HBO Schoolboeken bestellen maar waar te beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

HBO Schoolboeken bestellen maar waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 17:27

Ik ben vast niet de enige met dit probleem, helaas -O-

1 September beginnen de scholen weer, agenda is in huis, motivatie is (als het weer minder wordt {:} ) gevonden.
Tot nu...

Want nu, op dit moment, kijk ik naar mijn boekenlijst.
Ik kan wel huilen.

Want waar ga ik beginnen. Alle aanbevolen boeken maken een totaal prijs van boven de 2000(!!!!!!) euro 8)7
Dat kan ik niet ophoesten.
Dan maar alle verplichte boeken aanklikken. Dat moet wel beter gaan. En inderdaad veel beter. Er is nu nog maar een kleine 1000+ euro over. Maar ook dat is voor mij totaal niet realistisch om te betalen.
Verder kan ik niet vinden welk boek voor welk blok/ semester nodig zijn. Niet op de school site en niet op de studystore site.

Dus hoe pakken jullie dit aan? Hoe weten jullie nou welke boeken je écht écht écht nodig hebt? welke boeken je wanneer besteld?

secricible

Re: HBO Schoolboeken bestellen maar waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:29

Je kan op bol.com kijken om tweedehands te kopen.
Op mijn opleiding waren boeken niet heel nodig, veel klasgenootjes kochten een boek pas nadat ze de handleiding hadden gehad waarin stond welke boeken ze nodig hadden.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:31

Tweedehandswinkels of bol.com. Ik zou eerst voor de verplichten boeken gaan.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:31

Ik zou eerst kijken welke boeken verplicht zijn (maar dat had je al gedaan) en dan is op bol.com kijken of ze tweedehands boeken hebben die jij nodig hebt. Eventueel op marktplaats kijken. Ik heb ook bijna 200 euro bespaard met tweedehands boeken..

En misschien kan je je school mailen of bellen om te vragen welke boeken je welk semester nodig hebt? Kan je de boeken voor andere semester later aanschaffen en aan andere studenten vragen of ze alle boeken gebruikt hebben.. Weet je meteen welke echt nodig zijn

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:36

Ik kocht ze idd per periode :j ca 4x per jaar zo'n €300, nog steeds veel geld als student maar was toch net iets beter te doen dan alles in 1x :$ en idd als je al daar op school zit kun je bij een ouderjaars polsen wat ook echt nodig is ;)
Beter later nog iets bijkopen dan te vroeg te veel gekocht ;)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:37

Probeer zo min mogelijk via studystore te bestellen. Die hebben super lange wachttijden en ze zijn een stuk duurder. Via bol of marktplaats kun je veel 2ehands vinden en bol heeft vaak acties op studieboeken.

verder kocht ik ze ook per periode en probeerde daarna gelijk weer boeken te verkopen die niet meer nodig waren.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 17:39

Klinkt inderdaad per semester het handigste :j
Totaal verplichte boeken zijn er rond de 25, en ook 2e hands zou ik dat nu nooit op kunnen hoesten. En ik kan me eerlijk gezegd niet indenken dat ik er 25 nodig heb?

Via studystore wilde ik ook niet direct kopen, maar dan kan je perfect zien wat de boekenlijst is ;)

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:40

Mijn opleiding heeft aan het begin van ieder blok een themamap, daarin staat precies wat verplicht is. Daar wachten de meeste studenten op haha. Afgelopen collegejaar werd het ineens ook heel hip om boeken te kopieren van de mediatheek, dit scheelt je al snel 30 euro per boek. Helemaal een aanrader als je het samen met andere mensen doet, het kan namelijk gigantisch lang duren.

Anders kun je op bijvoorbeeld marktplaats of bol.com zoeken.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:41

Dit topic maakt me bang.
Heb ik het dan wel goed gedaan? Ik ga aan hbo pedagogiek beginnen en was in totaal 437,02 euro kwijt, boeken voor het hele jaar.
Dit is de hele boekenlijst volgens de link die ik via de mail kreeg.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:44

Welke opleiding ga je doen?

