Meningen over dit onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Meningen over dit onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:08

Hoihoi! :)

Ik ga aanstaand schooljaar op een nieuwe school beginnen, dit om twee redenen. Ik ben op mijn vorige school (Wolfert Tweetalig te [naam]) in 2VWO een keer blijven zitten, en zou nu in 3VWO nog een keer blijven zitten. Dat mag niet, dus ik zou dan naar 4HAVO moeten. Dan kan je kiezen om op diezelfde school HAVO te gaan doen, of van school te verwisselen. Ik wilde van school verwisselen, om de andere, belangrijkere reden die ik nu ga verwoorden. De school waar ik eerst op zat, was te beschrijven als een leerfabriek. Als talen had je Frans, Duits, Chinees, Spaans, Engels en Nederlands. Dit is niet het enige, als ik aan een leraar vertelde dat ik later in Zweden een eigen stal wil beginnen, werd ik aangekeken alsof ik een idioot was, en werd mij de vraag gesteld "Waarom ik in godsnaam geen arts of advocaat werd". Ook heb ik gehoord dat ze vanaf volgend jaar de kunstvakken af willen gaan schaffen, zodat er meer tijd overblijft voor de andere "belangrijkere" vakken.

Daarom was ik de Wolfert helemaal zat, en ben ik van school veranderd naar het Lyceum voor Beeldende Vormgeving, wat naar de mening van zowel mijn ouders als mij een veel betere school is. Je hoeft daar geen taal te kiezen, je hebt alleen maar Engels en Nederlands. Natuurlijk heb ik niet om die reden voor deze school gekozen. Behalve de normale vakken (in mijn geval Biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde en maatschappijleer), heb je daar per week 10 uur aan kunstvakken zoals Architectuur, tekenen, schilderen, mode, muziek, digitale media (photoshop enzo), beeldhouwen, fotografie, filmtechnieken, filosofie, theater en ideeontwikkeling. Ook worden deze vakken met de normale vakken gemengd, waardoor deze vakken ook leuker worden.

Naar mijn mening is dit soort onderwijs véél beter dan wat ik op mijn vorige school kreeg. Je werd gepusht om al je hobby's en vrije tijd te laten vallen, om vervolgens alléén maar te leren. Een meisje uit mijn zelfde jaar gaat om dezelfde reden ook naar het LvBV, en meer ouders zijn niet meer tevreden over de Wolfert. Ik vind kunstvakken minstens zo belangrijk als gewone vakken, je leert er creatief en zelfstandig van denken. Sommige mensen kunnen alles uit boeken leren, maar ik niet.

Wat vinden jullie van mijn keuze, en van de twee soorten onderwijs die hier zijn beschreven? :)

mayniac_val

Re: Meningen over dit onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:16

Eerlijk? Ik zou tegen mijn VWO klantjes hetzelfde zeggen, net als dat bijna heel bokt zegt dat het geen geweldig idee is om de paarden in te gaan.

Daarnaast geloof ik in passend onderwijs. Niemand is hetzelfde, niemand heeft dezelfde interesses en het is belangrijk dat iedereen een school kiest die bij hen past. Dat je oude school de kunstvakken afschaft lijkt mij zeer sterk, want dat mogen ze niet zomaar zelf bepalen, dat bepaalt de overheid.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:53

Een eigen stal in Zweden klinkt als een leuke droom maar, tenzij je een flink startkapitaal hebt, niet als een realistisch toekomstbeeld. Dat je daar gek op wordt aangekeken vind ik best logisch. ;)

Ik ben het op zich wel met je eens dat kunstvakken toegevoegde waarde hebben - maar ik weet niet of ik het zo geweldig vind om daar heel erg de nadruk op te leggen. Het zijn ongetwijfeld leuke vakken, maar ook richtingen waar nauwelijks droog brood in te verdienen valt tenzij je buitengewoon getalenteerd bent. Dat kunstvakken belangrijk zijn, ja; maar of er nu echt een meerwaarde zit in zovéél kunstvakken, dat durf ik te betwijfelen.

