Sinds maart dit jaar ben ik begonnen bij mijn huidige baan in de catering. Ik had een open sollicitatie gestuurd, en een week later werd ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Gesprek ging goed, en al snel werd duidelijk dat ze mij wel zagen zitten. Zodoende werd ik de week daarna terug gebeld om een contract te tekenen. Echter solliciteerde ik voor minimaal 16 uur per week, wat in eerste instantie goed was, maar eenmaal het contract onder mijn neus bleek het om een 0 uren (oproep)contract te gaan. Aangezien ik al 4 maanden werkloos was, mijn ww-uitkering was afgelopen, en ik toch echt inkomsten nodig had, heb ik het 0 uren contract alsnog aanvaard. Dit was met de belofte dat als er in de toekomst een vaste caterlocatie vrij kwam, ik alsnog vaste uren zou krijgen.
Sinds ik in dienst ben bij dit bedrijf, ben ik veel opgeroepen voor werk. Zeker in de zomervakantie had ik weken achter elkaar minimaal 32 uur werk, en had ik een prima inkomen. De laatste maand is dat echter achteruit gegaan. Ik val immers in voor mensen die ziek/vrij/op vakantie zijn, en de vakantieperiode is nu een beetje voorbij. Ruim 3 weken geleden kwam mijn baas met de melding dat er een vaste locatie vrij kwam, en ze vroeg of ik daar interesse in had. Natuurlijk had ik daar interesse in! Het ging om een fantastische locatie waar ik regelmatig inval, en waar ik goed met mijn andere 2 collega's kan samenwerken. Dit leek voor mij dus een fantastische oplossing!
Een week later werd ik gebeld door de (nieuwe) manager. Ze wilde me uitnodigen voor een gesprek op de desbetreffende locatie. Het was een wat informeel gesprek, aangezien ik de manager al reeds wat keren had ontmoet, en ook zij vertelde mij dat ze me graag voor de functie zouden zien. Echter had ze nog een andere (externe) sollicitant die de week daarop een dagje mee ging proefdraaien. Dat had ik niet zien aankomen, aangezien ze mij zo graag voor de functie wilden, maar het is niet anders. Met goede moed ging ik weer naar huis, en werd ik vandaag dan eindelijk terug gebeld over de desbetreffende functie.. 3 maanden geleden heb ik een maand vrij genomen voor de maand november, omdat ik graag werkervaring in het buitenland wilde op doen via een online bemiddelingsbureau. (Workaway) Dit was al helemaal besproken, en ik zou halverwege november naar Duitsland vertrekken om daar in een hotel/restaurant te gaan werken. Mijn baas vond het hartstikke leuk voor me, dat heeft ze nog benadrukt. Echter belde de manager mij dus vandaag over de functie, en ineens was het een probleem dat ik een maand weg ben in november. Dit is niet eerder met mij besproken, mijn baas heeft immers eerder aangegeven dat dit geen probleem zou wezen. Ik heb bij de manager aangegeven dat ik eventueel mijn tripje af wilde zeggen of verplaatsen, want ik vind mijn werk belangrijker. Ik kreeg geen hoogte van de manager wat betreft de functie (stom, had er achteraf duidelijk naar moeten vragen), want ze begon ineens over dat er mogelijk nóg een vacature vrij komt op de zelfde locatie. Ze zou me a.s dinsdag nog een keer bellen.
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Natuurlijk moet ik even afwachten tot dinsdag, tot het verlossende telefoontje over de 2e functie die mogelijk vrij komt, maar ik zit mijzelf ondertussen helemaal op te vreten. Dit is al de 2e keer dat mijn baas een vaste functie beloofd (heb eerder ook al intern gesolliciteerd, maar kreeg de functie niet omdat mijn mede kandidaat dichterbij woonde, aldus de opdrachtgever.), en het vervolgens niet na komt. Ik blijf hoop houden op een vaste functie, maar ondertussen zitten er soms maanden tussen dat ik vrijwel niet werk, en dus ook geen inkomen heb. Langzamerhand begin ik door mijn spaargeld heen te raken, en begin ik in de financiele problemen te komen. Ik heb deze maand(oktober) nog maar 4 halve dagen gewerkt, en voor de rest van de maand heb ik (nog) geen zicht op werk. Ik kan niet zo door blijven gaan.
Dus ik sta in twijfel. Zal ik mijn baas een mail sturen, en haar confronteren met het feit dat ik nu echt meer werk nodig heb, anders ben ik genoodzaakt verder te solliciteren? Ik wil heel graag bij mijn werkgever blijven, want ik heb het ontzettend naar mijn zin, maar ik kan niet van de lucht alleen leven. Mijn zus zegt dat ik een mail moet sturen, maar is dit wel een goed idee? Bokkers die mij misschien advies kunnen geven, wat te doen?
Bedankt voor iedereen die de moeite heeft genomen te lezen (en te reageren)!