Mag een school je laten betalen voor de bibliotheek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Mag een school je laten betalen voor de bibliotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 23:18

Kort maar krachtig: Mag een school je extra laten betalen als je boeken wil lenen?

Mijn hogeschool is deze zomer gefuseerd met een andere hogeschool, wij gaan bij hun in. Nu hebben wij de toezegging gekregen dat wij onder dezelfde voorwaarden onze studie mogen afmaken (ik moet nog 2 jaar). Nu wilde ik vanochtend een paar boeken lenen op deze nieuwe school, maar moest voor 30 euro een pasje KOPEN(!!!) om boeken te mogen lenen! Ik mocht de boeken wel in de bieb gebruiken, maar als ik ze lenen wilde moest ik elk schooljaar zo'n pas kopen.

Ik ben deeltijdstudent, en ben dus erg weinig op school. Dan is het erg handig als je boeken mee kan nemen, een voltijdstudent zou nog op school in de bieb kunnen werken. Bovendien betaal ik potdorie 1800 euro collegegeld voor 8 uurtjes les in de week. Ik mag toch aannemen dat de bibliotheek een faciliteit van de school is, en ik deze dus met mijn collegegeld al betaal! Bovendien heb ik (en met mij veel klasgenoten) het niet zo breed en 30 euro extra kan ik niet zomaar missen. Ik vind het belachelijk, en heb dus al een keurig nette klachtenbrief gestuurd. Wat is jullie mening, mag een school dit zomaar doen?

Shadow0

Re: Mag een school je laten betalen voor de bibliotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:46

Volgens mij niet, en hoort een school leermiddelen gewoon ter beschikking te stellen, dat is inderdaad een beetje de tegenprestatie die ze horen te leveren voor het collegegeld.
Dit gaat over het MBO: http://www.job-site.nl/uploads/managed_ ... kosten.pdf Maar daar staat heel helder in dat mediatheek en leermiddelen vrij toegankelijk moeten zijn. Op de JOB-site staan ook voorbeeldbrieven, die kun je vast aanpassen voor toepassing op HBO.

PS: ik vind het een belachelijke en vooral ontstellend kinderachtige manier van geldklopperij. (Bah.) Ik zou zeker een maitlje naar de LSVB of ISO doen, en als het niets uithaalt een cc'tje naar de volkskrant ofzo. Negatieve publiciteit voor dat soort onzin!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:49

Leermiddelen zijn ook vrij toegankelijk als je ze (gratis) in de bibliotheek mag inkijken. Dat je ze niet gratis mee naar huis mag nemen, vind ik niet meer dan normaal; anders verdwijnen al die boeken namelijk.

wilweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:51

Ukkie dat is natuurlijk onzin, je kunt ook werken met een borg of boete systeem, gegevens van de studenten zijn toch bekend?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:53

@Ukkiee
Precies; Op meerdere scholen moet je een speciaal pasje aanschaffen waarmee je boeken kunt lenen.

Vaak zie je wel dat (indien alle boeken weer netjes zijn ingeleverd) je het geld (borg) voor het pasje aan het einde van je studie bij teruggave, terugkrijgt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:53

Yuri schreef:
Ukkie dat is natuurlijk onzin, je kunt ook werken met een borg of boete systeem, gegevens van de studenten zijn toch bekend?

Die 30E voor het pasje is borg.
Indien je het pasje inlevert (en je geen boeken meer thuis hebt) krijg je deze weer terug.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:54

Ukkiee schreef:
Leermiddelen zijn ook vrij toegankelijk als je ze (gratis) in de bibliotheek mag inkijken. Dat je ze niet gratis mee naar huis mag nemen, vind ik niet meer dan normaal; anders verdwijnen al die boeken namelijk.

Hoezo verdwijnen de boeken dan? En voor 30,- zouden ze niet verdwijnen? Er is toch gewoon een registratiesysteem lijkt me...

Verder is het wel apart dat de voorwaarden van de studie ondanks de fusie gelijk zouden blijven en toch ineens veranderen. Ik zou daar inderdaad op zijn minst een klachtenbrief aan wijden...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:55

Ukkiee schreef:

Wat een volslagen onzin. Bibliotheken werken al tijden op die manier, en met de keurige digitale tracking van wie wat heeft verdwijnt er helemaal niks. Een bibliotheek kan van bepaalde boeken trouwens best bepalen dat ze niet uitgeleend mogen worden (met encyclopedieen en oude werken gebeurt dat vaak.) Maar het ontzeggen van normaal gebruik van de bibliotheek als je niet betaalt is gewoon pure geldklopperij. (Maar ja... de fusies moeten ergens van betaald worden natuurlijk.)

