21+ toelatingstest HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

21+ toelatingstest HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:40

(Allereerst, sorry als er al een topic over is, maar kon het 1 2 3 niet vinden.)

Hoi allemaal,

Momenteel ga ik een beetje door een rotperiode heen in mijn leven, maar al jaren spookt mij het idee in mijn hoofd om weer terug te keren naar school en een opleiding te doen. Ik ben ooit begonnen als VMBO-TL leerling, waar ik prima cijfers haalde en wat ik goed bij kon houden. Helaas heb ik maar 2 jaar VMBO gedaan door psychische klachten en een nare thuissituatie. Uiteindelijk ben ik van school gegaan, en 2 jaar later mocht ik weer beginnen op het MBO. Dit keer koos ik voor een koksopleiding (MBO 2). Het niveau was niet zo heel denderend, maar omdat ik geen VMBO diploma had moest ik onderaan de trap beginnen. Helaas, op het moment dat ik doorstroomde naar de 2e klas, zat het wederom niet mee. Mijn moeder kwam plots te overlijden, en ik ben wederom met school gestopt.

We zijn nu 3 jaar verder. In die tijd heb ik veel banen gehad in de horeca, en ik werk nu sinds anderhalf jaar in de catering. Ik vind het werk heel erg leuk, maar het is niet wat ik mijzelf in de verre toekomst nog steeds zie doen. Ik heb veel interesse in het onderwijs, en zou dan ook graag de PABO in deeltijd doen.

Echter, zoals jullie misschien begrijpen, mag ik niet zomaar instromen wegens gebrek aan diploma's. Maar, ik mag ik wel een 21+ toelatingstest doen. Ik vroeg mij dan ook af: heeft iemand ervaring met deze test? Hoe zit het met het niveau? Zou het te doen moeten zijn met eventueel veel leren van te voren? (Ik ben natuurlijk al een jaar of 3 uit het hele school gebeuren) Waar moet ik überhaupt op rekenen bij zo'n test qua niveau?

Er zullen vast mensen zijn die nu denken: waarom ga je niet naar het MBO? Of VAVO etc? Maar daar heb ik zo mijn redenen voor. (Wil ik best per PB uitleggen als daar interesse voor is)

Het is niet de bedoeling dat ik me binnen nu en een paar weken aanmeld voor zo'n test, ik wil gewoon wat meer informatie inwinnen over hoe of wat, en mensen die er ervaring mee hebben. Ik ben nu eerst herstellende van een misgelopen zwangerschap, maar omdat ik mijn gedachtes even wil verzetten ben ik wel benieuwd of het voor mij mogelijk is om zo'n 21+ test te doen in de toekomst. (Misschien wel het nieuwe schooljaar 2014-2015)

Alvast bedankt allemaal! :)
Groetjes Sandra
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 30-08-13 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:43

Is het geen beter plan of via de LOI of NCOI een opleiding te gaan doen? Dan deel je zelf je tijd in. En als je een functionele opleiding kiest, dan kun je ook een prima baan krijgen en je bent niet afhankelijk van toelatingseisen én het toont aan dat je voldoende doorzettingsvermogen hebt om een studie in je eentje te doen.
Je zegt dat je zwanger was? Ik weet niet of je weer zwanger wilt worden, maar dat lijkt me niet erg handig als je een opleiding gaat doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:45

Ik heb ervaring met zo'n test. Helaas zijn de procedures en testen op iedere school weer anders.

Ik ben uiteindelijk 2x gezakt voor m'n maatschappijleer examen en mag het volgend jaar nog een keer proberen dus, maar dit jaar was ik gezakt. Voor maatschappijleer was een boek wat je moest bestellen om uit te leren, maar de eerste toets heb ik daar vrij weinig aan gehad, toets sloeg echt nergens op en had ook niks te maken met het boek.

Het is altijd mogelijk om zo'n toets te doen :) Maar het is per school afhankelijk wat er gevraagd wordt in de toetsen. Zo las ik bij de HRO dat je een inzichttoets krijgt en dan nog 'gewone' toetsen, maar op de HU heb ik dus alleen NL, Engels en Maatschappijleer gehad als toets. Voor NL en Engels had je overigens geen verplichte literatuur, je mocht wel een woordenboek gebruiken bij Engels :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:45

Ik volg dit even. Ik ben van plan om in februari ook zo'n test te gaan doen. Je krijgt 3 toetsen volgens mij, Nederlands en Engels en nog een toets die bij de opleiding hoort, verschillend dus.
Het is wel op havo eindexamen niveau heb ik gehoort. Misschien wat oefenexamens doen?
Laatst bijgewerkt door Gucci_ op 30-08-13 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:47

Als jij 21+ bent mag jij zo'n test doen. De enige voorwaarde voor die test is je leeftijd.

