Hoi allemaal,
Momenteel ga ik een beetje door een rotperiode heen in mijn leven, maar al jaren spookt mij het idee in mijn hoofd om weer terug te keren naar school en een opleiding te doen. Ik ben ooit begonnen als VMBO-TL leerling, waar ik prima cijfers haalde en wat ik goed bij kon houden. Helaas heb ik maar 2 jaar VMBO gedaan door psychische klachten en een nare thuissituatie. Uiteindelijk ben ik van school gegaan, en 2 jaar later mocht ik weer beginnen op het MBO. Dit keer koos ik voor een koksopleiding (MBO 2). Het niveau was niet zo heel denderend, maar omdat ik geen VMBO diploma had moest ik onderaan de trap beginnen. Helaas, op het moment dat ik doorstroomde naar de 2e klas, zat het wederom niet mee. Mijn moeder kwam plots te overlijden, en ik ben wederom met school gestopt.
We zijn nu 3 jaar verder. In die tijd heb ik veel banen gehad in de horeca, en ik werk nu sinds anderhalf jaar in de catering. Ik vind het werk heel erg leuk, maar het is niet wat ik mijzelf in de verre toekomst nog steeds zie doen. Ik heb veel interesse in het onderwijs, en zou dan ook graag de PABO in deeltijd doen.
Echter, zoals jullie misschien begrijpen, mag ik niet zomaar instromen wegens gebrek aan diploma's. Maar, ik mag ik wel een 21+ toelatingstest doen. Ik vroeg mij dan ook af: heeft iemand ervaring met deze test? Hoe zit het met het niveau? Zou het te doen moeten zijn met eventueel veel leren van te voren? (Ik ben natuurlijk al een jaar of 3 uit het hele school gebeuren) Waar moet ik überhaupt op rekenen bij zo'n test qua niveau?
Er zullen vast mensen zijn die nu denken: waarom ga je niet naar het MBO? Of VAVO etc? Maar daar heb ik zo mijn redenen voor. (Wil ik best per PB uitleggen als daar interesse voor is)
Het is niet de bedoeling dat ik me binnen nu en een paar weken aanmeld voor zo'n test, ik wil gewoon wat meer informatie inwinnen over hoe of wat, en mensen die er ervaring mee hebben. Ik ben nu eerst herstellende van een misgelopen zwangerschap, maar omdat ik mijn gedachtes even wil verzetten ben ik wel benieuwd of het voor mij mogelijk is om zo'n 21+ test te doen in de toekomst. (Misschien wel het nieuwe schooljaar 2014-2015)
Alvast bedankt allemaal!

Groetjes Sandra

Leren was ik ook zeker van plan ja, want ik ben al zo lang uit het hele schoolgebeuren. Als ik de test bij wijs van spreken morgen zou doen, zou ik absoluut zakken.