Docent Engels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Rosie

Docent Engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 11:08

Hoi,

Ik ben opzoek naar een studie en zat te kijken naar Docent Engels :).

Wie doet er deze opleiding of heeft deze gedaan?
Waar heb je deze gedaan?
en natuurlijk het belangrijkste;
Wat zijn je ervaringen met de opleiding(algemeen en qua school)?

Alvast bedankt :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:15

Ik heb de opleiding in Leeuwarden gedaan, bij de NHL. Op zich een prima opleiding, heb me er wel vermaakt :+ Heb uiteindelijk drie jaar in het onderwijs gewerkt en toen was ik er wel weer klaar mee :')

Dani

Re: Docent Engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:40

Waarom wil je dat worden, wat lijkt je er leuk aan? :)

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:39

Ontzettend leuke studie, ik kan 'm je echt aanraden. Helaas zelf niet afgemaakt door omstandigheden.
Ik heb de deeltijd variant gedaan aan Hogeschool Driestar in Gouda, deze school heeft een Christelijke grondslag, maar dat heb ik als "niet gelovige" nooit erg gevonden. Het onderwijs is er supergoed met hele leuke en inspirerende docenten, staat erg goed aangeschreven. Een aanrader.

Heb ook nog op InHolland in Diemen (ook deeltijd) gezeten en dat was voor mij echt een tegenvaller qua lessen en docenten.
Zie dat je uit Drenthe komt en dat beide hogescholen niet bij je in de buurt zitten, met andere hogescholen heb ik helaas geen ervaring.

Het is geen makkelijke studie, ik studeer nu commerciële economie, ook niet bepaald een pretstudie, maar ik merk wel dat een lerarenopleiding nog iets pittiger is, maar dat is persoonlijk denk ik.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 19:57

Dani; De engelse taal en cultuur, kennis over brengen, mensen iets leren.
SaiLady: Nee die scholen liggen niet echt in de buurt ;). Dichtste bij is voor mij Leeuwarden en Zwolle.
Las wel dat Leeuwarden ook lessen in Groningen kan geven voor een gedeelte.
Ik heb al een tijd in Leeuwarden gestudeerd (Communicatie)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:55

Realiseer jezelf goed dat je op de lerarenopleiding in eerste instantie wordt opgeleid om met pubers te werken. Daar moet wel een stukje passie voor aanwezig zijn, het omvat meer dan 'mensen' iets leren.

Ik doe zelf de lerarenopleiding Nederlands aan de HAN (ben nu vierdejaars) en het is een onwijs leuke, maar soms ook confronterende en zware studie... Al ben ik wel heel blij dat ik ervoor gekozen heb!

Probeer ook in te schatten of het vak je ligt. Men heeft het vaak over de lange vakanties en ideale werktijden, maar vergeet het eindeloze nakijkwerk, de vergaderingen, ouderavonden, kampen, lesvoorbereidingen...

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 23:03

dat is ook een beetje waarom ik dit topic opende, voor ervaringen ect. Ik zit nu by een studiekeuzeadviseur en van daar uit kwam ik bij deze studie uit (om er iig eens naar te kijken). Ik zie zelf ook nog erg veel beren op de weg, maar sinds ik meer schijn te kunnen dan ik zelf door heb wil ik er wel serieus naar kijken. Het spreekt me iig heel erg aan (dat is zeldzaam voor mij :')). Haha aan de vakanties heb ik nog nooit gedacht, volgens mij valt dat net als de ideale werktijden best tegen. Idd door vergaderingen en lesvoorbereiding. In korte vakanties zit je ook met dingen nakijken, voorbereiden..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 07:22

myself133 schreef:
dat is ook een beetje waarom ik dit topic opende, voor ervaringen ect.

