loveyrsa schreef:Ik dacht deeltijd studeren, ondertussen gewoon geld verdienen, lekker makkelijk. Maar heb nu even wat meer info op internet erover opgezocht. En zie nu dat deeltijd ook nog langer duurt van voltijd. Dat maakt het weer minder leuk.
In principe duurt een deeltijd opleiding net zo lang als een voltijd opleiding, dan heb ik het wel over 4 jarig HBO, (bij WO is het vaak wel anders en kun je niet vergelijken).
Bij onze hogeschool is bedrijfseconomie zowel deeltijd als voltijd gewoon een 4 jarige studie. Het komt wel vaker voor dat deeltijdstudenten kiezen voor een uitloopjaar (5e jaar) omdat sommige daarnaast een drukke baan en een gezin hebben, of chronisch ziek zijn, zoals ikzelf.
@Marieke_K Over het opbouwen van sociale contacten, dit is bij hbo-voltijd niet beter of meer dan bij hbo-deeltijd. Bij hbo-deeltijd heb je ook voldoende contacturen en ook genoeg contact met medestudenten en docenten, heb zelf al een aardig netwerk opgebouwd en ik kom niet eens alle colleges i.v.m. ziekte. Het is ook hoe je jezelf opstelt denk ik en of je een fijne klas hebt.
Bovendien waarom zou je niet voor deeltijd kiezen? De werkervaring is juist goed in deze tijd en de combinatie van werken en leren kan juist erg positief zijn. Je kan de rest van je leven nog werken, maar waarom zou je daar mee wachten als je werken leuk en niet erg vind om te doen? Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat voor persoon je bent en hoe je situatie is en aan de hand daarvan bepalen of je een voltijd of een deeltijd persoon bent, even simpel gezegd.
Bij deeltijd is het ook niet altijd zo dat je bij aanvang van de opleiding al een baan moet hebben die aansluit op je studierichting. Bij mijn studie bijvoorbeeld, hoeft dat pas in het 3e jaar het geval te zijn.
Bij de studie bedrijfseconomie waar ts het over heeft hoef je ook niet meteen bij aanvang een passende baan te hebben, wel nuttig, maar hoeft niet. Dat verschilt misschien ook per hogeschool.
Dus als je graag bedrijfseconomie wilt studeren aan het hbo, zou ik me niet laten tegenhouden omdat je nog geen passende baan hebt, via school kun je soms ook aan een passende baan komen omdat deze net even wat meer connecties hebben. Je moet uiteraard wel zelf actie ondernemen.
Succes ts.