Wat gaan studeren?? Help !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

veroniekk_

Wat gaan studeren?? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 11:35

hallo allemaal,
ik zou dus echt niet weten wat ik wil studeren.
als het goed is haal ik aankomend jaar mij vwo diploma :) _/-\o_
aan de ene kant wil ik heeeeel graag iets in de paarden. maar ik ben ook weer bang dat ik daar geen goede baan in krijg.
ik zie mezelf ook wel zo'n echte zakenvrouw of leidingevende worden eigenlijk. Wel wil ik iets afwisselends denk ik haha.
evenementen management leek me ook wel wat, maar of daar de kans op een goede baan nou zo groot op is?
aan de ene kant wil ik graag hbo doen omdat ik niet goed ben in dingen uit mn hoofd leren en graag iets meer met mn handen doe. maar eigenlijk lijkt de universiteit me ook wel weer leuk..
ik heb nu het profiel natuur en gezondheid met economie en latijn. waar ik wel achter ben is dat scheikunde en natuurkunde en latijn echt niks voor mij is :+ dus ik zat te denken aan de economische kant.
en ik zie het ook niet echt voor me dat ik met mijn studie niet meer lekker kan paardrijden, want als ik op kamers ga moet ik mijn bijijdpaardjes achterlaten |(
nouja als iemand een leuke studie of iets voor me heeft?
alvast bedankt :D

Mandy517

Re: Wat gaan studeren?? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:25

Als je gaat studeren hoef je niet per se op kamers he :)
Heb je al beroepskeuzetesten gedaan?

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:49

Hippische bedrijfskunde op de CAH in Dronten misschien iets voor jou?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:02

Gewoon lekker veel opendagen bezoeken komend jaar en waar mogelijk meeloopdagen. :)
Op kamers hoeft inderdaad niet gelijk en wie weet vind je daar ook wel leuke bijrijdpaarden of
een gezellige manege als je eenmaal op kamers zit!

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 10:16

Nee dat is waar , maar ik woon best ver weg van unis en hbos,
Heb wel al testen gedaan maar aanj alle studies zit wel iets wat ik niet leuk vind.
Hippische bedrijfskunde zat ik ook al naar te kijken.
Maar vind je daar even snel een baan in als gewone bedrijfskunde ?
ja , ga ik doen sem :) en dat hoop ik dat ik daar dan iets vind.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:42

Op de universiteit hoef je vaak niet perse heel veel uit je hoofd te leren, maar krijg je wel veel theorie. Het gaat vaak om een breder begrip. Goede kansen op een leuke baan heb je opzich wel met algemene economie en bedrijfskunde. Als je ook nog een wiskundeknobbel hebt zou je econometrie kunnen overwegen (heeeel populair bij bedrijven), maar dat is wel een zware studie

Als je meer van praktische dingen houd zou ik bepaalde studies aan de technische universiteiten overwegen, zoals industrieel ontwerpen en technische bedrijfskunde/bestuurskunde. Zeker de eerste van die twee heeft een best grote creatieve component.

Over HBO's weet ik eigenlijk bar weinig, dus dat laat ik aan anderen over!

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:45

Om je een beetje verder te helpen ben ik benieuwd waar je interesses liggen? Welke vakken vind je leuk? En waar wordt je blij van als je maandagmorgen (De ergste dag van de week) wakker word?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:42

Djonah schreef:
En waar wordt je blij van als je maandagmorgen (De ergste dag van de week) wakker word?

Koffie? :9k

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:26

Ik zou geen paardenopleiding doen. want daar is gewoon weg echt geen werk in te krijgen. Ieder meisje dat van paarden houdt wil die opleiding doen, en de banen liegen er niet om. Er is echt niks in te krijgen. Je meot zoveel geluk hebben of echt kruiwagens en dan zijn de salarissen nog niet besproken(dat zullen we ook maar niet doen).
Het is verstandiger om eerst een studie te doen waarbij je veel zekerheid hebt. Kijk waar veel banen in te krijgen zijn. Kijk wat je interesseerd.
Je zegt dat je HBO wilt gaan doen omdat je niet goed bent in dingen uit je hoofd leren, dan zit je op het HBO echt fout.
Dan meot je echt MBO gaan doen.
Anyways.. ga je eens orienteren! Neem desnoods n tussenjaar zodat je beter kunt bekijken wat je wilt en wat je leuk vindt. In deze tijden wil je echt niet 2000 euro of meer kwijt zijn voor ene opleiding die vervolgens de verkeerde bleek te zijn.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:28

Matheno schreef:
Djonah schreef:
En waar wordt je blij van als je maandagmorgen (De ergste dag van de week) wakker word?

Dan wordt het koffiejuffrouw oid:P

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:53

Djonah schreef:
Matheno schreef:

Dan wordt het koffiejuffrouw oid:P

Gewoon een kantoorbaan, dan mag je de hele dag koffie drinken! :D

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:18

Of productietechniek o.i.d. om de koffie goed te produceren.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:33

Wellicht dat ze op de koffiebonen plantages in peru nog mensen zoeken?

Grapje.. ;)

Ik studeer zelf economie aan de RU in Nijmegen. Leuke studie, maar zoals op veel universiteiten is alles vrij theoretisch. Zelf mis ik de praktische kant, wat blijkt uit het feit dat ik nooit een stage heb gelopen bijvoorbeeld. Daartegenover staat dat ik wel een rijk gevuld CV vol nevenactiviteiten heb (wordt erg gewaardeerd door bedrijven in de economische sector). Zelf moet je de afweging maken in hoeverre je praktijkgericht te werk wilt gaan. Je kan ook actief 'met je handen' werken in een leuke bijbaan, bestuursjaar, etc.

Verder moet je bedenken dat een studie economie relatief wiskundig is. Wil je toch iets economisch, maar ook weer iets meer praktisch dan is bedrijfskunde een goede opleiding. Economie gaat over vraagstukken als 'Waarom is er Internationale handel?' 'Wat is de beste valuta waarde?' 'Is Fair Trade nu echt Fair?' 'Waarom is er inflatie?' 'Wat te doen in tijden van crisis?' 'Hoe belangrijk is de overheid?' 'Is een procyclisch beleid beter dan een anticyclisch beleid?' 'Wat is de waarde van de verzorginsstaat?'. Daarentegen focust Bedrijfskunde meer op de management en strategie aspecten. Denk hierbij aan 'Wat is de optimale strategie voor bedrijf x?' 'Wat is de marketingmix, en hoe past Unilever dit toe?' 'Hoe kan ik het beste de hierarchie in mijn bedrijf opbouwen?'. Bij Bedrijfskunde ga je iets specifieker al een vakgebied bekijken, waar economie veel breder is. Ik ben straks internationaal econoom en kan óveral gaan werken. Een bedrijfskundige richt zich al specifieker op HRM, Marketing, Strategie, Sales, Innovation Management, etc.

Wellicht schiet je hier iets mee op?

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:41

het belangrijkste is dat je iets gaat doen wat je leuk vind :) beroepskeuze testen doen en open dagen langs gaan helpt misschien ook, ik heb 1 jaar horeca gedaan het leek me leuk maar toen ik er aantal weken zat vond ik het toch niets. in de paarden raad ik niet aan maar als jij dat echt leuk vind moet je je niet laten tegen houden :)

kwa baangarantie tja.. over mijn opleiding die over 2 weken begint zeiden ze dat er goede baangarantie was maar ze hebben nog steeds geen stage plaats voor me kunnen vinden.