pws slowfeeder en ruwvoer en koppige leraren pff

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

pws slowfeeder en ruwvoer en koppige leraren pff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 18:47

tja... na een hoop gezeur mag ik gelukkig nog mijn pws in de beta hoek doen. moet wel als een gek aan de slag.
nu wil ik dus de verschillende soorten slowfeeders gaan bekijken, en dan ook eventueel de invloed van ruwvoer (constante aanvoer ) op de maag. ( dus hoe 24/7 je paard aan het knabbelen )
nu heb ik een plan van aanpak.
dit is:
ik wil verschillende paarden testen.
eerst weeg ik 1 kilo hooi af. het paard heeft eventjes een 15 min-30 min op een zandpadock/schrale weide gestaan.
ik voer eerst die kilo hooi los. dan kijk ik na 10 minuten eten hoeveel het paard er heeft opgegeten. dit wordt mijn 0. dan vul ik ook die kilo in verschillende slowfeeders ( net,eventueel verschillende mazen, ton met gaten, en een bak met zakkend gaas)
hier tussen eventjes 10 minuutjes geen ruwvoer aanbieden.
maar... nu zegt de leraar dat dit onderzoek niet kan want paarden hoeven en willen niet heel de dag door eten, en eten alleen maar als je ze aan het werk hebt gezet in een intensieve dressuur training :?

edit: te vroeg op enter.
nu krijg ik misschien geen go omdat paarden geen ruwvoer nodig hebben? want op biks doen ze het ook wel... en paarden willen niet eten... pfff hier willen ze wel eten. maar hoe overtuig ik hun nu...
zelf hebben ze totaal geen achtergrond van paarden. bij pws van een vriendin over hoefijzers is het ook maar hoefijzers zijn normaal en zonder slecht! :7
en zo wordt je ook beoordeeld... dus... mijn verslag maar volgooien met wetenschappelijk bewezen dingen?

Barvrouwke

Re: pws slowfeeder en ruwvoer en koppige leraren pff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:52

Ik denk dat je het wat ruimer moet aanpakken. Dus elke ochtend bij een paard of 5 een
voerbeurt timen en wegen gedurende een week. Nieuw voersysteem toepassen, weer meten.
De eerste voerbeurt met nieuw systeem, daar moet een paard ook aan wennen.
Hier thuis heb ik een week lang een hooinet getimed van 3 kg en er zat een dikke 20 minuten
verschil in in de tijd dat hij leeg was tussen de ene en de andere dag.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:54

Wat een rare als die dat geloofd en volhoud, leraren denken dus écht dat ze alles weten hè? :')

Is er geen onderzoek waarin staat dat paarden 'altijd' eten etc.?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 18:57

Barvrouwke schreef:
Ik denk dat je het wat ruimer moet aanpakken. Dus elke ochtend bij een paard of 5 een
voerbeurt timen en wegen gedurende een week. Nieuw voersysteem toepassen, weer meten.
De eerste voerbeurt met nieuw systeem, daar moet een paard ook aan wennen.
Hier thuis heb ik een week lang een hooinet getimed van 3 kg en er zat een dikke 20 minuten
verschil in in de tijd dat hij leeg was tussen de ene en de andere dag.

hier zat er wel een uur tussen... omdat ze juist hun rust namen. daarom wil ik het indd ook uitsmeren over een tijdje. ik heb al opgemerkt dat de eerste paar minuten ze erop duiken.
daar heb je een goed punt dat wennen! hier kennen ze alle soorten wel al... maar dat zijn er maar 2...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:00

xSlvna schreef:
Wat een rare als die dat geloofd en volhoud, leraren denken dus écht dat ze alles weten hè? :')

Is er geen onderzoek waarin staat dat paarden 'altijd' eten etc.?

en eigenlijk eten ze niet altijd.... ze nemen ook hun pauzes. maar de mogelijkheid tot eten is vooral in de winter toch echt naar mijn norm noodzakelijk.

enn... zou ik ook bijv. 3x perdag kunnen voeren bij 2 paarden.. en dan extra nog 3 ergens? over een te lange tijd heb ik niet echt daadwerkelijk het vertragen van het eten... wantdan is het weer hoe koud is het... is het niet tijdens hun pauze ( ja,... van 10-11 raced het rondjes en van 11-13:00 ligt het plat in de wei te snurken ) ik snap dat het lastig is... dus daarom wil ik het op een zo kort mogelijke tijd houden dat ze ook daadwerkelijk die tijd eten.