Maar als jij je er op je plek voelt is het voor jou sowieso prima, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:10

Ik zou niet naar een school gaan met veel kunst,
90% van de mensen die dat krijgt ziet het meer als hobby dan als iets om echt in door te gaan. Ik ben van mening dat je dan beter 10 uur extra wiskunde, Duits en Nederlands bijvoorbeeld kan krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:15

Rebeccaa schreef:
Ik zou niet naar een school gaan met veel kunst,
90% van de mensen die dat krijgt ziet het meer als hobby dan als iets om echt in door te gaan. Ik ben van mening dat je dan beter 10 uur extra wiskunde, Duits en Nederlands bijvoorbeeld kan krijgen.

Mee eens, kunstvakken zijn best interessant, en leuk voor je algemene ontwikkeling, maar voor de rest van je (studie)carriere niet bepaald relevant.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:25

Tegenwoordig wordt heel erg gekeken naar wetenschap en vooral onderzoek om je manier van leren en denken te ontwikkelen. Dat is vrij eenzijdig in mijn ogen. Door veel aandacht te schenken aan andere manieren van ontwikkeling, door creativiteit aan te moedigen of schoonheid te ontdekken in van alles, groei je ook. Je ontwikkelt een andere manier van kijken en waarschijnlijk ook van leven. Dat lijkt me mooi en waardevol. Niet alles hoeft rechtstreeks gericht te zijn op al dan niet droog brood verdienen. Dat te denken geeft juist de eenzijdigheid van ons denken weer! Alsof je anders niet "goed terecht" kunt komen in je uiteindelijke beroep of functie. En ja, die weg kan best lopen via een eigen stal in Zweden, waarom niet? Als denkstap of als werkelijkheid.
Dus veel leerplezier bij je opleiding gewenst!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:33

josien_m_ schreef:
Tegenwoordig wordt heel erg gekeken naar wetenschap en vooral onderzoek om je manier van leren en denken te ontwikkelen. Dat is vrij eenzijdig in mijn ogen. Door veel aandacht te schenken aan andere manieren van ontwikkeling, door creativiteit aan te moedigen of schoonheid te ontdekken in van alles, groei je ook. Je ontwikkelt een andere manier van kijken en waarschijnlijk ook van leven. Dat lijkt me mooi en waardevol. Niet alles hoeft rechtstreeks gericht te zijn op al dan niet droog brood verdienen. Dat te denken geeft juist de eenzijdigheid van ons denken weer! Alsof je anders niet "goed terecht" kunt komen in je uiteindelijke beroep of functie. En ja, die weg kan best lopen via een eigen stal in Zweden, waarom niet? Als denkstap of als werkelijkheid.

Tsja, hartstikke leuk, maar daar is het onderwijs niet voor bedoeld.
Als ik een cursus wil doen om mezelf verder te ontwikkelen, dan betaal ik dat zelf. Niet meer dan normaal lijkt me, dat is ook geen primaire taak van het onderwijs (buiten het feit dat ik allang niet meer op school zit).
Heel mooi als daar nog tijd voor over blijft, maar... het gaat er uiteindelijk om dat je leert wat je moet leren als basis voor een baan of vervolgopleiding.
Eigenlijk vind ik het een teken dat het onderwijs blijkbaar nog steeds heel ruim in zijn jasje zit, als dit soort dingen allemaal nog gewoon kunnen van gemeenschapsgeld.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:21

Wendy schreef:
josien_m_ schreef:

Tsja, hartstikke leuk, maar daar is het onderwijs niet voor bedoeld.
Als ik een cursus wil doen om mezelf verder te ontwikkelen, dan betaal ik dat zelf. Niet meer dan normaal lijkt me, dat is ook geen primaire taak van het onderwijs (buiten het feit dat ik allang niet meer op school zit).
Heel mooi als daar nog tijd voor over blijft, maar... het gaat er uiteindelijk om dat je leert wat je moet leren als basis voor een baan of vervolgopleiding.
Eigenlijk vind ik het een teken dat het onderwijs blijkbaar nog steeds heel ruim in zijn jasje zit, als dit soort dingen allemaal nog gewoon kunnen van gemeenschapsgeld.

