SWOT analyse, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

SWOT analyse, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 09:39

:wave:

Ik ben bezig mijn onderzoeksverslag aan te passen (de eerste keer was het onvoldoende). Ik ben al aardig op weg en het einde komt in zicht. Nu ben ik bezig met het maken van een SWOT analyse over mijn onderzoek, maar ik kom er niet helemaal uit.
Vooral het kopje 'Kansen' vind ik best lastig. Mijn onderzoek gaat over voor - en vroegschoolse educatie op peuterspeelzalen en bij de SWOT analyse geef ik aan wat de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen van mijn onderzoek zijn. Ik heb nu vooral de nadruk gelegd op de interviews die ik gehouden heb en wat daar de sterke en zwakke punten van waren, maar ben een beetje inspiratieloos over wat ik er verder in kan zetten.

Google helpt me ook niet echt verder, want daar kom ik alleen SWOT analyses over bedrijven tegen. Ik vraag hier niet of iemand mijn analyse kan komen voorkauwen, maar meer om tips/inspiratie wat er zoal in een SWOT analyse benoemd kan worden bij een onderzoek en vooral wat ik bij 'Kansen' neer kan zetten. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:12

Je moet kijken waar de kansen voor jouw idee liggen dus bijv. een kans kan zijn dat er nog maar weinig van dit soort initiatieven zijn in jouw omgeving en dat er toch vraag naar is. Daar ligt een kans. Een kans kan ook zijn dat er vanuit de gemeente budget is voor dit soort dingen. Snap je? :)

Happie

Re: SWOT analyse, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:20

Kansen zijn extern dus kijk eens om je heen. Wat zijn de ontwikkelingen, wat schrijven de kranten enz.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:25

Strengths en weaknesses zijn dingen in jezelf/eigen organisatie dus intern. Dus dingen die je goed kan, kennis die je hebt, of net gaten in je capaciteiten of kennis.
Opportunities en threats zijn extern, dus dingen die van buitenaf komen. Bv. mensen die hetzelfde onderzoek doen als jou zijn een threat, terwijl een opportunity is dat je bv. de kans krijgt om met een bepaalde organisatie samen te werken, dat je een bepaalde begeleider toegewezen krijgt, dat er in jouw groep van interviews net iemand zat die je conclusie bevestigde.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:37

nog een aanvulling: een kans is dus het weerleggen van de bedreiging; hoe kan je dat omkeren?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:48

Ik weet niet of je het boek :het 7s model hebt? Deze hebben wij oa moeten gebruiken bij de swot analyse. Volgens mij heb ik ook nog aantekeningen van colleges. Maar daar zal ik even naar moeten kijken als ik thuis ben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:55

swot
- wat gaat goed
- wat kan beter
- wat zijn de risico's
- wat zijn de kansen/mogelijkheden, wat kan er verbeteren als je dit doet

kansen zitten ook in de mogelijkheden tot verbetering. Als je iets verbetert wat kan er da wel
kansen voor je onderzoek zelf? Of kansen door vroegschoolse educatie? Welke zoek je?

Kansen voor je onderzoek:
door je onderzoek maak je het onderwerp beter bespreekbaar
door je onderzoek is er meer kans dat het op dat mensen de aanbevelingen van je onderzoek volgen en dat is weer goed voor de kinderen.

Als het gaat om kansen voor de kinderen...

Meer kans op doorlopende ontwikkeling van 0-4 jarigen naar basisschool
vooral goed voor kinderen met een taal- ontwikkelachterstand: vaker allochtone kinderen of autochtone kinderen in een achterstandswijk.