HBO Dier en Veehouderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

HBO Dier en Veehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:49

Hallo bokkers!

Momenteel zit ik in het 2e jaar van mbo veehouderij. Ik heb nog 3 jaar, maar wil nu eigenlijk al wel graag wat meningen/verhalen horen over de hbo opleiding dier en veehouderij. Eerst wou ik na mbo absoluut niet doorstuderen, maar ik begin nu te twijfelen omdat ik verhalen hoor dat in de veehouderij sector hbo bijna altijd gevraagd word en je met mbo niet aan het werk komt.
Dus, zijn er studenten dier en veehouderij? Welke school zit je?
Ik zelf wil of naar Leeuwarden of naar Dronten.
Bevalt de opleiding? Makkelijk/moeilijk? Met welke dieren krijg je allemaal te maken? Heb je ook stage?
Heb nog veeeel meer vragen maar deze komen zo in me op :)

Quir

Re: HBO Dier en Veehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:36

Heb 1 jaar dv gedaan in den bosch. Vond er drie keer niks aan en erg makkelijk. 'mijn klas' is nu groot gedeelte ruim een jaar afgestudeerd, geen van hen hebben relevant werk.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:52

Hoi, ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd voor de opleiding diergezondheidszorg (binnen dier en veehouderij heb je melkveehouderij en diergezondheidszorg). Deze opleiding is met name gericht op welzijn en gezondheid van productiedieren (je kon hier vaak een eigen draai aan geven dmv projecten over verschillende diersoorten), dit ging dan met name om melkvee (hadden ook aardig wat lessen samen met melkveehouderij), varkens en kippen. Zelf heb ik ook stages gelopen op melkvee, pluimvee en varkensbedrijven. Ik vond de opleiding leuk en niet echt heel moelijk, na de opleiding heb ik maar 1 keer gesolliciteerd en ben toen gelijk aangenomen voor een baan waar specifiek hogere landbouwschool voor werd gevraagd.
Als je nog vragen hebt mag je ze stellen :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:24

Okee, beide bedankt voor de info!
Je krijgt dus enkel met productiedieren te maken? Niet met paarden en huisdieren? Want dat wil ik juist niet.
Hoeveel dagen in de week/maand heb je stage?

Ik zit zelf nog een beetje met de vraag of ik het nivo zou kunnen halen. Ik heb hiervoor namelijk havo gedaan. De 3e ging mij al heel moeizaam, ben toen maar net overgegaan naar de 4e. In de 4e ben ik blijven zitten en heb toen besloten mbo te gaan doen. Mbo kan ik makkelijk af. Maar ik vraag me dus erg af of ik hbo wel kan halen, omdat ik de havo erg moeilijk vond.

En idd of er werk in te vinden is... Met mbo veehouderij schijn je moeilijk aan werk te kunnen komen. Maar hoorde van iemand dat je met hbo vaak wel aan een baan komt.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:05

Dat hangt er vanaf welke opleiding je kiest, je hebt in leeuwarden bijvoorbeeld ook diermanagement, dat is dan weer meer gericht op gezelschapsdieren. Volgens mij is daar alleen niet zoveel werk in te vinden, helemaal niet in verhouding tot het aantal studenten dat die opleiding doet (toen ik er op school zat iets van 200 studenten). Of deze opleiding goed voor je te doen is durf ik niet te zeggen, ook niet wat betreft de opleiding die ik zelf heb gedaan trouwens, ik vond het goed te doen maar dat vond ik van de havo ook :+ .
Stages had ik in het eerste en tweede jaar beide een blok van 2 maanden, in het 4e jaar een stage van een half jaar en een afstudeerstage/project van een half jaar.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:12

Ik ben 6 jaar geleden afgestudeerd aan de HAS. Je krijgt eigenlijk alleen maar productiedieren, stages moet je lopen en er was een verplichte buitenlandse stage. Overigens was het ook verplicht om een maand stage te lopen op een veehouderij.

Hoewel ik het heel leuk heb gehad op de HAS, raad ik niemand deze opleiding aan, uitzonderingen daar gelaten. Het is een drama om werk te vinden, ik denk dat ongeveer 90% van mijn klas in een andere sector werkt en/of is omgeschoold. Ik wilde ook in de huisdieren gaan werken, maar kwam er al heel vlot achter dat dit totaal geen optie is. Alleen de extreem ambitieuze mensen/mensen die een bedrijf over nemen hebben echt wat aan deze opleiding, naar mijn idee.

Ik ben overigens prima terecht gekomen, maar werk wel in de veehouderij sector. Ik heb net een nieuwe baan, maar heb hier wel bijna 2 (!) jaar naar moeten zoeken.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:22

Ik zou zoveel mogelijk de diermanagement kant (gezelschapsdieren/paarden) mijden. Zijn er weinig die afgestudeerd zijn in de paardenvariant-opleiding die écht relevant werk hebben.

Als ik kijk in mijn 'oude' klas (dier- en veehouderij, engelstalig), hebben de meeste relevant werk in de veehouderij. Dus echt dramatisch werk zoeken is het daar niet.
Wij hadden ook vrijwel alleen maar veehouderij, af en toe dat je in aanraking kwam met andere diersoorten. Dat kun je vooral in je stages/afstudeerstage doen. Ik vond het geen probleem, maar anderen die meer interesse hadden in andere diersoorten wel.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:47

Ik ga nu naar het derde jaar Dier- en veehouderij aan de HAS in Den Bosch.
Ik vind de opleiding niet moeilijk, maar ik kom van het VWO. Wat ik hoor en zie, is dat de MBO'ers er best wel veel moeite mee hebben. Daarnaast hebben wij een project moeten doen met MBO veehouders en er zit best wel een groot niveauverschil tussen. Maar als je al de havo hebt gedaan en ervoor wil gaan, moet het haalbaar zijn denk ik.

Het is bij ons echt driekwart vee en een kwartje dier als je er moeite voor doet. (dus je projecten en stages bijvoorbeeld op dier kiezen). Dus als je vee wilt, zit je daar goed.
Ik heb als VWO'er twee meewerkstages en twee "kantoorstages". Als MBO'er heb je volgens mij geen meewerkstages in nederland, alleen een zesweekse in het buitenland en twee kantoorstages.
Mocht je toch de HAS overwegen en nog vragen hebben, mag je altijd pb'en. :)

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:02

Ik ben net afgestudeerd dier en veehouderij op de HAS in Delft. Ik kreeg verschillende diervakken over anatomie, voeding en gezondheid. Maar ik kreeg ook veel algemene vakken zoals communicatie, rechten en economie. Ik vond de opleiding heel leuk en heb me al vanaf het begin gericht op veehouderij omdat ik dat het leukst vond. De mensen die zich op kleine huisdieren of paarden hebben gericht vonden de opleiding denk wel minder leuk.

Ik ga naar de Stoas om de kopopleiding te doen voor docent in het groene onderwijs. Maar als ik rondkijk op vacatures is er aardig wat te vinden aan banen op HBO niveau in de veehouderij sector.