Zoals waarschijnlijk nog veel meer studenten heb ik volgende week tentamens. Deze week heb ik vakantie, dus ik had het helemaal uitgedacht: lekker de week vrijhouden om veel te kunnen leren en dan de avond vrij om bij te komen en paardlief aandacht te geven.
Nu loop ik al sinds het begin van mijn HBO-studie (Bedrijfskunde) tegen een probleem aan: Mijn concentratievermogen is echt om te huilen. En het wordt steeds erger. Ik begin vol goede moed, alles uit, iets te drinken erbij en gaan met die banaan. Voor 5 minuten ja... Want daarna is het: 'hee, even dit doen', 'oh, ik moet dat nog doen', 'help, ik vergeet wat!'. Ik ben dus constant met van alles tegen en ben uiteindelijk de hele dag bezig om vervolgens te concluderen dat ik voor geen meter ben opgeschoten en dan neem ik me weer voor dat ik er morgen écht voor ga. Je raadt het al, morgen gaat het precies hetzelfde.
Ik doe dus HBO, derde jaar, en het is samenwerken wat de klok slaat. Maar ook daar gaat het mis, ik stel alles eindeloos uit en moet mezelf regelmatig even inpeperen dat ik toch écht moet beginnen want ik kan het niet maken om mijn groepsgenoten te laten zitten.
Uiteindelijk komt het meestal wel goed. Ik leer vrij makkelijk en hoewel economie niet mijn sterkste vak is (handig, met een economische studie) haal ik de meeste tentamens wel binnen een keer. Idem voor groepsopdrachten. Aan de moeilijkheidsgraad ligt het dus niet zozeer.
Jemig, nu ik dit teruglees kom ik ongelooflijk lui over
Maar da's dus niet zo. Ik probeer het wel maar het lukt gewoon niet. En als ik eens een goeie dag heb, denk ik daarna 'zie je wel, ik kán het wel', maar het zet nooit door helaas. Wat er misschien wel mee te maken heeft is dat ik ernaast nog werk, zo'n 20 uur per week. Dat doe ik al jaren en ik ben het inmiddels gewend, helaas komt het nu even rot uit want vanaf woensdag tot zaterdag ben ik eigenlijk alleen maar aan het werk en daarna kun je me opvegen. Minder werken is niet echt een optie, mijn vaste lasten lopen tenslotte gewoon door.Iemand herkenning, of nog beter, tips?
...

Negen van de tien keer zijn alle lokalen vol door presentaties etc. en gewone stilteruimtes zijn er niet echt. Op alle plaatsen waar een tafel o.i.d. staat wordt vaak luid gepraat en gelachen dus dat gaat hem niet echt worden denk ik.