Wat zijn mijn rechten als werknemer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Wat zijn mijn rechten als werknemer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 18:26

Hallo bokkers,
Ik heb 10 dagen geleden een gesprek gehad op mijn werk met betrekking tot verlenging van mijn jaarcontract. Daar heb ik zwart op wit gekregen dat ik een tweede tijdelijke aanstelling kreeg. Deze brief is zowel door mij als de tegenpartij(werk) getekend. Ik stond dus blij met een verlenging buiten, het is al zo moeilijk om een baan te vinden in deze tijd, laat staan een nieuwe werkplek(ik doe BBL).
Er waren al wat spanningen met het werk, tijdens gesprekken is er aangegeven waar ik aan moet gaan werken en ik ben dit ook van plan om te doen in het nieuwe jaar, met de laatste twee maanden op mijn huidige afdeling. Vandaag en afgelopen dinsdag liep mijn praktijkbegeleider mee omdat er toch twijfels zijn over mijn functioneren. Ik kreeg van haar een maand de tijd om hier aan te werken.
Nu blijkt dus dat ik nog maar 3 dagen de tijd heb om mijzelf te bewijzen en moet ik aanstaande dinsdag weer met haar werken zodat zij kan zien of ik wel geschikt ben voor de zorg en met name deze tak van de zorg. Dus ik hoor dan 5 augustus of mijn contract daadwerkelijk word verlengd of dat ik per eind augustus zonder werk zit.

Ik heb dus thuis een bewijs liggen dat ik een tweede tijdelijke aanstelling krijg, maar vind het eerlijk gezegd oneerlijk dat er nu pas gezegd word tegen mij dat ik niet geheel voldoe en niet de kans krijg om mijzelf te verbeteren en te bewijzen, hetzij op een andere sector die mij misschien beter ligt dan de PG.

Wat zijn mijn rechten en waar moet ik op letten? Ik ga als het negatief is niks ondertekenen. Ik heb de bond al ingelicht over de situatie. Heb ik ergens recht op en mag een werkgever dit zomaar doen wanneer er al is getekend voor een nieuw contract?

Alvast bedankt!

Electra63

Re: Wat zijn mijn rechten als werknemer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:32

Ik denk dat jij een leer/arbeidsovereenkomst voor de duur van de opleiding hebt. Dat is gebruikelijk in de zorg. Als je in opleiding bent (combinatie van leren en werken), kan de leer/arbeidsovereenkomst ontbonden worden, bij het niet behalen van studie-doeleinden of niet functioneren tijdens de stages/werkervaring. De praktijkopleider (in samenspraak met de leidinggevende van de afdeling) bepaalt dat over het algemeen. Hij/zij kan het beste beoordelen of je een diploma gaat behalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 22:21

Ik heb inderdaad een leerovereenkomst, als je de Beroepspraktijkovereenkomst bedoelt. Verder heb ik een jaar contract. Dit is op papier, dus schriftelijk al verlengd met beide handtekeningen, zowel die van mij als mijn teamleidster. Maar nu ineens blijk ik niet te functioneren naar behoren en willen ze toch geen nieuw jaarcontract tekenen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:32

purny schreef:
Ik heb inderdaad een leerovereenkomst, als je de Beroepspraktijkovereenkomst bedoelt. Verder heb ik een jaar contract. Dit is op papier, dus schriftelijk al verlengd met beide handtekeningen, zowel die van mij als mijn teamleidster. Maar nu ineens blijk ik niet te functioneren naar behoren en willen ze toch geen nieuw jaarcontract tekenen.

Bij ons krijgen leerlingen BBL een leer/arbeidsovereenkomst voor de duur van de opleiding (na de BVP (beroepsvoorbereidende periode = theorie). Na deze BVP ga je 4 dagen per week werken op een afdeling en 1 dag per week naar school. Dit duurt ongeveer 3 jaar. Er staat dus geen einddatum in deze overeenkomst, omdat deze bij aanvang van de opleiding nog niet precies bekend is. De opleiding wordt gegeven in samenwerking met het ROC. De praktijkbegeleiders (van de instelling) of de studiebegeleiders (van het ROC) kunnen de leer/arbeidsovereenkomst beëindigen bij onvoldoende studieresultaten. Dat vind ik niet zo vreemd, omdat de opleiding door de zorginstelling wordt betaald en de leerling tevens een salaris ontvangt. Daar mag dus wel een prestatie tegenover staan. Een leerling krijgt een aantal kansen om zijn/haar prestaties/competenties te verbeteren, maar als de begeleiders denken/merken dat de leerling het niet gaat redden (om verschillende redenen), dan wordt de leer/arbeidsovereenkomst beëindigd.

Het verschil is dus, of er boven je contract staat: leer/arbeidsovereenkomst, stagecontract of arbeidsovereenkomst.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 13:45

Boven mijn eerste contract wat eind augustus afloopt staat Leer/arbeidsovereenkomst. Deze is een jaarcontract. Bij het formulier wat gebruikt is tijdens mijn eindbeoordeling staat Tweede tijdelijke aanstelling. Dit is door zowel ik als de andere partij getekend. Eerst zou ik dus een maand de tijd hebben om mijn werk te verbeteren, nu krijg ik dus nog maar 4 dagen de tijd om dit te doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:42

Maar je opleiding is nog niet klaar? Dan lijkt mij dit een verlenging van je leer/arbeidsovereenkomst. Indien er dan onvoldoende studieresultaten zijn, kan de opleiding deze beëindigen. Er is wel altijd een mogelijkheid om bezwaar in te dienen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 14:53

Toetsen en examens zijn voldoende. Alleen valt het mij op en vind ik het betreurend dat er nadat ik een verlenging heb gekregen ik ineens niet meer zou voldoen aan de capaciteiten van een leerling en ze nu iemand met mij mee laten lopen. Vind dat ze dat voor de verlenging hadden moeten doen en niet achteraf na een verlenging van het contract. Ga hier ook zeker bezwaar tegen maken want het document is gezien als een nieuw contract vertelde de bond mij.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:08

Je kunt wel aangeven dat dit hoge druk op jouw functioneren legt en daar nadelige invloed op kan hebben.