ervaringen hulp van UWV bij reintegreren etc vanuit wajong

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

ervaringen hulp van UWV bij reintegreren etc vanuit wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:53

Ik ben op zoek naar ervaringen met hulp/ondersteuning van het UWV met scholing/re-integreren etc vanuit de wajong.
mag per pb, graag zelfs ik snap best als je dit niet uitgemeten op bokt wil zetten .

waarom ik het zoek, ik wil graag verder, de wajong uit, maar heb wat twijfels om aan te kloppen bij het UWV voor ondersteuning .

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:59

Maar hoe wil je anders ondersteuning krijgen? Het UWV Werkbedrijf kan helpen met re-integreren naar werk. Er zijn eerst gesprekken om uit te zoeken wat jij nodig hebt/ welke weg jij in kan slaan. Vervolgens wordt er meestal buiten het UWV een traject gestart. Dit kan scholing zijn maar ook bijvoorbeeld een jobhunter (die met jou gaat zoeken naar werk) of een jobcoach (waar je met het opstarten van het werk samen werkt).

Apple

Re: ervaringen hulp van UWV bij reintegreren etc vanuit wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:02

Je kunt altijd bij je jobcoach vragen wat nu de mogelijkheden zijn. Momenteel zijn er echter bijzonder weinig opties (door bezuinigingen). Het beste kun je gewoon zelf gaan solliciteren en kijken of je wordt aangenomen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:05

Gewoon even naar het uwv bellen voor een gesprek. Ze zullen je tot niets dwingen en helpen echt goed.
een kennis van mij was eerst ook sceptisch en heeft toch maar eens gebeld. 1 week later heteerste gesprek, 2 weken daarna 2e gesprek en vlak daarna aangenomen voor werk voor haar overige uren.

Het is niet perse het werk dat ze graag wilt doen, maar het is werk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 12:45

Apple, dat is idd een issue momenteel , bezuinigingen.
zelf solliciteren is tot nu toe geheel nutteloos gebleken, de banen zijn er gewoon niet hier in de ruime regio, of ik moet spontaan een technische knobbel ontwikkelen of een hbo opleiding marketing oid uit mijn mouw schudden :+ enige optie lijkt studeren/leren te zijn.

Rytir, dat is het nu net, ik wil eigenlijk een beetje polsen of er iets te verwachten is vanuit het UWV betreffende ondersteuning, wat de ervaringen zijn.
Jobcoach is niet wat ik nodig heb , het laatste waar ik op zit te wachten is iemand die mij begeleid bij het werken, dat gaat niet werken(is echt geen onwil, maar pure zelfkennis)
Jobhunter klinkt leuk, maar werk is er hier in de regio buiten de technische vacatures om niet zo boeiend veel en dan komen ze met een wajong vacature aan , dan is die gelijk 40 uur , dat werkt dus niet , 20 uur is denk ik de max die ik kan werken als het werk passend is
ik moet denk ik eerder uit zien te vogelen wat ik wil en kan gaan doen en dan een opleiding gaan volgen in die richting.
maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan weet ik uit ervaring.

Arabella : dat is een volgend probleem, ik wil nu eindelijk eens geen werk om maar werk te hebben, ik heb dit jaren(altijd) gedaan en het werkt niet, ik loop vast in dergelijk werk, zit zwaar onder mijn niveau, ik verveel me dood, word er gewoon echt ongelukkig van en functioneer dan echt niet meer goed in het werk, maar ook privé neem ik dat mee, ik begin er niet meer aan. Het werkt gewoon niet :n

maar goed, toch eens een belletje wagen dan , op zich verwacht/wil ik niet zo boeiend veel van ze, maar hulp om uit te zoeken wat ik wil/kan zou fijn zijn + eventuele hulpmiddelen die benodigd zijn .
de rest zou ik het liefste zelf regelen :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:49

Ik zou nu naar het UWV gaan als ik jou was.
Vanaf 2015 wordt de gemeente namelijk hiervoor verantwoordelijk (participatiewet), en ik heb zo'n vermoeden dat je dan nog beter te maken kunt hebben met het UWV.... nog los van de vraag in hoeverre de gemeenten ook nog geld te besteden hebben hiervoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 12:51

dat is idd ook weer ene dingetje om rekening mee te houden

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:35

Gewoon het uwv bellen..

