Wisselen van opleiding, wel, niet, wel, niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steef

Wisselen van opleiding, wel, niet, wel, niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 11:04

Hallo Bokkers!

Ik studeer momenteel recht aan de uni, na een jaar hbo communicatie te hebben gedaan. Nu is het punt alleen dat ik reuze twijfel of dit wel is wat ik wil. Ik vind sommige dingen wel interessant, maar 80% boeit me eigenlijk totaal niet :') M'n eerste tentamen was ook een hel, en dat na 2 weken blokken.. Allemaal punten waardoor ik nu toch wel twijfel of ik toch niet wat anders moet gaan doen. M'n hart ligt stiekem een stuk meer bij bijvoorbeeld geschiedenis. Ik ben ook bij deze opleiding wezen kijken, maar bij de voorlichtingen trok het me weer totaal niet.

Even samengevat: Ik heb geen idee wat ik moet doen?! Het vervelendste is dat ik ook niet weet naar wat voor opleiding ik moet zoeken. Want wellicht red ik de uni wel, wanneer iets me heel erg ligt..

Heeft iemand misschien ervaring of wijze raad..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:05

Ga naar je studieadviseur! Die is juist voor deze vragen, en heeft heel veel ervaring met dit soort problemen! :D :D

Steef

Re: Wisselen van opleiding, wel, niet, wel, niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 13:23

Ik ben daar op het hbo 1 keer geweest, wat een drama. Nadat ik aangaf dat ik graag door wilde stromen naar de uni, heeft die man een uur op me in zitten praten. Nee dat kon ik niet en ze wilde me niet daar. Ik ging daar bijna jankend weg toen :') Misschien dat het op de universiteit beter is..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:28

Op welke uni zit je? Ik heb alleen maar positieve ervaringen met studie adviseurs op de uni. Mij heeft het iig een hoop geholpen :j

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 13:43

Erasmus :j Zal even kijken hoe ik ze kan bereiken. Hopen dat het helpt :')

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:28

Ik heb op de UvA ook een fijne studieadviseur gehad :) En geschiedenis is hèèèèèl leuk, gewoon doen :D

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:37

Ik heb op de Radboud ook een hele fijne studie adviseur gehad, die echt naar je luisterde en advies gaf wat aansloot bij jouw behoeftes. Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen, zou ik jou als advies geven: STOPPEN! Als 80% je niet interesseert, is dit niet wat jou gelukkig zal maken. Je hebt nog 45 jaar de tijd om te werken, dus neem rustig je tijd om een goede studie te vinden waar je echt voor wilt gaan, en waar je gelukkig van wordt.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 15:18

Het is echt heel moeilijk.. Vond het op de middelbare school al verschrikkelijk moeilijk om een keuze te maken, nu 2 jaar laten zit ik er nog meer te klooien. Ik vind dingen als arbeidsrecht super interessant, maar van wat ik nu krijg vind ik maar weinig echt zeer boeiend :=

Ik denk alleen dat het mede ook komt doordat ik m'n eerste tentamen zo erg heb verpest na zoveel leren. M'n hele motivatie is echt volledig weg en dat is gewoon heel vervelend. Ik ga even kijken of ik een afspraak kan maken bij de studie adviseur!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:41

Lastig dat je nog niet overtuigd bent dat deze studie het helemaal is voor je. Ik wil je wel als tip meegeven niet te snel af te haken bij rechten. Mijn ervaring is dat het steeds leuker wordt, naarmate je verder in de studie komt. Het is een hele brede studie en je zult dus (zeker in het begin) wat vakken krijgen waar je interesse veel minder ligt. Als je de verplichte vakken eenmaal hebt doorlopen, kun je zelf een richting kiezen en de vakken volgen waarvan je wel enthousiast wordt. Dan wordt het echt een stuk leuker, is mijn ervaring. :j

Dat je eerste tentamen niet goed is gegaan, is ook nog geen reden om te snel conclusies te trekken. Je moet nog wennen aan de manier van toetsen, dus het is heel logisch als je dat niet direct onder de knie hebt. Ik zou je in ieder geval willen aanraden niet op basis van die eerste toets al te zeggen dat het niets voor je is. Je weet nu ongeveer wat ze willen zien en je kunt daar bij het leren van je volgende tentamen rekening mee houden. Dan leer je gerichter en zul je zien dat het waarschijnlijk al een stuk beter gaat. En tentamens maken is een vaardigheid op zich. Je kunt nog zoveel geleerd hebben, maar uiteindelijk gaat het er (zeker bij rechten) ook om dat je je antwoorden op een bepaalde manier kunt opbouwen en structureren. Het is een handigheid die niet iedereen direct onder de knie heeft, dat kan best wat tijd kosten. Gun jezelf vooral even die tijd en probeer niet te snel gefrustreerd te raken als het niet direct lukt.

Uiteindelijk zul je je gevoel moeten volgen. Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van het blijven wisselen van studie (zeker niet als je bijna klaar bent en dan besluit toch iets anders te willen), maar als je nu echt al het gevoel hebt dat dit niet is waar jij later verder mee wilt, is het ook goed om daar eerlijk in te zijn. Ik zou dan wel eerst heel goed uitzoeken waar je hart dan wel ligt, voordat je je zomaar op een andere studie stort en er ook dan weer snel achterkomt dat dat ook niet is wat je wilt. En natuurlijk kun je nooit helemaal met zekerheid van tevoren zeggen of een studie iets voor je gaat zijn, maar doe vooral veel research, vraag naar ervaringen van anderen (studenten of mensen die werkzaam zijn in de sector), bezoek voorlichtingen, loop proefdagen etc. Zo kun je toch al wel een redelijk goed beeld krijgen van wat een bepaalde studie in zal houden.

Heel veel succes bij de keuze in ieder geval! Mocht ik je inhoudelijk nog kunnen helpen met je huidige studie, hoor ik dat ook graag. :j