Daarom vertel ik het ook :D Als je denkt dat je hart ligt in het onderwijs en het spreekt je aan, dan zeg ik: doen! :j

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:11

Ik kan je nog niet heel veel vertellen, ben sinds vorige week begonnen met de deeltijd variant van de lerarenopleiding Engels.
So far so good. Het is een pittige studie, je Engels moet ook wel op een degelijk niveau zijn (minimaal C1 als je begint).
Maar wat sonja al zegt, het vak is 'bijzaak'. Hoofdzaak is het beroep. Je wordt allereerst opgeleid tot leraar, daarnaast tot vakdocent.
Maar ondanks mijn rooster en de verwachtingen heb ik nog altijd een big smile.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:54

Wat ik nog wilde toevoegen: het gaat er bij dit beroep niet alleen om dát je mensen iets wilt leren. Je moet je ook graag bezighouden met de vraag hóe je dat dan het beste kunt doen, de didactiek dus.

Even inhakend op Loesje: hoe hoger het niveau, hoe meer je vakgericht bezig bent. Al zal de omgang met leerlingen uiteindelijk altijd doorslaggevend zijn als het gaat om succes.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:57

Hou er ook rekening dat het weinig cultuur/literatuur en veel grammatica is, wat je moet bijbrengen aan een groep leerlingen die daar nauwelijks de lol van inzien. Dat moet je écht graag willen. En het is ook handig als je zelf de grammatica goed begrijpt, ik heb het een tijdje geprobeerd maar merkte heel snel dat ik het niet uit kon leggen omdat ik zelf alles op gevoel goed doe. Ik begreep niet hoe iemand eenvoudige grammatica moeilijk kon vinden, zeg maar.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:04

Toevallig, ik ben net met deze opleiding begonnen (tweedegraads, in Sittard). Ik heb tot nu toe wel gemerkt dat het echt grotendeels toch draait om het leraar zijn, zelfs bij de lessen zoals Grammar or Phonetics, gaat het toch grotendeels over het overbrengen van de stof op de studenten, niet specifiek om zelf kennis op te doen. Bijna alle lessen zijn in het Engels dus het is wel van belang inderdaad dat je basiskennis al goed is. Ik kan er nog niet zo veel over zeggen aangezien ik pas anderhalve week bezig ben, maar tot nu toe vind ik alles erg interessant en leuk. Het is wel veel informatie die je tot je moet nemen, en zeker het vak Phonetics (uitspraak dus) vind ik behoorlijk pittig. Maar ik denk dat zolang je goede inzet hebt en het gewoon bijhoudt, het goed komt. :)

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:08

Als je echt wilt weten of het onderwijs iets voor jou is zou ik ene dagje mee lopen op een middelbare school/MBO instelling.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 12:41

oef ik vind dit echt heel erg moeilijk, haha. maar bedankt voor jullie uitleg etc :). krijg je toch een iets beter beeld ervan dan dat je nu hebt

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:14

:j Het onderwijs en werken met pubers moet je trekken, niet de taal an sich.
Ik sta momenteel voor leerlingen van het beroepsonderwijs (vmbo basis/kader) als docent Mens en Maatschappij en Maatschappijleer en je moest eens weten hoe weinig ik mag praten over geschiedenis (waar mijn vakinhoudelijke passie ligt) :')
Sterker nog: ik merk dat deze doelgroep meer baat heeft bij het 'bezig zijn' met de stof, dus ik ben veel bezig met het bedenken van opdrachten buiten de methode om, waarmee leerlingen leren door te doen. Op een doorsnee dag ben ik dus meer bezig met mijn klassen begeleiden met het maken van hun werk dan dat ik daadwerkelijk zelf praat over wat ik leuk vind. Maar ik vind het niet erg: als ik op de klassieke manier ga doceren hangen mijn leerlingen aan de lampen, als ik op deze manier doceer leren ze net zoveel maar zijn zelfs de drukste kinderen hard aan het werk :) Vind het veel leuker om te zien dat zij net zoveel plezier hebben bij mij als ik heb.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:22

mayniac_val schreef:
:j Het onderwijs en werken met pubers moet je trekken, niet de taal an sich.

Dit ja.