Ze kunnen je heel goed helpen met reintergreren. Een goede jobcoach scheelt een boel, ook kan t uwv nog helpen met scholing. En stel dat het niet lukt (je hebt natuurlijk niet voor niets een wajong) kun je altijd nog terug naar je wajong.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 15:49

Murthul, ik ben vanuit werk in het verleden bekend met het fenomeen jobcoach, (cliënten die binnen hun dagbesteding/werk begeleiding kregen van) dat is dus iets waar ik niets aan ga hebben, ik heb geen problemen met communiceren , het begrijpen en leren van taken, organiseren, uitvoeren, kan prima communiceren waar ik tegen aan loop en hoe dat eventueel opgelost kan worden , solliciteren ook voldoende ervaring mee en meermaals ook aangenomen op verschillende werkplekken, voor en na dat ik afgekeurd ben geraakt.
vrees dat voor mij een jobcoach juist averechts gaat werken.

ik heb gewoon eerder hulp nodig met oriënteren in wat er bij me past en wat haalbaar is en hoe ik daar kom, dus vermoed dat ik toch eens contact op ga nemen met een arbeidsdeskundige , maar ik vermoed dat ze me hiervoor weer door naar werk.nl sturen via wajongwerkt, waar ik dus online niets nuttigs kan vinden, ja, een online beroepentest die plat ligt... en voorheen ook al eens contact mee heb opgenomen en verder ook niets wijzer werd.
Af en toe vraag ik me zelfs af wie er in vredesnaam aan de andere kant van de lijn zitten :=

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:24

Je hebt wel een redelijk beperkt beeld van een jobcoach. Een jobcoach begeleid inderdaad 'on the spot' als dat nodig is, maar doet vooral het traject vooraf: samen met jou uitzoeken wat je kunt en wilt, een geschikte werkplek zoeken waar je ook met jouw beperking (je hebt niet voor niets wajong) welkom bent en helpt met afspraken te maken waardoor je er ook goed kunt blijven werken.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:31

Ik heb zelf alleen een lichamelijke beperking.
Een jobcoach is juist heel prettig omdat hij/zij veel ingangen heeft bij bedrijven. Op die manier kun je een hele fijne baan krijgen die bij jouw wensen/kunnen past.

Ook kan hij je helpen om evt een opleiding te volgen naast je baan oid.

Een jobcoach is echt niet alleen voor mensen die psychisch niet helemaal in orde zijn en begeleiding op het werk nodig hebben.

Je hebt niet voor niets een wajong en zo'n jobcoach is juist een heel fijn middel om jouw doel (weer werken) te bereiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 16:27

dat een jobcoah idd niet alleen voor mensen met een verstandelijke of psychische beperking is weet ik
maar lees nu wel wat info die me een completer beeld geven , daarvoor dank :)
ik was dus niet helemaal op de hoogte van wat ze doen , maar gedeeltelijk, voor mij blijft het wel een gigantisch controle dingetje merk ik...ik wil wel hulp bij het uitzoeken wat bij mij past qua werk en uitzoeken hoe ik dat het beste kan bereiken.
Maar als ik dan verder denk, dan houd het daar echt op, ik hoef/wil geen hulp bij het afspraken maken met een bedrijf, bij sollicitaties etc , dat wil ik eigenlijk geheel in eigen hand houden ...maar goed, zoals gezegd ik ga voor mezelf even wat dingen op een rijtje zetten en kijken hoe en wat om volgende week eens te gaan bellen.
moet alleen even goed uitzoeken wat er mogelijk is zolang ik onder de oude wetgeving val (voor 2010)
want ik wil absoluut niet overstappen naar de nieuwe wetgeving :n

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:57

Dat doe ik ook helemaal zelf.. Ik kan prima zelf naar een sollicitatie en als ik dat mijn jobcoach aangeeft heeft hij daar niets tegen in te brengen, muhahaha! ~~}>

Even zonder geintjes, je kunt prima aangeven tot hier en niet verder, t is wel n fijn dingetje om achter de hand te hebben..

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:09

Ga hier toch maar even een stipje zetten.
Zit een klein beetje in hetzelfde schuitje (alleen heb ik geen Wajong).
Hoorde wat vreemde verhalen over de coaches maar nu ik dit zo lees van mur, denk dat ik het toch maar weer ga oppakken.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:51

Mijn jobcoach is heel gezellig en ook vrij relaxt.. Eerste gesprek hebben we t bijna niet over werk gehad, meer gewoon gezellig kletsen en over de sms kom ie soms ook opeens met geintjes aanzetten dat ik spontaan helemaal vlak lig, ik heb het wel getroffen :D