Werken als BBL'er

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Werken als BBL'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 17:59

Sinds afgelopen maand ben ik leerling geworden op mijn oude werk plek (0 uren contract).
Ik wist dat ik er op achteruit zou gaan qua loon.

Maar nu schrik ik toch..... ik ga er echt flink op achter uit!
ik krijg in totaal 1/2e loon van het loon van mijn vorige werk.
Dit terwijl ik dezelfde werkzaamheden verricht! ik heb alleen meer verantwoordelijkheid.
Ik sta alleen op de groep, deel medicatie etc.

Is er iemand hier op bokt die mij hier wat meer over kan vertellen?
Is het fair dat ik zo veel minder verdien maar dezelfde werkzaamheden verricht? of moet ik er maar mee dealen.....

viphorse

Re: Werken als BBL'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:01

Mag ik vragen wat je eerst deed en nu ?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:01

Tja, je bent leerling. Dus nog lerende.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:03

eerlijk is het niet maar het klopt wel. Iemand die leerling is krijgt niet hetzelfde als iemand met een papiertje.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 18:04

viphorse schreef:
Mag ik vragen wat je eerst deed en nu ?

Eerst was ik flexmedewerker. Ik heb een MMZ diploma.
Nu heb ik een uren contract (75%) en ben ik leerling op dezelfde groep. Ik doe Verzorgende IG/op stroom verpleegkunde.

Ik verricht dezelfde werkzaamheden, ik heb nu alleen meer verantwoordelijkheden (het papierwerk bijvoorbeeld.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:04

Je werkt gewoon volgens een leerlingschaal en dat zal inderdaad niet hoog zijn op dat niveau :)
Dat stijgt wel met de jaren.

Je zegt wel; ik doe hetzelfde werk, maar je bent leerling; volgt onderwijs op kosten van de baas, krijgt tijdens werktijd ook ruimte voor schoolwerk en je hebt begeleiding. Dus dat is geen vergelijk.
Had je overigens een vast aantal uren contract, dan zou dat worden aangehouden in veel gevallen. Maar je had een 0 uren contract.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 18:06

Kimbers schreef:
eerlijk is het niet maar het klopt wel. Iemand die leerling is krijgt niet hetzelfde als iemand met een papiertje.

maar is het dan ook wel eerlijk dat ik gewoon als een medewerker word ' behandeld' , dezelfde taken verricht, evenveel verantwoordelijkheden....
Sta alleen op de groep (4 uur in de maand begeleiding!!!!)
alleen maar 500 euro verdien... en normaal 1500?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:07

Ik weet dat als mensen bij ons in huis een opleiding willen gaan volgen het salaris wat ze verdiende vast staat maar dit is wel bij mensen in vaste dienst.

Je zou eens kunnen kijken in onze coa daar staat veel over salarissen.
Ik vraag mij wel af of je zomaar omlaag gezet mag worden met je salaris ook al word je leerling...

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 18:07

vuurneon schreef:
Je werkt gewoon volgens een leerlingschaal en dat zal inderdaad niet hoog zijn op dat niveau :)
Dat stijgt wel met de jaren.

Je zegt wel; ik doe hetzelfde werk, maar je bent leerling; volgt onderwijs op kosten van de baas, krijgt tijdens werktijd ook ruimte voor schoolwerk en je hebt begeleiding. Dus dat is geen vergelijk.
Had je overigens een vast aantal uren contract, dan zou dat worden aangehouden in veel gevallen. Maar je had een 0 uren contract.

Ja dat klopt, dat moet ik er natuurlijk ook bij bedenken. mijn school word natuurlijk ook betaald door mijn werkgever............

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:07

dat is aan de praktijk waar je werkt
ik doe ook bbl het laatste jaar, en werk nu in een DAP
ik verdien voor mijn leeftijd en voor leerling zijnde ontzettend veel

je zou kunnen overwegen om even een gesprekje met je baas aan te gaan?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:08

Vliendertje schreef:
Kimbers schreef:

maar is het dan ook wel eerlijk dat ik gewoon als een medewerker word ' behandeld' , dezelfde taken verricht, evenveel verantwoordelijkheden....

500 euro hoeveel uur werk je ???

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 18:08

viphorse schreef:
Ik weet dat als mensen bij ons in huis een opleiding willen gaan volgen het salaris wat ze verdiende vast staat maar dit is wel bij mensen in vaste dienst.

Je zou eens kunnen kijken in onze coa daar staat veel over salarissen.
Ik vraag mij wel af of je zomaar omlaag gezet mag worden met je salaris ook al word je leerling...