Anderzijds zijn heel veel middelbare scholen nu aan het omschakelen naar een school waarbij het accent ligt op de bèta/techniek hoek (op last van de overheid die echt totaal geen idee heeft van wat goed onderwijs is :roll:) dus het is op zich wel positief dat er nog scholen zijn die ruimte bieden aan leerlingen die zich niet kunnen vinden in die vakken.
Zoals ik zei: het onderwijs dat de TS beschrijft is prima, het is belangrijk dat scholen en ouders kijken naar de capaciteiten en talenten van leerlingen, pas dàn kan onze kenniseconomie groeien en kunnen leerlingen een weloverwogen beslissing maken bij het kiezen van hun vervolgopleiding. Maar ik ben sowieso voor onderwijs op maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:26

Als jij je niet prettig voelt op je school om wat voor reden dan ook, dan is het inderdaad de juiste keuze om naar een andere school te gaan.

Voor wat betreft de talen et cetera, als je in de hogere klassen komt, heb je dan niet te maken met profielkeuze? Nou weet ik zo 1,2,3 niet meer welke vakken er bij welk profiel zaten, maar dat je nu dus geen talen meer zou hebben heeft dan toch niks te maken met de school maar met het profiel dat je kiest?

Overigens vind ik 10 uur aan extra kunstvakken lichtelijk overdreven; kunst is leuk, vormgeving is leuk, maar er zijn na je middelbare school zo ontzettend veel pretopleidingen waar je dat soort dingen kan volgen dat het mijn voorkeur zou hebben om op school meer aandacht te besteden aan de talen en de 'reguliere' vakken, aangezien het niveau daar al bedroevend laag van is. En hoewel ik snap dat ze het leuk willen houden voor de leerlingen en dus daarom extra kunstvakken erin verwerken, denk ik dat ze beter die uren kunnen besteden aan de juiste voorlichting voor de vervolgopleidingen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:40

Als ik op zo'n school had gezeten, zou ik mijn beide studies ook gewoon hebben kunnen volgen en geloof me, het waren geen pretstudies :) Ze waren ontzettend leuk maar ik heb er net zo hard voor moeten werken. Het ligt echt aan wat de leerling met zijn of haar leven wil gaan doen als ze later groot zijn.
Overigens kunnen de meeste scholen niet zomaar meer aandacht besteden aan talen en dergelijke: ze zitten vast aan debiele ideeën van Den Haag, de exameneisen en hebben niet genoeg budget voor zulke dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:43

Ik bedoel ook niet dat er met deze scholen geen 'normale' opleidingen gevolgd kunnen worden, sorry als dat er onduidelijk instaat!

Wat ik bedoel is dat er 'later' genoeg tijd is om kunstzinnige studies te doen. Ik vind het zelf belangrijk dat je op de middelbare school je basis krijgt. En tja, bij de basis hoort nou eenmaal ook enige kennis van de Franse en Duitse taal bijvoorbeeld.

Van wat ik heb begrepen heb je gewoon standaardvakkken, net als dat je in de 4e je profiel moet kiezen. Ik vraag me daarom dus ook af of de TS nu geen Frans en Duits hoeft te volgen vanwege de school, of vanwege het profiel dat ze heeft gekozen. Ik denk zelf namelijk dat het het laatste geval betreft.
En ach, als je als school zijnde geld uit kan geven aan 10 uur kunstvakken, dan kan dat ook met 4 uur kunstvakken en nog 6 uur alsnog aan Engels, Nederlands en Wiskunde bijvoorbeeld. Dat zijn vakken waar je nou eenmaal je examens in moet doen, daar kom je niet onderuit en daar gaat het bij een hoop mis (bij mij ook hoor, mijn wiskunde is ook dramatisch slecht en ik heb geeneens m'n havo afgemaakt..).

