El75: werknemers hebben net als werkgevers rechten en plichten. De situaties waarin geadviseerd wordt om naar de rechtsbijstand te stappen zijn meestal als de werkgever zijn plichten niet nakomt of eisen stelt die wettelijk niet mogen. En dat lijkt me redelijk: er zijn afspraken gemaakt en die kunnen niet door werkgevers eenzijdig veranderd worden.
Overigens is mijn indruk dat veel mensen best wat extra's willen doen, maar dat de verhouding zo snel zoek raakt: het is vaak niet meer geven en nemen van beide kanten, maar geven van de werknemers en nemen van de werkgevers. Een keertje langer blijven als je een andere keer eerder weg mag voor een afspraak is prima. Een beetje soepelheid van beide kanten is prima.
Maar een keertje langer blijven, en dan alle andere dagen ook langer blijven en eerder komen, en alles onbetaald, dat is natuurlijk niet prima. Dat vind ik een slechte ontwikkeling: er moet een balans blijven.
Ik zou geen werknemer aanraden om naar de vakbond te stappen als ze met onredelijke eisen komen zoals gewoon eerder naar huis willen, zonder vrije uren of loon in te leveren. Natuurlijk is dat belachelijk. En als een werknemer de taken (zoals beschreven in het contract) niet behoorlijk uitvoert: dossier opbouwen en wieberen
Niks mis mee.
Maar dat zijn meestal niet de situaties die in de topics naar voren komen.