purny schreef:Ik heb inderdaad een leerovereenkomst, als je de Beroepspraktijkovereenkomst bedoelt. Verder heb ik een jaar contract. Dit is op papier, dus schriftelijk al verlengd met beide handtekeningen, zowel die van mij als mijn teamleidster. Maar nu ineens blijk ik niet te functioneren naar behoren en willen ze toch geen nieuw jaarcontract tekenen.
Bij ons krijgen leerlingen BBL een leer/arbeidsovereenkomst voor de duur van de opleiding (na de BVP (beroepsvoorbereidende periode = theorie). Na deze BVP ga je 4 dagen per week werken op een afdeling en 1 dag per week naar school. Dit duurt ongeveer 3 jaar. Er staat dus geen einddatum in deze overeenkomst, omdat deze bij aanvang van de opleiding nog niet precies bekend is. De opleiding wordt gegeven in samenwerking met het ROC. De praktijkbegeleiders (van de instelling) of de studiebegeleiders (van het ROC) kunnen de leer/arbeidsovereenkomst beëindigen bij onvoldoende studieresultaten. Dat vind ik niet zo vreemd, omdat de opleiding door de zorginstelling wordt betaald en de leerling tevens een salaris ontvangt. Daar mag dus wel een prestatie tegenover staan. Een leerling krijgt een aantal kansen om zijn/haar prestaties/competenties te verbeteren, maar als de begeleiders denken/merken dat de leerling het niet gaat redden (om verschillende redenen), dan wordt de leer/arbeidsovereenkomst beëindigd.
Het verschil is dus, of er boven je contract staat: leer/arbeidsovereenkomst, stagecontract of arbeidsovereenkomst.