Welke opleiding dierenarts?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mysticism

Welke opleiding dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 14:30

Hallo,

Sinds dit jaar ben ik afgestudeert van mijn mbo niv. 4 bank en verzekerings wezen. Ik heb een baan bij een verzekerings kantoor maar ik merk gewoon dit is het niet. Altijd "droomde" ik er van om dierenarts te worden maar dacht dit niet haalbaar omdat ik last heb van exczeem en astma. Nu kwam ik laatst een DA tegen die dit ook heeft, het moet dus geen probleem zijn lijkt me? Immers zelf heb ik ook dieren en altijd gehad. Het feit is gewoon ik wordt niet blij/gelukkig van deze baan. Als het mogelijk is, is het NU het moment om er iets aan te doen.

In juli ben ik 21 jaar geworden, mijn vraag is... is het nog wel mogelijk voor mij om een DA te worden? Ben ik hier niet te oud voor immiddels om mee te beginnnen? Uiteraard ben je nooit te oud om te leren maar ik wil ook graag een kans op een baan ;)

Wat is nu mijn weg? Wat zou mijn volgende stap kunnen zijn?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:36

Te oud om mee te beginnen lijkt me niet, je bent pas 21! Sowieso ben je nooit te oud om te leren! ;) Wel zou je eerst je opleidingsniveau omhoog moeten brengen, met MBO kom je niet in aanmerking voor een studie als dierenarts. Je zou wellicht een HBO opleiding kunnen gaan volgen en dan daarna door naar de universiteit. Belangrijk is wel dat je vakken als scheikunde e.d. op voldoende niveau gevolgd hebt.

Ik heb zelf HBO Diermanagement gedaan, daar had ik een klasgenote die extra scheikunde e.d. deed omdat zij dierenarts wilde worden, ze wilde door gaan leren in Utrecht.

Belangrijk is ook om te bedenken of je het niveau aan zou kunnen, als HBO moeizaam gaat bijvoorbeeld moet je er op rekenen dat het op de universiteit niet bepaald lichter wordt...
Laatst bijgewerkt door Dagmar80 op 19-09-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Re: Welke opleiding dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:39

Mijn collega is net afgestudeerd als dierenarts en die geeft aan dat er geen werk te vinden is. Zeker niet als vrouw. Er studeren gewoonweg teveel mensen af om te plaatsen. Ik zou er dus niet aan beginnen omdat er geen werk in te vinden is en je heel veel kwijt bent aan studiegeld.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:40

Precies zoals Dagmar zegt en daarbij moet je je wel realiseren dat ze loten bij diergeneeskunde. Dus ook al ga je er helemaal voor en haal je het HBO, dan nog is het nog maar de vraag of je verder kan.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 14:44

Hartstikke bedankt voor jullie eerlijke antwoorden! Het lijkt me dan inderdaad lastig om deze opleiding te gaan doen. Dan zou ik toch maar eens moeten gaan kijken voor wat anders. Dankjulliewel!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:46

Wat dacht je van dierenartsassistente? Helaas hetzelfde verhaal qua banen...

Qua banengarantie kan je momenteel geloof ik nog steeds het beste tandarts worden :p

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:47

MarjanB: hoezo zeker niet als vrouw? Geslacht moet toch weinig uitmaken zou je zeggen?

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:49

Oei, schijnt een lange heel moeilijke opleiding te zijn...
Denk dat het te veel van het goede is als je MBO hebt gedaan.

Maar goed, waar een wil is, is een weg! Je zult niet de eerste zijn die het toch voor elkaar heeft gekregen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:50

Omdat er meer vrouwen afstuderen en de praktijken graag een gemengd team willen houden. Daarnaast hebben mannen enig lichamelijk voordeel bij de tak landbouwhuisdieren.. Ik heb ook wel eens geprobeerd een kalf goed te leggen in de baarmoeder maar mn armen waren gewoonweg te kort...

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:50

Volgens mij is de snelste route om via het volwassenonderwijs je vwo diploma te halen met de juiste vakken. Daarna kun je meeloten voor de opleiding. Vanaf 30 jaar wordt het collegegeld veel duurder, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Je weet niet hoe de banenmarkt voor da's over een aantal jaren (eerst vwo en dan 6 jaar opleiding) is, dus daardoor zou ik me niet af laten schrikken. Succes

Wat betreft vrouwen: op dit moment is er een negatieve discriminatie voor vrouwen, omdat er in de opleiding zoveel vrouwen zitten. Als man ben je dus zeldzamer. Dit zie je ook bij de mensengeneeskunde, maar daar is voor afgestudeerden geen banen tekort en dus valt dit minder op...