Persoonlijk zou ik pas bestellen wanneer je ze nodig hebt en inderdaad via Marktplaats/Bol.com (tweedehands)/Polare (tweedehands). Dikke kans dat je de boeken ook op school kan lenen uit de Mediatheek. En heb je toch met spoed een boek nodig, dan heb je hem snel genoeg in huis.
Edit: sowieso is het 9 van de 10x helemaal niet erg als je een oudere druk koopt. Vaak zijn de verschillen maar heel klein, evt kan je altijd goedkoop een paar bladzijden kopiëren uit het juiste boek.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 02-08-13 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:45

Sodeju, wat veel. Toen ik met mijn HBO Bedrijfskunde begon heb ik 200 euro uitgegeven aan boeken voor het hele eerste jaar. En ja, alles in de nieuwste druk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:51

Hier het zelfde probleem, €1800 (!!!) voor de boekenlijst, en dan zijn het ook nog eens nieuwe boeken, dus geeneens tweedehands verkrijgbaar.
Denk dat ik eens net niks koop behalve mijn labjas en schoenen, en dan maar hopen dat ik een aardige leerling in mijn klas heb waarvan ik alles kan kopiëren, tegen een betaling van €200, €300. Het is gewoon te gek voor woorden, mijn school is aardig verweg en op de fiets nauwelijks tot niet te doen, ik moet dus én een buskaart én een treinkaart, reken op een €100 de maand. Door de lange schooldagen + reizen heb ik géén tijd voor werk, en mijn moeder heeft maar een WAO.

Ziekelijk gewoon, krijg ook nauwelijks iets vergoed (Ja, €630, zijn we vet mee). Bah, het begint weer te lijken op vroeger, toen enkel de rijken konden studeren.

Ik ben nu leerplichtig, ben net 16 geworden. Terwijl, als ik nu 18 was, kon ik een werk-leeropleiding doen waarbij mijn baas mij al-les zou betalen, alles. Nee nu moet ik me finaal de schulden in werken (nahja, mijn moeder) om dat later terug te betalen... Bah.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 17:53

Ik ga naar het tweede jaar van oefentherapie mensendieck. :j
Vorig jaar maar 6 boeken gekocht. Wanneer ik echt niet anders kon, toen kon ik écht niet meer betalen. Nu zit ik ruimen maar ik kan niet zeggen dat ik even 400 euro over heb.

Kopiëren is wel een heel slim idee! :o

xSlvna, dat is ook een lastige situatie... :(:)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:57

Zeg dat, en leerplichtambtenaar zei maar 'Och dan gaat ze na school toch fijn werken voor haar bus en treinkaart', ja joh, en wanneer ga ik leren? Mag ik ook nog wat tijd hebben om te slapen? 8)7
Leuk bedoeld die leerplicht, maar vergoed het dan ook.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:01

Ik doe ook per semester. En mijn opleiding heeft een boekenmarktplaatsgroep op facebook. Ook bestel ik vaak via de Slegte

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:06

Ik krijg aan het begin van mij schooljaar een boekenlijst van ook ong. 1000 euro. Ik kijk het meestal even aan. Bij sommige vakken verplichten ze een boek, maar gebruiken het vervolgens niet of nauwelijks, je kan het op internet vinden of de stof die je nodig hebt worden al verwerkt in het materiaal van de lessen. Ik heb afgelopen jaar daardoor uiteindelijk maar 200 euro uitgegeven aan boeken.
Ik vind de bedragen die ze hiervoor rekenen absoluut belachelijk. Welke student kan dat nou zo ophoesten..
Op internet vind je de meeste boeken (evt in een oudere druk) en kan je daar ook prima mee uit de voeten :)

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:17

Trouwens nog een tip, maar dat is niet echt voor iedereen haalbaar. Ik ben vorig jaar student-assistent geworden en heb daarom toegang tot een kantoor voor alle student-assistenten. Daar liggen vet veel boeken al voor bijlessen enzo. Pak ik die gewoon en ga op school leren. Ga dit jaar een vriendin van me overhalen om de boeken die ze het 1e halfjaar en ik het 2e halfjaar nodig heb ook meteen voor mij wil kopiëren.

