verhaal nederlands, hulp met spelling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

verhaal nederlands, hulp met spelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 12:51

Ik moet een verhaal schrijven voor Nederlands, tegenwoordig is dit vak in elke vervolgopleiding verplicht. Gezien ik al wat jaartjes afgestudeerd ben en inmiddels schrijf op gevoel ipv alle regels zou ik wel wat hulp kunnen gebruiken met de spelling. Voor degene die hulp willen bieden, alvast heel erg bedankt!

Mijn eerste keer Parijs
Het is tien uur in de avond en ik zou echt moeten proberen om te gaan slapen. De spanning houd mij echter nog wakker, een paar uurtjes en dan is het zo ver! Uiteindelijk val ik om twaalf uur in slaap. De wekker gaat een half uur later, het is tijd om op te staan en me klaar te maken voor vertrek.
Een paar uur later rijden we Parijs binnen langs de Arc de Triomphe, een indrukwekkende triomfboog van vijftig meter hoog. Het bouwwerk staat op een van de drukste verkeerspleinen van Parijs, er komen maar liefst 12 rijbanen op uit die allemaal van rechts voorrang hebben! Het plein komt over als een enorme chaos, er zijn geen banen op de weg maar iedereen rijd waar er een plaats vrij is.
De bus stopt vlakbij de Eiffeltoren, dat is dan ook de eerste bezichtiging die we in Parijs aandoen. Overdag ziet het uit als een enorm roestig staal bouwwerk, we zetten ons in het gras om te ontbijten in het zonnetje.
Vanuit de Eiffeltoren nemen we de metro naar de kathedraal de Notre Dame. Een zeer indrukwekkend kathedraal, van buiten rijkelijk versierd met beeldhouwwerk en ook binnen is er genoeg te zien. In de schatkamer liggen de schatten van de kathedraal bewaard, de een nog mooier als de ander.
Na de kathedraal gezien te hebben lopen we te voet verder langs de Seine richting het Louvre. We komen langs de Pont Neuf, de oudste brug van Parijs, en de liefdebrug die volhangt met sloten als teken van de liefde van stelletjes uit de hele wereld. Hier en daar speelt een straatmuzikant een deuntje en zit er een zwerver op de grond met veelal een hond op schoot die goed gevoed uitzien.
Tegenover de liefdesbrug is de ingang richting het Louvre waarbij we eerst de buitenkant van dit enorme paleis bewonderen via de binnenplaats. Eenmaal binnen bij het Louvre moeten we een keuze maken wat we willen gaan bekijken, het museum is zo enorm groot dat we nooit aan alles toe kunnen komen binnen een dag. Wij besluiten de vleugel te bekijken waar ook de Mona Lisa hangt. Buiten alle mooie beelden en schilderijen die we er tegenkomen is ook het gebouw zelf erg mooi. Wie niet goed om zich heen kijkt mist de prachtige schilderingen en bewerkingen op de plafons, die soms nog indrukwekkender zijn als de kunstwerken in de ruimtes!
Hierna lopen we over de Place de la Concorde, het grootste plein van Parijs met een oppervlakte van maar liefst acht hectare waarvan het opvallendste monumenten de grote fonteinen en een 23meter hoge obelisk zijn , richting de bekendste straat ter wereld; de Aveneu des Champs-Élysées. Hier stoppen we voor een maaltijd en tegelijkertijd proeven we van de sfeer die hier hangt. Het verkeer rijd zigzaggend door elkaar, er komen 8 politiebusjes met sirene aangereden en stoppen schuin tegenover ons, blijkbaar heel normaal want niemand kijkt ervan op. Langzaam slenteren we weer terug naar de opstapplaats van de bus, we zijn nog wat vroeg en gaan op een terrasje zitten. Ineens beginnen de lampjes te knipperen in de Eiffeltoren waar je vanuit hier een goed uitzicht op hebt. Wat een prachtige afsluiting van deze geweldige ervaring!

mika11

Re: verhaal nederlands, hulp met spelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:07

De spanning houdt mij wakker (is met dt).
...maar iedereen rijdt waar er een plaats vrij is ( rijdt is met dt)
Het verkeer rijdt zigzaggend door elkaar (rijdt is met dt)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:08

Met die d, dt , dat kun je met 'lopen' doen.
De spanning loopT mij wakker (de spanning houdT mij wakker)
Het verkeer loopT (het verkeer rijdT zigzaggend door elkaar)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:16

IK HEB ALLE SPELFOUTEN EN GRAMMATICALE FOUTEN IN HOOFDLETTERS TUSSEN DE TEKST GEZET, ER ZITTEN FLINK WAT FOUTEN IN, EN ANDERS BLIJF IK BEZIG! ;). SUCCES!

