Wajong

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 00:51

Beste bokkers,

Ik ben benieuwd hoe dit gaat.. Hoe gaat het in zijn werk? Gesprekken met UWV?
Zitten er nadelen aan? Hoe gaat dit met de belasting? Ik weet er helaas weinig van en helaas mijn omgeving ook..

Ik vraag dit, omdat ik waarschijnlijk/misschien hier recht op heb. Het is natuurlijk altijd te vraag, maar ik zit het te overwegen.
Ik ben dan alleen bang voor zo'n ''stempel'' .. Hebben wajongers hier last van?

Ben benieuwd :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:56

Ik heb een wajong :j

Als je een wajong aanvraagt krijg je eerst een gesprek met een arts van het UWV.
Deze bepaalt in hoeverre jij 'beperkt' bent en of het dus reëel is om een wajong te geven.
Vervolgens krijg je een gesprek met een arbeidsdeskundige, deze gaat kijken of er niet alsnog een werkplek is waar jij zonder problemen kan functioneren. Als dit het geval is krijg je de wajong niet.
Als dit niet het geval is krijg je de wajong wel.

Belasting weet ik niet zoveel van, je kan in ieder geval geen belastingsgeld terugvragen.
En qua nadelen weet ik het ook niet zo goed. Ik kom in ieder geval lang niet zo gemakkelijk aan een bijbaan/stage als bijvoorbeeld mijn vriendinnen terwijl het in principe juist voordelig is voor een bedrijf om wajongeren aan te nemen gezien zij hier subsidies oid voor krijgen. Maar het is zeker niet onmogelijk. Belangrijk is wel om bij een eventuele sollicitatie al direct aan te geven dat je een wajong ontvangt en duidelijk en concreet uit te leggen waarom dit het geval is. Zo weten ze direct wat voor een vlees ze in de kuip hebben en kunnen ze rekening met je houden mochten ze met je in zee gaan.

Wat de 'stempel' betreft, deze geef je jezelf vooral heb ik gemerkt. Mensen hoeven van mij niet zozeer te weten dat ik een wajong heb dus 'beperkt' ben. Enkel de mensen die dicht bij mij staan weten het, maar die hebben mij hierom nooit anders behandeld dan voordat zij het wisten.
Je krijgt pas de 'stempel' als je je ook 'anders' gaat gedragen denk ik.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 01:00

Ik heb een WAJONG :) Het eerste gesprek had ik met een arts van het UWV, daarin zijn m'n beperkingen besproken en heeft de arts vastgesteld waar mijn werk aan moet voldoen (Dus max half uur op een dag lopen etc etc). Daarna ben ik naar de Arbeidsdeskundige geweest en daar hebben we gekeken welke banen geschikt voor mij zijn, ook in combinatie met wat je met school hebt gedaan, werkervaring, stage etc.
Als er 3 banen zijn die je zou kunnen doen, krijg je geen WAJONG, tenminste dat was bij mij zo :)

Toen ik hoorde dat ik recht had op WAJONG, had ik een startgesprek, waarin je bespreekt wat je kunt doen om je kans op een baan groter te maken, dus een opleiding voor iets wat je ook kunt mét je beperking bijvoorbeeld.

Verder kan ik je er niet zoveel over vertellen, heb de WAJONG nog maar kort :)

nathalie_v

Re: Wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 01:17

Ik antwoord later even, zit nu op mijn telefoon ;-)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:21

Hier ook een Wajongere!

Na de aanvraag krijg je eerst een gesprek met de verzekeringsarts over je beperkingen daarna krijg je een afspraak met een arbeidsdeskundige die gaat kijken samen met jou of je misschien nog werk kunt doen en wat voor werk dat dan zou zijn.
Studeer je nog? Dan krijg je 25% van het minimumjeugdloon.
Ben je klaar met studeren en werk je niet krijg je 75%, maar een wajong is ook "handig" omdat een arbeidsdeskundige een heleboel voor je kan betekenen op het gebied van weer-gaan-werken. Ook ben je voor een werkgever aantrekkelijk, als je ziek bent hoeven zij dat niet te betalen, maar betaalt het UWV..

Het enige nadeel vind ik dat mensen nogal raar kijken als je vertelt dat je een uitkering hebt, zeker toen er nog niets zichtbaar was aan mij waren er regelmatig mensen die het absoluut belachelijk vonden dat ik een uitkering kreeg..

Edit: wat ook even belangrijk is, je moet dus voordat je last kreeg van je ziekte/handicap 6 maanden achtereen gewerkt/gestudeerd hebben en je ziekte/handicap moet ervoor zorgen dat je in het komende jaar niet minimaal 75% van het minimumjeugloon kunt verdienen, ook moet het zo zijn dat het niet binnen een jaar beter word.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:58

LZP -> STW

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:00

Ik zit nog in strijd met het uwv wat betreft wajong. Nu een jaar bezig. Wat een hel. Mocht je meer willen weten, mag je wel pb en ;)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:02

Ik heb nu sinds 2maanden ook mn wajong, eerst de afspraak met de arts gehad, en afspraak met arbeidsdeskundige was in mijn geval nieteens nodig, na afspraak 1 was al duidelijk dat ik recht had op een Wajong.
Tegenwoordig proberen ze je vaak wel éérst aan werk te helpen, en mocht dit niet lukken krijg je pas de uitkering, helaas zit werken er voor mij nog even niet in. :(
Maar voor zover ik nu weet zijn er ook vrij weinig nadelen, en thja een stempel... Dat is aan de mensen die er zo over denken, wij moeten ook rondkomen toch?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:54

Bij mij is het toendertijd allemaal geregeld door mijn school.
Was toen 17. Ik heb geloof ik 1 keer een gesprek gehad en dat was het..
Ik denk dat het ook ligt aan wat soort beperkingen ect.
Ik snap je punt wel van de "stempel"
Vertellen aan iemand doe ik ook niet graag.
Maar goed, ik weet waarom ik hem heb, en dat is het belangrijkste ;)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:56

Heb je trouwens iemand die je hier mee helpt?
Kwa aanvragen gesprekken ect..
Ik had zeg maar een soort tussen persoon :) dat was echt onwijs handig !