Dus vandaar dus ook mijn vraag aan de TS: hoef je nu geen Duits en Frans te volgen omdat de school dit niet aanbied, of omdat je je profielkeuze hebt gemaakt waardoor je de vakken kon laten vallen?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:46

chelle_dora schreef:
Ik bedoel ook niet dat er met deze scholen geen 'normale' opleidingen gevolgd kunnen worden, sorry als dat er onduidelijk instaat!

Wat ik bedoel is dat er 'later' genoeg tijd is om kunstzinnige studies te doen. Ik vind het zelf belangrijk dat je op de middelbare school je basis krijgt. En tja, bij de basis hoort nou eenmaal ook enige kennis van de Franse en Duitse taal bijvoorbeeld.

Van wat ik heb begrepen heb je gewoon standaardvakkken, net als dat je in de 4e je profiel moet kiezen. Ik vraag me daarom dus ook af of de TS nu geen Frans en Duits hoeft te volgen vanwege de school, of vanwege het profiel dat ze heeft gekozen. Ik denk zelf namelijk dat het het laatste geval betreft.
En ach, als je als school zijnde geld uit kan geven aan 10 uur kunstvakken, dan kan dat ook met 4 uur kunstvakken en nog 6 uur alsnog aan Engels, Nederlands en Wiskunde bijvoorbeeld. Dat zijn vakken waar je nou eenmaal je examens in moet doen, daar kom je niet onderuit en daar gaat het bij een hoop mis (bij mij ook hoor, mijn wiskunde is ook dramatisch slecht en ik heb geeneens m'n havo afgemaakt..).

Dus vandaar dus ook mijn vraag aan de TS: hoef je nu geen Duits en Frans te volgen omdat de school dit niet aanbied, of omdat je je profielkeuze hebt gemaakt waardoor je de vakken kon laten vallen?

Maar dat hoeven leerlingen met een Natuur-profiel voor zover ik weet sowieso niet, een tweede moderne taal. Bovendien gok ik dat dit een school is die slechts voor een deel overheidsfinanciering ontvangt, anders is er echt niet zomaar geld voor extra nadruk op welk vak dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:56

Over het profiel heb ik dan heengekeken, mijn excuus :)
Dat klopt geloof ik inderdaad dat je dan geen tweede moderne taal hoeft te kiezen.
Maar het feit dat ze nu dus geen taal hoeft te kiezen heeft dus niets te maken met de school maar met het profiel. Was zij op de vorige school gebleven met hetzelfde profiel dan had ze ook geen taal hoeven kiezen :)

Ik snap de instelling van de school, meer leuke vakken geven (wellicht ook om het aantal drop-outs tegen te gaan?) en vakken met elkaar te combineren, dat is ook niets nieuws en vind ik ook goed. Maar bijvoorbeeld dingen als architectuur, daar zijn hele HBO opleidingen van geloof ik, ik snap persoonlijk dan niet helemaal wat een dergelijk vak doet op een middelbare school :)
Begrijp me niet verkeerd hoor ik ben dus helemaal voor de extra vakken en vakken die het leuker maken. Maar sommige dingen hoeft een middelbare school niet aan te bieden. Zeker als er dus een keuze gemaakt kan/moet worden tussen 10 pretvakken of iets minder pretvakken en meer uren te besteden aan vakken die soms wat meer aandacht nodig hebben.

Kan ook zijn dat ik je compleet verkeerd begrijp, dan hou ik me afzijdig en dan wordt het tijd om een uurtje te gaan slapen haha :')

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:57

mayniac_val schreef:
chelle_dora schreef:

Maar dat hoeven leerlingen met een Natuur-profiel voor zover ik weet sowieso niet, een tweede moderne taal. Bovendien gok ik dat dit een school is die slechts voor een deel overheidsfinanciering ontvangt, anders is er echt niet zomaar geld voor extra nadruk op welk vak dan ook.