Ik heb zelf een half jaar op de lerarenopleiding wiskunde gezeten. Toen we ons de eerste les moeten voorstellen bleek dat iedereen (behalve ik) voor de opleiding had gekozen omdat ze graag het onderwijs in wilden / graag met jongeren wilden werken / kennis wilden overbrengen / etc. Omdat ze wiskunde 'wel een leuk vak vonden', hadden ze voor de lerarenopleiding wiskunde gekozen.
Mijn motivatie was daarentegen: ik wil iets met wiskunde doen en 'kennis overbrengen en anderen wat leren lijkt me wel leuk'. Precies omgedraaid dus.
Na een half jaar werd duidelijk dat de opleiding voor een groot deel draait om onderwijs, vakdidactiek, omgaan met jongeren, etc. Het echte vak leek wel bijzaak, ik had maar weinig echte wiskundelessen. Ondanks dat de opleiding me goed afging en ik alles netjes had gehaald, ben ik er toch heel snel mee gestopt en ben bedrijfswiskunde gaan studeren (bedrijfsleven bleek beter bij me te passen dan het onderwijs). Dat is de juiste keuze geweest.

Dus mijn tip: ga goed na waarom je deze opleiding wil doen en of je ook echt bewust voor het onderwijs wil gaan. Het is vaak lastiger om vanuit een lerarenopleiding het bedrijfsleven in te gaan, dan om van het bedrijfsleven het onderwijs in te gaan. Een lerarenopleiding leidt immers op tot een specifiek beroep. Dus kies de opleiding niet alleen voor het vak.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:24

PanniePannie, grappig, een collega van mij is afgestudeerd bedrijfswiskundige en daarna juist het onderwijs ingegaan... Daarvoor heeft ze alleen nog de pedagogische vakken hoeven doen en ze heeft een korte stage gelopen, dus inderdaad: van bedrijfsleven naar onderwijs is makkelijker dan andersom!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:49

Toen ik met de lerarenopleiding begon, ging ik er vooral heen omdat ik geschiedenis een fantastisch vak vond. Het kàn dus wel (en ik geloof er ook heilig in dat je passie voor het schoolvak dat je geeft moet hebben om een leuke docent te zijn) maar je moet lesgeven nog veel leuker vinden.

Edit: om het vol te houden en een leuke docent te zijn.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:53

Heel erg bedankt voor al jullie antwoorden :). Geeft toch een stuk beter weer wat een opleiding inhoud ect.

Ik denk dat ik nu eerst voor Toegepaste Psychologie ga kiezen. Wie weet komt docent later in mn leven nog eens weer op mn pad, zou het niet raar vinden, maar het is nu gewoon nog te vroeg :j

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:56

Ik ga naar Hogeschool Rotterdam over 4 jaar haha, eerst Mbo onderwijsassistente doen en dan wil k docent maatschapijleer worden :) Dus ik volg het even.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:09

Weet je wel dat daar heel weinig werk in te vinden is ElenaJuna :)? Op de school waar ik werk worden Mens en Maatschappij docenten ingezet om Maatschappijleer te geven en we zijn bepaald niet de enigen.

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:23

Achja, overal is op t moment weinig werk in te vinden. Eerst wilde ik zoals veel mensen iets in de paarden doen maar dat is al helemaal moeilijk. Verder vind ik het niet erg om te verhuizen om op een school les te geven en al de andere vakken vind ik niet erg interessant.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:28

Waarom had ik een topic verwacht met een "zwijmel, mijn docent Engels is zo leuk"? :+

Voor de rest geen ervaring met deze opleiding, wil wel even zeggen dat je goed moet op letten waar je de studie gaat volgen, want ik zit dan wel in een heel ander vakgebied, maar hier wordt nog wel eens veel gewisseld en/of afgekeurd... En scholen verschillen echt per opleiding... Dus zoek ook even op internet wat dingen na!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:40

er is echt heel weinig werkgelegenheid voor docenten engels, nog wel iets meer als geschiedenis, maar veel ruimte heb je helaas niet. Wat je bijvoorbeeld wel zou kunnen doen is een vak als maatschappijleer of levo doen en dan een BEES (tweetalige) curus erbij doen. (of engels dan als minor kiezen)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:41

:n Maatschappijleer en levo ook niet, die worden op grote schaal ook gewoon uit het curriculum geschrapt of opgenomen in cluster vakken.