Deze vraag is voor Ondernemend Bokt, en dan met name de ZZP-ers onder ons.
Ik heb een administratie kantoor met diverse zzp-ers als klant. Nu zijn onlangs 2 klanten met hun bedrijfje gestopt om verschillende redenen en ga ik op zoek naar nieuwe klanten.
Nu werk ik tot nu toe op uurbasis. Dus ik heb een uurtarief, ga voor de ondernemer aan de slag (alles inboeken en dan BTW aangifte doen zijn de voornaamste werkzaamheden voor zzp-ers). Ik hou dan precies bij hoeveel tijd ik gewerkt heb. Dat doe ik keer het uurtarief, BTW erop en je weet wat je me voor die periode moet betalen. Mijn man doet soms een stukje advisering en heeft daar ook een uurtarief voor.
Nu werk ik al 8 jaar zo en heb ik veel ervaring met hoeveel tijd ik aan een kleine, gemiddelde of grote boekhouding kwijt ben. En nu zaten mijn man en ik te denken of het wellicht aantrekkelijk is als we een vooraf samengesteld pakket kunnen aanbieden. Waarbij de ondernemer dus weet voor welke prijs zijn boekhouding per jaar gedaan wordt. Afhankelijk van het aantal mutaties per jaar hebben we dus een opzetje gemaakt. Voor een vast bedrag per jaar krijg de ondernemer:
* inboeken van in- en verkoopfacturen, kasboek en/of bankafschriften
* 4 BTW aangiften
* aangifte IB
* afhankelijk van de grootte van de onderneming een x aantal uren advisering erbij inbegrepen
* Voor ondernemers die een jaarrekening moeten of willen laten maken kan er een suppl worden bijgenomen waarbij voor een vast bedrag per jaar
Vraag is dus:
Zou jij als ondernemer/zzp-er liever je boekhouder op uurbasis betalen of heb je liever een vast bedrag per jaar?
Ik hoor ook graag waarom je voor JA of NEE zou kiezen.
Alvast bedankt.