Het verschil is dat die mensen een medewerker met een opleidingsvraag zijn. dat ben ik dan weer niet(heb ik mij laten vertellen door mijn leidinggevende)

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 18:09

viphorse schreef:
Vliendertje schreef:

500 euro hoeveel uur werk je ???

27 uur (24 uur werk, 3 uur staat er voor school)
ik ben 21 jaar.
500 euro netto

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:09

Als je nou een vast aantal uren contract had, was het waarschijnlijk anders geweest. Maar die had je niet, dus je hebt eigenlijk geen houvast.

500 is een heel normaal bedrag op dat niveau voor een leerlingschaal :) dus dat is terecht.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:10

Maar jij bent toch ook een medewerker met een opleidingsvraag ...

Heb je geen medestudenten om je salaris mee te vergelijken ?
Bel anders p&o en leg het probleem voor

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:11

vuurneon schreef:
Als je nou een vast aantal uren contract had, was het waarschijnlijk anders geweest. Maar die had je niet, dus je hebt eigenlijk geen houvast.

500 is een heel normaal bedrag op dat niveau voor een leerlingschaal :) dus dat is terecht.

Dat meen je niet :(
Ik weet toen ik begon kreeg ik iets van 800 / 900 euro voor 28 uur per week werken . Ik kwam nieuw in de stichting en nul ervaring in de zorg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:13

Dan had je geluk :)

Nu heb je al mazzel als je een bbl plek te pakken kan krijgen.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 18:13

mijn medestudenten zijn allemaal ouder... en verdienen dus ook meer :)
Er was een aparte sollicitatie voor deze opleiding. Ik heb als het ware mijn flex contract op gezet en een nieuw contract aangenomen.
Als medewerker met een opleidingsvraag word je contract niet anders.

Pff lastig hoor! ik had niet het hoogste verwacht, maar schrok een beetje van mijn loonstrookje :o vandaar mijn vraag...

Hoe oud was jij toen je begon viphorse?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:14

Maar waarom heb je daar niet eerder naar gevraagd? Want dan had je zelfs nog kunnen onderhandelen (of het was gelukt is een tweede natuurlijk haha). Wijze les voor de volgende keer :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:16

Ik zou de CAO er eens op natrekken. Dat je minder verdiend is zoiezo een feit, je bent immers een leerling en dan investeren ze in je. Dus dan krijg je een leerlingensalaris en dat is minder van toen je nog werkte. Heb er wel rekening mee dat wanneer je een 0 uren contract hebt je gelijk je vakantiegeld en bonussen zoals ADV en verlofuren en dergelijke er bij in zaten, vandaar dat je toen meer kreeg dan nu.
Ik zou ook een gesprek aangaan met je werkbegeleider over de begeleiding. Je mag volgens mij niet eens alleen staan op een groep als leerling.

En dat je hetzelfde doet als een gewone collega, dat is ook zo. Je moet volledig meedraaien in het bedrijf en word niet als boventallig beschouwd net zoals de stagiaires.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:17

Dat is toch normaal? Toen ik nog stage liep ging dat ook zo, deed precies hetzelfde als mijn collega's, werkte drie dagen en ik kreeg €300.-

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:20

Ik kom van de tijd dat ik niets kreeg op stage :+
Ja een mok snoep met een strik als je klaar was ;-)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:21

Heb je onderhandelt over je salaris?
Je hebt nu waarschijnlijk een leerling-salaris in plaats van een 'gewoon' salaris.
Ik ben op mijn werk ook leerling geworden om een diploma op zak te hebben en heb onderhandeld over mijn salaris. Ben er uiteindelijk op vooruit gegaan en vergeleken met mijn klasgenootjes had ik het erg goed..

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:23

Ik ben ook leerling (MZ niveau 4). Naar mate je vordert in je opleiding krijg je meer salaris. Ja je hebt meer taken erbij maar dat is ook wat je moet gaan doen als je eenmaal klaar bent en waar je dus voor word opgeleid. Alleen de verantwoordelijkheid ligt bij je werkbegeleider en niet bij jou. Misschien kan je bij een andere organisatie gewoon flexen om een beetje bij te verdienen? Je hebt immers je diploma MMZ al.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:23

Goh dit was wel iets geweest om in je sollicitatie al over te praten en niet achteraf.

Als leerling verdien je inderdaad een leerlingen salaris en moet je gewoon meedraaien... Maar ik vind wel dat je in een giga gat valt qua inkomen. Kijk eens wat er in de CAO staat over leerlingsalarissen :)