NHB Deurne op schoolpaard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laetitia98

NHB Deurne op schoolpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:14

Sorry mods, als het verkeerd staat verplaats maar.

Hooi,

Het is zo goed als zeker dat ik NHB Deurne paardensport ga doen op niveau 4 :D

Nu is mijn vraag hoe is dit op een school paard? Ik heb van vrienden gehoord dat het niveau van de schoolpaarden veel lager ligt en dat het redelijk bagger is (vriendin van mij moest examen doen op een paard wat 6 weken niet had gelopen...)

Wat zijn jullie ervaringen met de schoolpaarden, is het goed bevallen of juist slecht?

Even voor de duidelijkheid mijn ouders kunnen de opleiding zelf wel betalen en het paard zelf ook wel, maar de stalling die er bij komt als je het paard aanschaft niet. Dus als ik het paard nu zou kopen zou die een jaar op stalling moeten en dat hebben we gewoon niet.

Ik wil zelf het liefste de opleiding op een eigen paard doen (alle optisch zijn bespreekbaar dus als iemand n idee heeft om iedereens wensen te vervullen hoor ik het graag) :D

Ok wou ik even mededelen dat ik aardig wat geld achter de hand heb van mij zelf (oorzaak door privéredenen...)
Dat zou genoeg zijn om een aardig paard van te kopen die toch al aardig wat kan....

(Ik heb geen zin in verhalen van de opleiding zelf dat het zo ... was en het geld niet waard, alleen puur de ervaringen van mensen die de opleiding gedaan hebben op een schoolpaard en wat het verschil is tussen een school paard en een eigenpaard)

ik hoop dat jullie nog wat van mijn verhaal snappen, anders hoor ik het wel :)

Xxx laetitia

Martine

Re: NHB Deurne op schoolpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:16

ED -> STW

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:18

Ik denk dat het grootste verschil is dat je op je eigen paard alleen rijd en een schoolpaard moet delen.

Wens je in ieder geval succes met je studie

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:24

Een schoolpaard hoef je niet te delen, maar je krijgt wel ieder jaar een nieuwe, je begint dus ieder jaar opnieuw.. Met een eigen paard ga je steeds een stapje hoger qua niveau. Dat is wat ik er van weet!

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 19:38

Okeei, dat is weer iets om mee te nemen ;)

Majo - dankje :)

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 09:58

Veder niemand met ervaringen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:19

De paarden van school zijn in principe prima maar worden snel aan de kant geschoven omdat ze of niet genoeg kunnen of omdat niet alles vanzelf gaat... Dan willen de leerlingen er Nietmeer op en dus staan ze stil.

Ik heb er ook een keer een bij genomen omdat niemand erop wou want hij was nogal stug, en als het koppie niet vanzelf zakt is het paard te min.
Meest deed ik 5 of 6 paarden op een dag. Daar zaten dan ook de men-paarden bij maar die waren ook te min voor de rest.

Maar zoals hiervoor al genoemd, kun je met een eigen paard gewoon doortrainen door de opleiding heen en met een schoolpaard is dat elk jaar anders.
Ook kan je je eigen paard gewoon mee nemen naar stage (mits dat mogelijk is)
Er zitten alleen wel meer kosten aan. En dan niet alleen de aanschaf en stalling maar denk ook aan een trailer, een sterkere auto, brandstof voor het vervoer etc etc.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 10:28

Dankje voor je reactie. Qwa stugheid maakt het me niet uit ik heb nu een geweldig lease paardje die ik pas na min. n half uur echt lekker heb lopen.... (helaas kan ik mijn leasepaardje niet overkopen want ze heeft kissing spines en is al 18 en ik kan het haar niet aan doen. want we hebben al overlegt ovdat dat miss een optie was maar de opleiding zou haar slopen, ofja ze zou het niet meer aan kunnen)

Ik wil de opleiding sowiso doen met of zonder eigen paard....

Houden ze er rekening mee als jeje paard nog niet zo heel lang hebt? (dat is mij verteld op de info avond ;) door de "spreker" van de sport opleiding)

Heb jij zelf de opleiding gedaan? en wat vond je er van?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:59

Ik heb een paar jaar geleden ( ben er 2003 begonnen) in Deurne de opleiding paardenhouderij gedaan.
Die bestaat al een tijdje niet meer ;)

Mijn mening over Deurne is dat je met de lessen alleen niet heel veel leert.
Er lopen wel wat goede instructeurs, daar kan je wel veel van leren.

