Ik ga aanstaand schooljaar op een nieuwe school beginnen, dit om twee redenen. Ik ben op mijn vorige school (Wolfert Tweetalig te [naam]) in 2VWO een keer blijven zitten, en zou nu in 3VWO nog een keer blijven zitten. Dat mag niet, dus ik zou dan naar 4HAVO moeten. Dan kan je kiezen om op diezelfde school HAVO te gaan doen, of van school te verwisselen. Ik wilde van school verwisselen, om de andere, belangrijkere reden die ik nu ga verwoorden. De school waar ik eerst op zat, was te beschrijven als een leerfabriek. Als talen had je Frans, Duits, Chinees, Spaans, Engels en Nederlands. Dit is niet het enige, als ik aan een leraar vertelde dat ik later in Zweden een eigen stal wil beginnen, werd ik aangekeken alsof ik een idioot was, en werd mij de vraag gesteld "Waarom ik in godsnaam geen arts of advocaat werd". Ook heb ik gehoord dat ze vanaf volgend jaar de kunstvakken af willen gaan schaffen, zodat er meer tijd overblijft voor de andere "belangrijkere" vakken.
Daarom was ik de Wolfert helemaal zat, en ben ik van school veranderd naar het Lyceum voor Beeldende Vormgeving, wat naar de mening van zowel mijn ouders als mij een veel betere school is. Je hoeft daar geen taal te kiezen, je hebt alleen maar Engels en Nederlands. Natuurlijk heb ik niet om die reden voor deze school gekozen. Behalve de normale vakken (in mijn geval Biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde en maatschappijleer), heb je daar per week 10 uur aan kunstvakken zoals Architectuur, tekenen, schilderen, mode, muziek, digitale media (photoshop enzo), beeldhouwen, fotografie, filmtechnieken, filosofie, theater en ideeontwikkeling. Ook worden deze vakken met de normale vakken gemengd, waardoor deze vakken ook leuker worden.
Naar mijn mening is dit soort onderwijs véél beter dan wat ik op mijn vorige school kreeg. Je werd gepusht om al je hobby's en vrije tijd te laten vallen, om vervolgens alléén maar te leren. Een meisje uit mijn zelfde jaar gaat om dezelfde reden ook naar het LvBV, en meer ouders zijn niet meer tevreden over de Wolfert. Ik vind kunstvakken minstens zo belangrijk als gewone vakken, je leert er creatief en zelfstandig van denken. Sommige mensen kunnen alles uit boeken leren, maar ik niet.
Wat vinden jullie van mijn keuze, en van de twee soorten onderwijs die hier zijn beschreven?

) dus het is op zich wel positief dat er nog scholen zijn die ruimte bieden aan leerlingen die zich niet kunnen vinden in die vakken.
Je moest eens weten hoeveel kunst (in al haar facetten) ik zou toevoegen aan mijn lessen als ik er de tijd voor kreeg.
Het is gewoon veel moeilijker om echt succesvol te worden in kunst en er dan je brood mee te verdienen, dus ik vind het veel nuttiger als die 10 uren besteed worden aan vakken waar leerlingen vaak moeite mee hebben zoals o.a Nederlands.
Deels wel, maar grotendeels op de basisschool. Als je het Nederlands van leerlingen wilt verbeteren, ben ik bovendien van mening dat àlle vakken dat tot doel moeten hebben, die kar moeten niet alleen docenten Nederlands trekken.