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:51

Hou er rekening mee dat je sowieso nog 10 jaar aan het studeren bent. Ik denk dat je dan als prijs van de opleiding per jaar ongeveer een bedrag moet nemen van 4000 euro. Reken maar uit hoeveel je dan kwijt bent. Daarbij zul je onwijs veel vakken extra moeten gaan volgen om überhaupt naar de uni te kunnen. Volgens mij is het zelfs bijna onmogelijk om naar Utrecht te gaan als je geen VWO-diploma hebt.
Een meisje die bij mij op school zat zou niet toegelaten worden tot opleiding dierenarts omdat ze geen VWO-diploma had.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:53

Ok, ik dacht al iets in die trant ja...

Volwassenenonderwijs zou inderdaad ook een weg zijn, maar van MBO meteen VWO volgen is misschien niet zo handig. Vandaar dat ik kwam met de HBO tussenstap, voordeel daarvan is ook dat je dan altijd nog met die HBO diploma op zak aan de slag zou kunnen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:03

Ik heb de toelatingseisen even voor je opgezocht.

Je zou dus via het hbo wel naar de uni kunnen, maar dan heb je dus wel natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B op VWO niveau nodig. Niks is onmogelijk, maar lijkt mij vrij pittig!

Toelatingseisen

Onderstaande diploma's geven toelating tot de loting en decentrale selectie voor de bacheloropleiding aan de faculteit Diergeneeskunde:

Een vwo-einddiploma (2e fase) met het profiel ‘Natuur en Gezondheid’ met de verplichte vakken scheikunde, biologie, en wiskunde A of B en als profielkeuzevak natuurkunde

Een vwo-einddiploma (2e fase) met het profiel ‘Natuur en Techniek’ met de verplichte vakken scheikunde, natuurkunde en wiskunde B en als profielkeuzevak biologie

Een vwo-einddiploma oude regeling (2e fase) met het profiel 'Natuur en Gezondheid' (met de verplichte vakken na1, sk1, bio1,2 en wisb1) of 'Natuur en Techniek’ (met de verplichte vakken na1, sk1, wisb1 en als profielkeuzevak biologie1,2).

Een universitair propedeutisch diploma (behaald na 01-09-1982) of een universitair doctoraal- of ingenieursdiploma. Aanvullende eis bij beide is dat de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B aantoonbaar zijn afgelegd op vwo-niveau. Met een propedeutisch diploma kun je niet deelnemen aan de decentrale selectie (tenzij in het bezit van een vwo-diploma met de juiste vakken).

Een propedeutisch- of einddiploma van een hbo-opleiding, afgegeven door een onder de WHW vallende hogeschool. Aanvullende eis is dat de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B aantoonbaar zijn afgelegd op vwo-niveau. Met een propedeutisch diploma kun je niet deelnemen aan de decentrale selectie (tenzij in het bezit van een vwo-diploma met de juiste vakken).

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:42

Ik zou een hbo-opleiding gaan doen i.p.v. alleen vwo of mbo-dierenartsassistente.
Je hebt al een mbo-4 diploma en mocht het dierenartsverhaal niet haalbaar blijken, heb je wel een hbo-diploma waarmee je op de arbeidsmarkt meer mee uit de voeten kunt. Zie het als een soort back-up.
Als het op het hbo goed gaat dan zijn er inderdaad nog vakken die je ernaast zult moeten halen, of wanneer je klaar bent met je hbo, zoals bovengenoemd (natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B moeten aantoonbaar zijn afgelegd op vwo-niveau).

Dat je 10 jaar bezig bent met studeren, daar zou ik me niet door laten afschrikken, je moet immers je hele leven lang nog werken, maar zou dan wel voor een veilige weg kiezen zodat je iets hebt om op terug te vallen, zoals een hbo-diploma.
En helaas is er weinig werk als dierenarts(assistent), überhaupt als je wilt werken met dieren, dat moet je goed realiseren en ook dat de universiteit heel pittig is, maar niet onmogelijk.

Laat je huidige niveau niet afschrikken, maar blijf wel realistisch. Ik kom ook van het mbo, nu hbo en daarna nog een (pre)master, het kan dus wel als je genoeg motivatie hebt.