Verhuizen naar tuinhuis, recht op uitwonende beurs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Verhuizen naar tuinhuis, recht op uitwonende beurs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:05

Hallo allemaal,

Aangezien ik al heel lang op mezelf wil, maar wel in ons dorp en dicht bij de paarden wil blijven, heb ik samen met mijn ouders besloten dat ik naar ons 'tuinhuis' ga verhuizen. Alles is hier aanwezig qua faciliteiten, dus dit is een ideale oplossing. Wel wil ik ook echt zelfstandig zijn en dus alles zelf betalen, maar ik heb ook afgesproken huur te gaan betalen aan mijn ouders, wat mij ook meer dan logisch lijkt.

Maar nu de vraag: Aangezien ik alles zelf moet/wil betalen, heb ik behoorlijk wat geld nodig. Als ik ergens op kamers was gegaan, had ik een uitwonende beurs aan kunnen vragen. Maar aangezien het tuinhuis op mijn eigen adres staat, ben ik officieel niet uitwonend. Kan ik op een bepaalde manier toch recht krijgen op een uitwonende beurs? Kunnen mijn ouders misschien regelen dat het tuinhuis gezien wordt als 'eigen' huis, zonder dat daar dan weer een hypotheek oid op moet komen?

Alvast bedankt :)

Yessy

Re: Verhuizen naar tuinhuis, recht op uitwonende beurs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:06

Volgens mij is daar een wijziging in het kadaster voor nodig, zodat je je eigen huisnummer krijgt. Ik ben bang dat dat dus niet zomaar gaat, maar je zou eens bij de gemeente kunnen informeren.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:07

Ik denk ook dat het moeilijk gaat worden. Waarschijnlijk moet er dan nog extra belasting worden betaald over het tuinhuis (gemeente kennende :P)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:08

Nee; voor (zelfstandig) wonen op eigen erf krijg je geen uitwonende beurs.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:11

Ik denk dat je geen kans maakt. Zou wel heel makkelijk worden.
Denk ook dat de gemeente hier niet mee akkoord gaat.
Op de grond waar jullie huis op staat is een vergunning voor 1 huis afgegeven. Dus 2 huizen ook al is het een tuinhuis mag niet. Dus mag je er niet wonen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:17

Ik huur een tuinhuis. Ik ben geen student, en heb geen recht op huurtoeslag wegens een te hoog inkomen. Mijn huisje staat op huisnummer van mijn huisbaas (mijn post gaat dus ook bij hun door de brievenbus), maar is wel officiëel aangemeld als huurwoning bij de gemeente, en mijn huisbaas heeft de benodigde vergunningen, draagt belasting af etc.

Als jouw ouders dat ook doen - vergunning aanvragen enzovoorts - dan kun je waarschijnlijk wel een uitwonende beurs krijgen, omdat het dan een officiële huurwoning (inclusief contract en huur) is, maar ik denk dat dat zo veel rompslomp en kosten met zich meebrengt dat het de moeite niet is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:18

Wat brainless zegt. Als je op hetzelfde adres woont als je ouders (en nee, een toevoeging aan het huisnummer geldt niet als een ander adres) dan heb je alleen recht op een thuiswonendenbeurs.

Het verschil met de situatie van Traiectum is dat de huisbaas niet een van je ouders is...

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:22

Mag je van DUO ook niet van je eigen ouders huren? Of is het puur "uitwonend op ouder's adres" wat niet kan?
Medestudenten van me huurden namelijk ook van hun ouders en kregen uitwonende beurs. Dat is al wel 10 jaar geleden, dus misschien kon het toen wel.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:42

Ja, iemand aanraden te frauderen. Top. :roll:
Echt niet doen, want behalve dat je alles moet terug betalen kan je ook een boete krijgen of volledig worden uitgesloten van studiefinanciering. En ze controleren steeds strenger.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:20

Ik zie dat je 20 bent, waarom ga je niet naast studie werken?

Je woont gewoon nog steeds bij je ouders maar dan in de tuin en op zelfde adres.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 12:39

Een uitwonende beurs aanvragen terwijl ik thuis woon doe ik niet. Ik ben geen fraudeur.

Ragdolcat; ik heb 2 baantjes, maar als ik 5 dagen in de week naar school moet kan ik niet veel extra werken hoor. Ik werk genoeg als student, maar extra geld is nooit verkeerd. Maar idd ik heb er geen recht op momenteel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:41

Natuurlijk wil iedereen wel extra geld.

Maar als 20 jarige thuiswonende bij de ouders, heb je nog niet heel veel geld nodig. En je werkt ook.

Dus als je meer wilt ga je gewoon wat meer werken.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 13:28

Ragdollcat schreef:
Natuurlijk wil iedereen wel extra geld.

Maar als 20 jarige thuiswonende bij de ouders, heb je nog niet heel veel geld nodig. En je werkt ook.

Dus als je meer wilt ga je gewoon wat meer werken.

Niet heel veel geld nodig? Was dat maar zo :D Ik betaal stalgeld voor mijn paard zelf, betaal zelf collegegeld en andere schoolspullen, huur (iig gas/water/licht) eigen boodschappen en ik heb (ja dat is luxe oke) een auto die veel kost, maar daarvoor ben ik aan het kijken of ik iets goedkopers/zuiniger kan krijgen.

