Help verkeerde keuze PWS?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hasiinaaax

Help verkeerde keuze PWS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:28

Pff jeetje.. Ik dacht een super onderwerp bedacht te hebben, maar er is zo weinig over te schrijven.

Mijn onderwerp: effect van sportdrank op je sportprestaties. En ik kan niet eens 1 a4'tje over 1 deelvraag schrijven.. Mijn deelvraag is: Wat is sportdrank? Enige wat ik hierover vind is het verschil van hypotoon/hypertoon en isotone drankjes. En dan te bedenken dat mijn werkstuk min. 80 bladzijdes moet bevatten. Iemand tips? Van onderwerp veranderen kan niet meer..

xMarieke

Re: Help verkeerde keuze PWS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:43

Probeer het breder te zien en bedenk dat je lezer niet op de hoogte is van alle begrippen die je gebruikt. Mij zegt hypotoon/hypertoon bijvoorbeeld niets. Leg dat uitgebreid uit :) Hetzelfde geldt voor isotoon... geen idee wat dat betekent. Verder kan je er ook wat geschiedenis bij halen. Wanneer zijn de sportdrankje bedacht/uitgevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:45

ingredienten? wat is bewezen wat helpt bij sporten en wat doet het?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:45

Je kan ook verbreden naar verschillende merken van frisdrank.
Zo heb je Aquarius, AA drank, die goedkopere van de aldi. Wat is het verschil tussen al deze drankjes? Welk effect hebben ze ? Heeft Aquarius een beter effect dan die goedkopere van de Aldi ?
Sportdrank is een soort pepmiddel, kan je dan ook bijvoorbeeld Red Bull drinken of geeft dat niet hetzelfde effect?
Goh dat is alles wat ik op het moment kan bedenken, als ik meer weet zet ik het hier wel even neer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:50

wat gebruiken sporters?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:51

groep mensen 100 meter laten rennen die een week lang hetzelfde dieet hebben gevolgd, nr1 geef je aquarius, nr2 iets anders etc. dan kijken hoe het zit met hartslag, spierverzuring weet ik het :P

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:52

En wat gebeurd er na het nemen van sportdrank met je lichaam, en merkt iemand dan?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:06

Of drinken mensen ze meer voor de smaak of het imago en niet zozeer om hun effect? Wat weten mensen die sportdrankjes drinken eigenlijk over de (vermeende) effecten? En kiezen ze ze daarop ook uit of kiezen ze meer op smaak?

Bij welke sporten zijn welke drankjes het best en waarom? En moet je ze dan voor, tijdens of na het sporten drinken? Welke drankjes worden in Nederland in de kantines van de verschillende sportverenigingen verkocht? En past het drankje dan ook bij de betreffende sport en wordt het op de juiste moment gedronken?

Je kunt ook nog een heel verhaal houden over de natrium-kalium pomp, vochtverlies, etc.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:09

Wat is sportdrank, wat voor effect krijg je ervan, wat voor ingredienten zorgen voor dat effect, waar komen die ingredienten vandaan, etc etc, zoek het wat breder!

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 21:57

Wauw bedankt allemaal! Ik heb nu een stuk meer deelvragen :D Ik ga ze morgen eens uitwerken ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:19

Je logboek, inleiding, inhoudsopgave, nawoord, conclusie etc. tellen ook allemaal mee in de bladzijdes hè? Vooral het logboek kan heel groot worden; bij ons wel 12 pagina's. Prik jezelf niet teveel vast aan die 80 blz's..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:11

TS, sorry als ik er overheen gelezen heb, maar doe je Havo of VWO? En ik neem aan dat dit onder 'biologie' gaat vallen?

Wat je vrij makkelijk zou kunnen doen, is een klein onderzoekje uitvoeren. Bijv. zoek een paar vrijwilligers, geen de helft een sportdrankje en de helft iets wat er heel erg op lijkt (het beste zou zijn als je vrijwilligers zelf niet weten of ze 't sportdrankje of de lemonade kregen) en laat ze dan een sporttestje doen. Je kunt hun resultaten dan vergelijken om te zien of er echt een verschil is in hun prestaties.

