Studeren in Antwerpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emma

Studeren in Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 18:39

Hoi bokkers,

Ik ga dit jaar in Antwerpen studeren, en nu vroeg ik mij af of iemand hier (of ergens anders in belgie/buitenland) studeert, en nog tips voor me heeft?
Zo hoorde ik dat je via de universiteit heel goedkoop een treinkaartje kan kopen van Antwerpen naar Roosendaal, maar hoe kom ik hier aan?
En hoe zit het met studiefinaniering en ov reisproduct?

Groetjes Emma

Urielle

Re: Studeren in Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:41

Geen adviezen want ik woon in Belgie maar ik ben wel benieuwd waar je gaat studeren :D
Ik ben bezig met mijn portfolio voor vrijstellingen aan de Artesis-Plantijn hogeschool nl.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:57

Ik studeer in Antwerpen, 2de jaar bachelor in de sociologie. Zit je op de stadcampussen of op de buitencampus? :) Over die treinkaartjes weet ik niets, maar voor de bus kan je volgens mij geen goedkoper tarief krijgen via de universiteit. Als je heel vaak de bus of tram moet nemen kan je best een buzzypass gaan kopen. Dat kost wel iets van een 180 euro per jaar, maar dan kan je zovaak de tram en of bus nemen als ge wilt :) .
Voor de treinkaartjes kan je best eens een mail sturen naar het studentensecretariaat van de ua, zij weten het antwoord zoiezo!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:21

Ik ga volgend jaar naar Antwerpen, ik zit op de stadscampus.
Ik woon in België, en het allergoedkoopste is voor mij een campuskaart (dan betaal je naast de aankoop van een vaste kaart maar maximum een euro per rit of zo), maar ik weet niet of dat ook gaat vanuit Nederland.

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:23

Ik heb in Antwerpen gestudeerd een aantal jaar geleden. Hoe het met treinkaartjes zit geen idee maar ik kreeg toen ipv een studenten reisproduct €80 per maand extra aan reiskosten vergoeding.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:25

Ga je heen en weer reizen of ga je ook in Antwerpen wonen?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 22:48

Ik ga ook in Antwerpen wonen.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:05

Ik ga aankomend jaar ook in Antwerpen studeren! Wat ga je studeren?
Je studiefinanciering kan je gewoon meenemen uit Nederland, je moet op de duo site een formulier invullen en dan ontvang je gewoon stufi.

Als je in het buitenland studeert krijg je automatisch een vergoeding voor het OV, dat is dit jaar rond de 95 euro geloof ik. Je kan ook kiezen om deze vergoeding niet te nemen en een reisproduct te nemen. Ik neem gewoon een weekendabbonement en voor het traject Roosendaal grens- Antwerpen een campuskaart. Hiermee kan je 5x retour van/ naar de grens reizen en kost geloof ik maar rond de 7 euro!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 05:03

Kleine tip, bussen komen heel snel te laat in Antwerpen, beter eentje te vroeg als te laat zijn!

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 06:38

Ik begin aan mn 3e jaar in Antwerpen binnenkort, zit op de buitencampus :)
Heb alleen de luxe om een auto te mogen gebruiken, waardoor ik niet met het OV ga (want dat kost ook ziekelijk veel tijd vanaf Breda .. Auto is zo'n 3x sneller!). De OV vergoeding ligt rond de 99 euro per maand momenteel. Wat ga je studeren?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 19:27

Ik ga diergeneeskunde studeren :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:45

Wow leuk :) Maar in Antwerpen kan je daar geen master van doen hé? Ik heb er ook nog voor geinformeerd :o

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:36

Hee leuk, dat ga ik ook studeren! Waar ga je wonen?

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:39

Master moet je inderdaad in Gent doen ;)
Ik begin al weer aan mn 3e jaar DGK in Antwerpen, maar eerst komende week helaas nog 2 herkansingen. Doen jullie ook mee aan de verkenningsdagen? (introductieweek) Zeker aan te raden!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 14:03

Ja ik weet dat de master niet in Antwerpen zit ;)
Ik ga ook mee doen met de verkenningsdagen!

