Van vast contract naar flex contract?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 22:54

genja schreef:
Staat er in je huidige contract wel op welke afdeling je werkt? In de meeste contracten(gezondheidszorg tenminste) staat namelijk alleen maar de functie waarin je werkt en natuurlijk de organisatie. Ze mogen je dan ook al op iedere afdeling in zetten. Vaak doen organisaties dit niet omdat een vaste afdeling handig is maar dit hoeft dus niet.
Verstandig om zo snel mogelijk een afspraak te maken voor een gesprek met jullie OR die weten hier behoorlijk wat van en kunnen evt ook contact met de bonden leggen dan wordt het gezamenlijk gedaan en sta je vaak sterker.

Groetjes genja


Klopt, afdeling staat er niet in.
Ik neem morgen contact met de OR en de FNV op.

Allemaal bedankt voor de reacties!

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:52

Het lijkt me niet correct om die 'flex' afdeling zomaar als een andere afdeling te beschouwen. Het zou me niet verbazen als het hier een compleet andere B.V. betreft? Denk dat je even moet kijken in je contract welk bedrijf jouw werkgever is en dan even speuren hoe de organisatie wettelijk in elkaar zit. Dan ben je al een stapje verder voor je contact met het FNV.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:36

Kinke schreef:
Het lijkt me niet correct om die 'flex' afdeling zomaar als een andere afdeling te beschouwen. Het zou me niet verbazen als het hier een compleet andere B.V. betreft? Denk dat je even moet kijken in je contract welk bedrijf jouw werkgever is en dan even speuren hoe de organisatie wettelijk in elkaar zit. Dan ben je al een stapje verder voor je contact met het FNV.


Als de "Flex-afdeling" een andere B.V. is dan nog kan men personeel van een gehele afdeling, met behoud van rechten en plichten van de werknemer overplaatsen, als de werkgever dat wilt, een werkgever mag namelijk eigen keuzes maken wat betreft bedrijfsvoering, zeker als dit geen nadelige gevolgen heeft voor de arbeidsvoorwaarden van de betrokken werknemers. Wel moet de OR daar mee instemmen. Het is een vrij ingewikkelde procedure en wordt genoemd'overgang van onderneming", een afdeling wordt in zulke gevallen een "onderneming" genoemd.. Dit wordt vaak toegepast bij reorganisaties.

Ik zou daarom aan de OR vragen of bekend is dat werknemers worden overgeplaatst naar andere afdelingen en ik zou vragen of de OR weet wat de achterliggende gedachte hierover is? Er zal een reden zijn en ik gok dat dit te maken heeft met de aankomende veranderingen in de financiering van de zorg per 1 januari 2014.

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:15

Heb vandaag contact met 2 leden van de or gehad, en die wisten van niets.
Morgen nog contact met de voorzitter van de OR. En dan ga ik contact opnemen met de FNV.
Want is gewoon een rare gang van zaken, zoals het op dit moment gaat.

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 23:32

Nou donderdag heeft de OR een spoedoverleg, aangezien ze er niet van op de hoogte waren.
En zich niet aan de regels houden...

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:58

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de situatie nu is? Heeft de OR nog stappen ondernomen?

groetjes genja

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:23

Hier ook erg benieuwd...

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 21:42

Nou, er is wel wat veranderd. Doordat er meerdere naar het juridisch loket zijn geweest, is er toch meer duidelijkheid gekomen.

Het is nu zo dat de flex alleen voor ons roosters maakt.
Want anders moeten er nieuwe contracten komen, waar natuurlijk niemand mee akkoord gaat.

Ook word er gekeken en geprobeerd dat we zoveel mogelijk op vaste plekken komen.

Maar al met al, is het nog steeds een rare gang van zaken.
Veel van ons zitten dus betaald thuis.
Ik heb toevallig 2 diensten op mijn oude afdeling gekregen deze week.
Maar dan word ik nog 22 uur voor nop betaald...