Aanvullende beurs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

Aanvullende beurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:28

Hallo allemaal. Ik ga in september beginnen met een fulltime opleiding. Ik woon samen met mijn vriend in ons koophuis. Nu vroeg ik me af of ik dan recht heb op een aanvullende beurs. Of houden ze nog rekening met je ouders inkomen? Ik ben 25 jaar als ik aan de opleiding begin en ben volledig zelfstandig.

Ik heb nog nooit studiefinanciering gehad dus ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat. Ik weet dat je uitwonend meer krijgt, maar ik hoop toch wel op die aanvullende beurs erbij...

fleurtjeuh

Re: Aanvullende beurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:31

Je kan het gewoon allemaal aanvragen. Duo zal dan uitzoeken of je recht heb op aanvullende beurs. Heb je er geen recht op? Dan krijg je gewoon niks.
Wat dat betreft kan er niks fout gaan :)

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:32

Ik vrees dat je pech hebt... Ik zat in dezelfde situatie en was zelfs getrouwd, dan nog kijken ze naar het inkomen van je ouders. Mijn moeder was hertrouwd en ze keken ook naar het inkomen van mijn stiefvader.

Maar het kan natuurlijk zijn dat je ouders onder de grens verdienen en dat je er als nog recht op hebt.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:34

Hmm wat vreemd zeg, mijn ouders hebben toch verder niks te maken met de kosten die ik heb. Naja dan heb ik idd pech want mijn ouders verdienen beide genoeg.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:34

http://duo.nl/particulieren/studiefinan ... iering.asp

Als je even op bovenstaande link klikt moet je een aantal keuzes maken. Hier kan je uiteindelijk ook berekeken op hoeveel geld je recht hebt.

Echter staat er wel op de site
Citaat:
Inkomen van je ouders

Het inkomen van je ouders bepaalt of je een aanvullende beurs kunt krijgen en zo ja, hoe hoog die beurs dan is. Het gaat om de gegevens van je natuurlijke vader en moeder. Dit zijn de vader en moeder die bij de burgerlijke stand als jouw ouders geregistreerd staan. Ook een adoptiefouder geldt als natuurlijke ouder. Een pleeg- of stiefouder geldt niet als natuurlijke ouder. Het gaat bij het berekenen van de aanvullende beurs om het inkomen van je ouders uit het peiljaar.

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:43

Bij mij gaven ze aan dat ze het inkomen van je stiefvader erook bij rekende. Maar goed, mijn moeder en vader samen zaten samen al sowieso boven de grens.

Je kan er vrijstelling voor aanvragen gaven ze mij ook aan, maar dat kan echt alleen als je aantoonbaar geen contact met je ouders hebt. (En niet zomaar een paar weken) Ik moest er zelfs verklaringen van psycholgen ed bijvoegen. Ik denk dat ik er misschien wel voor in aanmerking was gekomen, maar uiteindelijk heb ik er toch maar vanaf gezien omdat het wat mij betreft te confronterend was.

Het slaat ook inderdaad nergens op dat ze naar het loon van je ouders kijken. Ik vind zelf dat ze naar je leefsituatie moeten kijken, als je een koophuis hebt en helemaal als je getrouwd bent, hebben je ouders toch niets meer met jou te maken (financiel gezien dan).

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:45

Eigenlijk komt het erop neer dat ik mijn handje bij mijn ouders maar moet gaan ophouden omdat hun te veel verdienen. Werkelijk waar belachelijk. Hun hebben financieel gezien niks met mij te maken..was het maar zo'n feest.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:47

Dat geld voor meer studenten helaas, dan moet je lenen, net als alle anderen helaas

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:47

JastieHorse schreef:
Eigenlijk komt het erop neer dat ik mijn handje bij mijn ouders maar moet gaan ophouden omdat hun te veel verdienen. Werkelijk waar belachelijk. Hun hebben financieel gezien niks met mij te maken..was het maar zo'n feest.

Tja, wees blij dat je iig je handje op mag houden bij de overheid voor de basisbeurs en als je alleen het collegegeld hoeft te betalen ook 'dank je overheid" want ze dragen daar namelijk ook aan bij (instellingsgeld is veel hoger).

Succes met je studie! :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:54

Ze gaan ervan uit dat je ouders jou ondersteunen tijdens het studeren. Nu zit jij wel in een redelijk ongebruikelijke situatie, de meeste aankomende studenten zijn 17-18 en verdienen daarmee ook nog eens een lager minimuum loon. En worden meestal nog ondersteund door hun ouders (collegegeld, boekengeld, leefgeld enz.).

Maar zo heb ik ook een oud collega wiens vader zzp-er is en op dit moment best heel aardig verdient (wonen in één van de duurdere wijken) maar ze hebben gekeken naar de periode waarin hij geen of weinig inkomsten had en collega krijgt nu een flinke aanvullende beurs erbij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:59

JastieHorse schreef:

Hoezo belachelijk :? De overheid heeft toch ook niks te maken met jou en je studieplannen? Die betaalt al veel.

Dit geldt voor heel veel studenten hoor ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:05

Ik woon al jaren op mezelf maar krijg ook geen aanvullende beurs omdat mijn ouders te veel verdienen. Ik leen bij.