Afgestudeerd rechten en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sammiesam

Afgestudeerd rechten en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 16:21

Hoi :)

Mijn vriend gaat nu zijn laatste jaar in, rechtsgeleerdheid aan de universiteit van Nijmegen.
Hij heeft iets vertraging opgelopen dus heeft straks in totaal 4 jaar over zijn studie gedaan en is dan 23.

Hij wist nooit wat hij later wilde gaan doen, maar met een vwo-diploma op zak wilde hij toch een universitaire opleiding proberen. Hij leert heel makkelijk maar is wel lui, maar als het er echt op aan komt leert hij, maar niet meer dan nodig.

Nu is hij bijna klaar maar wil absoluut geen advocaat of rechter oid worden. 8 uur per dag op kantoor ziet hij gewoon niet zitten. Maarja wat dan wel?

Beveiliging/recherge ziet hij wel zitten, verder is hij fysiek sterk, erg goed in Engels en leert dus makkelijk. Het zou fijn zijn als een wo opleiding gewenst is, het is gewoon zonde dat bv mbo ook toegestaan is.

Zijn er bokkers die ook na hun rechtenstudie niet non-stop op kantoor zijn gaan zitten? Of andere suggesties hebben?

chocobroodje

Re: Afgestudeerd rechten en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:28

Tja als die jongen bij de recherge wilt waarom niet? Alleen omdat er misschien collega's zijn met een mindere opleiding? Hij kan beter gelukkig zijn in wat hij doet, dan ongelukkig zijn in het vak waar hij voor geleerd heeft toch?

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 16:35

Klopt, ik houd hem zeker niet tegen, maar willen gewoon weten wat er nog meer mogelijk is met deze interesses. En dat er collega's zijn met een mindere opleiding is geen punt, dat heb je overal wel. Maar we willen weten waar hij wel zijn papiertje voor kan gebruiken ipv nu weer ergens vanaf het begin te beginnen, want dat wil hij liever ook niet. Hij staat gelukkig wel voor alles open om te kijken of dat was is, vandaar ook mijn vragen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:48

Werken bij een deurwaarder?

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:52

Herkenbaar, ik moet alleen nog beginnen en heb mijn HBO propedeuse en VWO diploma. Maar leren gaat me makkelijk af, vind rechten enorm interessant maar wil no way op kantoor :D

Ben dus benieuwd naar de mogelijkheden

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:54

Met werken bij een deurwaarder zal hij ook 8 uur op kantoor zitten. Of hij wil de opleiding tot deurwaarder gaan doen maar dan ben je wel weer een paar jaar aan het doorstuderen.
Ik denk dat een rechten- achtergrond wel gewenst is als hij bij de recherche wil. Waarom gaat hij niet eens kijken welke mogelijkheden er bij de recherche zijn?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:01

Deurwaarders spelen ook veel buiten, met betekenen en ontruimingen...

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:24

Dat klopt zeker, maar met een opleiding rechten ben je nog geen deurwaarder ;-)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:29

Dat is een feit. Deurwaarder is ook geen WO, maar een HBO-opleiding, dus sowieso een bijzondere stap.

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:43

Veel afgestudeerden maken die stap juist wel. De laatste jaren vooral omdat de arbeidsmarkt erg krap is voor afgestudeerden in het recht. (Ik heb bij een hoop "meesters" in de klas gezeten.)
Nu zou ik het je eerlijk gezegd even niet aanraden omdat de markt in de deurwaardersbranche de laatste tijd krapper aan het worden is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:06

Alle juridische beroepen hebben dat denk ik wel...

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 11:22

Bedankt voor jullie tips,
Hij heeft al een beetje rondgekeken voor bij de recherge maar voor echte mogelijkheden moet er toch contact op worden genomen :)

Deurwaarder had hij nog niet aan gedacht, maar hij zegt dat hij die kant ook wel wil gaan bekijken, dus bedankt!

Doorstuderen voor 1 à 2 jaar hoeft geen probleem te zijn, maar dan wel intern of deeltijd, zodat er ook bij gewerkt kan worden.

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:44

Succes met de keuze!
De opleiding tot gerechtsdeurwaarder zou hij eventueel versneld kunnen doen gezien zijn voorgaande rechtenstudie. Dan zou hij na 2 jaar de weg op kunnen en na 3 jaar zijn diploma hebben.
een link voor informatie --> http://www.bachelors.hu.nl/Alle%20bache ... arder.aspx

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 14:48

bedankt voor de link esmee, dat soort informatie helpt altijd bij de keuze,

hij is zich nu toch maar wat meer gaan verdiepen in de recherche kant. er is een speciaal traject voor mensen met hbo of wo bachelor waarbij wo'ers het nog sneller kunnen doen en ook voordeel hebben in bv. het salaris. gelukkig zijn we optijd alles aan het bekijken, gezien sollicitatieprocedures daar erg lang duren!