twinducklin schreef:
Mijn eerste keer Parijs
Het is tien uur in de avond en ik zou echt moeten proberen om te gaan slapen. De spanning HOUDT mij echter nog wakker, een paar uurtjes en dan is het ZOVER! Uiteindelijk val ik om twaalf uur in slaap. De wekker gaat een half uur later, het is tijd om op te staan en me klaar te maken voor vertrek.
Een paar uur later rijden we Parijs binnen langs de Arc de Triomphe, een indrukwekkende triomfboog van vijftig meter hoog. Het bouwwerk staat op ÉÉN van de drukste verkeerspleinen van Parijs, er komen maar liefst 12 rijbanen op uit die allemaal van rechts voorrang hebben! Het plein komt over als een enorme chaos, er zijn geen banen op de weg maar iedereen RIJDT waar er een plaats vrij is.
De bus stopt vlakbij de Eiffeltoren, dat is dan ook de eerste bezichtiging die we in Parijs AAN DOEN. Overdag ziet het uit als een enorm roestig STALEN bouwwerk, we zetten ons in het gras om te ontbijten in het zonnetje.
Vanuit de Eiffeltoren nemen we de metro naar de kathedraal de NÔTRE Dame. Een zeer INDRUKWEKKENDE kathedraal, van buiten rijkelijk versierd met beeldhouwwerk en ook binnen is er genoeg SPATIE TE VEEL te zien. In de schatkamer liggen de schatten van de kathedraal bewaard, de een nog mooier DAN de ander.
Na de kathedraal gezien te hebben lopen we te voet (KUN JE OOK TE KNIE LOPEN? ÓF JE SCHRIJFT 'LOPEN WE' ÓF JE SCHRIJFT 'GAAN WE TE VOET') verder langs de Seine richting het Louvre. We komen langs de Pont Neuf, de oudste brug van Parijs, en de liefdebrug die volhangt met sloten als teken van de liefde van stelletjes uit de hele wereld. Hier en daar speelt een straatmuzikant een deuntje en zit er een zwerver op de grond met veelal een hond op schoot die ER goed gevoed UIT ZIET.
Tegenover de liefdesbrug is de ingang richting het Louvre waarbij we eerst de buitenkant van dit enorme paleis bewonderen via de binnenplaats. Eenmaal binnen bij het Louvre moeten we een keuze maken wat we willen gaan bekijken, het museum is zo enorm groot dat we nooit aan alles toe kunnen komen binnen een dag. Wij besluiten de vleugel te bekijken waar ook de Mona Lisa hangt. Buiten alle mooie beelden en schilderijen die we er tegenkomen is ook het gebouw zelf erg mooi. Wie niet goed om zich heen kijkt mist de prachtige schilderingen en bewerkingen op de PLAFONDS, die soms nog indrukwekkender zijn DAN de kunstwerken in de ruimtes!
Hierna lopen we over de Place de la Concorde, het grootste plein van Parijs met een oppervlakte van maar liefst acht hectare waarvan DE MEEST OPVALLENDE monumenten de grote fonteinen en een 23 meter hoge obelisk zijn TWEE SPATIES TE VEEL , richting de bekendste straat ter ÉÉN SPATIE TE VEEL wereld; de AVENUE des Champs-Élysées. Hier stoppen we voor een maaltijd en tegelijkertijd proeven we van de sfeer die hier hangt. Het verkeer RIJDT zigzaggend door elkaar, er komen 8 (IK ZOU HIER 'ACHT' GEBRUIKEN IPV '8') politiebusjes met sirene aangereden en ZE stoppen schuin tegenover ons, blijkbaar heel normaal want niemand kijkt ervan op. Langzaam slenteren we weer terug naar de opstapplaats van de bus, we zijn nog wat vroeg en gaan op een terrasje zitten. Ineens beginnen de lampjes te knipperen in de Eiffeltoren waar je VANAF hier een goed uitzicht op hebt. Wat een prachtige afsluiting van deze geweldige ervaring!
Laatst bijgewerkt door alleirbag op 02-09-13 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:19

Heel erg bedankt voor de moeite!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:20

Graag gedaan!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:24

Wees consequent. Schrijf of alle getallen voluit, of in cijfers, maar niet de ene keer voluit en de volgende keer in cijfers.
Let op als/dan. Iets is even groot als, maar groter/kleiner dan.
"Het opvallendste monumenten" is het nu enkelvoud of meervoud?
"Aveneu des Champs-Élysées"

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:28

Alvaron schreef:
Wees consequent. Schrijf of alle getallen voluit, of in cijfers, maar niet de ene keer voluit en de volgende keer in cijfers.
Let op als/dan. Iets is even groot als, maar groter/kleiner dan.
"Het opvallendste monumenten" is het nu enkelvoud of meervoud?
"Aveneu des Champs-Élysées"

Niet helemaal correct, onder de waarde van tien/10 schrijf je voluit, daarboven mag je in getallen schrijven. Daar níet concequent in zijn, is juist correct. Inderdaad wel op een andere manier als in de tekst; I agree.
Je spelling van de Champs is niet correct! Het is Avenue en niet Aveneu!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:43

Dat van die getallen wist ik niet. Al is mijn neiging om het in getallen te schrijven door het sturen van berichten via de telefoon waar je alles zo kort mogelijk probeert te schrijven.
Maar even een vraag, ik mijn tekst heb ik de getallen in de klok wel voluit geschreven, klopt dit dan wel? Ik vond 12 uur bijv. raar uitzien, vandaar dat ik twaalf uur schrijf. Maar ook dit is een getal boven de tien. Want verder in het verhaal schrijf ik wel weer 12 banen, maar dit vind ik zelf niet storend.
Maar een getal als 23 uitschrijven is weer zo veel tekst.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:54

12 uur is oke, je kunt er ook een tijdsmelding van maken, '12.00 uur' bijvoorbeeld. Maar in dit verhaal zou ik het op 12 uur houden.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 14:08

ok nogmaals bedankt!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:10

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:18

Ik heb altijd geleerd dat je tot 20 voluit schrijft...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 17:05

dat staat oa ook in de link van gini. t/m 20 voluit, daarna alle tientallen, dus 30, 40 etc. daarna alle ronde getallen. honderd, duizend, miljoen ed.
Je leert zo nog eens wat!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:21

Tips qua spelling en schrijven zijn natuurlijk prima, maar het geheel corrigeren van een stuk geschreven tekst zul je echt zelf moeten doen, en niet bokt hiervoor lenen. Huiswerktopics zijn niet toegestaan en daarom hier een slotje.