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:12

Leuk! Ik ben voor de 2e keer mentor, dus misschien zien we elkaar daar wel :) heb je al een kamer geregeld?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:54

Oh wat leuk! Ja ik heb gelukkig al een kamer :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:26

Ik heb ook een kot gevonden, volgend weekend de sleutel halen :)
Op welke campus zitten jullie dan?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:14

da's campus drie eiken.

is wel in wilrijk en niet antwerpen centrum. buzzypass zou ik dus wel overwegen.wilrijk is anders toch wat te lastig om eens richting centrum te gaan.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:55

Ik heb een fiets dus dat scheelt al. :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:10

Ik zit op de stadscampus, met de fiets of metro of zelfs te voet echt goed te doen van mijn kot :)

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:22

Veel plezier volgend jaar in Antwerpen. Ik studeer zelf ook diergeneeskunde en zit ook op de buitencampus.
Ik heb zelf ook een auto waardoor ik je niet kan helpen met het ov. Ik weet dat veel mensen hun OV kaart houden en een campuskaart kopen, voor het laatste stukje roosendaal antwerpen. Verder weet ik er niet veel van, eerlijk gezegd.
Ik ga volgend jaar starten in een combi van het 2e en 3e jaar. Had eigenlijk herexamens gehad maar het viel me allemaal te zwaar waardoor ik deze zomer heb besloten iets meer de tijd te nemen.
Ik kan maar een ding zeggen: weet waar je aan begint! Het is erg zwaar. Sta sterk in je schoenen en laat je niet gek maken! Heb je een kamer in wilrijk gevonden?

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:30

Ik studeer ook DGK in Antwerpen :) eerste half jaar met OV gereisd, nu carpoolen met vriendinnen!
(echt, carpoolen scheelt veeel tijd, energie en geld)

Wat ik deed met OV:
Weekendabo aanvragen, hiermee reis je tussen vrijdag 12.00 en maandag 04.00 gratis. Voor mij: bus naar Nijmegen, Nijmegen-Roosendaal met de trein.
Op station in Antwerpen kun je een campuskaart aanvragen. Hiervoor heb je je studiebewijs nodig (uit te printen op SisA), een pasfoto en geldig ID-kaart. Je vraagt en moederkaart aan (eenmalig 5 euro) en daarna een 10 rittenkaart Antwerpen-Roosendaal (grens) 10 rittenkaart kost €6,70 dus je betaalt maar €0,67 per rit Antwerpen-Roosendaal :D
Dit was een half jaar/jaar terug, dus ik weet niet of er iets veranderd is. Veel succes alvast! Als je vragen hebt, PBen mag altijd ;)
En we hebben ook een topic; Diergeneeskunde studenten ofzo, zitten vee meiden uit Antwerpen maar ook Gent en Utrecht :)

PS: maak je borst maar nat ;) onthou vooral: veearts willen zijn is veearts willen worden!
En doorzettingsvermogen is heel erg belangrijk!!

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:33

Oja en busrit: je kunt een 10-rittenkaart kopen voor 9 euro
Maar iedereen stapt eigenlijk altijd gewoon zo in.. ik reis de laatste tijd alleen maar zwart :o
(NIET in de trein proberen overigens)

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:09

In de bus/tram zou ik het ook niet aanraden hoor.. als je wel betrapt wordt is de boete een stuk hoger dan in Nederland!

Leuk dat je diergeneeskunde gaat doen! Ik begin zelf aan de 3e bachelor komend jaar. Volgende week nog 1 herkansing (en afgelopen week 1 gehad). Maar zoals Nadine zegt, het is flink aanpoten hier. ;)

Campuskaart kun je op het station kopen. En als je in Friesland woont en van plan bent af en toe naar huis te gaan kun je volgens mij beter een OV-kaart nemen en niet de vergoeding. Ik zelf heb de vergoeding vanwege een auto.. zijn veel mensen met eigen auto uit Nederland die carpoolers meenemen (ik zelf ook af en toe), dus ik zou je ook zeker aanraden daar naar te kijken aangezien de trein niet echt een pretje is (en vaak niet komt opdagen).

Stuffi kun je inderdaad gewoon meenemen, maar soms moet je een keer bewijzen dat je in het buitenland studeert, maar daar krijg je dan bericht over.