Onderwijsvrije week UU Psychologie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Onderwijsvrije week UU Psychologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 22:53

In september ga ik beginnen aan mijn eerste jaar psychologie aan Universiteit Utrecht. Ik heb vandaag mijn rooster gekregen met al mijn hoor- en werkcolleges, dus ik ben vast aan het plannen wanneer ik kan komen werken bij mijn bijbaantje. Ik heb ook een paar keer een onderwijsvrije week, maar wat dat nou precies is, weet ik nog steeds niet. Ik heb het aan een aantal mensen die al studeren aan UU kunnen vragen, maar nog steeds heb ik geen eenduidig antwoord. Sowieso zou dit per studie verschillen, dus aan antwoorden van bijvoorbeeld economiestudenten heb ik geloof ik niet zoveel (of wel?).

Ik was er eerst vrijwel zeker van dat ik in ieder geval geen tentamens zou kunnen hebben in zo'n onderwijsvrije week, maar ik begin nu toch te twijfelen omdat ik nergens anders ruimte zie voor tentamens. Blok 1 en 2 bijvoorbeeld, worden van elkaar gescheiden door een onderwijsvrije week, maar verder is nog niks bekend over het tentamenrooster. Dus blok 1 eindigt gewoon met colleges, aansluitend heb ik een onderwijsvrije week, en daarna begint blok 2 weer met colleges. Waar is dan ruimte voor tentamens?

Dus: wat is een onderwijsvrije week (helemaal niks te doen/tentamens/herkansingen/iets anders) en wanneer zijn dan de tentamens ongeveer (einde blok 1/onderwijsvrije week/begin blok 2/iets anders)?

Anna

Re: Onderwijsvrije week UU Psychologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:17

Bij ons (Hogeschool Leiden), is de onderwijsvrije week na de tentamens. Deze week is voor de docenten om na te kijken en aan het eind van de week (de donderdag en de vrijdag) is er inzage in de gemaakte tentamens. Dus helemaal onderwijsvrij is het niet, maar de inzages zijn niet verplicht.
Maar ik zou niet weten of dit per school/universiteit verschilt...

Maar als ik het goed begrijp kan je al wel je rooster zien en zien wanneer je een onderwijsvrije week heb? Kun je dan ook niet zien wanneer je tentamens hebt? Misschien wordt je daar wat wijzer van :)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:21

Ik heb geen onderwijsvrije weken (UVA Psychologie), wij gaan van blok 1 gelijk door naar blok 2. Maar mijn vriend heeft ze bijvoorbeeld wel (Technische Universiteit), en daar zijn ze voorafgaand aan zijn tentamens. Dus echt bedoeld om in te studeren. Omdat je naast je vakken en colleges weinig tijd hebt om echt te leren voor je tentamens.

Hoe dan ook; ik zou die weken lekker vrij houden als ik jou was. Want verder heb je namelijk weinig vakantie en als het niet bedoeld is om te studeren voor je tentamen dan kun je die week gewoon lekker wat dingen voor jezelf doen. Daar kom je soms maar weinig aan toe naast je studie (ik alleen in de zomer).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:22

Op Hogeschool Leiden ook de ervaring gehad dat een onderwijsvrije week een week was voor (dus de week ván) tentamens, toetsen en 'inleverdingen' dus ik vermoed dat iedereen daar een andere definitie aan hangt...

Misschien even bellen naar iemand van je opleiding?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:29

Ik studeer psychologie aan de UU, je hebt geen onderwijsvrije week tussen blok 1 en 2, alleen een tentamenweek en verder is het doorbikkelen tot de kerstvakantie helaas -O- .

Na de kerstvakantie heb je eind januari tentamens van blok twee en daarna één onderwijsvrijde week, na blok 3 in heb je ook een onderwijsvrije week.

In een onderwijsvrije week heb je, zoals de naam al verraad :Y) , echt helemaal vrij, maar daar heb je er dus maar 2 van. ik baal er zelf ook erg van dat de vakanties/vrije weken niet beter verspreid zijn.

Hier kan je de exacte data van dit jaar terug zien: http://www.uu.nl/faculty/socialsciences/NL/studenten/praktischezaken/Pages/Kalender.aspx

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 07:50

Thanks Eef_Bram, dat beantwoordt mijn vraag precies :) Ik zag geen roosterinformatie tussen blok 1 en blok 2, dus ik dacht dat ik dan al een onderwijsvrije week zou hebben, maar helaas. Maar in zo'n onderwijsvrije week hoef je dus echt heeelemaal niks te doen? Nooit? Van sociologiestudenten aan de UU hoorde ik namelijk dat zij herkansingen hebben in de onderwijsvrije weken. Ik wil dat van die onderwijsvrije weken wel even zeker weten omdat ik ook nog een weekje New York te goed heb van mijn ouders, en daar zou ik toch liever wat eerder heen gaan dan volgend jaar zomer pas, en de kerstvakantie is ook geen optie.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:26

Wat maf dat dat zo verschilt. Ik studeer ook aan de UU en heb echt tussen ieder blok een week helemaal vrij.

Onze herkansingen vallen in het volgende blok, of (de herkansingen van blok 4) in de zomervakantie. Maar onderwijsvrije weken zijn bij ons echt onderwijsvrij. Maar je kan het beter even navragen bij je eigen faculteit, want het verschilt inderdaad per studie.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:19

In principe heb je in een onderwijsvrije week helemaal niets te doen, heb het nog nooit anders meegemaakt, misschien in overleg een herkansingsopdracht ofzo, maar die kan je dan eerder maken, geen colleges of werkgroepen. Herkansingen zijn pas iets van 6 weken na het tentamen, die vallen dus ook niet in de onderwijsvrije week.