Op VWO móet je volgensmij een moderne taal erbij, op havo niet. Ik heb bijvoorbeeld geen Duits/Frans. Ben volledig de beta richting uit gegaan.

Ben het verder wel Wendy, school is bedoeld voor de basiskennis die je nodig hebt voor de maatschappij van nu. Zonder diploma/genoeg basiskennis is het al vrij moeilijk om nog aan een baan te komen tegenwoordig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:00

Een tweede vreemde taal hoeft inderdaad niet op de havo, zélfs niet met een maatschappij profiel.
Op het vwo echter wel en ik vind dat een hele goede, Nederlands heb je nou eenmaal vrij weinig aan in de verdere wereld..

Mijn mening is inderdaad ook dat je op de middelbare school basiskennis moet krijgen- ja, ook een deel over kunst, maar zeker geen 10 uur. Je hebt 30 lesuren- je zou dan dus 1/3e van je lessen besteden aan kunst. Dat vind ik écht veel te veel, dat is 33%..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:00

Maar die vakken zijn toch niet voor iedereen leuk? Als je van bèta vakken houdt en een hekel hebt aan kunstvakken, is die school wel de vreselijkste die je kunt kiezen zo ongeveer. Vergis je niet, voor de vakken die jij nu als 'leuk' bestempelt, heb je een hoop inzicht nodig. Geschiedenis is ook een vak dat op de middelbare school gegeven wordt en ik heb er mijn Master in :) Dat geldt voor wel meer studies die op zowel de middelbare school als het HBO/WO gegeven worden.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:02

Rebeccaa schreef:
Een tweede vreemde taal hoeft inderdaad niet op de havo, zélfs niet met een maatschappij profiel.
Op het vwo echter wel en ik vind dat een hele goede, Nederlands heb je nou eenmaal vrij weinig aan in de verdere wereld..

Mijn mening is inderdaad ook dat je op de middelbare school basiskennis moet krijgen- ja, ook een deel over kunst, maar zeker geen 10 uur. Je hebt 30 lesuren- je zou dan dus 1/3e van je lessen besteden aan kunst. Dat vind ik écht veel te veel, dat is 33%..

Maar de school moet alsnog aan de wettelijk normen voldoen :)
Bovendien: hoe denk(en) je (jullie) dan over scholen voor topsporters :)?

Douce

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... n-vwo.html

Oftewel een tweede vreemde taal is verplicht op het atheneum. Het zou echter kunnen dat TS nu richting havo is gegaan.

Verder ben ik en geen bèta en geen kunstzinnig persoon. Maar je moet doen wat je hart zegt :) en jouw hart ligt nu in ieder geval bij de andere school.

Een stal in Zweden is misschien weinig realistisch maar iedereen van het VWO arts of advocaat net zo min. Moet er niet aan denken.

Dominique_96

mayniac_val schreef:
Maar die vakken zijn toch niet voor iedereen leuk? Als je van bèta vakken houdt en een hekel hebt aan kunstvakken, is die school wel de vreselijkste die je kunt kiezen zo ongeveer. Vergis je niet, voor de vakken die jij nu als 'leuk' bestempelt, heb je een hoop inzicht nodig. Geschiedenis is ook een vak dat op de middelbare school gegeven wordt en ik heb er mijn Master in :) Dat geldt voor wel meer studies die op zowel de middelbare school als het HBO/WO gegeven worden.