Maar je moet er zelf wat van maken want de school doet het niet voor je.

Ik heb buiten de lessen om heel veel gedaan en met evenementen heb ik heel veel gedaan (bijv horse event)
Hier heb ik heel veel mensen leren kennen waar ik veel aan heb gehad, en nogsteeds.

Op school moet je je ook gewoon willen inzetten, dan zijn de leraren een stuk leuker :)

En wat stage betreft, hier moet je ook zo veel mogelijk leren.

Het werk in de paarden en dan met name het stal werk, blijft gewoon zwaar.

Waarom wil je naar Deurne en niet naar een andere school?

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 12:37

Ik ben een persoon die een kans krijgt en er dan met 1000% voor gaat. De stages lijken me heel leerzaam en ook goed om ervaring mee op te doen. Je zult idd zelf hard moeten werken om er te komen.

Ik wil naar deurne omdat ik later een eigen handelstal wil en we hebben ong alle paarden scholen beken en geïnformeerd en de beste opties kwamen toch op deurne. Ik ben bij verschillende scholen geweest en het voelde allemaal wel okeei... alleen ik vond dat je er te weinig echte praktijkgerichte stages had en dat de lessen te laag waren qwa inhoud....

Ik ging toen naar deurne kijken en ik voelde me eigenlijk gelijk thuis... ik vond al veel leraren aardig en het terrein en de mogelijkheden spraken me heel erg aan....

hopelijk is t zo een beetje duidelijk ;)

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:52

Je hebt verschillende mogelijkheden.

De paarden die voor de sportopleiding ingezet worden zijn de "betere" paarden tov de paarden voor de dagopleiding. Het kan voorkomen dat je je paard een keer moet afstaan omdat ze paarden te kort komen maar in principe huur je het paard voor jou jaar en is hij ten alle tijde beschikbaar voor jou

Mocht er een klik zijn is er ook een niet veel gebruikte optie om het paard te blijven huren maar dan moet er geen tekort zijn. Dan kun je het paard ook meekrijgen naar stage en opvolgende jaren huren. (is tijdens mijn schoolperiode wel voorgekomen vandaar dat ik dit weet)

Je kunt nu ook de opties open zetten om een paard te zoeken die een ruiter nodig heeft. Zo heb ik het eerste jaar in deurne doorgebracht. Voor ik het wist was ik ingeschreven maar ik had alleen pony's via via had ik dezelfde week nog een paard onder mijn kont. Er zijn nog altijd mensen op zoek naar een plek voor hun paard al is het maar tijdelijk zoals bij mij. De eigenaar zat in scheiding moeilijk en had het veel te druk, ze wilde tijdelijk van de druk/zorg/kosten af zijn.

Ik heb naast de lessen op mijn pony en het leenpaard en later mijn eigen paarden ook geregeld op schoolpaarden gereden. Erg leuke dieren zitten er tussen maar natuurlijk ook "rotte" appels. Maar er zijn ook menig paarden van leerlingen waar ik liever niet dan wel op stap. Sommige paarden kan je ontzettend veel van leren, heb zo ook passage en piaffe, wissels om de pas etc. kunnen rijden. En anderzijds ook wat paarden weer op het goede spoor gezet waardoor leerlingen er een halfjaar later zo op weg konden rijden.

Zo verkeerd is het dus niet om een schoolpaard te rijden, het nadeel is alleen dat je tijdens je stage geen paard hebt en niets kan opbouwen. Tenzij je rijkunsten en kwaliteiten zo hoog zijn en de klik aanwezig is zodat je het paard evt. mee kan brengen.

Een klasgenoot van mij had het zo goed geregeld dat ze paarden van iemand mee kreeg en die stalling kosten en alle overige kosten ook betaalde. Ook via via iemand die ze totaal niet kende voor de start van school.

