Studievertraging en collegegeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

atilla

Studievertraging en collegegeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:50

Hey bokkers,

Onlangs mijn afstudeertraject afgesloten op Hogeschool Utrecht, moet nu alleen nog 3 tentamens halen.
2 in de tweede periode en 1 in periode 4.
Dus een jaar vertraging!
Nu vraag ik me af als je geen colleges volgt of je dan toch €1800 collegegeld moet betalen.
Zijn hier mensen die daar meer vanaf weten?
Van duo.nl word ik ook niks wijzer..

Vjestagirl

Re: Studievertraging en collegegeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:51

Ja. Als je ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling moet je collegegeld betalen... Helaas

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:52

Inderdaad, kun je dat laatste tentamen niet eerder maken? Dan wordt je collegegeld maar beperkt tot 2 periodes dus betaal je 'maar' 6 maanden.
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 22-08-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:53

Kan je niet een aanvraag doen om eerder je laatste tentamen te doen? Vaak kan je dat wel regelen bij een examencommissie o.i.d. Dan kan je misschien voor 1 feb afstuderen waardoor je collegegeld terug krijgt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:58

Meestal staat in je reglement dat als er niet de mogelijkheid is om het tentamen binnen 3 maanden te doen, je kan aanvragen of je t eerder kan maken :j

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:22

Ja dat klopt, maar omdat ik er 3 moet keuren ze mijn aanvraag voor een eerder tentamen dan af.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:14

Dan vraag je hem aan als je die eerste paar gehaald hebt.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:10

Djonah schreef:

Dat heeft niet echt veel zin aangezien het eerste half jaar dan al voorbij is.

TS'er, heb je de aanvraag al gedaan? Of denk je alleen maar dat ze het gaan afwijzen? Anders even met je SLB'er of een decaan bespreken of ze willen meedenken voor een oplossing.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:07

In veel gevallen kan je bij de examencommissie een verzoek tot eerder herkansen aanvragen. Een opleiding moet jou tegemoet komen om binnen redelijke termijn je studie af te ronden. Een jaar wachten op een tentamen is niet redelijk. Dit staat overigens in de wet. In het OER staan richtlijnen maar een examencommissie kan altijd vanwege omstandigheden anders doen besluiten.

Wettelijk is ook vastgesteld dat je collegegeld per maand betaald. Dit houdt in dat je iedere maand je collegegeld kan stop zetten en eventueel restitutie kan ontvangen voor eerder betaalde maanden. Je moet ingeschreven staan tot aan diplomering, anders kunnen er geen cijfers worden ingevoerd en kan je diploma niet uitgedraaid worden.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:02

MoonChloe schreef:
Djonah schreef:

Dat heeft niet echt veel zin aangezien het eerste half jaar dan al voorbij is.

TS'er, heb je de aanvraag al gedaan? Of denk je alleen maar dat ze het gaan afwijzen? Anders even met je SLB'er of een decaan bespreken of ze willen meedenken voor een oplossing.

Bij mij op de opleiding schijnt het te kunnen.. Dus wie niet waagt, wie niet wint.