Ik doelde qua basiskennis niet alleen vakken zoals scheikunde of natuurkunde e.d hoor! Geschiedenis, aardrijkskunde, economie vind ik ook heel belangrijk. Goed voor algemene ontwikkeling en heb dan ook zelf aardrijkskunde omdat ik het belangrijk vind dat ik wat meer inzicht heb over hoe de wereld werkt en hoe mensen functioneren. Maar kunstvakken vind ik persoonlijk niets toevoegen aan een middelbare school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:03

Rebeccaa schreef:

Dat ben ik het zeker met je eens. Maar ze moeten aan de 1040 uren komen toch per jaar.. Dan is dit ook een manier om het te doen :+
Vind het ook wel heel veel hoor, 10 uur aan dat soort vakken. Wij hadden 2 uur beeldende vorming, 2 uur muziek en daar konden we het mee doen. Was ook meer dan genoeg. Heb het overigens ook nooit meer ergens voor nodig gehad en op het grafisch lyceum (waar ik wel 1 heel jaar heb gezeten maar dat terzijde) heb ik er ook nooit op terug kunnen vallen op die 2 uur in de week dat we leerden tekenen met een houtskooltje :p

Bedenk wel, het is en blijft 'maar' middelbare school dus dergelijke vakken zullen niet van de meest briljante kwaliteit zijn. Het idee zal leuk zijn, maar vraag me af ook in hoeverre de uitvoering de tijd waard is zegmaar.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:06

Dominique_96 schreef:
mayniac_val schreef:

Ik doelde qua basiskennis niet alleen vakken zoals scheikunde of natuurkunde e.d hoor! Geschiedenis, aardrijkskunde, economie vind ik ook heel belangrijk. Goed voor algemene ontwikkeling en heb dan ook zelf aardrijkskunde omdat ik het belangrijk vind dat ik wat meer inzicht heb over hoe de wereld werkt en hoe mensen functioneren. Maar kunstvakken vind ik persoonlijk niets toevoegen aan een middelbare school.

Kunst is een zeer groot deel van de geschiedenis en maatschappij := Je moest eens weten hoeveel kunst (in al haar facetten) ik zou toevoegen aan mijn lessen als ik er de tijd voor kreeg.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:10

mayniac_val schreef:
Dominique_96 schreef:

Kunst is een zeer groot deel van de geschiedenis en maatschappij := Je moest eens weten hoeveel kunst (in al haar facetten) ik zou toevoegen aan mijn lessen als ik er de tijd voor kreeg.

Ik zeg ook niet dat het geen groot deel is van de maatschappij :D Het is gewoon veel moeilijker om echt succesvol te worden in kunst en er dan je brood mee te verdienen, dus ik vind het veel nuttiger als die 10 uren besteed worden aan vakken waar leerlingen vaak moeite mee hebben zoals o.a Nederlands.
Laatst bijgewerkt door Dominique_96 op 08-08-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:16

Doelde ook op wat Dominique96 zei :)

Wat Nederlands betreft: dat moet niet op de middelbare school opgelost worden :n Deels wel, maar grotendeels op de basisschool. Als je het Nederlands van leerlingen wilt verbeteren, ben ik bovendien van mening dat àlle vakken dat tot doel moeten hebben, die kar moeten niet alleen docenten Nederlands trekken.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:19

mayniac_val schreef:
Doelde ook op wat Dominique96 zei :)

Wat Nederlands betreft: dat moet niet op de middelbare school opgelost worden :n Deels wel, maar grotendeels op de basisschool. Als je het Nederlands van leerlingen wilt verbeteren, ben ik bovendien van mening dat àlle vakken dat tot doel moeten hebben, die kar moeten niet alleen docenten Nederlands trekken.

Oops die vorige quote van me is mislukt, zal het zo even verbeteren :=
Maar hoe bedoel je alle vakken? Dat ieder vak ook zijn steentje moet bijdragen aan het verbeteren van kennis van Nederlands?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:24

Ja. Nederlands docenten krijgen wat, twee, drie uur per week om leerlingen iets bij te brengen dat al vanaf de basisschool misgaat. Het is vrij gemakkelijk om leerlingen bij àlle vakken fatsoenlijke zinsbouw en spelling aan te leren, of hun woordenschat uit te breiden.