Op deze manier kun je eerst een stuk schrijven over sportdrankjes, wat je nu dus aan het doen bent, en dan je onderzoekje beschrijven. Dan kom je echt wel aan die 80 pagina's en daarbij vinden de meeste leraren het alleen maar geweldig als je er zelf ook in de praktijk wat mee gedaan hebt :)

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:21

Bedankt weer allemaal! Ik doe havo en het moet inderdaad iets van biologie bevatten!
Ik denk dat ik als onderzoek 5 sporters vraag (we hebben veel sporters op school) en dat ze 2x moeten rennen. 1x met sportdrank en de volgende keer zonder . En dat ik dan kijk hoe de sportprestaties zijn en hun hartslag etc. Zou dit een goed idee kunnen zijn?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:56

Ja dat klinkt goed. Maar ik zou ze dan eerst zonder iets laten rennen (dan zijn ze namelijk niet 'besmet' met energy/sport drankjes). Dus eerst een blancometing.

Laat ze dan bijvoorbeeld 3 dagen voor de test elke dag een soort energydrank nemen. Misschien is het leuk om de helft een echt energydrankje te laten drinken en de anderen eigenlijk gewoon iets simpels (limonade). Dit weten ze niet vantevoren natuurlijk! Probeer ze niet te beïnvloeden (dus blancoflesjes gebruiken) en laat ze rennen op eenzelfde dag in de week (dit om neveneffecten zoveel mogelijk te voorkomen).

Misschien is het leuk om stukjes te filmen? Heb je gelijk een leuke introductie voor je presentatie straks!

[edit] vergeet niet in je discussie te vermelden dat neveneffecten de resultaten kunnen beïnvloeden (bijvoorbeeld drukke werkweek, minder slaap etc)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:00

Zo'n onderzoekje is leuk voor de vulling van je PWS, maar ik kan nu al wel vast zeggen dat je geen verschil gaat vinden.
Maargoed, dan is het wel weer interessant om uit te zoeken waarom niet en onder welke omstandigheden je dan wel effect zou moeten kunnen vinden. Ik zal het niet verklappen. :D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:07

Jeetje vervelend zeg! Ik had ook een verkeerde keuze gemaakt voor mijn pws maar het is helemaal goed gekomen!

Je zou het wat breder kunnen bekijken en bijv. Een deelvraag kunnen maken over verschillende soorten sportdrank en wat daartussen nou het verschil is.

Je zou ook bekende sporters kunnen mailen oid om te vragen of zij gebruik maken van spoetdrankjes en zo ja of nee waarom.

Daarnaast kun je nog ondezoeken wat alternatieven zijn voor sportdrankjes.

Succes!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:05

Ik zou het ook vooral fysiek bekijken. Wat gebeurt er tijdens sporten met/in je lichaam? Waar ontstaan tekorten en wat doen sportdrankjes om dat tekort aan te vullen? Oftewel, wat maakt een sportdrankje "specialer" dan water/ranja/whatever?

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:36

en zorg voor een onderzoeksplan (plan van aanpak - uitvoering - resultaat - conclussie foto's tabellen e.d.) dan kom je ook een heel eind (tip met foto's wel foto's die terug slaan op informatie) niet omdat ze mooi zijn ofzo:)

Kijken wat er in sportdrankjes zit

ik noem maar wat zoals caffeïne en kijk hoe dat werkt in het lichaam

zo heb je in sportdrank de stof taurine (vaak) kijk naar wat dat doet

en doe eventueel een voorstel het ideale sportdrankje
die niet alleen voor 5 min een energieboost geeft waarna je vervolgens heel duf wordt maar op lange termijn werkt
en welke stof daarvoor nodig is :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:58

Sportdrankjes vergelijken, waarom zout ook erg belangrijk is in combinatie met sportdrank. Ga wat meer de biologie in en kijk naar hoe zo'n suiker word omgezet in energie. Verschil tussen suikers, waarom word er gekozen voor een bepaalde soort suiker? Heeft dit invloed op de tijd van opname? etc.