Ik heb zelf geen ervaring met dergelijke testen dus op dat gebied kan ik je niet helpen. Wel adviseer ik je goed na te denken over de keus van Pabo, er is momenteel helaas maar erg weinig werk te vinden in het onderwijs. Het zou zonde zijn als je een hoop moeite, tijd en geld steekt in een opleiding om uiteindelijk in de WW terecht te komen omdat er geen werk is.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:48

demo_love schreef:
Is het geen beter plan of via de LOI of NCOI een opleiding te gaan doen? Dan deel je zelf je tijd in. En als je een functionele opleiding kiest, dan kun je ook een prima baan krijgen en je bent niet afhankelijk van toelatingseisen én het toont aan dat je voldoende doorzettingsvermogen hebt om een studie in je eentje te doen.
Je zegt dat je zwanger was? Ik weet niet of je weer zwanger wilt worden, maar dat lijkt me niet erg handig als je een opleiding gaat doen...

Dankjewel voor je reactie.
Ik dacht dat LOI ook een toelatingstest vereist? Omdat het natuurlijk ook gewoon een HBO diploma is wat je krijgt aan het einde van de rit. Ik zal er eens naar kijken, dankje!

Nee was een ongeplande zwangerschap, mijn relatie was al stukgelopen op het moment dat ik zwanger bleek te zijn.

@ Chelle_dora:
Dankjewel voor het delen van je ervaring! Het is dus per school verschillend, dat is wel handig om te weten. Zal natuurlijk ook per opleiding verschillend zijn ja.

@ Gucci: Oh oefenexames doen is wel een goed idee ja! Klopt dat het inderdaad havo eindexame niveau is, maar ik heb nooit eindexame gedaan dus weet niet wat ik moet verwachten dan. :o

@ Dorus: Ik ben 21, volgende maand wordt ik 22, dus de leeftijd is niet het probleem. Het is meer het niveau waar ik me zorgen om maakte. (Omdat ik al een aantal jaren uit school ben) Ik heb nog geen vaste keuze gemaakt hoor qua opleiding, de PABO is iets wat mij wel een mooie richting leek, maar als er geen banenkans in is dan zal ik zeker niet zo'n opleiding gaan volgen. :)
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 30-08-13 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:48

Ik heb deze toets gedaan voor ik ging studeren, docent Nederlands. Ik kreeg 3 toetsen, 2 keer Nederlands en 1 keer Engels. Nederlands toets 2 vond ik erg lastig maar uiteindelijk wel gehaald. Nu start ik mijn 3e jaar, heb netjes mijn P in het eerste jaar behaald als 1 van de weinigen en ben nog de enige voltijd student Nederlands in mijn jaar.

Ik denk dat het best te doen is mits je leert van te voren. Ik heb niet geleerd overigens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:50

Ligt puur aan de opleiding; er zijn opleidingen die eisen stellen (bv. Wiskunde, natuurkunde, scheikunde op vwo niveau verplicht, dus geen vwo diploma maar alleen die extra vakken op vwo niveau en dan de 21+ test) maar er zijn opleidingen waarbij je 'alleen' die 21+ toets hoeft de doen. Is natuurlijk geen eitje, want je wordt wel getest op niveau :)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:52

Jeetje Lieveli, doe je goed! :D Leren was ik ook zeker van plan ja, want ik ben al zo lang uit het hele schoolgebeuren. Als ik de test bij wijs van spreken morgen zou doen, zou ik absoluut zakken.

Ben me er van bewust dat ze testen op niveau inderdaad. Ik ben nooit sterk geweest op het gebied van wiskunde, maar weet ook niet wat ze vragen voor de PABO bijv. Dus dat zijn echt aandachtspuntjes waar ik me op moet inlezen/leren. Heb me verder er nog niet zo heel erg in verdiept.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:55

Colloquium doctum is de officiële naam :)
Zoekt net even wat makkelijker :)

Mocht je naar de universiteit willen, dan zit er vaak daarna nog een decentrale selectie aan vast. Meer toetsen (of beter gezegd: 1 grote toets) en vaak ook motivatiebrief :P
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-08-13 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:59

Ah super, dankjewel. Dat zoekt inderdaad makkelijker! :)
Als ik zo naar die opleidingen kijk ben ik geïnteresseerd in zoveel dingen. Lijkt me ook onwijs interessant om iets richting de zorg te doen (als in verpleegkundige etc). Volgens mij kan ik daar ook sneller een baan in vinden. Wil niet voor niks zo'n opleiding volgen, maar ach garantie heb je toch nooit. Ik zal eens beginnen met oriënteren in wat ik leuk vind en wat haalbaar is.

Hihi nee universiteit is mij net iets te hoog gegrepen :+
One step at the time.

