Minimumloon op loonstrookje is hoger dan uurloon, mag dat ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Minimumloon op loonstrookje is hoger dan uurloon, mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 13:56

Even een vraagje voor ik zonder pardon het uitzendbureau bel over iets waar ik helemaal geen gelijk in heb. Ik doe sinds een paar maanden voor 1,5 uur per week een schoonmaakklusje in een seniorenflat hier in het dorp. Stelt niks voor, beetje trappenhal, ramen, gangen en lift schoonmaken. Toen ik dat ging doen is het heel snel telefonisch gegaan, ze hadden met spoed iemand nodig, ik belde en het was geregeld. Over loon niet uitgebreid gehad, ze vroegen me wat ik verdiende in m'n vorige baan (standaard vraag) en hebben dat er ook van gemaakt.

Ik krijg eens in de zoveel tijd een stapel loonstrookjes opgestuurd omdat het natuurlijk maar voor 1,5 uur is dus om daar elke week een strookje van te sturen is ook zo wat. Ik heb er nooit echt opgelet, het is maar 'voor erbij' , dus zolang de centjes maar op mn rekening komen heb ik me verder niet gestoord aan die loonstrookjes. Maar nou zat ik eens even wél goed naar dat strookje te kijken en toen zag ik ineens dat bij het rijtje van werknemersgegevens onder het kopje 'minimuloon 23+' een bedrag staat dat toch zeker €3,20 hoger is dan wat ik per uur krijg. Ik ben 23+ (ben 29 ) maar bij kopje 'uurloon' dat daar onder staat, staat dus een veel lager bedrag.

Ik wil niet heel erg zeuren, maar zou me wel bedonderd voelen als andere werknemers die hetzelfde werk op een andere locatie doen voor het bedrag wat er bij minimum staat.
Is dat bedrag een verplicht bedrag ? Of kan het zijn dat dat afwijkt van wat ik krijg, en dat wat mijn uurloon dus veel lager ligt dan het minimum wat daar beschreven staat ?

Ik wil wel bellen, maar wil wel even weten waar ik over praat, voor ik bijvoorbeeld te brutaal over kom, of ze me juist onder de tafel kletsen omdat ik geen idee heb of het wel klopt...

Wie kan me het antwoord geven ?

A_nouk

Re: Minimumloon op loonstrookje is hoger dan uurloon, mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:57

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:03

zijn de beide bedragen wel hetzelfde kwa bruto of netto
als de 1 het bruto bedrag is en het ander het netto bedrag dan zit er sowieso verschil tussen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:04

Je ziet inderdaad het verschil bruto-netto gok ik.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 14:08

Nee het is beide bruto, bedrag dat bij uurloon staat is mijn brutobedrag, het minimumloonbedrag dat er boven staat is dus nog hoger.

Heb inderdaad al zitten zoeken op die site A-nouk, maar kon niet echt tot de conclusie komen of dit verhaaltje op mijn loonstrookje dus binden zou moeten zijn. Zoals het daar staat zou het dus niet kloppen, maar aan de andere kant lijkt het mij zo raar dat ze dat zo zouden doen

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:09

Raar dat ze het loon overnemen, aangezien ze zich (dacht ik altijd) moeten houden aan de CAO van desbetreffende branche. Die zou ik ook nog even nakijken als ik jou was :)

Verder lijkt het me wel heel sterk dat ze je voor minder dan het minimumloon gaan laten werken.... Ik neem tenminste aan dat het bedrijf dat voor de salarisverwerking zorgt, dit opgevallen moet zijn! (Dit is namelijk iets waar je sowieso even op controleert :S) Raar dus als het mis is gegaan!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:13

Minimumloon is van toepassing op iedereen in Nederland en volgens mij is het dusver ook verplicht om minimaal minimumloon te krijgen in Nederland.

Heb je wel je minimumloon kunnen bepalen met het document?

Het minimumloon is voor mensen van 23+ €1469,40 voor een fulltime werkweek..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 14:23

Rianne, ik heb afgelopen periode heel veel gesolliciteerd ( was helaas mijn baan kwijt vanaf januari, heb nu wel weer iets nieuws gelukkig) en bij bijna allemaal waar het iets verder ging dan alleen een briefje of mailtje ( waar ik dus werd uitgenodigd en potentiele kandidaat was) vroegen ze wat ik in mijn vorige baan verdiende. Vind dat altijd een rotvraag, want wilde wel graag eens wat meer verdienen maar durfde dat dan nooit te zeggen :D En dan bij een aantal was het standaard antwoord : "Ja dat is het hier ook wel ongeveer" uhuh, lekker laag startbedrag zeker :P ( zit nu netjes hoor, deze werkgever had inderdaad gewoon eigen cao met instapbedragen en heeft mij niet gevraagd wat ik eerder verdiende )

Ik bedenk mezelf ineens dat het wel iets te maken kan hebben met het feit dat ik ervoor heb gekozen geen loonheffingskorting toe te passen, omdat ik dat eerder op mijn ww liet doen en nu op mijn werk, dat is voordeliger vanwege meer uren. Ik bel ze straks toch gewoon maar even, denk dat daar iets in zit

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:32

Meestal zijn beide bedragen (minimum en werkelijk uurloon) bruto bedragen. Bruto minimumloon is wettelijk bepaald en hetgeen je betaald krijgt moet ten allen tijden minimaal het minimumloon zijn. Dat is het nu dus bij lange na niet.

Al dan niet toepassen van loonheffingskorting heeft geen effect op de hoogte van je bruto loon, enkel op de hoogte van je netto loon.

Met de gegevens die ik hier nu lees lijkt het erop dat je te weinig betaald hebt gekregen voor dit klusje.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 18:29

Heb ze vandaag niet te pakken kunnen krijgen. Het minimumloon zoals mijn strookje aangeeft is behoorlijk, volgens mij te veel voor ordinair schoonmaakwerk. Anouk het is dus hoger dan het wettelijke minimumloon als ik de gegevens van de RO-site terugreken naar uurtarief, en dan is wat ik netto krijg ook hoger. Dus word niet onderbetaald ofzo, maar vind het zo vreemd dat er zo'n dik verschil in beide bedragen zit

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:05

Kan het niet je brutoloon + vakantiegeld zijn....

8%

Heel misschien ? :)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:02

A_nouk schreef:
Minimumloon is van toepassing op iedereen in Nederland en volgens mij is het dusver ook verplicht om minimaal minimumloon te krijgen in Nederland.

Heb je wel je minimumloon kunnen bepalen met het document?

Het minimumloon is voor mensen van 23+ €1469,40 voor een fulltime werkweek..

Daar zouden veel mensen direct voor tekenen :D
Voor een fulltime werkmaand neem ik aan.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:09

Sorry natuurlijk :') _-:(