat ze snel na de geboorte geprikt werd maar ach, een prematuurtje heeft zoveel medische sjit om zich heen dat dat er nog wel bij kon. Ik heb na de bevalling anderhalf jaar een postnatale depressie gehad maar dat was vanwege het complete plaatje plus de nodige stress op privevlak.

Ik moest alleen op dieet en steeds prikken. Verder was ik zelf al gestopt met werken omdat ik last had van bloedverlies en voorweeen na mijn 14e week. De diabetes heeft daar dus geen rol in gespeeld. Alles ging verder zoals normaal, af en toe wel mijn controlestaatje inleveren in het ziekenhuis maar met dieet was het onder controle.

Ik was na de bevalling af van de diabetes. Ik doe nog wel jaarlijks een controle.

Nee, ik had wel licht overgewicht maar dat hebben er wel meer. Mijn eerdere kind (nooit gecontroleerd) was gemiddeld maar ik was zelf wel zwaar wegens zeer veel vruchtwater, het kindje wat geboren is in de diabeteszwangerschap was prematuur en dysmatuur, bij mijn derde geen zwangerschapsdiabetes gehad en ook een gemiddeld kind.
Er zit geen diabetes in de familie.
Overigens zat ik net over de grens van de toegestane waarde en bleek mijn test achteraf verkeerd uitgevoerd (ik begon pas om 13 uur aan mijn drankje en was tot dan nuchter, dat schijnt niet te mogen omdat je waardes dan niet correct zijn. Of ik echt zwangerschapsdiabetes had weet ik dus niet).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:09

1. Ik heb er geen psychische gevolgen van ondervonden. Het stelde me gerust dat ik onder controle van een gynaecoloog en internist kwam en dat de baby en ik goed in de gaten gehouden werden.

2. Geen gevolgen. Ik kon normaal blijven werken. Ik heb geen medicatie hoeven te gebruiken. Wel een dieet en drie dagen per week prikken. Het prikken went en een dieet is niet prettig, maar is wel fijn tegen een teveel aan zwangerschapskilo's.

3. Na de bevalling was ik van de diabetes af. Wel de waarschuwing gekregen dat er door de zwangerschapsdiabetes een grotere kans bestaat om op latere leeftijd diabetes te ontwikkelen. Daarom laat ik mij 1x per jaar testen.

4. Er is geen zekerheid over in mijn geval. Maar er was sprake van een zwangerschap op latere leeftijd en wat overgewicht.

Veel succes met je opleiding :)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 21:15

Urielle en Boras, bedankt!
Ik vind het fijn dat jullie zo uitgebreid antwoord geven :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:20

Graag gedaan! Overigens ben ik van mijn tweede dochter toch thuis bevallen. Omdat mijn waardes dankzij het dieet netjes bleven mocht ik terug naar de VK en thuis bevallen. Achteraf was ik hoe dan ook thuis bevallen denk ik, de bevalling duurde nog geen 1,5 uur en 10 min. nadat de VK er was lag ze al op mijn buik.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 21:33

Delphi schreef:
Graag gedaan! Overigens ben ik van mijn tweede dochter toch thuis bevallen. Omdat mijn waardes dankzij het dieet netjes bleven mocht ik terug naar de VK en thuis bevallen. Achteraf was ik hoe dan ook thuis bevallen denk ik, de bevalling duurde nog geen 1,5 uur en 10 min. nadat de VK er was lag ze al op mijn buik.

Oké, wel fijn dat het een thuisbevalling kon zijn!
En nog zo'n snelle ook.. :)