Hele andere vraag misschien, maar is er ook iemand die ervaring heeft met de toelatingstesten van het LOI? Zowel MBO als HBO? Ben ik wel benieuwd naar, want die bieden ook een soort van test aan als je niet voldoet aan de toelatingseisen. :j

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:50

Fairytales schreef:
Ah super, dankjewel. Dat zoekt inderdaad makkelijker! :)
Als ik zo naar die opleidingen kijk ben ik geïnteresseerd in zoveel dingen. Lijkt me ook onwijs interessant om iets richting de zorg te doen (als in verpleegkundige etc). Volgens mij kan ik daar ook sneller een baan in vinden. Wil niet voor niks zo'n opleiding volgen, maar ach garantie heb je toch nooit. Ik zal eens beginnen met oriënteren in wat ik leuk vind en wat haalbaar is.

Hihi nee universiteit is mij net iets te hoog gegrepen :+
One step at the time.

Hele andere vraag misschien, maar is er ook iemand die ervaring heeft met de toelatingstesten van het LOI? Zowel MBO als HBO? Ben ik wel benieuwd naar, want die bieden ook een soort van test aan als je niet voldoet aan de toelatingseisen. :j

Die wisselen. Moet je gewoon even rondkijken op de website www.loi.nl
Meestal staat dit er wel bij:

Vooropleiding
Je dient 18 jaar of ouder te zijn en je dient in het bezit te zijn van:

Een diploma VMBO kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg.
MBO-diploma niveau 2 of 3.
Diploma LBO, VBO of MAVO waarbij alle examenvakken zijn afgelegd op tenminste c-niveau.
Overgangsbewijs HAVO of VWO naar het vierde leerjaar.
Verzoek tot toelating
Voldoe je niet aan de vooropleidingseisen, maar ben je 18 jaar of ouder, dan is het mogelijk om het Toelatingsexamen 18+ af te leggen. Bij voldoende resultaat kun je op grond daarvan worden toegelaten tot de MBO-opleiding van je keuze.

Maar een cursus dan? Als voorbeeld:
http://www.loi.nl/cursussen/administrat ... /index.htm
http://www.loi.nl/mbo-college/dierenzor ... /index.htm

Geen idee of dit je interesseert, maar ook zo'n opleiding kun je op je CV zetten en je leert wel degelijk iets.

GrumpyCat

Re: 21+ toelatingstest HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:58

Dankjewel demo_love :)
Een cursus is wel leuk, maar ik wil eigenlijk echt een opleiding gaan doen, omdat ik in de toekomst wil kijken naar een andere baan. Helaas is een cursus dan vaak niet voldoende (zeker omdat ik compleet een andere richting in wil slaan). Heb eventueel wel zitten denken om eerst MBO via een thuisstudie te gaan doen, en evt. in de toekomst door te stromen naar HBO. Dan is de overstap misschien niet zo groot van geen school, ineens naar HBO..

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:12

Ik heb ook een 21+ toets gedaan, voor MWD. Was erg goed te doen, ik had ook erg weinig geleerd en prima gehaald. Maar waar ik meer over na zou denken is de studie zelf. Dat kan behoorlijk pittig zijn in deeltijd! Ik heb een dag op school en die is erg lang, daarnaast nog huiswerk en vaak is het ook al een vak apart om erachter te komen hoe de school zelf in elkaar steekt.

Maar goed, het is wel interessant, het zorgt voor verdieping en straks voor een leuke (betere) baan!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:06

vuurneon schreef:
Ligt puur aan de opleiding; er zijn opleidingen die eisen stellen (bv. Wiskunde, natuurkunde, scheikunde op vwo niveau verplicht, dus geen vwo diploma maar alleen die extra vakken op vwo niveau en dan de 21+ test) maar er zijn opleidingen waarbij je 'alleen' die 21+ toets hoeft de doen. Is natuurlijk geen eitje, want je wordt wel getest op niveau :)

inderdaad en bij ons wordt je eerst getest op aanleg/capaciteiten voor het hbo. Als je die test niet haalt mag je ook geen toelatingstest doen. Ervaring leerde namelijk mensen erg hard blokte voor een toelatingsexamen, maar niet genoeg capaciteit in huis hadden om de rest van de studie af te ronden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:41

Via een brugmodule heb ik in het voorjaar zo'n test moeten maken. (overgang MBO-HBO) Ik vond de test best pittig en je kon er van te voren niet voor leren. Hij bestond uit kennisvragen (wiskunde, nederlands etc), motivatievragen en uiteindelijk wat sociale vragen. Uiteindelijk heb ik de toets gemiddeld gemaakt. Op bepaalde punten scoorde ik voldoende/goed, maar ook een aantal onvoldoende. Het geeft je een mooi beeld van je ontwikkeling en het geeft mij uiteindelijk wat zelfvertrouwen voor mijn studie die ik ga volgen!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:43

Ik volg dit topic even :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:51

Oei ben ik nu de enige die zegt, pabo zou je t wel doen?
Zijn zoveel mensen die dat doen, en zoveel mensen die geen atageplaats of baan na de studie kunnen vinden! Zijn laatst hele items over geweest in t nieuws!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:33

Nee je bent niet de enige, maar het is nu al zo vaak gezegd en ook het nieuws genoemd. Ik laat het gewoon maar :=