Borg is niet erg trouwens, maar daar gaat het vziw niet om? (En is ook nog redelijk onzinnig aangezien elke student tot in diepste details bekend is bij de school. Maar vooruit - als het met borg moet kan het. Kopen echter vind ik onaanvaardbaar.)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:01

Het zou je verbazen hoeveel mensen niet netjes met andermans spullen omgaan. En dus ook niet met een boek van de bibliotheek. Dus ja, ik vind het niet zo gek dat ze daar geld voor vragen. Ik zou het zelf ook stom en te veel geld vinden, maar ik kan me er dus wel iets bij voorstellen.

Of je nou deeltijdstudent bent of niet, als je iets in de bibliotheek op moet zoeken dan moet je daar even tijd vrij voor maken. Ik woon zelf ook ver van mijn universiteit en ben er dus eigenlijk ook nooit (4 uur les per week), maar als ik iets moet opzoeken in de bibliotheek, dan hoort dat nou eenmaal bij mijn studie.

Dus op jouw vraag of een school geld mag vragen voor de bibliotheek; naar mijn inziens wel. Dat jou is toegezegd onder dezelfde voorwaarden je studie te kunnen afronden en dat er nu toch dingen veranderen is een heel ander verhaal.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:10

Dat heb ik nog nooit gehoord!. Wij krijgen hier op t hbo een studentenpas en als we boeken willen lenen wordt dat gescand op t pasje. Ben je te laat, boek kwijt. Of beschadigd moet je hier natuurlijk wel voor betalen. Maar we hoeven echt geen extra pasje oid aan te schaffen. Vind dat ook echt raar

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 11:37

@Brainless; de 30 euro is geen borg, je moet namelijk een machtiging van 100 euro tekenen als borg. De 30 euro is echt gewoon een soort abbonnementsgeld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:39

Even nagevraagd bij bekenden.

2 van mijn kennissen betalen een soort van abonnement.
De 1 betaald 20 per jaar (onbeperkt boeken lenen) en de ander 1malig een bedrag (wist ze zo niet) voor de gehele studie tijd.
Beide geen borg.

Dus blijkbaar is dit een redelijk voorkomend geval.

wilweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:42

Bij Hogeschool kan ik me niet herinneren ooit iets betaald te hebben, behalve als het inderdaad te laat terug was of kwijt, wat natuurlijk heel logisch is. Net als Desi dus.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:45

Ik betaal, op de HRO, helemaal niets. Ja behalve het schamele bedrag van €1800 om weer een jaar elke week wat nieuws te leren. Ik kan met mijn studentenkaart, die ik elk jaar gewoon keurig toegestuurd krijg boeken lenen. Ik weet uit mijn hoofd even niet hoe lang, maar te laat inleveren betekent wel een boete. Wij hebben op de locatie een bieb waar boeken zijn om uit te lenen, maar ook inkijkexemplaren zodat je ook als je in de bieb leert altijd een boek tot je beschikking hebt.

Boeken reserveren, verlengen en alle andere ellende is kostenloos. Heb je geen geld, en wel een boete open staan, mag deze later voldaan worden... Alles staat tenslotte geregistreerd op je studentnummer dus vinden kunnen ze je altijd! Dus boeken die niet meer terugkomen, ONZIN!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:46

Tjonge, dit heb ik nog nooit gehoord (ben WO student).
Hier hanteren ze wel een apart bibliotheekpasje, maar dat kost niets en er wordt geen borg gevraagd.
Je moet pas betalen bij het niet of te laat inleveren.
En inderdaad, wat hierboven gezegd wordt, ze weten precies wie boeken niet terugbrengt en de onderwijsinstelling kan echt wel achter hun geld aan (ik spreek helaas uit ervaring ;) ).

Ik wist niet dat dit (blijkbaar) gangbaar is :j Al vind ik de kosten in dit geval wel erg hoog.
100 euro borg? Ik snap dat studieboeken duur zijn, maar ik vind dit toch veel borg.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:52

Ik studeer ook aan de hogeschool, maar wel in België. Hier kan je gewoon met je studentenkaart boeken ontlenen uit de bib. Dit wordt dan gescand en als je te laat bent moet je boete betalen.
Ik vind het een beetje schandalig dat je nog eens extra voor boeken moet betalen.