Ik ben iemand die hard moet werken voor mijn eigen dingen en dat vind ik ook helemaal niet erg. Maar daarom wilde ik wel weten waar ik recht op heb en waarop niet. En extra werken gaat in mijn ogen bijna niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:31

Paard en auto zijn beide al luxe. En op jezelf wonen in feite ook, een uitwonende beurs dekt die kosten echt niet.
Maar het antwoord is al gegeven, je hebt er ook geen recht op. En fijn dat je ook al aangeeft niet te willen frauderen!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:37

Volgens mij is het niet mogelijk.. Maar ik zit even te denken... (heb namelijk in Nuenen, Eindhoven, Helmond gewoond....) een paar jaar terug zag ik op MP een advertentie van mensen die een kamer verhuurden en ook stallen/wei hadden met een buitenbak en alles.... Leek me op zich nog best wel geinig... Weet niet of ze het nog doen... het erge is dat ik zo naar het adres toe kan rijden... (vriend van me woont er om de hoek :'))

Verder via via is wel wat te vinden... (heb zelf 2x particulier gehoord... 1e keer ramp... 2e keer goed bevallen...) Maar dan betaal je snel 600 euro (in Eindhoven dan) voor een simpel 2 kamerappartement... (wel alles voor jezelf) en via via iets weten te vinden (heb zelf voor 650 in een vrijstaand huis met 6 stallen gezeten), rondkijken, ads op mp zetten... Maarja, dan is het wel niet meer "in het tuinhuis" :p

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:42

Uitwonendenbeurs is alleen mogelijk op zelfstandig woonadres.
En met een zelfstandig woonadres krijg je weer met andere kosten te maken, zoals vastrecht en verbruikskosten voor de eigen aansluitingen voor gas, water en licht, rioolheffing, enz. enz. Daar zou je dan de extra inkomsten weer aan kwijt zijn...
Als je ergens een kamer huurt dan zal de kamerverhuurder die kosten ook weer aan je doorberekenen in de kamerhuur.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:45

Traiectum schreef:
Mag je van DUO ook niet van je eigen ouders huren? Of is het puur "uitwonend op ouder's adres" wat niet kan?
Medestudenten van me huurden namelijk ook van hun ouders en kregen uitwonende beurs. Dat is al wel 10 jaar geleden, dus misschien kon het toen wel.

Het gaat puur om het uitwonend zijn. Ik heb jarenlang gehuurd van m'n ouders maar dat was 50km verderop, in de stad waar ik toen studeerde :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:50

Waarom vraag je niet ouders niet om geen huur te rekenen. Ze gaan er al op voorruit als jij zelf je eigen eten koopt.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 14:12

Omdat mijn ouders dit zo willen en ik dat prima vind :)

Maar ik heb antwoord gekregen op mijn vraag. Bedankt daarvoor!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:18

Als je zou willen frauderen zou ik vragen of ze dit topic verwijderen. :Y)

Enne.. Stalgeld, auto, daar kies je helemaal zelf voor.
Ik zou het schandalig vinden als je je stufi daarvoor gebruikt, ik moet rondkomen van minimum stufi en ik krijg geen extra geld van mijn ouders dus ik moet alles zelf bijwerken...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:19

Je kunt ook gewoon lenen :roll:

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:20

Waarvoor moet je anders je stufi gebruiken? Voor je kosten toch? Studie etc. En alles wat je over hebt, maakt het iemand uit hoe je dat besteedt? Zou wat zijn :') Ik had een uitwonende beurs, verdiende net "genoeg" zodat ik nog stufi kreeg, maar daarvan kon ik ook vrij luxe leven :') En ja, ik kreeg meer dan dat er op ging aan mijn studie...

Lenen is sowieso dom als het niet nodig is :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:25

Lianne86 schreef:
Waarvoor moet je anders je stufi gebruiken? Voor je kosten toch? Studie etc. En alles wat je over hebt, maakt het iemand uit hoe je dat besteedt? Zou wat zijn :') Ik had een uitwonende beurs, verdiende net "genoeg" zodat ik nog stufi kreeg, maar daarvan kon ik ook vrij luxe leven :') En ja, ik kreeg meer dan dat er op ging aan mijn studie...

Lenen is sowieso dom als het niet nodig is :')

Als ik vooraf had geweten wat ik nu weet, had ik mijn hele studie maximaal geleend. Had ik alles op m'n spaarrekening gezet en de rente gebeurd. Na mijn studie had ik dan met flinke stappen afgelost.
Je maakt hier winst op, aangezien de rente van DUO minder dan 1% is. Wat het op dit moment is weet ik niet precies. Maar het is wel winstgevend in deze tijd.

Ik heb althans geen haken en ogen gevonden aan het lenen, waardoor bovenstaande niet mogelijk is. Het gaat je toch geen 10.000 euro per jaar opleveren, dus je stufi vervalt niet.

Ik ben nog niet klaar met mijn studie, maar mijn lening zet ik zolang nog gewoon door (heb een baan).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:25

Janine1990 schreef:

Had je het tegen mij?

Ik wil niet met schulden beginnen aan mijn werkende leven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:26

upendo schreef:
Janine1990 schreef:

Had je het tegen mij?

Ik wil niet met schulden beginnen aan mijn werkende leven.

Oooh nee hoor!!
Gewoon tegen TS, vind het zo'n belachelijk idee...