Er is trouwens ook een website waar heel veel boeken op staan, google books ofzo? Kwam iemand 2 dagen voor een tentamen mee. Superhandig.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:20

xSlvna, ik zou er nog maar eens over nadenken of je wel echt de nieuwste druk nodig hebt van die boeken. Ik heb ook overal de nieuwste druk van gekocht en raak ze nu alsnog aan de straatstenen niet meer kwijt omdat er zowat ieder jaar een nieuwe druk is. En aangezien het steeds hooguit 1 hoofdstuk verschilt... Ik koop voortaan lekker de oude versies.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:25

Kirsha schreef:
xSlvna, ik zou er nog maar eens over nadenken of je wel echt de nieuwste druk nodig hebt van die boeken. Ik heb ook overal de nieuwste druk van gekocht en raak ze nu alsnog aan de straatstenen niet meer kwijt omdat er zowat ieder jaar een nieuwe druk is. En aangezien het steeds hooguit 1 hoofdstuk verschilt... Ik koop voortaan lekker de oude versies.

Hier waren ze constant bezig dat het bijna onmogelijk is met de oude druk de nieuwe druk bij te houden (is dat soms hun probleem?), verder was ik er nu net ook overna 't denken gewoon mijn broers boeken over te nemen, als hij ze gebruikt heeft 6/7 jaar geleden voor de zelfde opleiding, zullen ze het prima doen. Opleiding is sowieso redelijk onder mijn niveau vooral de eerste twee leerjaren, leer erg snel (9/10 snelste van de klassen die klaar is met opdrachten en het ook nog allemaal goed heeft) dus ik zie het bij nader inzien toch wel positief in. Alsnog vind ik het belachelijk.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:25

Let er met het kopen van tweedehands boeken wel op dat je dezelfde druk koopt! Er kan nogal verschil zitten in de verschillende drukken.
Ken je geen ouderejaars of is er een studievereniging aan wie je kan vragen welke boeken echt een must zijn?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:32

xSlvna schreef:
Kirsha schreef:

Hier waren ze constant bezig dat het bijna onmogelijk is met de oude druk de nieuwe druk bij te houden (is dat soms hun probleem?), verder was ik er nu net ook overna 't denken gewoon mijn broers boeken over te nemen, als hij ze gebruikt heeft 6/7 jaar geleden voor de zelfde opleiding, zullen ze het prima doen. Opleiding is sowieso redelijk onder mijn niveau vooral de eerste twee leerjaren, leer erg snel (9/10 snelste van de klassen die klaar is met opdrachten en het ook nog allemaal goed heeft) dus ik zie het bij nader inzien toch wel positief in. Alsnog vind ik het belachelijk.

Doen ze hier ook, maar ik heb ze allemaal vergeleken en meestal zit het verschil hem in de indeling. Het is echt niet zo dat ze er bij elke druk een compleet hoofdstuk bij schrijven. En dan nog, dat is 1x wel gebeurd en toen heeft de docent dat hoofdstuk op internet gezet dus toen was er alsnog geen probleem :D Zou inderdaad lekker de boeken van je broer overnemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:36

Bij bol.com krijg je korting als je via je studentnummmer oid besteld, is niet veel 5% maar scheelt toch.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:14

Neeee nóóit aan het begin van het jaar al al je boeken kopen. Ik ging altijd zonder boeken naar de lessen, hoorde dan de eerste les vaak welke boeken je echt helemaal moet leren, die kocht ik dan. De boeken waar je maar twee hoofdstukken van hoeft door te nemen, of waar geen belangrijke opdrachten in staan, las ik tijdens de lessen wel van een medestudent of leende ik in de schoolbieb. Heeft me duizenden euro's gescheeld; ik denk dat ik over mijn hele vier jaar studietijd, maximaal 15 boeken heb gekocht.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:17

Ik heb nog 1e jaars fysiotherapie boeken te koop, voor het geval er iemand geinteresseerd is ;)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:29

Voor onze zoon ruim 900 euro boekengeld. Op 4 boeken na, alles op marktplaats kunnen vinden, ook de juiste druk. Tot nu toe 350 euro kwijt. Is dus echt de moeite waard :) (Alleen is laatste boek wel betaald maar niet verstuurd, in ieder geval nog niet binnen na een week)
We hebben gewoon op de homepagina gezocht op isbn nummer