En ook alvast een tip: Ga bewust naar stageplaatsen waar je je kan ontwikkelen op je leerpunten. Op stage moet je het leren, op school is theorie een leuk deel maar de praktijk op school is bijzaak tegenover de stages. Ga goed in gesprek, maak een standaard vragenlijst waar je kan vinken en ga verschillende bedrijven af. Ga dan thuis rustig die lijsten vergelijken en haal daar de beste uit voor jou.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:56

Wat leuk dat je er ook naar toe gaat!
Er staan zat advertenties op bokt / marktplaats dat mensen hun paard ter bruikleen aanbieden. Is dit geen optie?

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 13:32

goede tips vera :D en goed duidelijk uitgelegd met de voor en nadelen ofja ;)

JNY: de aankoop van een paard is het probleem niet we kunnen de stalling per maand gwn niet opbrengen... en ben te bang bij bruikleen dat je gehecht raakt aan het paard en daarna misschien weer moet inleveren (weet niet hoe dat gaat bij bruikleen ;)

Xx

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:38

De schoolpaarden zijn prima, heb dit jaar me eigen paard en een school paard.
Ik kreeg mijn eigen paard van mijn ouders omdat ik met springen niet een held was, en het dus niks ons om telkens op een ander te springen, ( ieder jaar andere)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:43

Met de schoolpaarden is niks mis. Als je negatieve verhalen hoort is dat vaak van mensen die zelf nog fatsoenlijk moeten leren rijden en van een paard verwachten dat alles vanzelf gaat. Dan is het makkelijk gezegd dat het allemaal aan het paard ligt.
Vroeger was een schoolpaard in verhouding behoorlijk duur. Voor het huurgeld kon je makkelijk een eigen paard kopen en stallen. Ik weet niet hoe dat nu is?

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 13:47

Ik heb nog even een vraagje... als je het jaar begint met een schoolpaard en halve wegen het jaar een eigenpaard koopt heb je dan 2 paarden en moet je dan de stalling van je paard dubbel betalen of iets in die richting...?

Het scheelt over de hele opleiding ong 4000 euro met eigen paard .... schoolpaard huren kost 900 euro per jaar... dusja mijn ouders zijden van dan leg ik liever dat geld bij een eigen paard dan bij een schoolpaard... maar het kopen is het probleem niet echt de stalling... dat risico durven we niet te nemen voor als we het niet halen enz... dus ik dacht miss halve wegen het jaar of miss net voor de opleiding in de vakantie ofzo ;) wat raden jullie aan?

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:01

Als je halverwege met een eigen paard komt dan kun je het huurcontract stoppen, volgens mij huur je namelijk per maand. Zo betaal je ook stalling per dag dat je paarden er staan. Zo was het in ieder geval het laatste jaar geregeld.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 16:04

o okeei ;) als het goed is (volgens het tarieven boekje) betaal je jaarlijks n bedrag voor het hele jaar stallen of huren... dus vandaar de vraag...

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:06

Dat zou ook weer veranderd kunnen zijn is weer paar jaar terug

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 16:07

ik heb veder ook geen idee het is voor mij ook zo goed als nieuw ;) ben er al wel n paar keer geweest en natuurlijk probeer je zo veel mogelijk info te zoeken maarja ;) nog zo veel vragen eigenlijk haha

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:37

Als je halverwege een paard koopt kan je de huur stop zetten, ik neem ook alleen voor 2 maanden een schoolpaarden ivm blessure eigen paard

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 17:05

okeei goed om te weten ;) zit jij nu op deurne?

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:54

Afgelopen jaar zijn er een paar schoolpaarden bij gekomen, maar er lopen echt wel goeie paarden tussen, is gewoon heel erg afhankelijk van je eigen rijden...zoiezo worden aan de mensen van de sportopleiding de betere schoolpaarden toegewezen (horse&leisure bijvoorbeeld moet vaak de goeie paarden ''afgeven'' omdat ze die dan ineens voor de sportleerlingen willen) maar niks mis met de schoolpaarden hoor, ik vind er heel veel leuke dieren tussen zitten en een aantal oudere paarden zijn afgelopen jaar met pensioen gegaan of overleden, toen ik stopte stonden er allerlei nieuwe jongere paarden voor de opleidingen(wel nog op proef)

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 15:40

okeei goed om te horen :D ik moet nog veel overleggen met mn ouders over hoe wet gaan doen maar het eerste jaar met school paard is dus geen probleem ;)