Praktische cursus, paardgerelateerd, wie/wat/waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Praktische cursus, paardgerelateerd, wie/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:18

Even een korte situatieschets;

Door gezondheidsproblemen is een gewone studie of werken voor mij helaas niet mogelijk, maar ik vind het wel leuk om (binnen mijn mogelijkheden) aan het leren te blijven :j Ik zoek dus een cursus die past bij wat ik kan. Dat betekent dat de cursus NIET in de avonduren mag plaatsvinden, en één praktijkdag in de maand is (naast wat theorie thuis lezen) echt wel maximaal. Reistijd vanaf Arnhem/Nijmegen mag niet meer dan een uur zijn met OV. De cursus mag qua theorie best HBO/WO niveau zijn, graag zelfs, ik heb mijn VWO met goede cijfers afgesloten en zoek wel wat mentale uitdaging :)
Een cursus in de paarden lijkt me leuk, omdat ik daar ook echt wat mee kan, al is het maar alleen met mijn eigen pony. Een HBO-module via bijvoorbeeld NTI is leuk voor de mentale uitdaging, maar ga ik daarna waarschijnlijk nooit kunnen gebruiken. Welke richting in de paarden maakt me niet zoveel uit, maar iets waar ook praktijk bij zit lijkt me het leukst, ik kwam sportmassage en TTouch al tegen, maar ook bekappen, EHBO, osteopathie etc lijkt me boeiend :j

Ik kwam op de site van het cursuscentrum dierverzorging in Barneveld al een aantal opleidingen tegen (mail voor meer info is naar ze onderweg :D ), maar er zijn vast meer cursussen en opleidingen die ik nog niet ken.
Tips daarover zijn zeer welkom! Net als ervaringen van mensen die al een cursus gedaan hebben.

TurdusMerula

Re: Praktische cursus, paardgerelateerd, wie/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:39

Ik wil niet vervelend zijn, maar bedenk dat bekappen bv. een fysiek zware belasting kan zijn... De theorie is zeker wel interessant, is een hoop over te vinden ook. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:46

Daar ben ik me zeker van bewust :j
Vandaar dat ik ook aangeef dat één praktijkdag in de maand het maximale is. Als de cursus me verder heel erg leuk lijkt vind ik het niet zo erg om een dag over mijn grenzen te gaan en daarna een week of twee te moeten bijkomen, als er dan inderdaad maar twee weken tijd zijn om dat te doen :)

Maar, toegegeven, masseren of ttouch lijkt me zeker haalbaarder dan bekappen :j Daar houd ik bij mijn keuze wel rekening mee.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:49

Ik heb via het PTC een bekapcursus gedaan, maar die was wel in de avonduren. 10 weken, 1 avond per week. Ik vond het super interessant en heb er veel van geleerd. :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:50

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:51

Als je geïnteresseerd bent kan ik ook een online equine clicker cursus voor je linken. Die kost $350 CAD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:00

@Hippologic: Dat topic over de Equine Nutrition Course heb ik zelf geopend, haha :+
Ik vond dat op zich wel interessant, maar ben nu meer uit op een cursus die iets praktischer is. Online cursussen zijn leuk, en misschien kom ik daar ook wel weer op uit, maar ik wil toch eerst even kijken wat er aan offline cursussen beschikbaar is :)
@Imre: Bedankt voor de tip, maar avonden zijn geen optie. Half 9/ 9 uur moet ik écht in bed liggen.
Ik zal eens zoeken op PTC, naam ken ik niet, als ze ook nog andere cursussen hebben dan zit er misschien toch wat bij :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:08

Barneveld ís het PTC. :+ Ik ben bij de afdeling in Oenkerk (Friesland) geweest, maar ik neem aan dat ze in Barneveld dezelfde cursus aanbieden. Misschien is ie daar wel overdag te volgen?

Heb je al eens gedacht aan een instructeursopleiding? Of coachen met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:18

Ik kom anders wel op een hele andere site terecht...? Cursuscentrum barneveld heeft http://www.cursuscentrum.nl en daar staan hele andere dingen op dan op http://www.PTCplus.com

Ah, zie het nu, barneveld is een deel van PTC inderdaad, vandaar :j

Instructeursopleiding, heb ik wel aan gedacht, maar omdat lesgeven voor mij lastig zal zijn (ben bijvoorbeeld afhankelijk van de fiets, avonduren zijn lastig) lijkt het me minder toepasbaar dan iets wat ik bij mijn eigen pony kan gebruiken. Dan kies ik liever voor iets wat ik ook echt kan toepassen.
Coachen met paarden lijkt me niks :+

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:50

Heb je gekeken bij de CAH in Dronten? Hoewel dat met het OV denk ik te ver is. Die bieden ook leuke minoren en bijscholingen aan.

Coachen met paarden leek mij leuk juist! Bijzondere manier van coachen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:56

Blijheid schreef:
@Hippologic: Dat topic over de Equine Nutrition Course heb ik zelf geopend, haha :+
Ik vond dat op zich wel interessant, maar ben nu meer uit op een cursus die iets praktischer is. Online cursussen zijn leuk, en misschien kom ik daar ook wel weer op uit, maar ik wil toch eerst even kijken wat er aan offline cursussen beschikbaar is :)

Ik was nog een beetje slaperig. Excuses.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:56

@lieniminnie: Dronten is met OV bijna twee uur, dat word wat ver inderdaad :j Ik vind in het hele coachen met paarden idee het coachen niet zo boeiend, en het paarden deel is nogal klein/simpel, dus vandaar :)
@Hippologic: Maakt niet uit, is al fijn dat je probeer mee t denken :)
@Fjordnina: Dankjewel, ik ga zeker kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:57

Ik heb me zojuist ingeschreven voor de introductiecursus sportmassage voor paarden bij het cursuscentrum Barneveld.

Bedankt voor de tips en opmerkingen allemaal, maar uiteindelijk bleek de eerste cursus die ik tegen kwam toch het beste te passen bij mijn ambitie en mogelijkheden :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:00

Leuk. Zou leuk zijn als je later nog een update wil geven over hoe het was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:13

Nadat ik gisteren gewoon een bevestiging van mijn aanmelding ontving, nu ineens een mail dat de cursus al vol zit en dat ik op de wachtlijst sta -O-
Gelijk gemaild dat ik evt ook wel wil switchen naar de TTouch cursus, maar een out-of-office dat diegene die er over gaat pas dinsdag weer op kantoor is. Geduld hebben dus, en duimen dat ik er nog tussen kom.